Is ontwormen wel zo gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henkv

Re: Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:40

Sizzle schreef:
hmmm, Henkv, je leest over een belangrijke typo van karelk heen....
Betaglobine is niet een ontstekingseiwit, maar dat is het eiwit wat samen met alfaglobine, heamaglobine vormt in rodebloedcellen dat met ijzer zorgt voor de binding van zuurstof, dit is zeg maar de alom bekende Hb bepaling bij de bloedbank.
Betaglobuline is inderdaad een transporteiwit dat in de lever wordt gemaakt.

Je hebt gelijk Sizzle: karelk schrijft betaglobines waar hij waarschijnlijk betaglobulines bedoelt.
Deze vormen samen met albumine en de alfa- en gamma-globulines de totale eiwitfractie van het bloed.

Sizzle schreef:
Ivermectine is uit een ander organisme geisoleerd (een schimmel of zo), is het daarom niet 'natuurlijk'? Alles wat natuurlijk is, is niet per defenitie goed hoor. Vrijwel alle medicijnen zijn gebaseerd op een natuurlijke basis (een plant, bacterie of schimmel) maar dat vergeten de meeste mensen even.
Ik zou toch graag even de dopingtest willen proberen samen met Verm-x ivm het laatste ingredient op de lijst (die je niet aan zwangere dieren mag geven).
Ook is verm-x volgens de site alleen getest op 1 type worm, ik heb dus geen idee of het ook tegen horzellarven werkt bijvoorbeeld.
Ik zie het als een goed toepasbare aanvulling/afwisseling, maar (nog) niet als totale vervanging.

Heerlijk als iemand eindelijk eens zegt waar het op staat: dat natuurlijke produkten niet per definitie gezonder zijn dan zogenaamde "chemische". Natuurlijk en dus gezond aan elkaar koppelen is de laatste jaren een modieus verschijnsel aan het worden, waar een aantal producenten brood (lees: geld) in ziet...
Datzelfde geldt met allerlei natuurgeneeswijzen die ook zo onbegrijpelijk populair zijn. In bepaalde kringen...

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:40

Soory, dubbel gepost.

karelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:49

Sizzle, inderdaad wordt betaglobuline gemeten en niet betaglobine. Bedankt voor je opmerkzaamheid Knipoog

Trouwens ivermectine word geproduceerd door een gist welke werd geisoleerd op een japanse golfbaan, zo'n 30 jaar geleden. Toch wel een lucratieve sport Haha!

Groet

KArelK

Sizzle schreef:

hmmm, Henkv, je leest over een belangrijke typo van karelk heen....
Betaglobine is niet een ontstekingseiwit, maar dat is het eiwit wat samen met alfaglobine, heamaglobine vormt in rodebloedcellen dat met ijzer zorgt voor de binding van zuurstof, dit is zeg maar de alom bekende Hb bepaling bij de bloedbank.
Betaglobuline is inderdaad een transporteiwit dat in de lever wordt gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:29

karelk schreef:
Trouwens ivermectine word geproduceerd door een gist welke werd geisoleerd op een japanse golfbaan, zo'n 30 jaar geleden. Toch wel een lucratieve sport Haha!

Oja gist, is wist het niet meer zo precies.
Tja ik denk dat mensen die 'natuurlijk' beter vinden de mensheid overschatten. Zij denken namelijk dat 'chemische' dingen door ons zijn bedacht. Dit is zelden het geval. Mensen zijn daar veel te dom voor. Bijna elk medicijn is gevonden via een plant of een dier dat zijn eigen parasiet heeft leren te bestrijden (denk: antibiotica). Wij mensen hadden zover nooit kunnen denken en zijn uiteindelijk zo'n stofje maar gaan 'lenen' van het organisme dat het bedacht heeft, we persen er een pilletje van en stoppen het in een gekleurd potje Party!! en dan heet het ineens chemisch. Als mensen gewoon een zakje gist 'japans gist' zouden verkopen met groene text, dan zou het reuze 'natuurlijk' zijn, want gist is momenteel ook zo'n magische mode genezer dat overal in zit voor betere spijsvertering, glanzende vacht en weet ik veel wat.

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:13

Sizzle schreef:
karelk schreef:

Oja gist, is wist het niet meer zo precies.
Tja ik denk dat mensen die 'natuurlijk' beter vinden de mensheid overschatten. Zij denken namelijk dat 'chemische' dingen door ons zijn bedacht. Dit is zelden het geval. Mensen zijn daar veel te dom voor. Bijna elk medicijn is gevonden via een plant of een dier dat zijn eigen parasiet heeft leren te bestrijden (denk: antibiotica). Wij mensen hadden zover nooit kunnen denken en zijn uiteindelijk zo'n stofje maar gaan 'lenen' van het organisme dat het bedacht heeft, we persen er een pilletje van en stoppen het in een gekleurd potje Party!! en dan heet het ineens chemisch. Als mensen gewoon een zakje gist 'japans gist' zouden verkopen met groene text, dan zou het reuze 'natuurlijk' zijn, want gist is momenteel ook zo'n magische mode genezer dat overal in zit voor betere spijsvertering, glanzende vacht en weet ik veel wat.

Ja Oke, mee eens, alleen is het niet alleen gist wat het middel maakt he.
Ik wil zeker niet alleen " natuurlijk" gebruiken maar ik wil gewoon niet klakkeloos mijn dieren een goedje toedienen omdat het in de winkel ligt en het dus wel goed zal zijn.
Ik heb heb geen medicijnen of dergelijke gestudeerd en moet dus alles uitzoeken (leuk tijdverdrijf hoor)
Ik persoonlijk ben gewoon heel benieuwd naar de gevolgen van het toedienen op lange termijn, regelmatig kom ik waarschuwingen tegen,niet geven aan dieren met nier of lever problemen .
Ook ben ik al tegen gekomen dat ivermectine problemen kan geven met MDR gen bij honden, helaas kan ik niet ondekken of paarden een dergelijk gen hebben enz enz.
Waarschijnlijk kan een op het forum aanwezig zijnde DA dat wel , hoop ik.
Het lijkt mij dat regelmatig een medicijn toedienen een belasting is voor de lever ,nieren etc en wat blijft achter en wat zijn de gevolgen als het dier 16 of ouder is
bij die van mij duurt dat niet zo lang meer Knipoog

Danielle

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:45

Avermectinen en milbemycinen (tot deze groep behoort o.a ivermectine) zijn antibiotica - of daarvan afgeleide verbindingen - die worden geproduceerd door Streptomyces spp.; deze laatste is een gistsoort. Er zijn vele Streptomyces-soorten, o.a. een species waaruit het antibioticum streptomycine wordt bereid. Er zijn andere gistsoorten waaruit antibiotica zoals penicilline worden gemaakt.

Bij sommige hondenrassen (o.a. Collie-achtigen) geeft ivermectine problemen. Dat geldt overigens niet alleen voor ivermectine maar ook voor een aantal andere geneesmiddelen. Dat heeft niets te maken met een zogenaamde giftigheid van ivermectine, maar met bepaalde genetische eigenschappen van deze hondenrassen. De bijsluiters vooor ivermectine-preparaten voor honden geven dit ook duidelijk aan.

Bij paarden en herkauwers (bij die laatste wordt ivermectine als injectie-preparaat gebruikt) is nog nooit een schadelijke bijwerking geconstateeerd. Ook niet bij drachtige dieren. Wormpasta's met ivermectine voor paarden bestaan al meer dan 20 jaar (de eerste was Eqvalan) en ook bij enkele parasitaire infecties van de mens wordt ivermectine gebruikt.
Dus wat dat betreft kun je aannemen dat het net zo veilig is als welk 'kruidenmengseltje-tegen-wormen' of welk gistpreparaat dan ook. En bovendien vaak veel goedkoper en zeker vele malen effectiever tegen wormen dan de rest. Als je liever veel geld wilt uitgeven én niet wilt dat alle wormen worden gedood, gebruik dan dat kruidenmengseltje.

Maar nogmaals: je hoeft niet in alle gevallen zo vaak te ontwormen als voorheen: lees hier maar (groene tekst). Dus als je het doet: doe het dan goed!

En wat betreft de nier- en leverbelasting: dat geldt vooral voor dagelijks gebruik van sommige medicijnen over een lange periode. Met af en toe een wormpasta zou een paard bij wijze van spreken 100 jaar kunnen worden zonder aantoonbare schade voor lever en nieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:29

henkv schreef:
Bij paarden en herkauwers is nog nooit een schadelijke bijwerking geconstateeerd. Ook niet bij drachtige dieren.

Da's niet waar. Ivermectine heeft nog nooit bij paarden een direct effect laten zien op de foetus, maar bij de muilezel is tijdelijke blindheid van het veulen waargenomen (uit artikel te vinden in pubmed) en uit dierproeven (muizen) is ook gebleken dat er problemen kunnen ontstaan ik kan alleen het artikel niet vinden. Bij mensen wordt voorlopig aangeraden een ander middel te gebruiken tijdens de zwangerschap ivm onvoldoende bewijs. Dat doe ik dus liever ook met mijn paard todat er wel voldoende bewijs is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:38

Tijdens onze trektocht heeft 1 van de paarden een lichte koliek gehad. Daar is de dierenarts bij geweest en die heeft ook de vraag gesteld hoe vaak er ontwormd werd. 1x per 8 weken. Zijn reactie: prima, doorgaan zo dan kan ik je van de zwarte lijst schrappen.

Ontwormen heeft dus wel degelijk zijn nut. Vergeet niet dat paarden nu veelal op hetzelfde stukje land worden gehouden. Wilde paarden trekken/trokken van plaats naar plaats. Voordat die weer op een bepaalde plek terug zijn is de mest al lang en breed verteerd.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:55

Sizzle schreef:
henkv schreef:
Bij paarden en herkauwers is nog nooit een schadelijke bijwerking geconstateeerd. Ook niet bij drachtige dieren.

Da's niet waar. Ivermectine heeft nog nooit bij paarden een direct effect laten zien op de foetus, maar bij de muilezel is tijdelijke blindheid van het veulen waargenomen (uit artikel te vinden in pubmed) en uit dierproeven (muizen) is ook gebleken dat er problemen kunnen ontstaan ik kan alleen het artikel niet vinden. Bij mensen wordt voorlopig aangeraden een ander middel te gebruiken tijdens de zwangerschap ivm onvoldoende bewijs. Dat doe ik dus liever ook met mijn paard todat er wel voldoende bewijs is.

Muilezels en muizen zijn geen paarden en herkauwers toch? Nagelbijten / Gniffelen

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:54

Inderdaad! Muizen en muilezels zijn geen paarden. En een kat is geen hond. En een mens is geen kat. En zo kan ik nog wel uren doorgaan. Dat klinkt flauw, maar we worden geregeld geconfronteerd met diereigenaren die een pilletje voor henzelf aan de hond geven, of paardenhouders die een wormpasta aan de hond geven. Dan ontstaan inderdaad ongelukken, waarvan het medicijn de schuld krijgt, maar waarvoor eigenlijk de verstrekker voor de spiegel zou moeten staan en zou moeten zeggen: "Wat ben ik een stomme koe!".

Dit zegt de bijsluiter van Eqvalan (de eerste ivermectine-pasta voor paarden):
"Het middel heeft een brede veiligheidsmarge. Paarden van alle leeftijden, met inbegrip van drachtige merries en dekhengsten, werden behandeld zonder andere bijwerkingen dan de navolgende. Bij paarden met zware infecties met Onchocerca microfilariae zijn kort na de behandeling zwelling en jeuk opgetreden. Aangenomen wordt dat de reacties het gevolg waren van grote aantallen afstervende microfilariae. Symptomatische behandeling kan aangeraden zijn. Bij de heling van huidletsels veroorzaakt door Habronema waarbij belangrijke weefselveranderingen optreden, kan een aangepaste behandeling aangewezen zijn in aanvulling op de toediening van Eqvalan. Herinfestatie en maatregelen om dit te voorkomen zouden eveneens moeten worden overwogen. Het is aan te bevelen om alle paarden in een groep tegelijk te behandelen. Het product is speciaal geformuleerd voor gebruik alleen bij paarden. Bij honden of katten kunnen zich door de concentratie van ivermectine in dit product ongewenste effecten voordoen indien ze in de gelegenheid worden gesteld om gemorste pasta op te nemen of toegang te hebben tot gebruikte spuiten."

Als Eqvalan echt schadelijk zou zijn, dan zou dat met de strenge Amerikaanse wetgeving al lang tot miljoenenclaims hebben geleid. Niet dus. Ik durf te stellen dat het net zo veilig is als een onsje knoflookpoeder. Alleen werkt het wel beter tegen wormen dan dat laatste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:14

Interessante discussie, fijn dat er iemand mee discussieerd die verstand van zaken heeft. Ook om mij heen denken mensen zo gemakzuchtig over ontwormen, waarschijnlijk omdat het per jaar veel geld kost.

Praatjes als, ontwormen is onzin, is de producent spekken, zo een penny die te veel boekjes heeft gelezen. Blijkt dus maar dat dat niet waar is.

Dus stel ik ontworm en ik vind geen dode wormen in de mest, hoeft het niet zo te zijn dat mijn paard geen wormen heeft, in tegendeel zelfs.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:21

russel schreef:
Interessante discussie, fijn dat er iemand mee discussieerd die verstand van zaken heeft. Ook om mij heen denken mensen zo gemakzuchtig over ontwormen, waarschijnlijk omdat het per jaar veel geld kost.

Praatjes als, ontwormen is onzin, is de producent spekken, zo een penny die te veel boekjes heeft gelezen. Blijkt dus maar dat dat niet waar is.

Dus stel ik ontworm en ik vind geen dode wormen in de mest, hoeft het niet zo te zijn dat mijn paard geen wormen heeft, in tegendeel zelfs.

Precies. ken het zelf ook als DA assistente. Niet alleen bij paarden emaar ook bij honden en katten. Wormen richten zoveel schade aan. Ontworm maar volgens de richtlijnen van de bijsluiters en de adviezen (schema's) van de meeste DA's dan kan er niet zoveel misgaan. En je moet het gebruiken waar het voor bestemt is. En in de juiste hoeveelheid. ja dat kost geld, wil je dat niet dan ook geen dier aanschaffen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:39

Ik heb een fjord gehad die ik met 5 jaar kocht en gelijk ontwormt heb. De mest krioelde van de kleine rode wormpjes. 11 jaar later is de merrie overleden aan een vestopping in de darmen en de DA wist geen oorzaak, maar hij vertelde wel dat het wel eens gebeurde dat paarden/pony's die op jonge leeftijd beschadigde darmen hadden gekregen van de wormen dat ze dan op latere leeftijd verstopping konden krijgen door de uitstulpingen in de darmen door de beschadigingen.

Ook heeft een DA mij een keer verteld dat ontwormen in het weideseizoen vaker moet gebeuren dan in de winterperiode, dus 5 keer per jaar volgens hem: maart, mei, juli, september, november(met ivermectine vanwege de horzellarven). Dit was geloof ik het schema wat hij mij adviseerde, maar dat is lang geleden moet ik er bij zeggen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:03

henkv schreef:
De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft 1 augustus 2006 (gisteren dus) nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik een samenvatting gemaakt welke hier te lezen is (groen gekleurde tekst, onderaan).

Voor Xox, Sokkebok en Russel nog even bovenstaande quote ......... Koe

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:28

Rosita schreef:
henkv schreef:
De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft 1 augustus 2006 (gisteren dus) nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik een samenvatting gemaakt welke hier te lezen is (groen gekleurde tekst, onderaan).

Voor Xox, Sokkebok en Russel nog even bovenstaande quote ......... Koe

Is allemaal heel leuk maar ga liever af op de kennis van meerdere goede (paarden) dierenartsen en mijn eigen ervaringen.......

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:46

Alle dierenartsen hebben dit verhaal toegestuurd gekregen via het Tijdschrift voor Diergeneeskunde. Wetenschappelijk is het erg goed onderbouwd en is niet alleen gebaseerd op onderzoek in Nederland, maar ook op onderzoek door wetenschappers in andere landen.
Dus ik vermoed dat zij niet anders kunnen dan dit onderschrijven. Tenzij ze het niet hebben gelezen...

@ Xox: Wat zijn trouwens je eigen ervaringen?
Laatst bijgewerkt door henkv op 07-08-06 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:50

Mensen die ik ken vaccineren hun paard ook niet omdat ze denken dat het slecht kan zijn voor het paard. Ook zijn er mensen die hun kinderen niet laten vaccineren... Ik vind dat de keuze aan de eigenaar/ouders zelf moet zijn.
Iets wat wormen dood kan volgens mij ook wel schadelijk zijn voor het paard... Of iets wat antistoffen laat aanmaken kan toch wat schadelijk zijn voor het paard/kind. Dus keuze aan de eigenaar of ouder laten...
En zoals reeds gezegd is, het is niet omdat je tijdig ontwormt dat je paard wormvrij is!

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:00

Ik ben het ten dele met je eens dat de keuze aan de dier-eigenaar is. Een dier kan de keuze 'wel of niet behandelen' helaas niet zelf maken, dus is afhankelijk van de goodwill van de eigenaar. Als het dier bijvoorbeeld wormen heeft, en de eigenaar wil niet of met ondeugdelijke middelen ontwormen, is het woord dierenmishandeling dan van toepassing...? Of ga ik nu te kort door de bocht?

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:01

Ik vind dat als je paard wormen heeft je daadwerkelijk moet ontwormen, maar ik kan niet 'kwaad' worden op mensen die hun paard niet om de 6-8weken ontwormen, dat is hun keuze... Als ze de weide netjes onderhouden is de kans ook minder dat de paarden wormen krijgen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:41

russel schreef:

Helaas denkt mijn vader er zo over. Ik ga hem dit topic eens laten lezen en hopelijk wil hij dan vaker dan slechts 2x per jaar ontwormen!
Maar ik heb toch nog een paar vragen: er werd hier al gesteld dat er veel te vaak ontwormd wordt terwijl dit niet eens nodig is. Dus ben ik voorstander om een mest-en bloedonderzoek te laten doen. Maar hoe vaak per jaar en in welke perioden moet je dat dan laten doen? En wat kost dit?
Ik heb ook ergens (op een site via google) gelezen dat je Pyrantel (bijv. Eqiumax) en Ivermectine niet mag mengen. Maar ik lees hier net dat vrij veel mensen dit doen...

karelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:54

Ik laat van mijn paarden op dit moment driemaal per jaar onderzoeken bij VPL Het Woud (http://www.wormbestrijding.nl). Het advies is een mestmonster in het voorjaar in de zomer en in het najaar (3 maal). Die jongens (zijn trouwens DA en een is zelfs parasitoloog) doen niets anders. Hartstikke goed en meteen binnen 2 dagen resultaten een advies.

Op blz 7 van dit topic is uit een gezet waarom bloedonderzoek niet zoveel zou toevoegen en dat het aspecifiek is. Ik laat dit dan ook niet doen. De kosten per mestmonster zijn 12.50 euro net zoiets als een goed ontwormingsspuit.
Echt doen, dit jaar hebben mijn paarden nog geen spuit gezien, wat ze hebben nooit eitjes in de mest.

KarelK

Citaat:
Helaas denkt mijn vader er zo over. Ik ga hem dit topic eens laten lezen en hopelijk wil hij dan vaker dan slechts 2x per jaar ontwormen!
Maar ik heb toch nog een paar vragen: er werd hier al gesteld dat er veel te vaak ontwormd wordt terwijl dit niet eens nodig is. Dus ben ik voorstander om een mest-en bloedonderzoek te laten doen. Maar hoe vaak per jaar en in welke perioden moet je dat dan laten doen? En wat kost dit?
Ik heb ook ergens (op een site via google) gelezen dat je Pyrantel (bijv. Eqiumax) en Ivermectine niet mag mengen. Maar ik lees hier net dat vrij veel mensen dit doen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:52

Wij ontwormen ze ook elke 8 weken en wisselen de werkzame stof regelmatig af.
Bij een wormbesmetting ontwormen we na 3 weken weer.

karelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:29

Anke schreef:
Wij ontwormen ze ook elke 8 weken en wisselen de werkzame stof regelmatig af.
Bij een wormbesmetting ontwormen we na 3 weken weer.

Hoi Anke,

Op dit moment is er niet zoveel meer af te wisselen. Benzimidazoles (Panacur en zo) werken niet meer bij bloedwormen, terwijl voor pyrantel er ook al resistentie geconstateerd. Wisselen tussen moxidectine en ivermectine heeft geen zin want ze behoren tot dezelfde familie. Wisselen moet je verder beperken per seizoen dus 2006 = ivermectine, 2007 wordt pyrantel.

Ik begrijp niet waarom je na 3 weken nog een keer behandeld. kan je dit ajb uitleggen.

Karelk

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 06:17

Precious20 schreef:

Equimax = Pyrantel + Ivermectine.
Equimax mengen met ivermectine heeft dus geen zin.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:16

[quote="karelk"]
Ik laat van mijn paarden op dit moment driemaal per jaar onderzoeken bij VPL Het Woud (http://www.wormbestrijding.nl). Het advies is een mestmonster in het voorjaar in de zomer en in het najaar (3 maal). Die jongens (zijn trouwens DA en een is zelfs parasitoloog) doen niets anders. Hartstikke goed en meteen binnen 2 dagen resultaten een advies.

Op blz 7 van dit topic is uit een gezet waarom bloedonderzoek niet zoveel zou toevoegen en dat het aspecifiek is. Ik laat dit dan ook niet doen. De kosten per mestmonster zijn 12.50 euro net zoiets als een goed ontwormingsspuit.
Echt doen, dit jaar hebben mijn paarden nog geen spuit gezien, wat ze hebben nooit eitjes in de mest.

KarelK [quote]

Als ik me niet vergis ben jij toch van VPL Het Woud?? Zit je dan niet een beetje erg reklame te maken?