[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessica

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:21

Jar schreef:
Bedankt voor de uitleg.
Ik ben al een beetje meer gerustgesteld moet ik zeggen en zie de castratie nu al een stuk beter zitten.

ik ken het
die van mij word ook met een paar weken gecastreerd.
heb er al de hele dag voor vrijgenomen Lachen

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:54

Nou, vandaag bij de DA geinformeerd, zij wilt het liggend op het land doen (ben ik zelf ook tevreden mee), kosten liggen rond de 230 euro, dit is dus wel iets meer dan hier over het algemeen wordt genoemd?
Moet ik er wel bij zeggen dat het hier om een 4 jarige hengst gaat (overigens, het gaat om de hengst Furia, waar Jasmijn (Furia hier op bokt, mijn tweelingzusje) al eens eerder een vraag over heeft gesteld).
Zijn er mensen die ervaring en tips hebben voor het naverzorgen (zal ongetwijfeld wel tips van DA krijgen, maar toch Knipoog )
We hadden laatst ook al geoefend met zijn ballen af te spuiten, meneer gaf geen kik Lachen Zal wel anders zijn als het gevoelig is na de castratie, maar scheelt iig al wat met een paard dat er sowieso een drama van maakt Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:05

het is wel handig als het paard het afspuiten al kent inderdaad, daar heb je straks voordeel van.

ik zag ook erg op tegen de castratie van mijn veulen, omdat het bij mijn andere paard gepaard ging met een hoop stress, drie volwassen kerels die tegen mijn paard vochten etc. niet leuk. bij mijn veulen ging het heel rustig, niks aan de hand. ik was ook de hele dag vrij, en heb het goed in de gaten gehouden enzo. geeft een geruster gevoel dan.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:10

Ja, en ik heb laatste het "technische" gedeelte zegmaar van een castratie doorgelezen, toen dacht ik echt well even, slik wat doe ik mijn kanjer aan Ach gut
Maar dan denk ik maar aan hoe vrolijk hij zal zijn als hij lekker op het land kan gaan spelen in de kudde, dat helpt Lachen

Maar ik zie dus ook erg tegen de castratie op..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:30

madelief88 schreef:
Ja, en ik heb laatste het "technische" gedeelte zegmaar van een castratie doorgelezen, toen dacht ik echt well even, slik wat doe ik mijn kanjer aan Ach gut
Maar dan denk ik maar aan hoe vrolijk hij zal zijn als hij lekker op het land kan gaan spelen in de kudde, dat helpt Lachen

Maar ik zie dus ook erg tegen de castratie op..

maak je geen zorgen, komt allemaal goed. ik had het ook hoor, ondanks dat het maar een eenvoudige ingreep is blijft het toch ook heftig. ik heb ze extra in de gaten gehouden en vertroeteld. Faram was er goed misselijk van, maar Snatje probeerde de volgende dag alweer Flicka bokkend uit de dagen voor een spel. hij zoefde door het land, duidelijk geen problemen.
de DA adviseerde hem zsm weer op het land te zetten, de castratie moest onverhoopt binnen omdat het zo regende die dag. toen ik hem buiten bracht, ging hij in een hoekje staan rillen van de kou (regen en harde wind), kennelijk hadden die verdovende middeltjes er toch wel ingehakt. ik heb hem toen een nachtje op stal gehouden, ik had voor de zekerheid de stal vóór de castratie al goed schoongemaakt omdat ik al bang was dat het te hard zou regenen om het buiten te doen, dus dat kwam mooi uit.
ik vond het heel erg, ik had het veulen gekocht voor de hengstenkeuring, maar omdat ons andere hengstje wegging had ik geen weidemaatje meer voor Snatje. opfok kon, maar ten eerste wilde ik hem niet uit het zicht hebben (heb geen rijbewijs en opfok was zo'n 25-30 km ver), en ten tweede zou ik dan over twee jaar met hetzelfde zitten als hij terugkwam. en hij is zulke goede maatjes met mijn merrie Flicka, dat ik het zonde vond om ze voorgoed van elkaar te scheiden, niet meer vrij te kunnen laten spelen en stoeien in het land... mijn veulen is er niet minder van geworden, heeft nergens last van gehad en kan nu de rest van zijn leven met zijn beste vriendinnetje doorbrengen, en dat vind ik het belangrijkste. wat dat betreft is dit gewoon de beste oplossing geweest.

Leontien_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 03:01

CarpeDiem schreef:
wij gaan er soep van koken!!

Van welke ballen ?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:49

Leontien_98 schreef:
CarpeDiem schreef:

Van welke ballen ?

iehl!!
haha

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:13

merrieveulen schreef:
het is wel handig als het paard het afspuiten al kent inderdaad, daar heb je straks voordeel van.

ik zag ook erg op tegen de castratie van mijn veulen, omdat het bij mijn andere paard gepaard ging met een hoop stress, drie volwassen kerels die tegen mijn paard vochten etc. niet leuk. bij mijn veulen ging het heel rustig, niks aan de hand. ik was ook de hele dag vrij, en heb het goed in de gaten gehouden enzo. geeft een geruster gevoel dan.

zulke dingen moet ik dus niet lezen. Clown waarom moest hij met 3 man tegengehouden worden dan? mijn paardje is namelijk zo bang voor vee artsen en naalden en echt een stresskip. ik ben nu op zoek naar iemand die hem dus alle tijd gunt en alles zo rustig mogelijk doet tot hij daadwerkelijk helemaal onder narcose is. ik ben alleen bang dat hij helemaal flipt door die narcose, iets wat bij zijn broer namelijk wel gebeurd is. en ook die van mij is een keer goed doorgedraait toen hij alleen maar een praam op had.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:40

mijne moest het eerste prikje, daar ging het mis. ik was maar 15, maar had gewaarschuwd dat hij niet van vreemden hield, maar ik was 'maar klein meisje', dus de grote mannen zouden het klusje wel klaren. de DA en assistent hingen eraan, mijn vader later ook nog... ik kon het niet aanzien, Faram doodsbang... toen wilden ze praam pakken, maar die kregen ze er al niet meer op, beestje was gewoon geflipt. toen het kleine meisje haar paard zelf vasthad en gerust kon stellen ging het wel... zo zie je maar weer. Snatje heb ik ook zelf vastgehouden, gezichtje onder mijn arm, kon niets hem deren!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:45

Leontien_98 schreef:
CarpeDiem schreef:

Van welke ballen ?

Volgens mij heeft een hengst maar 2 ballen!! Knipoog

Cindy_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:36

Een jaar of 3 geleden kocht ik een ponyhenstje dat nu 4 jaar is. Het was de bedoeling dat hij samen zat met mijn paard als gezelschap. Alles ging goed, tot ongeveer een half jaar geleden, toen begon hij te bijten en was hij erg nerveus en maakte veel dingen kapot. Vandaag is het allemaal nog verergert en staat mijn paard vol van de beten Boos! . Ik vraag me af in welke mate dit gedrag zal verminderen als ik hem laat casteren. De pony is momenteel 4 jaar oud. Is dit niet te oud om dit agressief gedrag af te leren??

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:42

Nee soep ga ik er niet van koken! Misselijk
Maar weet iemand iets over het uitgroeien na castratie. Ik heb een twee jarig hengstje dat nog flink moet groeien. Nou heb ik me laten vertellen dat ze als hengst breder worden en als ruin hoger uitgroeien. Wie heeft hier ervaring mee en kan me advies geven.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:09

Sette schreef:
Nee soep ga ik er niet van koken! Misselijk
Maar weet iemand iets over het uitgroeien na castratie. Ik heb een twee jarig hengstje dat nog flink moet groeien. Nou heb ik me laten vertellen dat ze als hengst breder worden en als ruin hoger uitgroeien. Wie heeft hier ervaring mee en kan me advies geven.

mijn veearts bevestigde dit ook Lachen
veel zal het niet zijn
paar centimeter misschien.
een hengst mag dan wel breder worden maar als je m op latere leeftijd castreerd zaldie ook weer smaller worden. helaas.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:40

inderdaad. die breedte (hengstenhals) bestaat uit spieren. een hengst 'pompt zich op' voor een merrie, zoals ik dat noem. in feite traint hij dus gewoon die spieren. mijn ruin doet het ook, dat zie je er ook wel aan. als je zelf die spieren traint, is je ruin nauwelijks meer van hengst te onderscheiden!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:59

Hee, wat is een beetje normale prijs om te laten castreren? en weet iemand misschien een DA in Zuid-Holland, ikheb nu Meursing, Vollaers, Ridderkerk, De delta gebeld. en daar is de goedkoopste 175,-

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:39

Naar mijn idee zit ik ver boven de gemiddelde prijs, het wordt 230 euro!

Leontien_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:41

CarpeDiem schreef:

Van welke ballen ?
Volgens mij heeft een hengst maar 2 ballen!! Knipoog

Nee, van welke hengst !

Aan de ene kant kun je wel de ballen eten, want in principe zijn ballen ook gewoon vlees.
Maar aan de andere kant is het wel bizar om een deel van een dier te eten terwijl het nog gewoon leeft. Zeker als het je eigen paard is !

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:57

dit zijn gewoon de ballen van de paarden van klanten Haha!
Die verdwijnen anders in de vriezer en gaan naar de distructor..
Alleen had de veearts op zn kookclub beloofd ballen soep te maken Lachen

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:41

hier ook veel verschillende prijzen.
1tje 270 euro
1 160/170 euro
en 1 180 tot 200 euro

ik heb degene gekozen die het mij het beste en duidelijkste uitlegde, bij hem kost het 180/200 euro

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:39

Nou spannend hoor, vandaag word mijn pony 2 en a.k. donderdad word hij gecastreerd. Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat verlopen endergelijke, ik heb in ieder geval een hoop aan dit topic gehad Lachen

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:43

Sterkte ermee, voor ons wordt het ook spannend, Furia wordt vrijdag gecastreerd als het goed is...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:03

Onze is vorige week gecastreerd. Iets van 120 euro en heeft nog 3 dagen op de kliniek gestaan omdat ie anders weer de loopstal inmoest.

Wel staand gebeurd, liggend wou ik niet want bij ons op stal hebben ze toen een aantal paarden behoorlijk hard laten vallen in het land.

Afspuiten vindt ie niet zo fijn maar na een paar minuten blijft ie keurig staan.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:24

Spuit jij al meteen af? Ik heb meerdere keren gelezen dat je hier pas mee moet beginnen als de zwelling erg is, van onze DA mogen we er ook niet mee beginnen.
Weet iemand meer hierover?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:42

madelief88 schreef:
Spuit jij al meteen af? Ik heb meerdere keren gelezen dat je hier pas mee moet beginnen als de zwelling erg is, van onze DA mogen we er ook niet mee beginnen.
Weet iemand meer hierover?

ik mocht er helemaal niet aan zitten, pas als het zou gaan zwellen. door te spuiten hou je de wond nat, en gaat die makkelijker stuk.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:45

Ja, dat zei onze DA inderdaad ook al Ja