Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:15

MISTRAL94 schreef:
Maar als zij laten slachten worden ze na mijn idee wel voor consumptie gebruikt omdat de verzekering daar nog geld voor krijgt. Zou dat maar even goed uit laten zoeken voor je voor verrassingen komt te staan.

Nee, als je slacht en niet voor consumptie dan gebeurt dat ook niet. Je krijgt gewoon het geld van de verzekering uitgekeerd minus het geld wat het vlees zou hebben opgebracht.....

*spreek uit ervaring Knipoog *

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:19

Ah oke, gelukkig heb ik geen ervaring ermee maar dat wist ik dus niet

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:27

MISTRAL94 schreef:
Ah oke, gelukkig heb ik geen ervaring ermee maar dat wist ik dus niet

Gewoon van tevoren goed aangeven bij de verzekering en de slager, en dan is het geen probleem.....

Ik heb het nu zelf bij de hand gehad. En nadat ik dus mijn persoonlijke (zeer goede) ervaring heb met het slachten, hebben we besloten dat ook onze andere twee paarden geslacht zullen worden als hun tijd gekomen is.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:56

lucifertje schreef:
Ik heb geen idee waaarom het zo duur is, volgens mij moet je hem eerst terug kopen van de verzekering en dan nog het inslaap geld betalen.

@alani: ik denk toch dat ik voor het slachten kies. het is veel eerder voorbij dan met inslapen.

Is eerder voorbij beter dan wanneer ze rustig wegzakken?

Waarom wil je er zelf niet bij blijven als je paard wordt doordgeschoten? Ben je bang voor een beeld dat blijft hangen?

Ik ben wel kritisch, maar ik veroordeel niemand. Het is een keuze die iemand zelf maakt, zorg dat het de juiste is!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:45

Trennie schreef:
MISTRAL94 schreef:
Sterkte de komende tijd!

Maar gaat het er niet om wat voor jou en je paard het beste is ipv het geld? Is geen aanval gewoon een vraag Knipoog

Nogmaals: schieten is het beste voor je paard.

Ik vind niet dat je kan bepalen voor iedereen dat schieten het beste is voor je paard. Dat is een keuze voor ieder op zich of je het ermee eens bent of niet.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:51

Maar gaat het er niet om wat voor jou en je paard het beste is ipv het geld? Is geen aanval gewoon een vraag Knipoog
[/quote]

Nogmaals: schieten is het beste voor je paard.[/quote]

Ik vind niet dat je kan bepalen voor iedereen dat schieten het beste is voor je paard. Dat is een keuze voor ieder op zich of je het ermee eens bent of niet.[/quote]

Je kan je mening geven, maar ik vind het niet eerlijk wanneer je het laten klinken als een feit terwijl niet iedereen het met je eens bent (zoals ik)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:58

Trennie schreef:
MISTRAL94 schreef:
Sterkte de komende tijd!

Nogmaals: schieten is het beste voor je paard.

Ik vind het knap dat sommige bokkers zo goed kunnen beslissen wat het beste is voor een paard dat ze nog nooit gezien hebben en waar ze de hele situatie niet van kennen Knipoog

Waar baseer je dat op, dat het "beter" is dan inslapen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:59

Nogmaals: schieten is het beste voor je paard.[/quote]

Ik vind het knap dat sommige bokkers zo goed kunnen beslissen wat het beste is voor een paard dat ze nog nooit gezien hebben en waar ze de hele situatie niet van kennen Knipoog[/quote]

Dat vind ik nou ook erg knap! Clown

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:07

Ik heb een hekel aan knallen, dus ook aan iets doodschieten.
Ikzelf zou gaan voor laten in slapen, als ik iets zou laten slachten in dit geval een paard zou ik me dat altijd verwijten. Persoonlijk vind ik slachten iets verschrikkelijks.
Ik snap ook waarom je zou kiezen voor de slacht, iedereen wil het anders en dat respecteer ik dan ook.

Dus ik zou gaan voor in laten slapen.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:09

Veel sterkte ermee, heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig) maar ik leef met je mee! Het lijkt me verschrikkelijk erg voor je en ik snap wel dat je erover twijfelt als je van die verhalen hier leest dat sommige paarden tegen het spuitje zouden vechten. Toch zou ik zelf wel een dierenarts willen laten komen en een spuitje geven, vooral omdat het dan in de vertrouwde omgeving is.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:37

lucifertje schreef:
Hier een update:

Vrijdag te horen gekregen dat Lucifer is afgekeurd door de verzekering.
Ik heb er nu ook voor gekozen om hem te laten slachten, maar niet voor consumptie. We brengen hem zelf weg en bij de slachterij is een meneer of mevrouw van de verzekering.

Aan het inslapen hangt namelijk ook een prijskaartje van 400 euro.

Heel veel sterkte gewenst!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:20

@ alle mensen die reageren op mijn opmerking: schieten is het beste voor je paard:

Dit is niet mijn mening, dit is een vaststaand feit, maar dat is lastig om dat verschil hier duidelijk te krijgen bij sommige mensen... Als de omstandigheden het toe laten en je de gevoelens van de eigenaar even buiten beschouwing laat en je puur gaat kijken naar wat het snelste en pijnlooste is voor een paard om dood te gaan op een niet natuurlijke manier met het minimale aan angst en stress dan is schieten de beste oplossing.

En ja, ik ben er bij geweest en ja ik kan een inschatting maken hoe het paard reageerde en ja, DA bevestigen dit en ja, het is wetenschappelijk bewezen.

Hoop dat ik nu wel duidelijk ben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 02:44

Als je voor de moeilijke keuze staat om je paard te moeten laten gaan, wat is dan belangrijker??? Je eigen sores gebaseerd op ego of een snelle verlossing van je paard??
Afmaken is nooit natuurlijk maar mits nog vervoerbaar, schieten is de snelste weg.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:28

Nogmaals sneller hoeft niet beter te zijn.
Ik blijf bij het standpunt dat inslapen niet meer pijnlijk is dan slachten, maar geeft in mijn optiek wel meer respect af naar je paard. Ik dreig in herhaling te vallen, maar ik schiet mijn hond of kat ook niet af.

Daar komt bij dat in Amerika een ter dood veroordeelde dmv een injectie om het leven wordt gebracht omdat dit de meest pijnloze dood zou zijn. Velen die aan de andere kant van een veroordeelde staan zouden het liefst zien, dat hij met een kogel om het leven zou worden gebracht.
Nou daar gaat de wetenschappelijke theorie dat slachten beter, sneller, pijnlozer, enz zou zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:31

suleilitha schreef:
Als je voor de moeilijke keuze staat om je paard te moeten laten gaan, wat is dan belangrijker??? Je eigen sores gebaseerd op ego of een snelle verlossing van je paard??
Afmaken is nooit natuurlijk maar mits nog vervoerbaar, schieten is de snelste weg.

Blijf je je paard ook bijstaan dan wanneer dit gebeurd? Ik bedoel als je paard dit mag ondergaan vind ik wel dat je verplicht bent aan je dier om bij te te blijven tot het eind.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:37

Ik ben erbij gebleven tot het eind, heb er geen spijt van en nogmaals ook mijn andere twee paarden zullen uiteindelijk naar de slacht gaan als het zover is...... Maar dat verschilt ook per paard. Een paard wat panisch is op de trailer zou ik ook niet eerst nog naar het slachthuis vervoeren..... Kijk gewoon naar je paard en maak dan een beslissing. Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:51

Trennie schreef:
@ alle mensen die reageren op mijn opmerking: schieten is het beste voor je paard:

Dit is niet mijn mening, dit is een vaststaand feit, maar dat is lastig om dat verschil hier duidelijk te krijgen bij sommige mensen... Als de omstandigheden het toe laten en je de gevoelens van de eigenaar even buiten beschouwing laat en je puur gaat kijken naar wat het snelste en pijnlooste is voor een paard om dood te gaan op een niet natuurlijke manier met het minimale aan angst en stress dan is schieten de beste oplossing.

Dan ga je er wel vanuit dat de slager direct om de hoek is en dat het paard die omgeving kent, neem ik aan?
Er zijn natuurlijk een heleboel paarden die wekelijks op de trailer staan en in een vreemde omgeving komen, maar ook een heleboel paarden die zeker wel stress ervaren op de trailer. Mijn pony heeft geen trailerangst, loopt er zo in.. maar komt er wel altijd bezweet en gestressed vanaf. Een angstige reactie op de dierenarts thuis, een injectie of roesje heb ik nog nooit bij haar waargenomen. Al met al denk ik dat het het hele traject naar de dood bij de slager in dat geval langer duurt dan het inslapen in de eigen wei.

Daarbij ga ik er vanuit dat er iets ernstig mis is met de gezondheid van het paard, zo'n paard laad ik niet meer op een trailer als het even kan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind slachten ook een paardwaardige manier en met een ander paard zou ik er misschien wel voor kiezen.. maar het zal niet per definitie voor ieder paard het beste zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:34

alani: je kan je hond of kat niet slachten, dat is niet te vergelijken. Een paard is gewoon een heel ander dier, veel groter en daar heb je een keuze voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:38

suleilitha schreef:

Niet om het een of ander hoor, maar waarom zou je geen rekening mogen houden met je eigen gevoelens en beleving??

Dat schieten en het vervoer + belevenis bij de slager beter, sneller en pijnlozer zouden zijn, waag ik te betwijfelen en ik zou graag de wetenschappelijke onderbouwing daarvan zien.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:45

Hier zijn al tientallen topics over gemaakt, misschien dat je de zoekfunctie eens kan gebruiken. Daar staat ook de voor en nadelen van spuitje en slachten. Ik vind beide niet erg, maar mocht er wat zijn dan kies ik voor het slachten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:49

pinuts schreef:
alani: je kan je hond of kat niet slachten, dat is niet te vergelijken. Een paard is gewoon een heel ander dier, veel groter en daar heb je een keuze voor.

Ook jij valt zo te lezen in herhaling Haha!

Ik kan het prima vergelijken. Voor mij zijn genoemde dieren huisdieren en geen slachtdieren. Wat heeft het met grootte te maken? (een grote hond vs een shetlander).

Voor mijn gevoel is het prijskaartje nog steeds het belangrijkste uitgangspunt waardoor voor de slacht gekozen wordt.
En mocht je ervan echt overtuigd zijn dat je met de slacht je dier een dienst bewijst, dan blijf je er bij dat hij wordt geschoten en laat je paard niet in de steek op het moment dat het je te moeilijk wordt. Veelal lees ik dat de eigenaar cq beslisser zelf niet mee gaat maar dat hij voor een vervanger heeft gekozen. Dat noem ik zwak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:13

Alani, dat laatste gebeurt meestal. Schieten is dan zogenaamd geweldig fijn voor het paard, maar bijblijven ho maar.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:25

dus? ik was er ook niet bij. Ben er blij om. Anders had ik nu serieus een trauma. Ik geloof niet dat dat echt beter is voor het paard. Ik heb gekozen om hem te laten slachten en er niet bij te zijn. In plaats van in te slapen en er wel bij zijn. Ik geloof niet dat dat nou zo erg is hoor. Het is al erg genoeg om je paard te verliezen, geloof mij.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:37

Alsof een spuitje zo fijn is......... Heb een pony van ruim 30 jaar, die bezig was te sterven behoorlijk zien vechten! Men besloot dat de stervensweg te lang duurde en wilde de pony een dienst bewijzen door hem uit zijn lijden te verlossen. Die mensen hebben gekozen voor een spuitje, pony zou vast zo wegglijden aangezien hij al stervende was. Nou mooi niet....... Pony heeft enorm gevochten!! Op dat moment was schieten heel wat humaner geweest!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:39

Elke keer weer die verhalen over gevechten...een goede dierenarts laat een paard op een goede manier wegzakken, vechten komt dan echt hoogst zelden en waarschijnlijk zelfs nooit voor!!!