Pony ruim een week koorts,nu licht tandvlees+rode stippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Pony ruim een week koorts,nu licht tandvlees+rode stippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:44

Zo lang er hier in de polder nog wedstrijden door gaan op plaatsen waar zeker droes heerst ben ik nog erg voorzichtig.
Als je alles wil uit sluiten zou ik niet meer aan het werk kunnen, maar mijn vriend ook niet omdat een collega tegelzetter ook paarden heeft. Voor iets wat gewoon met goede voorzorgsmaatregelen geen probleem is.
Alle ouders weten er ook van en ik heb geen kinderen die zelfstandig op andere stallen komen (zoals die van Barb en Max). Dus hierin licht de verandwoordelijkheid niet (alleen) bij de kinderen, maar imo ook(en eigenlijk vooral, omdat je het die kinderen niet aan kan rekenen) bij de ouders.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:49

Bij ons gaan alle bedrijven hier echt op slot als ze alleen maar vermoeden dat er droes heerst. Je hebt daar toch echt wél een verantwoordelijkheid in.

Maar goed dat is je eigen beslissing. Sterkte met alle paardjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:49

ik ga er toch op door, sorry hoor...
Je kan op het moment dat er mogelijk droes op je stal heerst niet de verantwoordelijkheid bij een ander leggen.
Wil jij het op je geweten hebben, na alles wat je nu zelf door hebt gemaakt, de pony van een ander ernstig ziek wordt, of erger, doordat een lesklant van jou zn handen niet heeft gewassen?
Uitsluiten kun je nooit, maar je kan wel van alles proberen om het in te dammen.
Ik vind dat je hier nu erg makkelijk over denkt (of overkomt)

Draai het eens om. Mijn pony heeft droes, mijn verzorgster gaat van mijn pony direct door naar die van jou. Die van jou krijgt het ook...
Neem je me dat in dank af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:32

Zijn er eigenlijk verplichtingen waar een stal eigenaar zich aan moet melden
als er droes heerst?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:33

Chiqa schreef:
Zijn er eigenlijk verplichtingen waar een stal eigenaar zich aan moet melden
als er droes heerst?

nope, die ontbreken jammer genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:57

Echt niet?
Dus ligt de verantwoording bij de eigenaars?
Maar evenementen worden toch wel afgeschaft?
Wel bruut dat de verantwoording bij de eigenaar ligt dan...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:00

Evenementen worden soms wel afgelast, maar niet altijd zoals hier in de polder recent (niet) gebeurd is (hoorde ik ook pas dit weekeind).

Wil ik mijn stal dicht houden tot alle besmettings gevaar over is ben ik (als mijn pony's nu allemaal alleen maar beter worden) 4 maanden verder als ik alle verhaaltjes mag geloven. De eerste besmettings gevaren van echt snot en pus zijn na 2 tot 4 weken over nadat het laatste paard beter is (zeggen ze, maar ik heb al veel verschillende dingen gehoort).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:03

Dennis schreef:
Evenementen worden soms wel afgelast, maar niet altijd zoals hier in de polder recent (niet) gebeurd is (hoorde ik ook pas dit weekeind).

Wil ik mijn stal dicht houden tot alle besmettings gevaar over is ben ik (als mijn pony's nu allemaal alleen maar beter worden) 4 maanden verder als ik alle verhaaltjes mag geloven. De eerste besmettings gevaren van echt snot en pus zijn na 2 tot 4 weken over nadat het laatste paard beter is (zeggen ze, maar ik heb al veel verschillende dingen gehoort).

Ik weet niet hoeveel pony's je hebt staan, maar bij ons op de manege heeft het echt maanden geduurd. Je bent er het snelste van af als je ze nu allemaal bij elkaar gooit, dan zijn ze gelijk besmet, en anders gaat het één voor één. Vooral met kinderen in de buurt houd je besmetting bijna niet tegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:09

Ik ga helaas ook met de rest mee, je kunt de verantwoordelijkheid niet bij anderen leggen, en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat andere dieren ook besmet gaan raken. Die verantwoordelijkheid ben je toch eigenlijk wel verplicht naar anderen toe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:11

Dennis schreef:

dat is het risico van een stal hebben.
Wil je nog even reageren op mijn omgedraaide situatie? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:24

Ga wel mee met de anderen....je loopt inkomsten mis Dennis, maar je wil toch niet
de verantwoording bij de ouders leggen?
Wat nu als ze het niet zo nauw nemen, ze niet écht onder de indruk zijn van de gevolgen van droes, of denken dat het wel meevalt?
Vreemd dat er geen voorzorgsmaatregelen voor zijn, maar mijn logische gedachte zou ook zijn; sluiten die handel.

Kan je je misgelopen inkomsten niet elders verhalen, de verzekering oid?

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:37

Even tussendoor; is het al bewezen dat het echt droes is wat er bij Ciska op stal heerst?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:38

Ik heb dit topic ook gevolgt en vond het allemaal erg vervelend. Zelfs een pony overleden Verdrietig
Maar dat je de stal niet sluit is me echt een raadsel en ik vind dat echt niet kunnen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:32

lara: vanmiddag nog niet, maar alles wijst erop. Ik zou het risico niet durven nemen
Beter onnodig dicht dan te laat

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:33

Zou het niet iets kunnen zijn wat er sterk op lijkt maar toch geen droes is?

(Ik heb totaal geen verstand van paardenziektes, ik gok maar wat Clown )

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:47

Natuurlijk kan het iets zijn wat sterk op droes lijkt, maar zolang dat niet bekend is des te meer reden om de stallen dicht te houden.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:50

Max schreef:
Natuurlijk kan het iets zijn wat sterk op droes lijkt, maar zolang dat niet bekend is des te meer reden om de stallen dicht te houden.

Hier sluit ik me echt bij aan!!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:53

Wat is belangrijker het geld of de ponys ?

ik zou het me zelf nooit vergeven, als door mijn schuld, wat voorkomen had kunnen worden, andere ponys ziek worden tot erger. door een stel kids die enthousiast alle paardjes aaien. wat had kunnen voorkomen, door de stal tijdelijk dicht te laten.

op wie geef jij les eigenlijk ?
angel en roos zijn niet goed, nicky had verhoging, en dennis ?
Laatst bijgewerkt door Buckje op 18-06-07 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:02

Ik vind het ook vreemd dat je die stal niet dicht gooit, waarom een ander in gevaar brengen?
En hoe geef jij les met zieke pony's dan of heb je er nog meer?
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 18-06-07 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:08

Een kennis van mij heeft echt meerdere jaren achter elkaar droes gehad op stal.
Gelukkig is er van de ruim 50 paarden maar 1 aan overleden.
3 van mijn 5 paarden hebben het daar gehad, een van de andere 2 heeft daar Rhino gehad.
(ze hebben daar echt pech jaren gehad, maar dat kan je hebben als je een fokkerij bedrijf hebt waar mensen over de vloer komen en hengsten voor natuurlijke dekkingen etc)
Alle paarden hebben alles goed doorstaan gelukkig.
Mijn huidige paard heeft het geluk gehad dat ie toen telkens op een andere stal aanwezig was.

Ik kwam in die tijd daar ook wel over de vloer.
Als ik dan thuis kwam gelijk alles in de wasmachine en schoen schoonmaken etc.

Het is een rot gezicht (en gehoor) en het kan verkeerd aflopen, gelukkig komt het in de meeste gevallen weer goed.

Ik ben trouwens weleens bij een hele groote shetlander fokker/hengstenhouder geweest in Brabant.
Daar was een landje met pony's die aan droes leden. Nou daar werden gewoon nog pony's gebracht om te laten dekking en de hengsten werden ook gewoon nog vervoerd naar merries. Er werden alleen geen pony's meer op dat stukje land erbij geplaatst. Hoezo dom bezig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:17

Ik kan me voostellen dat Dennis een aanvaardbaar risico neemt; als zij vier maanden de toko kan sluiten, is haar startende onderneming naar de Kl*ten.
Als iedereen die z'n kinderen daar laat lessen, bereid zou zijn om de lessen toch gewoon te betalen als Dennis de toko dicht doet, blijft haar onderneming bestaan.
Maar aangezien dat waarschijnlijk niet het geval is, kan ik begrijpen dat ze een aanvaardbaar risico neemt.

Aan de andere kant denk ik, dat je je hetzelf nooit vergeeft als er mogelijk een besmettelijke ziekte misschien wel afkomstig is van jouw dieren.
Ook al is dat in de praktijk vaak niet eens aan te tonen.
Blijft toch moeilijk.

@ Dennis, ik hoop het beste voor jou en je ponies.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:19

tienus: bedrijfsrisico, dat weet je vante voren!
Ik vind het ook geen "aanvaardbaar" risico, helemaal omdat ze de verantwoordelijkheid bij de ouder legt (en de ouders an lesklanten ebben over het algemeen de ballen verstand van paarden)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:22

Wanneer kwam de uitslag van die kweek dan nu?
Droes kan soms een simpel kwaaltje zijn maar van dichtbij heb ik dus ook meegemaakt dat ze bijna haar halve kudde kwijtraakte hoor, merries dood, veulens dood, doodgeboren veulens enz...
Denk er over na wat je doet, als je het wel laat verspreiden naar anderen vergeef je het jezelf nooit en anderen zeker niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:27

stef schreef:
tienus: bedrijfsrisico, dat weet je vante voren!
Ik vind het ook geen "aanvaardbaar" risico, helemaal omdat ze de verantwoordelijkheid bij de ouder legt (en de ouders an lesklanten ebben over het algemeen de ballen verstand van paarden)

Hierbij doel ik meer op het feit dat er overleg is geweest tussen haar en de DA over hoe te handelen.
Tuurlijk hoort bij een bedrijfsrisico, maar zoiets in een opstartfase is gewoonweg sneu.
Maakt niet uit in welke bedrijfstak, zulke pech bij een startende onderneming wens je niemand toe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:28

Het is dan misschien wel sneu, maar ik vind het nog weer meer sneu voor de dieren die nu mogelijk besmet zouden kunnen worden wanneer het bedrijf open blijft.