Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:19

@Blensink: Ze is idd erg opgeknapt, fijn hoor!

Bij mij merrie was de zwelling en het bultje als weer een stuk kleiner gisteren en minder hard. In elk geval toch maar wel weer koud afgespoten. Verder voelt ze zich kiplekker, aan de longe liep ze lekker vrolijk te doen en galopeerde als de beste Haha! ! Maar ik zal goed opletten op de mogelijke verschijnselen zoals jij ze beschrijft.
Ben nu in elk geval weer heel alert op de teken en voel allebei mijn merries dagelijks nu goed na als ze vanaf de wei weer op stal gaan, m.n. in de liezen, onder de staart en bij de keel en oren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Laatst bijgewerkt door simodi op 05-07-07 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:23

@octavodia: heb je posts nu allemaal gelezen, veel sterkte hoor met het verlies van je maatje Ach gut ! Die rottige teken ...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:14

Fijn om te horen dat het bultje minder is, en dat je merrie gewoon is zoals normaal.
En inderdaad dagelijks controleren, niet zoals ik hoor elke keer als je bij je paard bent een grondig onderzoek van top tot teen Gestoord .
Heb gelezen in een ander topic dat elke dag azijn op de kroonrand smeren helpt.
Heeft iemand dit weleens geprobeert schijnt dat de teken dan niet naar boven kruipen, hoewel ik denk dat ze ook gewoon uit bomen vallen en kan dit evt kwaad?

TOET122

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:25

Ziet er inderdaad een stuk beter uit zeg. Gelukkig maar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:23

blensink schreef:
Fijn om te horen dat het bultje minder is, en dat je merrie gewoon is zoals normaal.
En inderdaad dagelijks controleren, niet zoals ik hoor elke keer als je bij je paard bent een grondig onderzoek van top tot teen Gestoord .
Heb gelezen in een ander topic dat elke dag azijn op de kroonrand smeren helpt.
Heeft iemand dit weleens geprobeert schijnt dat de teken dan niet naar boven kruipen, hoewel ik denk dat ze ook gewoon uit bomen vallen en kan dit evt kwaad?

Azijn kan nooit kwaad, wel verdunt met water.
Ik spuit de paarden er helemaal mee in, dus je zou het kúnnen proberen Lachen

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:47

Was net mijn paardje klaar aan het maken voor de keuring morgen, toen ik ineens onder tussen haar kaken een bultje zag...een vieze teek! Was nog wel helemaal grijs dus nog niet volgezogen, toch? Heb hem er met een draaiende beweging uitgetrokken en zag idd nog allemaal van die vieze, zwarte pootjes! Bah...

jeanette1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:10

Jeetje wist helemaal niet dat paarden en pony's ook teken konden krijgen dus hier steek ik echt wat van op!!! En ik ga zeker opletten of ik ergens bultjes voel met poetsen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee of niet dan!!! Bedankt voor alle informatie tot nu toe.

Groetjes Jeanette.

AnitaLOves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:25

hoe komt koliek?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:42

Wat heeft dat te maken met dit topic over teken?? Denk je dat moet gaan kijken in een ander topic....

Greet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:55

Ik heb hier vandaag weeral wat bijgeleerd over teken bij paarden. Bedankt.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:28

Ik zal maar eens een update schrijven over hoe het met mijn paard gaat sinds in februari Lyme is ontdekt. Hij is toen 2 maanden in de kliniek in Gent behandeld.
En is van half april weer terug thuis. Hij heeft toen 1 maand op de wei gelopen en daarna ben ik op aanraden vd veearts hem heeeeeel langzaam gaan opbouwen. Omdat een paard met wat conditie en spieren zich gezonder voelt en daardoor een hogere weerstand heeft om te blijven vechten tegen de lyme.
Ik ben toen begonnen met 2x in de week wat gaan wandelen, en heb om de 2 weken 1 dag meer training erbij gedaan, begonnen met 10 min. wat rijden en dat is nu na 3 maanden opgebouwd naar 5x in de week lichte training. Een uur op lichte wijze kan hij zonder problemen lopen, maar vraag ik wat meer verzameling en meer veer dus zijn 2e draf, dan moet ik genoegen nemen met 20 min. rijden en ik krijg hem ook niet stabiel in zijn 2e draf. Hij is ook heel vaak moe, soms is t net of hij mij voor de gek houdt en gewoon liever knuffelt dan rijdt en hij weet dat ik toch maar weinig van hem vraag en t wel fijn zo vind, als ik even wat meer druk zet dan wordt hij ook direct energieker en loopt hij beter, maar ik durf dat niet goed te doen omdat ik niet weet of hij zich echt niet goed voelt of dat het dan tussen zijn oren zit, dus vraag ik maar niks en laat ik hem lopen hoe hij wilt, en op zeldzame dagen is hij zo speels en vrolijk en zie ik haast mijn oude paard terug, maar dat is helaas zeldzaam… Als het boven de 24 graden is voelt hij zich sowieso niet lekker, dan staat hij te zweten op stal en is erg sloom. Na een speciaal electrolyten mengsel vd da, gaat dat beter, maar hij blijft die dagen lusteloos, last van dikke benen en waterige mest. Op dagen met koel weer heeft hij meestal dunne benen, goede mest en is ook frisser. De da kan niet zeggen of dit gaat blijven of dat het gewoon tijd nodig heeft. Ook kan hij niet zeggen of zijn conditie en spieren zo zwak blijven doordat zijn spieren teveel zijn aangetast of dat hij gewoon meer tijd nodig heeft. Die meningen zijn nogal verschillend, de ene zegt als je hem nu nog niet in conditie en spieren hebt zelfs niet met alle supplementen die hij vd Da krijgt en hij blijft wat sukkelen dan krijg je hem nooit meer helemaal terug de oude want dan moest hij nu al meer vooruitgang hebben geboekt…. De andere zeggen weer dat hij gewoon een dik jaar de tijd nodig heeft. Ik wil hem niet zomaar afschrijven, daarvoor heb ik hem al te lang, heeft hij teveel voor mij gedaan en liep hij te goed. Ik wil hem alle kansen geven, maar aan de andere kant hij kost nu heel veel geld per maand en ben ik wel reëel in mijn hoop dat ik ooit nog eens mijn oude krachtige turbo ga terug krijgen? Moet ik hem gewoon 1 jaar lang lichtjes rijden en verder niet investeren in veeartskosten, supplementen hem 2x in de week lichtjes laten rijden door mijn lesgever enz. Of maakt dat mijn kans nog kleiner en moet ik gewoon door blijven doen zoals ik nu doe? Als ik hem terug krijg hoe hij was dan heb ik het ervoor over.

Afgelopen maandag waren we al 20 min. aan het rijden en zonder zich te verstappen of iets liep hij in een x op 3 benen rechtsvoor was hij kreupel, hij had lichte pulsatie op zijn rechter voorbeen. Dinsdag eerst de hoefsmid laten komen, je raadt het nooit maar er was niks meer te zien. De da zei, laat hem voor de zekerheid 1 week op stal en stap hem aan de hand op de beton. Het kon namelijk zijn dat zijn gewrichtsband even bekneld had gezeten dat had deze kenmerken. Maar meestal gebeurd dat alleen met zich te verstappen en dat had hij dus niet gedaan. Maar om niks te riskeren stap ik deze week dus maar netjes met hem en mag hij jammer genoeg ook niet op de wei. En hij is deze week net zo vrolijk, daagt me uit, zit vol met energie… Maar als komend weekend de temperatuur weer omhoog gaat zal het wel weer om zijn….
Maar nu mijn twijfel misschien heeft hij wel ergens last op een been of schouder, en dat hij daardoor niet goed in conditie en spieren komt en niet stabiel in zijn 2e draf omdat hij ergens pijn heeft. Maar om daar achter te komen moet ik met hem naar een kliniek brengen en dat kost allemaal weer een hoop geld, moet ik dat doen? Of gewoon afwachten…. Of is t door de lyme, zal hij nooit meer de oude worden of heeft hij gewoon meer tijd nodig ook al had hij volgens de da allang terug in orde moeten zijn… of moet ik gewoon wat meer vragen met rijden…. Ik weet het gewoon niet…..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:58

Tjeetje Paashaas jij maakt ook wat mee met je geliefde dier Verdrietig
Kan me voorstellen dat je niet weet wat je nu het beste kunt doen.
Die beslissing moet je ook helemaal zelf maken.
Goed overwegen en alle punten goed tegenover elkaar zetten voor jezelf.
Dierenartskosten kunnen inderdaad behoorlijk oplopen met deze ziekte maar jij hebt waarschijnlijk wel een grens tot hoeverre je daarin kunt meegaan.
Als je zeker weet dat je paard geen pijn heeft zou je hem natuurlijk een jaartje licht kunnen rijden en kijken hoe het verder gaat.
En gewoon lekker knuffelen en samen genieten.
Ik geloof best dat deze ziekte een enorme klap maakt op het lichaam van het paard en dat het niet zo één twee drie over is.
Je hebt in ieder geval tot nu toe al alles gedaan wat in je mogelijkheid lag.
Als je je paard al heel lang hebt dan ken je je dier ook en zal hij het inderdaad aangeven als hij niet in staat is om te trainen.
Ook kan het zijn dat hij gewoon even een terugklap heeft persoonlijk denk ik ook niet dat je hem moet forceren.
Ik neem aan dat je wel weet in hoeverre zijn organen zijn aangetast.
Ik wil je heel veel sterkte toewensen in deze voor jou ontzettende moeilijke tijd Ach gut, en ik hoop dat je paard heel snel opknapt zodat je deze gedachten snel kunt vergeten en alles vanzelf gaat.

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:08

Ik wist eigenlijk niet dat paarden het ook konden krijgen Bloos
Zelf heb ik ook de ziekte van Lyme gehad in het ergste stadia het is echt een erge ziekte waar je echt verlamd door kan raken ! Het is nu 2 jaar geleden en nog steeds heb ik er last van...

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:14

Anya schreef:
Het heeft een poosje geduurd maar hier dan toch een kleine toelichting op Lyme bij mensen.

Ik heb geluk gehad! Ik loop nog! Anderen (ook mensen van 18 of jonger) zitten in een rolstoel. Mijn huisarts heeft zijn excuus aangeboden dat hij het niet heeft gezien. Hij is niet de enige huisarts die het niet ziet.
Dus bij twijfel: ga naar een ander. Vertel dat je met paarden werkt dus een verhoogd risico hebt om met teken in aanraking te komen. Bosbouwers moeten zich verplicht halfjaarlijks laten testen op Lyme. Laat het er niet bij zitten en laat je niet terugsturen met dergelijke klachten.
Als je op tijd bent is het te stoppen!

Tot zover!

Ik heb ook de ziekte van Lyme gehad in stadium 3 alleen was het bij mij versneld gegaan dus zat ik naa een maand al in stadium 3. Precies hetzelfde verhaal volgens de huisarts was ik overspannen.
Mijn moeder had in diezelfde tijd een nieraandoening en der hele buik was opgezet. Ze had zogenaamt stevige buikspieren. Mijn huisarts heeft niet ze excuses aangeboden...

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:04

Ik weet het, heb het al van verschillende mensen gehoord. En t ergste is, dat zover ik gelezen en gehoord heb, je er nooit helemaal vanaf geraakt.... Het verandert je leven voorgoed.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:09

Ik heb gister weer voor t eerst mijn paard gereden, eerst even gelongeerd want hij was nogal fris na 1 week huisarrest te hebben gehad... Lachen Hij was natuurlijk stijf met rijden, maar ik heb GELUKKIG geen enkele onregelmatigheid gevoeld of gezien. Zijn mest heb ik naar de da gebracht voor een mestonderzoek want alles komt er nog steeds onverwerkt uit, hij pakt niks op. Ik heb een pot primeval Colaflore gekregen om te proberen. Hij heeft al verschillende merken gehad, maar hopelijk slaat deze wel aan. Hij krijgt grondwater te drinken, ik dacht misschien zit daar iets in, dus heb ik een flesje gevuld maar ik weet niet waar het te brengen of op te sturen voor onderzoek, heeft een van jullie een idee?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:18

De mest uitslag was in orde. Of tenminste er zat veel water bij en onverwerkt voedsel. Maar ze konden verder niks vinden, geen oorzaak, geen wormen enz.

De bloeduitslag was ook in orde, juist zn leverwaardes waren iets hoger, maar dat was maar heel weinig.
Hij had geen bloedarmoede enz. en hij heeft een jaar bloedarmoede gehad dat dat iedere x terug kwam doordat de behandelingen daarvoor niet aansloegen. Ben ik wel blij dat dat nu eindelijk is opgelost en niet meer is terug gekomen.
De da had ook getest op Lyme, hoe hoog die titor is, maar die uitslag is nog niet binnen.
Dat is dus wachten of dat gestabiliseerd is of terug aant opkomen…….

Hij had veel slechtere waardes verwacht bij een paard met Lyme.
En mijn paard reageert andersom, op t moment dat hij last heeft van zn darmen, dan zijn zn bloedwaardes beter.
Dan als hij er geen last van heeft ma wel last van dikke benen enz.
Hij gebruikt het denk ik dan toch om van bepaalde afvalstoffen af te raken, en daarna bouwt het zich weer langzaam op daarmee ook de dikke benen en het terug moe worden.
Tot de afvalstoffen een hoogtepunt bereiken en hij via zn darmen alles eruit gooit en zich dan terug beter voelt en dan gaat t weer even beter tot het zich weer opbouwt en alles opnieuw begint.
En het enigste wat ik kan doen is hem helpen met producten voor zijn spieren (msm en vitamine ESL (zeker de ESL helpt erg goed)) en darmen (primeval colanflore).
En hopen dat die vicieuze cirkel steeds minder snel terug komt of miss zelfs niet meer.

Denken jullie dat ik hierbij juist denk? Het is maar een gissing.
Maar ik vind het gewoon vreemd, een normaal paard moet zich slechter voelen als hij veel last heeft van zijn darmen.
Mijn paard voelt zich voordat hij last krijgt van zijn darmen slecht en heeft dan dikke benen en is moe. Op het moment dat hij dan last krijgt van zijn darmen, van de een op de andere dag heeft hij dan weer super dunne benen en is hij fris en vrolijk. En dat iedere keer opnieuw. Ongeveer 6 weken lang moe en dikke benen, dan een 2 weken last van zijn darmen (dan heeft hij verder nergens last van) en dan bouwt het zich langzaam weer op tot het allemaal weer opnieuw begint. Dat is meestal een 6 weken later.

Daarmee dacht ik dat het van zijn darmen misschien geen ziekte is in zijn darmen maar een reinigingsproces van zijn eigen lichaam. Omdat hij op de normale manier niet van zijn afvalstoffen af kan komen, te zien aan zijn dikke benen en moe zijn. En op het moment dat zijn lichaam alles eruit gooit verdwijnen die symptomen ook weer.

ALLEEN het komt tot nu toe iedere 6 weken opnieuw terug.
En dat zie ik niet graag, is er geen andere manier waarmee ik het opbouwen van te veel afvalstoffen kan verminderen?
Of een manier dat hij het gemakkelijker kwijt raakt? Ik dacht aan Naf D-tox?
Hij loopt iedere dag een paar uur in de wei, en 3x in de week wandel of longeer ik wat. Omdat ik denk dat lichte beweging hem stimuleerd om zijn afvalstoffen gemakkelijker kwijt te raken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:26

@Paashaas: ik kan je niet adviseren want ik heb er echt geen verstand van of ervaring mee, maar wens je heel veel sterkte. Ik denk dat zolang je paard laat meken zich gelukkig en blij te voelen (althans dat die dagen flink overheersen) en je portemonneer het toelaat, je gewoon zo door moet gaan in alle rust. Dan kun je alsnog over een tijd beslissen maar heb je voor jezelf het gevoel er alles aan gedaan te hebben. Laat je leiden door de reacties van je paard.

De tekenbeet en bult bij mijn merrie zijn nagenoeg geheel verdwenen, gelukkig. Houd haar verder wel in de gaten maar ze gedraagt zich gewoon zoals altijd.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:08

Schrijf voor de zekerheid op wanneer je de teek hebt gevonden. En mochten zich de komende jaren dingen gebeuren, zoals koorts, griep, darmproblemen, spierpijn, eender wat. Ook al denk je het is niet belangrijk, schrijf het op met de datum erbij. Hou een soort dagboek bij. Dat maakt het naderhand een stuk gemakkelijker voor jou en je da, mocht ze later ziek worden door iets anders of door toch eventuele lyme. Mijn paard is er pas 2 jaar later echt ziek geworden. De 2 jaren daarvoor iedere keer andere dingen, maar dat waren dingen wat ieder paard kan krijgen en hebben ze nooit in verband gebracht met de lyme. Dachten door de zware training of lage weerstand. Tot het echt teveel was geworden, en ik bleef sukkelen, toen bleek pas na 1 jaar! onderzoeken wat er echt aan de hand was. Ik hoop dat je zoiets nooit zult meemaken, maar is het wel zo dan kun je op deze manier veel sneller ingrijpen en zul je het ook veel sneller opmerken, en heb je ook veel meer kans dat je paard er helemaal bovenop komt. (mijn paard heeft nog geeneens n bult gehad...) en de weken daarna heeft hij alleen n zware verkoudheid gehad, dacht door de regenbui wat over zich heen had gekregen op wedstrijd, dat kan, maar het kan ook een voorbode vd lyme zijn geweest. De rest vd problemen kwamen pas maanden tot 2 jaar later toen het langzamerhand steeds erger en erger werd....

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:19

Ik heb vorige maand opnieuw laten testen op Lyme, om te kijken of zijn titorwaarde nu gelijk gebleven was of gestegen.
Ik was erg bang dat hij terug gestegen was omdat ik hem niet in conditie en spieren kreeg. En dat mocht het gestegen zijn dat dan de kans dat hij beter zou worden, heel erg klein zou zijn geworden....

Maar de titorwaarde is dus negatief!!!!!!!!!!
Mijn veearts heeft nog gebeld met Gent om te vragen of dat mogelijk was, heel soms is dat dus inderdaad mogelijk.
Hij is op dit moment dus vrij vd Lyme, het zal natuurlijk altijd wel nog wat sluimeren, denk ik toch?
Maar de kans dat hij het nu opnieuw terug krijgt, is dan toch erg klein geworden?

En dat ik hem niet in conditie en spieren kreeg en dat hij nog moe bleef, dat zijn dus nog de naweeen vd lyme en de antibioticumkuur. En met nog meer rust moet dat weer in orde komen. Dan gaat hij straks zijn luie lekkere leventje nog missen. Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:53

Goed nieuwes dus voor je paard PaasHaas

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:07

Hallo,

Hier weer een update...
Sinds augustus tot nu, in oktober, heeft hij geen terugval meer gehad! Hij is dus al 2 maanden goed!!!!!! Lachen
Geen dikke benen, geen koorts en geen slechte mest.
Of het nu komt door de Primeval Colanflore of gewoon door de tijd, ik weet het niet, zal een combinatie zijn.
Maar het heeft in ieder geval geholpen.
Hij staat wel nog steeds stil, of stil, hij loopt iedere dag lekker op de wei.
Ook heeft hij voor het eerst geen deken op, maar als het dan regende wilde hij heel graag naar binnen, begon te bibberen en raakte wat in paniek. We hebben het iedere x wat opgebouwd, maar ik heb hem nu toch maar een dunne waterdichte deken opgelegd, hij krijgt geen ondervacht zoals normale paarden, dus zijn vacht zal denk ik niet dik genoeg worden om het zonder deken aan te kunnen, zeker nu niet.
Als veulen had hij daar ook altijd al last van.

Af en toe ging ik in augustus wat rijden, wat je rijden wilt noemen... 10 min. wat rondhobbelen in de bak.. gewoon om er weer eens op te zitten en kijken hoe hij aanvoelde, of hij graag wilde lopen of niet, of hij stijf was enz.
Stijf was hij niet, alleen na een kwartier was hij iedere x onregelmatig rechts voor.
De da adviseerde hem een maand niet te rijden, en gewoon af te wachten, kijken of het beterde.
In september was het nog hetzelfde, en heb ik dus maar een afspraak gemaakt in de kliniek.
En daar was dus niks te zien.... hij heeft alle testen goed doorlopen, en konden hem zo goedkeuren!
Ik dus maar weer terug naar huis, zonder antwoord.... Huilen
Ik kreeg het advies om hem 2 weken lichtjes te rijden, om te kijken of er verbetering in zat of dat het verergerde.
De dag erna dat ik ging rijden, was het direct weer raak. De dagen erna was het raar genoeg links voor...
En hij trok niet van achter, liep in 2 stukken, ik dacht dat zal wel komen omdat hij helemaal geen kracht en conditie heeft.
Ik heb lichtjes wat rijden afgewisseld met wandelingen, dat ging goed en hij liep voorop, maar na n stukje liep hij van achter en volgde ook niet meer. Zo heb ik ook 1 dag n paar x n laag kruisje gesprongen, vroeger was hij altijd heel gek op springen, en nu was het omdat het moest... en iedere x hield hij in en sprong dan, hij sprong niet door.

De 2 weken waren ondertussen om, maar nog geen verbetering...
De da opnieuw gekomen, hij mankte volgens hem rechtsachter en compenseerde dat links voor.
Daarmee dat hij ook niet trok van achter...
Het zadel afgehaald en hem nagekeken, links in zijn lichaam was alles goed, maar zodra hij rechts kwam ter hoogte van zijn lenden en achterhand kromp hij weg van de pijn!
Zijn rechterknie bleek niet in orde, en dat straalde uit naar zijn spieren.
Ze hebben zijn knie behandeld (bovenpunt knie ingespoten) en voor de zekerheid ook zijn andere knie, en heb nog medicijnen gekregen.
Taconis Hippo (zakjes en vloeistof) en tabletten, het zegt me niks, maar zal wel goed zijn.
Over 4 weken zou het in orde moeten zijn.
Ze denken dat het een oude blessure is, waar hij vorig jaar gewoon door is uit gelopen, wat typisch is voor hem.
En hij kon het vorig jaar nog compenseren met spieren, en nu heeft hij niks om te compenseren.
Vandaar de pijn als zijn spieren nu wat moe werden, en de pijn aan zijn spieren aan die kant als ik hem vaker reed.
Nu weet ik ook waarom hij niet wilde lopen, was misschien ook wel voor een stuk door de lyme, maar denk dat zijn knie ook wel een hele grote rol heeft gespeeld.

Over 4 weken weet ik hopelijk meer, of het dat echt is geweest.
Volgens de da mag ik dan lichtjes terug gaan opbouwen, en dan in januari echt terug beginnen met trainen.
Ik HOOP zo dat alles nu voorbij is... en dat ik EINDELIJK terug kan gaan rijden...
Ik verlang er zo naar, die 4 weken maakt me nu ook niet uit, ik wacht al zo lang.
Als alles nu echt in orde is, hopelijk dan nog steeds geen terugval gehad, geen oude blessures meer, ik hoop zo dat hij zich dan eindelijk terug goed genoeg voelt om weer wat te gaan rijden, en er zijn plezier terug in gaat vinden.

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:37

Mijn paard woont in noord holland en heeft de epervierdaagse meegedaan en heeft ook een tekenbeetziekte (begon5weken na de vierdaagse met sloom ,deprie en kreeg de diagnose spierbevangen,drie weken later was hij 50kilo afgevallen en liep kreupel en had staart verlamming na zelf te hebben gevraagd om een tekenbeettest kwam de juiste diagnose tevoorschijn ) na een kilo antibiotica bleef hij sloom, Nu ben ik net in frankrijkgeweest op een draversstal en daar heb ik een medicijn meegekregen . Vorige week hebben wij het ingespoten en nu is er snel verbetering ! In frankrijk enten ze en behandelen ze met de zelfde stof . de naam is Carbesia . IK wilde graag weten of jouw paard ook behandeld is met carbesia ?
Nu moet carbesia altijd in de spier gespoten worden en gebruikt worden een half uur nadat de dierenarts fiodine in de bloedbaan heeft gespoten dit om koliek op te vangen. Graag zou ik willen weten wie heeft er nog meer een paard met eenof meerdere van de tekenbeetziektes en waar je woont en geweest bent?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:13

Mijn paard staat gestald in Belgie in de buurt van Hasselt, hij heeft daar ooit 1 teek opgelopen, zover ik gezien heb... Het jaar ervoor ben ik wel een paar dagen in de ardennen geweest met hem, en we denken dat hij het daar heeft opgelopen. Maar dat is natuurlijk een gok.

Ik heb nog nooit van Carbesia gehoord maar ik ga het zeker bij mijn dierenarts navragen. In Gent waar mijn paard is behandeld heb ik er ook niks over gehoord. En hun hebben contact gehad met verschillende klinieken tot en met Amerika.

Gelukkig voor jouw paard dat er snel verbetering is. Hopelijk blijft het ook zonder terugvallen. Ik weet hoe moeilijk het is...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:16

@Paashaas, ik lees je berichtje van 5 oktober nu pas Bloos Hoe gaat het nu met je paard? Ik hoop dat jullie nu eindelijk ook vooruit gaan. Geef even een update als je wilt.

@camarque
Mijn paard staat in spanje en in juni heeft ze ook een tekenbeet opgelopen, bijna was ze er niet meer geweest. Bloed, zweet en tranen hebben we gehad. Gelukkig heeft ze geen tweede aanval gehad, en hopelijk krijgt ze die ook nooit meer. Mijn paard is toen ingespoten met imozol.
Ik heb weleens gehoord dat het inspuiten van dezelfde ziekte goed is, ik hoop dat het zo goed blijft gaan ,met je paard.
Heel veel sterkte en succes toegewenst.