Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captura

Re: Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:26

anneve schreef:
(Detour ik heb weer getemd, daar ben ik heel consequent in bij jou.)

Kom met bewijs en ik ben om. Nogmaals, dubbelblind, gecontroleerd, at random (en uiteraard n = statistisch benodigd aantal dus meer dan 1).

Anneve, bovenstaande is voor mij het bewijs dat je niets van homeopathie afweet Knipoog

Trouwens zet je geen vraagtekens hoe het komt dat er geaccepteerd wordt dat bij wetenschappelijk geteste medicijnen die goedgekeurt zijn een hele lijst bijwerkingen aan vast zit?
Ik vind het namelijk niet normaal dat we dat maar moeten accepteren! Néé men brult om het hardst dat andere geneeswijze niet werkt domweg!!!! omdat het niet getest kán worden op bovenstaande manier. Niet testen (op die manier) wil niet zeggen dat het niet bewezen werkt. Er is ook nog empirisch bewijs Knipoog en andere manieren van testen (ja ja die zijn wetenschappelijk niet geaccepteerd, wie maakt dat trouwens uit??)

Een "reguliere" da die een holistische blik heeft, dus ook naar de voedertoestand, stalling , combinatie paard/eigenaar enz kijkt die zal, meer dan jou, openstaan voor andere geneeswijzen dan alleen regulier. Ondanks dat hij/zij wetenschapper is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:25

Klopt
steeds meer reguliere DA's begeven zich voortaan op de alternatieve terein. (en hoop dat er steeds meer bij komen die hun blik vergroten daarin)
Mensen met dus een goede studie. Maar dus met eigen ogen niet anders kunnen dan zien dat dieren verbeteren door het geven van dat "water met die alcohol " Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:30

Ik vind het een heel interessant topic worden. Maar laten we elkaar alsjeblieft niet persoonlijk aanvallen Knipoog

Even een paar dingentjes die me opvielen. Wat gaan we trouwens hard Tong uitsteken

Ik vind het heel belangrijk en natuurlijk erg goed dat je als DA, holistisch of niet, kijkt naar het hele dier en de achtergrond.. Hoewel ik ook mn grenzen daarbij stel, toch, eigenaar, manier van houden, omgang enz. is ook erg belangrijk. Maar.. dat is wel iets dat tegenwoordig ook geleerd wordt op de opleiding, wat je later als DA daarmee doet is natuurlijk aan jou.

En vergeet niet onderscheid te maken tussen homeopathie en fytologie (plantenleer) dit is namelijk iets heel anders, maar wordt jammer genoeg nogal vaak onder de naam homeopathie gerekend.. Zodat er geen verwarringen ontstaan Tong uitsteken Hier geloof ik wel degelijk in, omdat daar ook de hele farmacologie op gebasseerd is.

En dan tja.. Homeopathie is 'in'. Wil niet oordelen of het werkt of niet, maar mensen geloven er in. Dus dat een normale DA dit mee neemt in zijn praktijk, tja, hij moet toch geld verdienen. Zijn genoeg die erin geloven, genoeg die er niet in geloven, maar klant blijft koning.
Dus of het werkt of niet, of mensen erin geloven of niet... Dat laat ik in het midden. Maar zoals wel blijkt men verwacht gewoon van een DA dat die er wat van weet. Terecht natuurlijk Knipoog

Miran schreef:
Waarom wil je wetenschappelijk bewijs Rob? Als mensen zelf aan hun dieren (en zichzelf) zien dat het werkt, is het toch goed? Zo lang je maar goed blijft kijken en de hulp inroept die het dier (danwel mens) op dat moment nodig heeft, weet dat dier veel of het wetenschappelijk bewezen is? Die laat alleen zien of hij zich beter voelt of niet.

Wetenschappelijk bewijs is over het algemeen niet geheel onpartijdig overigens, meestal opgezet en gesponsord door belanghebbenden en het kan elkaar zelfs behoorlijk tegen spreken. Ik hecht er eerlijk gezegd weinig waarde aan. Zoals jezelf eerder gezegd heb, het is het resultaat dat telt!

Oewh.. denk even na over wat je nu zegt.. Dat wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan om te zorgen dat het middel werkt en de bijwerkingen bekend worden. Vooral die bijwerkingen zijn belangrijk. Als het de ene kwaal op lost maar je dier nog zieker maakt, dan schiet je niets op natuurlijk. En over werking en bijwerking gesproken.. dat is niet iets simpels.. Lichaam is ontzettend ingewikkeld iets en logisch dat een nieuw medicijn door de hele wetenschappelijke molen moet. Het is wel degelijk objectief, gesponsord of niet, want resultaten moeten worden gepubliceerd en het hele onderzoek moet herhaald kunnen worden door elke willekeurige wetenschapper. Juist daarom is het objectief en worden onderzoeken niet alleen door het producerende bedrijf uitgevoerd.
En zeg nou eerlijk, wil jij iets in je lichaam stoppen waarvan je niet de bijwerkingen weet? En in je dier? Ik lees altijd de bijsluiter, maakt niet uit van wat. Wil toch wel even weten wat de bijwerkingen zijn en waar ik op moet letten.
Dus wat je zegt is onzin. 'Normale' medicijnen worden toegedient in mg/l per kilogram. Homeopatische medicijnen worden gegeven per dier. Heel goed dat er gekeken wordt naar het dier apart, maar daardoor kan je niet de resultaten controleren en herhalen en dus niet wetenschappelijk bewijzen.

Een DA, al dan niet holistisch, die paarden én andere huisdieren behandeld, daar heb ik toch mn twijfels bij... Geen dier is hetzelfde, helemaal voor een homeopaat (als ik het goed begrijp) en je kan nooit van beide genoeg kennis bezitten om zo'n dier echt grondig te behandelen. Maar dit is weer een heel ander punt.

Sorry dat ik weer jou pak Knipoog
Miran schreef:
Het meest opvallende verschil is dat holistische dierenartsen kijken naar een lichaam als geheel, en daar ook de geest e.d. bijpakken en daarbij verder kijken dan de standaard Westerse geneeswijzen. Een reguliere dierenarts concentreert zich meer op het probleem zelf, maar kan daarvoor best homeopathische middelen inzetten. En daartussen in zijn echt nog wel gradaties.

@Anneve, ten eerste mag jij eens uitleggen hoe een dier door placebo effect weer gezond kan worden. Naar mijn weten werkt dit alleen door mensen, een dier weet niet dat hij door die druppeltjes, poedertjes, manuele behandeling weer gezond zou moeten worden. Die voelt zich goed of niet goed, maar die wordt echt niet beter door wat water en alcohol...
Buiten dat, over het wetenschappelijke bewijs, jij durft niet op je eigen waarneming te vertrouwen? Als ik zelf zie dat mijn paard zich losser voelt na een osteopaat, waarom zou dat dan wetenschappelijk bewezen moeten zijn?

Een reguliere dierenarts die zich concenteerd op enkel de kwaal en dan toch homeopatische middelen erbij pakt, dat is een kwakzalver. Of je gebruikt de hele werkwijze, of helemaal niet.. Niet een beetje.

Als mijn dier ziek is, dan durf ik idd niet op mijn eigen waarnemen te vertrouwen. Je bent dan absoluut niet objectief en goed, je ziet je dier iedere dag, maar staat te dicht bij om objectief te oordelen. Dit geld voor iedere vorm van geneeskunde trouwens Knipoog
Placebo effect is meer dan geloof alleen. Je dier komt niet in totale afzondering te staan wanneer je hem behandeld toch? Er dragen veel meer fectoren bij tot genezing van een dier dan enkel het medicijn. En ook de gemoedstoestand van de eigenaar speelt daarin een grote rol, juist omdat die niet objectief is (wat overigeens ook niet zou moeten als het om je dier gaat). Dus je kan wel roepen dat het het homeopatische middel is geweest dat het dier geneest, maar hoe weet je dat? Dat je dier beter wordt is het aller belangrijkste natuurlijk, durf niet anders te beweren, maar als objectieve buitenstaander mag je daar je vraagtekens bij zetten.

Pff.. wat een verhaal Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:36

Citaat:
Als mijn dier ziek is, dan durf ik idd niet op mijn eigen waarnemen te vertrouwen. Je bent dan absoluut niet objectief en goed, je ziet je dier iedere dag, maar staat te dicht bij om objectief te oordelen

Vindt je dat echt zo?
Daar denk ik dan weer anders over. Lachen
Juist omdat je je eigen paard goed kent bemerk je een kleine verandering in zijn gedrag/ eetgewoonte/ lopen al heel snel op.
Zo snel dat je er wellicht in een vroeg stadium bij bent, daar waar ik bij een ander het nog niet opgemerkt had.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:45

runningkawa schreef:
Citaat:
Als mijn dier ziek is, dan durf ik idd niet op mijn eigen waarnemen te vertrouwen. Je bent dan absoluut niet objectief en goed, je ziet je dier iedere dag, maar staat te dicht bij om objectief te oordelen

Vindt je dat echt zo?
Juist omdat je je eigen paard goed kent bemerk je een kleine verandering in zijn gedrag/ eetgewoonte/ lopen al heel snel op.
Zo snel dat je er wellicht in een vroeg stadium bij bent, daar waar ik bij een ander het nog niet opgemerkt had.

Tuurlijk dat is wel zo, bedoel dat er ook helemaal niet mee. Maar als eigenaar ben je gewoon niet objectief naar het genezingsproces van je paard. Dat maakt niet uit, zou ook niet moeten hoor.. Maar begrijp je wat ik bedoel?
Soms wil je zo graag dat het beter wordt en lijkt het beter te gaan, maar is dat niet zo.. Zelfde als met ruiters, soms heb je het gevoel dat het veel beter gaat, maar laat iemand kijken en je paard loopt vreselijk uit elkaar..
Dus als het werkelijk om bewijzen gaat. Dan vertrouw ik niet op mijn objectiviteit als met om mijn paard gaat. Want hoe vaak verander je niet onbewust de omstandigheden? Ga je net anders met je dier om, enz. Hoeft niet altijd direct medisch nadelig te zijn, denk juist dat het voordelen heeft, maar het is wel zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:49

Ik begrijp nu wel wat je bedoeld Ja

Alleen denk ik dat het erg per persoon verschilt in hoe objectief ze durven te blijven kijken Lachen
Zowel medisch als bijv met rijden Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:51

Idd.. vooral de paardenmensen kunnen daar objectiever naar kijken. En natuurlijk, als je dier doodziek is is het ook een verschil.
Denk alleen wel dat het grootste gedeelte het juist niet kan. Te weinig ervaring/verstand enz. Maakt niet uit, maar maakt wel verschil Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:52

Dat ben ik helemaal met je eens Ja
Dat maakt denk ik idd verschil Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:28

runningkawa schreef:
Alleen denk ik dat het erg per persoon verschilt in hoe objectief ze durven te blijven kijken

Heeft ook wel een beetje met ervaring te maken (levenservaring)
vroeger rende ik ook sneller naar de DA nu bekijk ik het veel rustiger en vertrouw op mn eigen levenservaring die ik heb opgedaan. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:53

runningkawa schreef:
Citaat:

Vindt je dat echt zo?

Heb ik nou net heel toevallig meegemaakt. Dat ik vooral op mijn eigen gevoel/waarneming moet vertrouwen als mijn paard ziek is. Knipoog
En mijn DA moest me achteraf gelijk geven. Ze had er helemaal naast gezeten met haar diagnose en dus ook behandeling (en laat het nou ook nog eens een reguliere DA zijn geweest Clown ). Weet je, we maken allemaal fouten. Maar ik vind dat (en misschien is het per persoon verschillend, hoor, kan best. Ik ben toevallig gezegend met een hele sterke intuitie, dus dat is wel handig Knipoog ) je juist als eigenaar goed gehoord mag worden. Want niemand, NIEMAND, kent het paard zoals jij.

Hetzelfde kan ik beamen wat mijn eigen kind betreft. Oh, wat wisten de artsen allemaal wat ik precies moest doen, toen bleek dat ze een hele onrustige baby was dat eerste jaar. En wat ben ik blij dat ik uiteindelijk alleen maar naar mezelf geluisterd heb en al die goedbedoelde adviezen in de wind geslagen heb. Juist omdat niemand haar zo goed kende als ik, haar eigen moeder. Nee, objectief ben je dan niet, maar of dat heel erg is? Niemand anders kent het kind of het paard zo goed als jij. En juist dat kan in lastige gevallen, de doorslag zijn. Ja

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:57

Wel, een paar dagen terug had ik toevallig een
zeer intelligente, en zeer bekwame DA aan de telefoon.
Ze houdt zich uitsluitend met sportpaarden bezig,
en heeft het erg druk.
Op mijn vraag wat er nu het meest vervelende,
of het moeilijkste aspect was van haar werk,
was het antwoord heel simpel.

De eigenaars.
Die hebben geen enkele kennis ter zake, maar weten het tóch allemaal beter.
Al was ze beleefd genoeg om te zeggen dat er ook uitzonderingen waren.

Rob

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:56

RobvdPK schreef:
en heeft het erg druk.

De eigenaars.

Rob

De meeste (er zijn uitzonderingen) mensen met sportpaarden (die ook echt hoog in de sport lopen) hebben vaak geen goede band met hun paard. Zien hun paard alleen als gebruiksobject. Hebben dan ook totaal geen besef van hoe hun paard zich echt voelt en in z'n vel zit. Als hij maar presteert in de sport. Niet zo gek dan dan deze arts zo over de eigenaren denkt Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:19

Ik knip even wat dingen uit deze quote.

RianneH schreef:
Oewh.. denk even na over wat je nu zegt.. Dat wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan om te zorgen dat het middel werkt en de bijwerkingen bekend worden. Vooral die bijwerkingen zijn belangrijk. Als het de ene kwaal op lost maar je dier nog zieker maakt, dan schiet je niets op natuurlijk. En over werking en bijwerking gesproken.. dat is niet iets simpels.. Lichaam is ontzettend ingewikkeld iets en logisch dat een nieuw medicijn door de hele wetenschappelijke molen moet. Het is wel degelijk objectief, gesponsord of niet, want resultaten moeten worden gepubliceerd en het hele onderzoek moet herhaald kunnen worden door elke willekeurige wetenschapper. Juist daarom is het objectief en worden onderzoeken niet alleen door het producerende bedrijf uitgevoerd.
En zeg nou eerlijk, wil jij iets in je lichaam stoppen waarvan je niet de bijwerkingen weet? En in je dier? Ik lees altijd de bijsluiter, maakt niet uit van wat. Wil toch wel even weten wat de bijwerkingen zijn en waar ik op moet letten.

Ik heb na gedacht over wat ik zeg (zei je zelf niet iets over persoonlijk worden?), feit is dat wetenschappelijk onderzoek (in het algemeen, ik heb het nergens specifiek over medicijnen gehad) vooral gefinancierd wordt door de belanghebbenden. Zelf werk ik in de levensmiddelenindustrie en daar kom je dat ook tegen. Buiten dat om, als je elk wetenschappelijk onderzoek moet geloven, kun je niets meer eten, ze spreken elkaar regelmatig tegen.
Ik stop overigens liever iets in mij lichaam met zo min mogelijk bijwerkingen, de lijst met bijwerkingen van veel standaard medicijnen vind ik echt schrikbarend...

Citaat:
Dus wat je zegt is onzin. 'Normale' medicijnen worden toegedient in mg/l per kilogram. Homeopatische medicijnen worden gegeven per dier. Heel goed dat er gekeken wordt naar het dier apart, maar daardoor kan je niet de resultaten controleren en herhalen en dus niet wetenschappelijk bewijzen.

Nee, wat ik zeg vind jij onzin! Dat is wat anders dan dat het onzin is...

Citaat:
Een reguliere dierenarts die zich concenteerd op enkel de kwaal en dan toch homeopatische middelen erbij pakt, dat is een kwakzalver. Of je gebruikt de hele werkwijze, of helemaal niet.. Niet een beetje.

En dat zijn dus niet mijn woorden, ik schreef dat er allerlei tussenvormen zijn. Buiten dat om, is een standaard huisarts die je adviseert om Calendula zalf op een lichte brandwond te smeren of Echinacea te gebruiken bij een beginnende verkoudheid dan ook een kwakzalver? Zoiets is toch echt afhankelijk van de omstandigheden.

Citaat:
Als mijn dier ziek is, dan durf ik idd niet op mijn eigen waarnemen te vertrouwen. Je bent dan absoluut niet objectief en goed, je ziet je dier iedere dag, maar staat te dicht bij om objectief te oordelen. Dit geld voor iedere vorm van geneeskunde trouwens Knipoog

En ook hier snap je niet wat ik bedoelde. Er werd gezegd dat bijv osteopathie kwakzalverij is. Toch loopt mijn paard absoluut beter na de behandeling, en ik ben niet de enige die dat ziet. Hierbij vertrouw ik dus op mijn eigen waarneming en heb ik geen wetenschappelijk bewijs nodig, dat interesseert me dus niet.

Citaat:
Placebo effect is meer dan geloof alleen. Je dier komt niet in totale afzondering te staan wanneer je hem behandeld toch? Er dragen veel meer fectoren bij tot genezing van een dier dan enkel het medicijn. En ook de gemoedstoestand van de eigenaar speelt daarin een grote rol, juist omdat die niet objectief is (wat overigeens ook niet zou moeten als het om je dier gaat). Dus je kan wel roepen dat het het homeopatische middel is geweest dat het dier geneest, maar hoe weet je dat? Dat je dier beter wordt is het aller belangrijkste natuurlijk, durf niet anders te beweren, maar als objectieve buitenstaander mag je daar je vraagtekens bij zetten.

Dus betreffend paard, wat al minimaal 6 jaar scheef bespierd is en al enige tijd kort loopt, komt veel beter in de bespiering door mijn gemoedstoestand (want die is in die 6 jaar altijd hetzelfde geweest en daarna ineens anders) en andere omstandigheden op stal (niets veranderd, wat je juist wel doet door een paard af te zonderen)?
Ik heb nergens geroepen dat mijn paard door homeopathie genezen is, daar heb ik geen ervaring mee, mijn paard heeft namelijk verder nooit wat gemankeerd. Mijn ervaring is dus de osteopaat, waarin ik overduidelijk verschil zie net als mijn objectieve stalgenoten.
Wel heb ik duidelijke resultaten gezien met homeopathie bij stalgenoten, maar daar waren dan ook andere behandelingen bij betrokken. Juist de holistische denkwijze dus.

Weet je, wat mij betreft mag iedereen gewoon lekker naar elke dierenarts die je zelf uitkiest. Ik voel me prettig met de keuzemogelijkheid om ook alternatieve geneeswijzen toe te kunnen laten passen. Wat dus niet zegt dat ik voor een acute koliek niet mijn reguliere dierenarts bel, ik ga echt niet zelf voor dokter spelen ofzo.
Ik hoef me niet te verdedigen, wat ik eerder gepost heb was vooral als reactie op RobvdPK, maar die staat overduidelijk niet open voor andere meningen. Jammer dat hij wel op deze manier blijft reageren in diverse topics, want uiteindelijk wekt het vooral weerstand op en geen begrip.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:25

singasong schreef:
RobvdPK schreef:
en heeft het erg druk.

De eigenaars.

Rob

De meeste (er zijn uitzonderingen) mensen met sportpaarden (die ook echt hoog in de sport lopen) hebben vaak geen goede band met hun paard. Zien hun paard alleen als gebruiksobject. Hebben dan ook totaal geen besef van hoe hun paard zich echt voelt en in z'n vel zit. Als hij maar presteert in de sport. Niet zo gek dan dan deze arts zo over de eigenaren denkt Knipoog

Haha! (Precies wat ik dacht Knipoog )

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:29

RobvdPK schreef:
en heeft het erg druk.

De eigenaars.

Rob

Lekker onproffesionele uitlating... Had zeker net een gezond paard zien lopen waarvan zij had gezegd dat hij niet meer gered kon worden Clown .

Sorry, even serieus: juist door meedenkende eigenaren zijn al heel wat paardenlevens (mensenlevens trouwens ook) juist gered. Hoe een dierenarts daarmee omgaat is zijn eigen keuze, hij/zij kan er wat van leren en zich verder ontwikkelen, of zichzelf eraan ergeren. Buiten dat om is de sportpaardenwereld een wereld waar veel geld in omgaat en niet vergelijkbaar met de gemiddelde eigenaar en dierenartspraktijk.
Ik zie het nu met een vriend van mij die zelf in de humane gezondheidszorg van kastje naar de muur wordt gestuurd, de enige die hem in al een dik half jaar zich beter heeft kunnen laten voelen, is een homeopaat. De artsen doen weinig, terwijl wel bewezen is dat zijn longen in slechte staat zijn... Die gaan dus serieus waar hij naast zit op Google zoeken naar info die hij zelf al lang heeft (er is een schimmel bij betrokken), hij weet zelf meer over zijn eigen medische klachten...
Dan zullen ze waarschijnlijk net als jouw kennis klagen over mensen die het beter weten, het is alleen jammer dat je als patient dus ook serieus meer kan weten...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:35

singasong schreef:

Hoezo tunnelvisie? Ik denk dat het eerder de mensen met de htk-paarden zijn die denken overal verstand van te hebben, zich vanalles laten aanpraten door stalgenoten en vervolgens hun paard naar de kleute helpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:42

Oh Betteke, die zullen er ook zeker zijn, hoor. Knipoog

Maar ook goed bekend staande DA's kunnen fouten maken blijkbaar. Clown
Ik heb het zelf net ervaren met mijn htk-paard. En geloof me, dat is niet fijn. Want juist op momenten dat je je zo'n zorgen maakt over je paard's gezondheid, wil je kunnen vertrouwen op een DA. Maar dat wil niet zeggen dat ik zelf niet meer nadenk of mijn paard goed observeer, he. Tong uitsteken

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:59

singasong schreef:
RobvdPK schreef:
en heeft het erg druk.

De eigenaars.

Rob

[

Exuus ik weet niet goed hoe ik meerdere stukken kan kopiëren Bloos

Wat Rob schrijft is algemeen bekend bij da.(Mijn ervaring is wel dat da die sportpaardenbegeleiding doen, dit dan wel hoofdzakelijk doen maar ook privé paarden behandelen Knipoog ) Rot voor klanten om te horen Knipoog maar het is zo! Je moet meer psychiater zijn (in de meeste gevallen) dan dat je da bent.

Ik ben het er totaal niet mee eens dat mensen met sportpaarden vaak geen goede band hebben met hun paard(en). Integendeel ze zijn er zéér zuinig op en werken + controleren ze dagelijks. De kleinste verandering wordt opgemerkt en er wordt in geïnversteerd, met andere woorden, de da wordt gebeld! Dat kan je toch van vele privé paarden eigenaren niet zeggen (kijk alleen maar waar dit forum op draait Clown ).
Er is zeer zeker een band, alleen is het geen zweverige, koetel de koetel band en wordt er niet de hele dag geknuffeld en gepoetst (ik vraag mij ook sterk af of dat niet dieronwaardig is Haha! )

Van alle facetten met paarden omgaan is wat van te zeggen. Maar dat da vaak meer aandacht aan eigenaren moeten besteden dan aan het paard dat is een feit Haha!

O ik heb er ook nog één Haha! : Waarom staat Jan en alleman altijd om de da? Cool

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:17

Wat bedoel je met je onderste vraag?

Ik heb dan wel een zweverige koetel de koetelband met mijn paard Clown (ik heb geen sportpaard Knipoog ), maar de dierenarts komt wel als het nodig is, en dan neem ik ook gewoon aan wat hij zegt. Ik denk dat het ook belangrijk is om een dierenarts te hebben die je kan vertrouwen, waar je een goed gevoel bij hebt. Ik ben dan wel weer het type dat veel vragen stelt over het hoe en waarom, maar ik heb absoluut niet het idee dat mijn da daar een probleem mee heeft, hij zit eerder snel op de praatstoel en legt alles goed uit.

Is iemand met een sportpaard trouwens geen prive paardeneigenaar? Ik zie het verschil niet?

Overigens zijn ken ik toch ook mensen met sportpaarden die bij holistische dierenartsen lopen, onderscheid tussen een recreatiepaard en een sportpaard is er daarin niet.

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:38

Miran schreef:
Wat bedoel je met je onderste vraag?

Ik heb dan wel een zweverige koetel de koetelband met mijn paard Clown , maar de dierenarts komt wel als het nodig is, en dan neem ik ook gewoon aan wat hij zegt. Ik denk dat het ook belangrijk is om een dierenarts te hebben die je kan vertrouwen, waar je een goed gevoel bij hebt. Ik ben dan wel weer het type dat veel vragen stelt over het hoe en waarom, maar ik heb absoluut niet het idee dat mijn da daar een probleem mee heeft, hij zit eerder snel op de praatstoel en legt alles goed uit.

Is iemand met een sportpaard trouwens geen prive paardeneigenaar? Ik zie het verschil niet?

Natuurlijk kan een sportpaard een privé paard zijn, daar heb je gelijk in. Ik probeer alleen zo een onderscheidt te maken. Kwam later htk paard tegen is dat misschien duidelijker om dit te gaan gebruiken?

Alles wat je op een forum zet is vrij zwart/wit, éne uiterste tegen andere uiterste enz. Als ik ook het grijze vlak wil benoemen/uitleggen worden het héééééééle lange stukken die niemand meer leest (of moet ik nu zeggen bijna niemand? Haha! )
Wat jij schrijft dát zijn ook niet de eigenaren die bedoelt worden. Je hebt een goede band met je da, super! Het vertrouwen zal dus ook wederzijds zijn Knipoog

Wat ik met mijn laatste zin bedoel (jij zal dit dan ook niet meegemaakt hebben, dus begrijp je het ook niet Knipoog ) is dat als je een da op een manege/erf enz heb met meerdere ruiters dat niet alleen de eigenaar bij het paard staat met de da maar dat ook ál die andere "stalgenoten" erbij gaan staan. Vaak nog met allerhande commentaar Boos!
Als ik een da nodig had bij mijn paard en er kwamen van die "ouwe wijfen" bij dan stuurde ik die weg. Diep beledigd was men dan, belachelijk vonden ze het enz enz.
Ik was dan ook de enige die dat deed op het erf Tong uitsteken Men begreep gewoon niet dat ze: in de weg staan, ik niet zit te wachten op commentaar van hen (haal er niets voor niets een da bij), ik vertrouwen heb in mijn da en mij niet onzekerheid in wil laten kletsen, en ik het privé vind wat mijn paard mankeert, ik maak zelf wel uit wat ik naar buiten wil brengen.
Daarbij vond ik het ook onbeschoft dat men in mijn gehuurde tijd van de da (ja een da heeft ook een tijdschema) met vragen aankwamen over hun eigen paard. Ik merk dan dat een da zich vervelend voelt, hij/zij heeft een tijdschema, wil mij zo goed mogelijk helpen maar wil de andere "klanten" niet afzeiken.

Begrijp je me nu een beetje Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:40

RobvdPK schreef:

Goh, Rob, waarom had jij een DA aan de telefoon?

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:42

Miran schreef:
Overigens zijn ken ik toch ook mensen met sportpaarden die bij holistische dierenartsen lopen, onderscheid tussen een recreatiepaard en een sportpaard is er daarin niet.

Die ken ik ook! Haha!
Er hoort door een da ook geen onderscheid te zijn tussen het behandelen van een recreatiepaard en een sportpaard. Vaak is het de financiën van de eigenaar die het onderscheid maakt tussen wat een da kan en mag doen bij een paard. (trouwens begrip voor hoor)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:45

Heb niet alles gelezen, maar even een paar aanvullingen en opmerkingen:

Citaat:
voedertoestand, stalling , combinatie paard/eigenaar

Iemand beweert dat een holistische dierenarts hier naar kijkt. Klopt, maar een reguliere dierenarts natuurlijk ook, hier is niks holistisch aan. Blijf dus bij mijn stelling dat elke DA holistisch is opgeleid (en ben DA dus ik kan het weten).

Verder werd gevraagd hoe kan een dier beter zou kunnen worden van een placebo

Het antwoord hierop is heel simpel: HET DIER MAAKT ZICHZELF BETER

Daar is niks homeopathisch, holistisch, regulier, alternatief, aan.
Het merendeel van de aandoeningen wordt door het dier zelf opgelost. Net als bij mensen. Daarom werkt homeopathie, daarom werkt de placebo, daarom werkt water. Daar zijn alle verhalen van wonderbaarlijk genezen paarden op gebaseerd: afwachten.

Daarin onderscheid de alternatieve genezer zich van de reguliere, hij weet beter uit te leggen, blijkbaar, dat de eigenaar geduld moet hebben. Of met andere woorden, van de reguliere DA wordt niet geaccepteerd dat genezing tijd nodig heeft en van de alternatieve wel.

Of zoals mijn neef, die huisarts is, altijd zegt: met medicijnen is een griep na 7 dagen over, en zonder na een week.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:56

Ja, ik ken ook mensen met sportpaarden die rustig een holistische DA laten komen, hoor. Knipoog
Bij ons krijgen de sportpaarden acupunctuur (maar ze hebben er nog nooit een HDA bij laten komen).Haha!

Overigens heb ik bij de twee DA's die bij mijn paard geweest zijn nog nooit gemerkt dat ze problemen hebben met mensen die erbij komen staan. Maar IK heb er wel problemen mee Duivel . Ik heb sowieso geen behoefte aan jan en alleman rondom mijn paard, dus ik vraag altijd vriendelijk of ze ons even met rust willen laten op zulke momenten. Net als het moment dat mijn paard bekapt wordt of de tandarts er is e.d.
Wat ze bij mij op stal aan commentaar hebben, zegt mij meestal niet echt erg veel. Het zijn namelijk geen mensen die zich echt verdiepen in gezondheidskundige zaken namelijk. Ik lees alles wat los en vast zit, stel veel vragen aan experts, omdat ik graag leer en zaken wil weten en begrijpen. Daarbij ben ik altijd al geinteresseerd geweest in gezondheid bij mens en dier, het mentale en fysieke, mijn hele leven lang al.

Mijn nieuwe DA heeft daar alle begrip voor en legt het graag uit. Ze vraagt mij ook van alles, juist om voor zichzelf een completer beeld te vormen. En dat doet de holistische DA dus ook, nog veel uitgebreider zelfs Ja . De tijd dat je op alles wat een arts zegt 'ja en amen' roept is gelukkig voorbij. We zijn mondiger en hebben de mogelijkheden om aan meer informatie te komen. Lijkt mij helemaal niets mis mee en dit gaat allemaal gewoon respectvol naar elkaar toe.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:15

Betteke schreef:
singasong schreef:

Hoezo tunnelvisie? Ik denk dat het eerder de mensen met de htk-paarden zijn die denken overal verstand van te hebben, zich vanalles laten aanpraten door stalgenoten en vervolgens hun paard naar de kleute helpen.

Verward