Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:21

henny_w schreef:
Het schijnt dat corticosteroides Cushing in de hand kunnen werken. Zelfs al hebben ze die medicatie jaren ervoor al gehad.
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er in dit topic meer Cushing paarden zijn die ooit wel eens corticosteroide's hebben gehad?

Evita heeft bij mij 2 keer een corticosteroide injectie gehad, de laatste was afgelopen zomer in haar kootgewricht. Ik ben er niet weg van, maar ze liep toen zo beroerd dat ik alles heb aangegrepen.

Ik vind het zo moeilijk of ik nu wel of niet met Pergolide moet beginnen bij Evita.. Ze heeft vorige week een infectie gehad in haar keel/luchtzakken, waardoor er een enorme hoeveelheid troep uit haar neus kwam. Ze heeft een paar dagen antibiotica injecties gekregen en nu gaat het gelukkig alweer een stuk beter, maar dit moet natuurlijk niet vaker gaan gebeuren.

Aan de ene kant wil ik graag met de pergolide beginnen, omdat ze toch een heleboel duidelijke symptomen heeft en omdat ze maar niet aan wil komen. Aan de andere kant mist ze ook een paar belangrijke symptomen (ze heeft een hele mooie vacht en plast/drinkt/zweet niet meer dan normaal. Ze is ook niet bevangen geweest.) In theorie kan het nog steeds alleen insulineresistentie zijn. Ik vind het nogal wat om met zulke medicatie te beginnen zonder dat ik heel zeker weet dat ze Cushing heeft.. En de dexa test durf ik ook niet echt aan.

Er is ook meteen wat mest meegenomen om een worminfectie uit te sluiten ivm het afvallen, daar krijg ik morgen een uitslag van.

Wat ik nog nergens heb kunnen vinden op internet, is waarom Cushing paarden soms vetbultjes boven de ogen krijgen. Is er iemand hier die dat weet? Heeft dat met insulineresistentie te maken of is er een andere verklaring voor?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:57

Ik weet zo gauw niet waarom de kuiltjes bobbels worden, maar het is wel echt iets van cushings. Die wonder oh wonder weer terugkomen (die kuiltjes dus) als ze aan de pergolide dan wel provarium breeding beginnen.

Stoppen met pergolide is gevaarlijk. De hormoonhuishouding en alles eromheen (denk aan de epileptische aanvallen en duizeligheden etc) krijgen een optater als je stopt met pergolide, de verschijnselen die kunnen optreden als je begint, kunnen ook optreden als je stopt. Een vriendin van mij (echt degene die mij heel veel over cushing heeft geleerd in USA) heeft haar cushing paard verloren aan hoefbevangenheid toen zij een paar dagen weg was en degene die voor haar paard zorgde de pergolide niet heeft toegediend. Haar paard werd zwaar hoefbevangen en heeft dat uiteindelijk niet overleefd.

Willy ons eigen paard kreeg al enige tijd Provarium Breeding. Dat leek in eerste instantie niet veel te doen dus we stopten toen de pot op was. Ik had op dat moment nog niet gelezen over de bijwerkingen tijdens starten en stoppen en de gevaren van het rotsooien met het welzijn en het evenwichtsgevoel en veel meer van het cushing paard waren mij nog niet genoeg bekend.

Na een paar weken begonnen de toevallen van Willy. Hij zweette weer erg, dronk en plaste veel. Na de diagnose, zijn we weer begonnen met geven van Provarium breeding. Tijdens het geven van de pergolide was de pot weer eens op maar dat had mijn vriend niet verteld. Prompt werd de stal weer veel natter en stonk weer erg. Ik ben toen heel boos geworden want we hadden willy toen zo goed voor elkaar en je moet een paard dat zo uit balans is geweest en dat je weer in balans hebt niet weer een optater geven en niet zomaar allerlei variabelen in zijn omgeving wijzigen. Dat heeft gewoon effect op je paard. Dus na donderpreek van mij tegen mijn vriend(het is zijn paard perslot van rekening) zijn we weer begonnen met ook de provarium breeding. Sindsdien meld hij me trouw als de pot bijna op is.

Op de bijsluiter van de pergolide staat weer met nadruk vermeld dat je net als bij het starten je voorzichtig opbouwt, je ook voorzichtig moet afbouwen als je al gaat afbouwen. Zodat het lichaam van het paard langzaamaan weer ontwent van de pergolide. Heb hem nu niet bij de hand maar heb hem ooit eens helemaal op een amerikaanse site in zitten typen om mensen en hun dieren ervoor te waarschuwen om zomaar (zeker per direct) te stoppen.

Zoals je al begrepen hebt, ben ik er huiverig voor. Zeker als je paard het op een gegeven moment weer goed doet en weer in balans is, is dat toch iets heel kwetsbaars.

Ik zou bij Evita wel beginnen met pergolide of provarium Breeding denk ik. Je kunt beter beginnen als je nog voorsprong hebt en niet alle signalen hebt dan dat je achteraf later begint en al voor je gevoel een "achterstand" hebt omdat het dan misschien op meer fronten slechter gaat. Als je het slechter gaan kan voorkomen en haar suiker weer in balans kan brengen dat zou toch veel waard zijn? Magnesium kan trouwens heel erg veel helpen bij de insulineresistentie; magnesium heeft invloed op de stofwisseling en de suikerhuishouding van het lichaam en is ook belangrijk bij het vermijden van hoefbevangenheid.

Het is inderdaad bekend dat costeroiden slechte invloed hebben op cushing paarden. Ons paard moet voor zijn olifantsbeen dat soms optreedt soms wel een week of langer injecties krijgen en dat werkt weer heel erg in op zijn weerstand en op zijn humeur; hij is dan echt depri. Hij heeft ook een tijd Buut gekregen om te helpen toen werd ie echt zooooo zielig en depressief. Toen kwam ik de onderzoeken tegen over costeroiden etc en toen zijn we direct gestopt en de avond erna stond ie weer met zijn koppie buiten zijn deur ons welkom te heten. Wat waren we opgelucht.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:34

Ireentjuh schreef:
Aan de ene kant wil ik graag met de pergolide beginnen, omdat ze toch een heleboel duidelijke symptomen heeft en omdat ze maar niet aan wil komen. Aan de andere kant mist ze ook een paar belangrijke symptomen (ze heeft een hele mooie vacht en plast/drinkt/zweet niet meer dan normaal. Ze is ook niet bevangen geweest.) In theorie kan het nog steeds alleen insulineresistentie zijn. Ik vind het nogal wat om met zulke medicatie te beginnen zonder dat ik heel zeker weet dat ze Cushing heeft.. En de dexa test durf ik ook niet echt aan.

Er is ook meteen wat mest meegenomen om een worminfectie uit te sluiten ivm het afvallen, daar krijg ik morgen een uitslag van.

Wat ik nog nergens heb kunnen vinden op internet, is waarom Cushing paarden soms vetbultjes boven de ogen krijgen. Is er iemand hier die dat weet? Heeft dat met insulineresistentie te maken of is er een andere verklaring voor?

Abnormale verdeling van vet over het lichaam heeft inderdaad te maken met insulineresistentie en kan ook voorkomen als het paard geen Cushing heeft.

Lees bijvoorbeeld: http://www.lochlevenequine.co.uk/downlo ... ndrome.pdf

Ik zou de kwestie van het testen en het eventuele gevaar van de dexa test overleggen met mijn dierenarts. Er bestaan ook testen waarbij geen corticosterioden worden gegeven.

Pagina 11 e.v: http://de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van%20het%20paard.pdf

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:58

Ik weet het soms allemaal niet meer ik lees zo veel, sommige engelstalige site's moet ik 3 keer lezen voor ik begrijp of denk te begrijpen wat er staat.
Waarom hebben de nederlandse veeartsen niet een aantal site's vertaald kunnen ze ook nog van leren en maakt het ons makkelijker.

De ene dag gaat Rava wel redelijk met lopen en de andere dag (zoals vandaag) is het weer helemaal niks op het gras gaat het wel aardig maar op zand en stenen waardeloos. Verdrietig
Het moment bepalen genoeg is genoeg is zo moeilijk, ben ik niet te snel met opgeven, ik weet het even allemaal niet meer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:03

fargo schreef:
Ik zou bij Evita wel beginnen met pergolide of provarium Breeding denk ik. Je kunt beter beginnen als je nog voorsprong hebt en niet alle signalen hebt dan dat je achteraf later begint en al voor je gevoel een "achterstand" hebt omdat het dan misschien op meer fronten slechter gaat. Als je het slechter gaan kan voorkomen en haar suiker weer in balans kan brengen dat zou toch veel waard zijn? Magnesium kan trouwens heel erg veel helpen bij de insulineresistentie; magnesium heeft invloed op de stofwisseling en de suikerhuishouding van het lichaam en is ook belangrijk bij het vermijden van hoefbevangenheid.

Provarium Breeding krijgt ze nu sinds een paar weken, maar ik moet zeggen dat ik nog niet veel zie veranderen (kan nog komen natuurlijk). Ik ben na die infectie ook begonnen met echinaeforce en ze krijgt zeewier (magnesium en chroom) en glucosamine complex waar magnesium in zit.
De volgende stap zou dus pergolide zijn.
Het is me inderdaad veel waard als ik kan voorkomen dat ze achteruit gaat, maar ik vind het juist zo moeilijk om die beslissing te maken omdat het bij haar niet met zekerheid is te zeggen dat ze Cushing heeft. Daarom ben ik zo benieuwd of de bultjes met de insulineresistentie te maken hebben of niet. Als dat niet zo is, is het denk ik wel een sterke aanwijzing richting cushing.. Evita heeft die bultjes heel duidelijk namelijk. Kuiltjes heeft ze nooit gehad volgensmij, maar vroeger was het in ieder geval gewoon vlak boven haar ogen.

Is Bute een echte corticosteroide trouwens? Evita heeft afgelopen zomer ongeveer een maand lang equipalazone gekregen, toen viel het me op dat ze wel vaak ging plassen. Ik dacht dat het met haar nieren te maken had... Toen ze van de pijnstillers af was was het ook snel weer over.

Sterkte Rumay, het lijkt me zo moeilijk om te bepalen wanneer het genoeg is geweest voor het paard.. zeker als het zo wisselend is.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:31

Ireentjuh schreef:
Is Bute een echte corticosteroide trouwens? Evita heeft afgelopen zomer ongeveer een maand lang equipalazone gekregen, toen viel het me op dat ze wel vaak ging plassen. Ik dacht dat het met haar nieren te maken had... Toen ze van de pijnstillers af was was het ook snel weer over.

Bute is helemaal geen corticosteroide.

@Rumay, ik begrijp dat je de medicijnen nog niet zo lang geeft. Het kan even duren voor je resultaat ziet. Bij ons was dat al na een paar dagen maar het kan ook langer duren en de maximale werking gaf het pas na een maand. En we hebben hem zelfs nog iets langer dan dat bute moeten geven. Ik hoop dat je snel verbetering ziet, sterkte.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:44

Rumay, wat balen dat Rava zo wisselend loopt. Ik dacht dat het met die andere hoefsmid een stuk beter was. Jammer dat dat niet zo is. Arm paard. Ik hoop dat zijn medcijnen snel aanslaan.

Ik lees bij sommigen iets over de lever. Nu is bij Major in november, na die apileptiforme aanval bloed afgenomen. Het enige dat daaruit kwam, was dat de billirubine (stof in de lever) iets verhoogt was. Kan dit ook door de Cushing komen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:15

Rumay, vervelend dat het nog zo wisselend gaat. Maar ik zou de pergolide nog wel de tijd geven, per slot van rekening heb je het langzaam opgebouwd en zit je pas kort op volle dosis waarschijnlijk. En je moet bedenken dat de cushing waarschijnlijk al tijden bezig is, dat bouw je niet in 2 weekjes weer af zeg maar. Dat heeft ook weer tijd nodig dat het lichaam zich langzaam maar zeker probeert te herstellen. In ieder geval weer heel veel sterkte.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:09

BEdankt allemaal voor de opbeurende woorden.
Geef haar alle kans en zolang ze vrolijk is en er niet uitziet dat ze veel pijn heeft gaan we door.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:54

Zo weer eens een update.
Afgelopen zaterdag ging Rava beter lopen, zondag was weer knudde en maandag liep ze redelijk ze ging zelfs in slootkant lopen eten en die is aardig schuin.
Dinsdag was ook redelijk en vandaag kwam ze in de uitloop ineens in een drafje naar me toe ik schrok er gewoon van want ik had bijna de hoop op een beetje herstel opgegeven.
Misschien is het tijdelijk maar dat zie ik wel.
Ze voelt zich mentaal goed ze is alert, vrolijk, eet goed( is gelukkig wel afgevallen) kortom weer een beetje de Rava die ik ken.
Ben vandaag overgegaan naar een heel pilletje pergolide kijken of dit verschil maakt met de halve.
Laat ook volgende week de VA komen om haar gebit na te kijken en evt te behandelen, vindt het wel eng dit te doen stel dat ze zo in de stress schiet en we weer terug zijn bij af.
Morgen krijgt ze haar laatste pijnstiller ze stond er nog op 1 per dag, en kijken wat er gebeurt. Als het fout gaat kan ik altijd weer gaan geven.
Ik blijf een beetje hopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:30

Da's fijn nieuws zeg! Ik had eigenlijk ook verwacht dat de pergolide toch 3 tot 4 weken duurt voordat je echt wat meer merkt. En dan gaat het langzamerhand steeds nog iets beter als het goed is! Wat fijn dat ze er in ieder geval al betere dagen tussen heeft zitten! En dat ze naar je toe draafde, leuk hoor, het verrast je dan echt he? Fijn dat ze ook verder vooruit lijkt te gaan!
Nu zo doorgaan paardje!

Bij ons op stal is degene die oud shetlandponietje had met cushing verschijnselen sinds 2 weken met provarium breeding begonnen, dat wist ik alleen nog niet, hoorde het vanavond van de eigenaresse. Het grappige is wel dat ik hem deze week ineens veel alerter vond, hij kwam naar mijn paard toe als ik aan het wandelen was, was heel bijdehand aan het hinneken en grommen naar hem tijdens het neuzen en zijn gezichtje was zo mooi schoon en zijn ogen zo helder. Dat viel me gister en eergisteren op. Verder is hij is ineens als een gek aan het verharen. En hij heeft ineens weer streken die hij vroeger ook had, zoals niet willen komen als ze hem naar binnen willen halen. Ik ben zo blij dat het wat lijkt te doen! Het ventje is 29 maar een echte volhouder, zou leuk zijn als ie weer een beetje fitter kan genieten van zijn laatste jaren.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:32

Heerlijk he als je ze beter ziet worden.
Rava haar ogen zijn ook schoon en ze begint ook aardig te verharen, zolang die voeten maar meewerken!
Was bang dat het vanmorgen weer helemaal fout zou zjin maar het viel me mee heb haar ook geen pijnstiller gegeven vanmorgen, meteen de vuurproef.

Heb net nog even gebeld met Wassenaar en die vonden dat ik toch maar beter nog even door kan gaan met de pijnstiller ook omdat ze ontstekingsremmend zijn. En als volgende week zaterdag de smid is geweest dan weer bellen en evt. nog een keer langskomen.
Nou dan geven we haar straks maar weer haar appelmoes met wit poeder.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:18

Wat fijn dat het weer wat beer gaat met Rava Pling
Ik hoop dat het goed gaat, zo zonder pijnstiller. Zou echt super zijn!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:44

HAd vandaag de VA om haar gebit na te kijken gelukkig is daar niks mis mee zag er keurig uit. Haha!
Ik vind dat ze de laatste weken uit haar mond stinkt, dit kan dus komen door de medicijnen en de manier van voeren en de meeste medicijnen zijn bloedverdunnend waardoor er dus een maagbloeding kan optreden en de kans op een maagzweer is ook wat groter. Een maagzweer heeft ze al eens gehad.
Hij had de foto's digitaal gekregen van wassenaar en vond als je de foto ziet en de voeten ze geen specifieke hoefbevangen voeten heeft.
Hij vond ook dat ze goed liep. Knipoog
Dus we gaan gewoon door.
O ja heb ook een magnesium preparaat gekregen in siroop vorm.
Dit omdat ze zo weinig krachtvoer krijgt en ze anders stoffen tekort gaat komen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:37

am13 schreef:
Sinds kort heb ik vernomen dat een osteopaat uit Zeeland, Nethanja Pruijssers, onderzoek heeft gedaan naar Cushing bij paarden. Als je haar googelt vind je haar vast wel, misschien kan zij nog iets betekenen voor jullie paarden met Cushing?

Zij heeft mijn shet behandeld om het verharen te helpen. Helaas had dit geen effect. (het had wel effect op haar zomerexceem maar dat is een ander topic. Knipoog

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:49

ergolide. Mijn pony heeft ook cushing en die is heel erg opgeknapt van de pergolide. Kijk in mijn profiel voor meer info!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:29

Chantal je profiel doet niet veel.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:16

fargo schreef:
Bij ons op stal is degene die oud shetlandponietje had met cushing verschijnselen sinds 2 weken met provarium breeding begonnen

Dus dat is een ruintje/hengst die spul krijgt tegen de hengstigheid bij merries en dat helpt bij Cushing?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:52

Nanda ik adviseer je dit hele topic goed te lezen dan weet je ineens veel meer over Cushing en evt. medicijnen, waaronder provarium Breeding en waarom dit bij Cushing wordt gebruikt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:32

Via het tijdschrift BIT ben ik na gaan denken over de gezondheid van mijn pony.. die onwijs veel plast en drinkt, en een heel wisselend humor heeft.
Helaas heeft mijn pony bijna alle verschijnselen van Cushing, maar het vreemde is dat ik 2 maanden geleden een bloedonderzoek heb laten doen, en daar is niets uitgekomen.
Suikeronderzoek wilde ze (nog) niet doen, omdat dat zeldzaam zou zijn, en geen makkelijk onderzoek zou zijn.

Luna heeft momenteel de volgende symptonen:
-Hoefbevangen geweest.
-Overgewicht gehad
-Mager op de rug en kont en voorhand, maar een extreem opgeblazen hoekige buik.
-Bulten boven de ogen, ipv kuiltjes.
-Wisselend humor, aggresief naar andere paarden.
-Héél veel drinken en (geurloos, kleurloos) plassen.
-Hengstengedrag, en hengstennek.
-Lusteloos en geen zin in werk onder het zadel..
(bijgezet longeren vind ze leuk, en doet ze wel graag.)
-Geen aanmaak van nieuwe vacht, ik heb haar in oktober geschoren, normaal scheer ik haar 3 x per jaar, maar er komen gewoon geen nieuwe haren terug, het geschoren haar blijft kort en stekerig.

Luna is een bijna 12 jarige merrie, een Haflinger.
12 jaar schijnt als ik het zo lees, nog jong te zijn voor cushing.

Ik hoop dan ook dat ik ernaast zit, ik heb net de kliniek gemaild, die laatst ook bloedafgenomen hebben en haar behandeld hebben bij de hoef/spierbevangenheid, en maandag bel ik voor een afspraak.
Ik wil dat ze op Cushing getest wordt.

Kan een paard nog een redelijk leven lijden met Cushing? Dan bedoel ik dressuurmatig of recreatief? Hebben ze pijn?
Hier wordt namelijk veel gesproken over oudere pony's en paarden, maar Luna is nog in de bloei van haar leven, en na een tijdje onregelmatig in de draf te zijn geweest, ben ik haar weer aan het opbouwen, en dat ging super goed.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:58

Mexxuna schreef:
Luna is een bijna 12 jarige merrie, een Haflinger.
12 jaar schijnt als ik het zo lees, nog jong te zijn voor cushing.

Mijn merrie wordt 9 en heeft Cushing. Heel erg jong dus.
Bij haar kwam het niet uit de gewone bloedonderzoeken, maar er is iets opgestuurd naar het lab ( iieder geval was dat urine, bloed weet ik niet helemaal zeker) Ik heb dat niet nagevraagd ook al wilde ik dat maar toen ik mijn vragen op een rijtje had kreeg hier een ander paard koliek en is geopereerd en kreeg complicaties. Ik moet dat dus nog navragen wat er precies was opgestuurd. Wel was uit dat urine onderzoek op te maken dat er een bepaalde waarde te hoog was en dat dat hele sterke aanwijzingen zijn voor Cushing. Dat onderzoek doen we in het voorjaar nog eens over omdat er bij onze jonge merrie twee problemen spelen.
Ik zou zelf de uitslagen ook krijgen maar zoals je begrijpt was er een akuut probleem waar we mee zaten. Gelukkig staat de koliek-ponnie weer thuis.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:09

Mexxuna het wil niet alles zeggen als er uit het bloedonderzoek niks komt.
Ze kunnen het hebben of in de preCushing fase zitten waardoor het niet zichtbaar is in het bloed, maar wil niet zeggen dat ze het niet hebben.
Ik weet niet of je alle pagina's van dit topic hebt gelezen daar wordt ook regelmatig geschreven dat het niet altijd in het bloed te zien is.
Enne mijn merrie is ook pas 15 dus ook nog jong.

Ja en of je er weer iets mee kan hangt van veel factoren af.
Ik moet eerst de hoefbevangenheid onder controle hebben misschien kan ik dan wel eens een buitenritje maken.
Maar dit zal voor ieder paard verschillen.
Misschien kan je in overleg met je VA met medicijenen beginnen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:45

Morgen ga ik de dierenarts bellen voor een test... het engste aan alles vind ik dat mijn paardje stemmingswisselingen heeft, ze kan heel lief zijn en in eens "vals" worden.
Vooral in een groep... nu staat ze ook geisoleerd, of met één van mijn paarden, want niemand heeft zin in blessures.
Ik ben zo benieuwd, ik wil het weten, en liever gisteren als vandaag.... Boos!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:11

Mexxuna, paardjes met cushing voelen zich ook heel zwak, misselijk en belabberd waardoor ze andere paarden ineens veel bedreigender kunnen vinden. Als ze weer op orde is met behulp van bijvoorbeeld pergolide of provarium breeding en ze geen last heeft van bijv hoefbevangenheid, kan ze gewoon weer aan het werk. Sterker nog, voor hun weerstand is het goed om in beweging te blijven, maar wel in verhouding tot hoe ze zich op dat moment voelen. Je zult dan ook zien dat als ze haar hormonen weer beter in de hand heeft en haar lichaam weer meer in balans dat ze weer meer zichzelf wordt en ook weer normaler tegen andere paarden wordt. Ons paard werd bang voor ons jonge paard en die was hem continue de baas! Nu zijn de rollen weer omgekeerd en is hij weer de oude, wijze die aangeeft als ie het zat is ipv weg te rennen. Je kunt je paardje nu wel een beetje helpen door haar niet te veel bij paarden te zetten die ze niet kent of waar ze bang voor is, ze voelt zich immers slap en niet lekker en stress is bovendien niet goed voor paardjes met cushing.
BioMagnesium is heel goed om haar te helpen bij stress en tegen hoefbevangenheid, het helpt het stresshormoon waar cushingpaardjes te veel van hebben de baas te worden. Verder is Provarium Breeding een merknaam maar het ingedient is een kruid dat helpt bij hormonale problemen van paarden. Het is een natuurlijk hulpmiddel dat helpt tegen cushing. Pergolide is een medicijn dat eigenlijk voor mensen gemaakt is en dat heeft dezelfde werking als het ingredient van Provarium Breeding. Dus veel paarden met cushing krijgen of het een of het ander of zelfs beide (die van ons o.a.).
Het verdedigingssysteem van paarden met cushing is aangetast dus hebben ze gauw last van allerlei kwaaltjes en dus krijgt ons paard ook MSM (tegen ontstekingen en helpt bij huid, hoef, allergie en nog veel meer problemen om deze te voorkomen of te verhelpen) en hij krijgt ook Echinae dat helpt voor extra weerstand waardoor hij dus minder gauw last van de extra kwaaltjes krijgt. Op tijd Ontwormen, op tijd naar de tandarts en de hoefsmid dat soort dingen zijn heel erg belangrijk voor een cushing paard en geen stress en helpen bij zijn weerstand. Ons paard heeft het deze winter heel goed gedaan, vorig jaar was het een hele slechte winter want toen was zijn cushing en de bijverschijnselen heel erg erg. Nu met de medicijnen voelt ie zich veel beter. Het is belangrijk om je paard te helpen om weer in balans te komen zodat ze nog lang goed mee kan. Sterkte ermee! Ach gut

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:22

Dank je Fargo.
Ik ben apothekers assistente en ken dus het middel pergolide maar al te goed..
Ik heb net contact gehad met de veearts, ze gaan de oude bloedresultaten nog eens bekijken, en bellen mij vanmiddag terug voor een Cushing test welke waarschijnlijk op een andere kliniek gedaan moet worden.
Luna is niet bang, maar écht aggresief.. ze mept, staat heel de dag met haar oren in haar nek, en wil onze drachtige merrie nog wel eens "dekken".
Erg veel hormonaal gedrag dus.
Ik maak me wel ernstig zorgen over de "kwabben" boven haar ogen, die zijn zo opgezet dat het niet anders kan dan dat er druk op het hoofd staat... in dat geval lijkt het me heel vervelend om te werken.. (wat ze dus ook niet graag meer doet.)
Longeerwerk vind ze prachtig, en vind ze nu nog steeds heel erg leuk... dus daar doe ik haar een groot plezier mee, je ziet haar dan opvrolijken.
Maar onder het zadel is het een drama.. ze wil/kan niet, ze doet het wel hoor, ze zal me NOOIT laten zitten, maar de manier waarop is gewoon zo anders dan anders.

Ik wacht nu af op een telefoontje van de kliniek...
Ik zal morgen eens foto's maken, van haar ogen en buik, en haar gedrag op de wei...

Ik ben aan de ene kant opgelucht dat er (waarschijnlijk) iets uit gaat komen, maar aan de andere kant baal ik natuurlijk.. Luun was op de helft van haar leven, liep succesvol in de L2 dressuur, en is me maatje.
Maar na 2 jaar tobben tussen dierenartsen, osteopaten, magnetiseurs, paragnosten... ben ik blij dat de dierenarts me serieus neemt en verder wil kijken..... :'(