Soms is een compromis sluiten het beste wat je kan doen voor je paard.
Star volhouden aan bepaalde principe's wilt nog wel eens een-deksel-op-je-neus opleveren.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

scoxxx schreef:SpikyBlue schreef:Ik heb net een verslag van de Bowker bijeenkomst gelezen, maar daar werd gezegd door drs. Bowker:
Onderzoek heeft aangetoond dat de meest optimale stand van het hoefbeen een hoek van 2 – 5
graden maakt met de grond.
Helemaal grondparallel zetten heeft een groot gevaar bij een gezonde hoef.
Hey, das interessant! Heb je een website-link voor ons SpikyBlue?
Ik vind het al met al een kei-leuke discussie! Ik zal nog een bijdrage leveren in de vorm van foto's van één van mijn eigen paardjes.
Iedere hoef is uniek. De hoeven van mijn halve dravers zijn zo anders dan de hoeven van mijn arabieren.
De arabieren hebben allen vrij lage hielen en de dravers vrij hoge hielen.
No way dat ik de hielen van mijn dravers verlaag naar het arabieren-nivo.
Dan vraag ik natuurlijk naar blessure's.
Indien ik de hielen van mijn dravers zou verlagen, zou ik in "gezond" hoefmateriaal moeten snijden... en dat is absoluut not-done volgens de white line strategy van Pete Ramey.
Echter de flare's van Roman... die zijn in 1 (hooguit 2) beurt(en) te verhelpen hoor. Je vijlt inderdaad tot aan de witte lijn ja, dunt de hoefwand uit en verkrijgt zo een kwartierboogje.
Overigens leert een klassiek opgeleide hoefsmid eveneens om flare's eruit te vijlen hoor. Wat dat aangaat niks nieuws onder de zon.
Wellicht kan ik mijn ideeën verduidelijken d.m.v. fotootjes van één mijn eigen paardjes?
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Toen dit paardje net bij me kwam wonen... had ze last van flare's (niet zo erg als Roman hoor)
Dit heb ik na 1 bekapping eruit gekregen.
Je ziet dat ik tot aan de witte lijn heb opgevijld.
Dit levert een krom kunststofijzertje ter hoogte van de kwartier-boogje
Is niet erg, groot voordeel van kunststof.
Hoefsmidtechnisch had mooier geweest als hier geen kwartierboogje zou zitten. Ik had haar hielen lager kunnen vijlen/bekappen opdat ik het kunststofijzertje er rechter onder had kunnen tikken.
Echter dan had haar hoefbeentje naar achter gekanteld zijn geweest en grotere kans op blessure's.
Anderzijds... ik had de flare's ook kunnen laten zitten. Dan had me dat minder problemen gegeven voor het ijzertje eronder tikken. Klassieke hoefsmeden kiezen nog wel eens voor deze laatste oplossing... helaas, vind ik. Maar ja, soms kan je niet anders met ijzeren ijzers.
Onderkantje
Zijaanzichtje schuin. Is wat duidelijker te zien dat tot aan de witte lijn is gevijld.
En dan passen er gewoon nog nagels in ook
Sorry voor mijn uitgebreide uitleg... ik ben nogal geobserdeerd van hoeven Haha.
Overigens, de hoefjes van dit paardje zijn ook zeer klein. Hier ligt een Easy Walker onder, maatje 110
Maar goed, ffkes ter verduidelijking dus van de manier van bekappen die ik aanhang.
Yvet_90 schreef:amazone77 schreef:vraag even aan een goede hoefsmid of hij er ijzers onder kan plakken!
als ze weer op lengte zijn kan je ze er weer onderuit laten.
en laat voort een gewone smid zijn hoeven doen.
Maar ijzers maken hoeven niet sterker, eerder minder sterk;)

_Nelleke_ schreef:Update!
Hierbij zoals beloofd foto's van voor en na de bekapping:
Onderkant
Na:
Zijkant
Onderkant
Voorkantfoto ben ik vergeten te maken![]()
Zoals je ziet is er weinig tot niets afgehaald. Alleen de flares zijn weggevijld, de steunsels iets bijgesneden en er is een mustangrol gezet.
.
En dat is maar goed ook, anders zat de bekapper in de witte lijn.
Ragdollcat schreef:Ik zou meteen een ander hoefsmid zoeken, maakt niet uit traditioneel of natuurlijk bekapper, als het maar goed gedaan wordt, en er echt verstand van heeft.
Ik had mijn draver laten bekappen door een natuurbekapper die maar wat aan rommelt, het was dramatisch slecht gedaan, alle 4 hoeven waren verschillend, terwijl hij altijd goeie gelijke hoeven had, er was zelfs wel 2 cm verschil in hoogte, gelijk snel de andere goede hoefsmid bijgehaald, en die heeft alles weer in orde gemaakt, gelukkig had mijn draver er niks aan overgehouden doordat ik snel er iets aan liet doen, ben me kapot geschrokken zeg.
Die prutser die zich natuurbekapper noemt, hoeft nooit meer aan mijn paard te komen, want helaas waren er wel 4 paarden op zelfde stal kreupel na die "natuurbekapper", uiteindelijk is het wel weer goed gekomen, met deze paarden dankzij een andere hoefsmid, maar dat had best lang geduurd voor het weer normaal werd.
Dagelijks de kroonrand masseren met laurierzalf en inderdaad in de wei houden zodat het zo snel mogelijk weer kan gaan groeien.