Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:42

Ik heb nog een leuke link voor jullie, wel veel info, maar wellicht voor de zomerexceemklantjes interessant.

http://www.tekstotaal.com/itchinfo.html

Van forum Heavyhorses, waar ook veel over zomerexceem wordt gesproken en er ook ervaringen zijn met onze Leen, negatieve ervaringen dus. Waarom alleen negatieve vraag ik mij af....

Maar onze professor Baars is terecht:

Zaterdag 9 april, aanvang 9.30
Themadag Zomereczeem

Sprekers:
Ir. L. Taal
wetenschapper, gezondheid bij paarden
Dhr. Wijnveen
directeur, Subli paardenvoeders
Prof. Dr. T. Baars
professor, universiteit van Kassel (BRD)
Drs. C. Willekens
dierenarts

Nou nog even kijken waarin deze heer Baars professor is geworden.

Lijkt wel een gruwelijk goed commercieel complot Ach een nieuw voedselschandaal kan er ook nog wel bij. Van afgewerkte olie in de frieten, als neppers in paardenmiddelen.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:52

[quote="russel"]

Zaterdag 9 april, aanvang 9.30
Themadag Zomereczeem

Sprekers:
Ir. L. Taal
wetenschapper, gezondheid bij paarden
Dhr. Wijnveen
directeur, Subli paardenvoeders
Prof. Dr. T. Baars
Drs. C. Willekens
dierenarts

Is die thema dag dit jaar 9 april? Dit jaar valt 9 apr. op zondag.
Waarschijnlijk een datum van vorig jaar want ook DA Willekens werkt niet meer met LT samen.

@russel; wel goed gevonden van je, weer een puntje om op door te zoeken!

isabelvdm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:57

Ja, lachen he? Het is van 2005, gaat een klucht worden.

Ik wil jullie niet vermoeien met negatieve reakties op Taal zijn spullen, heel veel teleurgestelde mensen, en dat is zeker te begrijpen als je zo veel hoop hebt en zoveel geld uitgeeft. Ik wil positieve reakties en niet die van zijn webpagina. Die is zo popiejopie, als ik zie hoe hij jullie beantwoord, is het niet met Hé Leen,,

Misschien wel een idee om die mensen op zijn webpagina nog eens te berichten of hun paarden nog steed exceemvrij zijn.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:27

russel schreef:
Ja, lachen he? Het is van 2005, gaat een klucht worden.

Misschien wel een idee om die mensen op zijn webpagina nog eens te berichten of hun paarden nog steed exceemvrij zijn.

Dat idee was bij mij ook al opgekomen. Volgens mij lastig die adressen te achterhalen.

Wel apart dat er steeds meer andere forums blijken te zijn met ook neg. ervaringen over LT.
Geeft toch stof tot nadenken dat de meeste reacties negatief zijn.
Heb de link naar het merens forum gelezen. De voorzitster begon vol herkenbaar enthousiasme en vertrouwen aan de LT kuren. Na 4 kuren heeft ook zij teleurgesteld de handdoek in de ring gegooid!

Er is me nog iets opgevallen; op de patent-site stond onder tabblad -description- in de laatste alinea; ....binnen een periode van 6 maanden zijn de condities van alle paarden uit het onderzoek geëvalueerd.........
De publicatie datum van het patent is 28/07/2005
Vervolgens beweert hij op zijn site dat het onderzoek 18 maanden geduurd heeft????????????????
Is dat onderzoek bij het fjordenstamboek niet in 2002 gedaan?
Wat is het nou? 6 of 18 mnd? Hier klopt dus naar alle waarschijnlijkheid ook het nodige weer niet.

FOLLOW-UP ..........Leen? ooit wel eens van gehoord?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:17

russel schreef:

Prof. Dr. T. Baars

Lijkt er op dat her landbouw is. Even zoekfunctie op de link gaat om ecologie.

http://www.uni-kassel.de/his/hislsf/pdf ... m_nach.pdf

L43 Forschungskonzepte im biologisch-dynamischen Landbau, Erfahrungswissenschaft
Dozent: Baars
Art: Seminar
Zeit u. Ort: wöchentlich
Mittwoch 08:15 - 12:30 WIZ NS, H I
Freitag 13:15 - 17:00 WIZ NS, H I
Kommentar: Lerninhalte: Die aus dem landwirtschaftlichen Kursus Steiners, aus den seitdem geleisteten
Forschungsarbeiten und in der Praxis der Betriebe entstanden Forschungsfragen werden im Überblick
dargestellt. Dann werden die methodischen Ansätze, diese Fragen zu beantworten, betrachtet und die bisherigen
Ergebnisse diskutiert.

Esther

isabelvdm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:23

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:26

Hoe meer ik in dat patent lees, hoe meer ik het idee krijg dat ie zich zelf ook niet echt gelooft. Tail wordt als tale geschreven a fairy tale?
Er staat horses suffering from tale en mane eczema.
Maar de Haflingers komen er wel heel beroerd van af, dat zijn Halflings

Esther

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:03

Dus het is toch allemaal een sprookje? Ik denk dat alleen nog wij onschuldige mutsjes hem geloven. Maar hoelang??

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:53

ik volg dit nog steeds! ik ben niet echt thuis in de termen, daarom houd ik me op de zijlijn, maar interessant is het zeker!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:26

broadway schreef:
3paarden op één stal deden deze kuur......alledrie bloedvergiftiging.....mager worden.......verzwakken....achterbenen helemaal open.......1 gaat waarschijnlijk nu naar de slacht!
Ik heb het afgeraden omdat de paarden psych. verdooft worden en lich. door voer explosief aan het werk gezet worden, waardoor de spieren moe worden en op den duur loslaten, door de verdoving heeft degene die er mee om gaat het idee dat het super werkt omdat het paard rustiger is , ontsp. loopt enz.maar het gaat ten koste van je paard!!!!

Kava Kava werkt inderdaad verdovend, ik vind het steeds griezeliger worden. brrrrrrrrr.

Esther

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:03

deze uitspraak stoort me aan Leen Taal...
Zomereczeem is trouwens het toppunt van stressuiting

mn pony stond per dag 10-12 uur buiten met een vriendje en werd niet intensief gereden en kreeg zomereczeem

daarvoor stond ze een jaar in een grote stand op de manege in een drukke stal, 1x per dag een uur rijden en 3 uur per dag met een groepje op de wei waar ze vaak weggejaagd werd
en daar had ze geen zomereczeeem, maar wel stress...

met boettdeken was de zomereczeem zo goed als weg, en nu de laatste 2 jaar ook zonder deken en smeerseltjes gelukkig
stata nogsteeds de hele dag in dezelfde wei met dezelfde paarden erbij

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:20

Raya schreef:
Hoi,
Jazeker voor het 2e levensjaar!
Bij die van ons.... De eerste zomer dus als veulen al eczeem verdacht... de tweede zomer al meteen in hele erge maten. Wij hebben haar toen op vanalles laten testen (luizen, schimmel enz..) want je denkt toch.. zou het niet ??? Maar nee ook de 3e zomer jeuk helaas...

Dus wat mijn ervaring is dat het ook voor het 2e levensjaar bij paarden voor kan komen!
Groetjes Anne

Hier ook!
Onze stalhouder heeft meerdere haflingers met een aantal 'kinderen' en vanaf hun 1e jaar zijn er 2 al aan het schuren.... Wel zit er tussen de verschillende jonge hafs een verschil in de mate van jeuk. Zo hebben we een volle broer en zus met 1 jaar leeftijdsverschil, waarvan de merrie (die dus een jaar ouder is) veel meer jeuk heeft dan de ruin van 3 jaar.
Het veulen van een andere merrie die erbij staat (nu trouwens bijna 2jaar oud) heeft geen jeuk.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:37

Hoe zit het nou met die kava kava? Als dat middel verboden is in Nederland, dan is daarmee de kous toch af?! Of denk ik wat te kort door de bocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:58

Ja, dan zou je toch zeggen dat dat middel niet in Nederland verkocht mag worden, dus waarom werft hij dan patienten hier in Nederland?

Zou wel eens willen weten waarom die dierenarts niet meer tot zijn team behoord.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:30

Volgens de wet mag het alleen als 'diergeneesmiddel' verkocht worden, als het prduct aan een aantal eisen voldoet. Zo moet dan op de verpakking exact staan wat er in zit, wat de mogelijke bijwerkingen zijn enz. Daarnaast moet de producent alvorens het wordt toegelaten een uitgebreid dossier indienen. In dit dossier moeten de resultaten staan van onderzoek op effectiviteit, op bijwerkingen en op reststoffen in het vlees (voor een paardengeneesmiddel). Kan een dergelijk dossier niet overlegd worden, dan komt het middel niet voor registratie in aanmerking (zie ook www.brd.agro.nl ) .
Anders mag het alleen als 'voedingssupplement' verkocht worden. Net als de Foenegriek en middeltjes voor versterking van brokkelige hoeven. En homeopatische middelen.
Wat hier gebeurt is inspelen op emotie. Mensen willen graag een 'eenvoudige' oplossing voor ingewikkelde problemen. Vooral als er al een heel traject aan therapieën is bewandeld. En tegenwoordig is het erg 'in' om te spreken over stress-gerelateerde aandoeningen en verstoringen van 'energiebalans'.
Ik hou het op de vliegjes, persoonlijk. Vroeger al werd aangeraden om paarden met ernstige zomereczeem klachten te verhuizen naar de kust, waar het vliegje niet voorkomt, en dan waren ze állemaal van de klachten af. Zo valt hier ook te lezen dat verreweg de meeste zomereczemers het uistekend doen met een Boett (of ander merk) deken. Dat sommige toch nog jeuken valt vaak te verklaren doordat de deken óf te laat wordt ingezet (als het jeuken, en de reactie op de vliegjes dus, al is begonnen) of niet genoeg beschermt (de versies zonder hals). Bovendien, paarden die enkel op een gesloten stal worden gehouden, en in een binnenbak worden gereden (toch wel de meest onnatuurlijke omgeving voor een paard) hebben voor zover ik weet nooit last van zomereczeem.
Of weten jullie hier (genoeg) uitzonderingen op?

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:21

Ik ben pas op pagina drie van deze discussie maar ik krijg een nare smaak in mijn mond van deze reacties. Niet negatief ten op zichte naar jullie, maar omdat mijn bijrijdpony onder deze behandeling staat. [tweede kuur]. Ik communiceer niet met Leen Taal overigens, ik ken de hele man niet, heb alleen wat algemene info tot mij genomen, alles gaat via de eigenaren. Heb er ook niets over te zeggen overigens. Maar ik moet zeggen dat ik hier niet vrolijk van word............

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:58

Professor Nemeth bestaat wel, hoor. Hij heeft op de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht bij de Heelkunde les gegeven. Zal nu wel met pensieon zijn, maar ik heb nog college avn hem gehad.
Hij staat ook in het Diergeneeskundig jaarboek, een soort adressenboek, waar alle Nederlandse (en in Nederland werkende dierenartsen) staan vermeld. Dus als iemand een adres of tel. nr. wil hebben........
De vraag is alleen of deze prof. Nemeth daadwerkelijk de adviseur is van Taal.........

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:48

Ik wil best het nummer hebben van professor Nemeth, maar weet eerlijk gezegd niet wat ik zou kunnen vragen. Ik kan vragen "klopt het dat u adviseur bent van Taal," maar er zal denk ik een soort erecode bestaan.
Het gebeurt trouwens vaker hoor dat er wetenschappers geciteerd of naar verwezen wordt, terwijl er enkel een kopje koffie is gedronken samen. Persoonlijk vraag ik altijd toestemming om iets te mogen publiceren als ik adviezen heb gevraagd, en laat het eerst ook lezen aan betreffende, om er zeker van te zijn dat ik niet een fout maak en het juist citeer of interpreteer.
Nog even over homeopatische middelen, ook deze horen geregistreerd en dat is erg kostbaar om een middel te registreren zijnde geneesmiddel.
Met diervoeder is er ook een strenge wetgeving, en er mag niet gesuggereerd worden dat het om wat anders gaat dan bijv. een supplement. Tenslotte gaat het, hoe flauw het ook klinkt wel om de voedselketen, een paard wordt voor de wet gezien als een slachtdier dat in de voedselketen terecht kan komen. Of kava kava wel toegestaan is in diervoeding dat weet ik niet, ben dat aan het uitzoeken, maar de Nederlandse wet verbiedt het in ieder geval voor menselijke consumptie.
Kava kava heeft in ieder geval bewezen effecten, is van veel andere planten niet wetenschappelijk vastgesteld.

Esther

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:58

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:04

Dat wil dus niet.. Het volledige artikel kan gemaild worden

Research Article
Kava treatment in patients with anxiety
F. P. Geier 1, T. Konstantinowicz 2 *
1Geriatric Hospital Elbroich, Am Falder 6, 40589 Düsseldorf, Germany
2Willmar Schwabe Arzneimittel, Willmar Schwabe Str. 4, 76227 Karlsruhe, Germany

*Correspondence to T. Konstantinowicz, Willmar Schwabe GmbH & Co, KG. Willmar Schwabe Str. 4, 76227 Karlsruhe, Germany.

Keywords
kava • clinical trial • herbal medicine • anxiety • efficacy

Abstract
In several clinical trials, mainly conducted with a dose of 300 mg kava extract per day, kava has been employed successfully for the treatment of anxiety disorders.
The goal of the placebo-controlled double-blind outpatient trial was to obtain more information on the dosage range and efficacy of a kava special extract WS 1490 in patients with non-psychotic anxiety. 50 patients were treated with a daily dose of 3 × 50 mg WS 1490 during a 4-week treatment period followed by a 2-week safety observation phase.
In the active treatment group, the total score of the Hamilton anxiety scale (primary efficacy variable), showed a therapeutically relevant reduction in anxiety versus placebo (more than 4 points). In the secondary variables studied, HAMA somatic and psychic anxiety subscales, the Erlangen anxiety, tension and aggression scale (EAAS), the brief personality structure scale (KEPS), the adjective checklist (EWL 60-S) and clinical global impressions scale (CGI), a trend in favour of the active treatment was detectable. WS 1490 was well tolerated and showed a safety profile with no drug-related adverse events or post-study withdrawal symptoms.
It can be concluded that the applied 150 mg WS 1490 per day is an effective and safe treatment of non-psychotic anxiety syndromes in the described population. Copyright © 2004 John Wiley & Sons, Ltd.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:10

de dosis voor de paarden is volgens het patent waar de test bij de paarden wordt omschreven
3 maal daags 2 capsules 300 mg Piper methysticum. Daar krijg je volgens mij nog een olifant mee plat.

Esther

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:19

Ik heb ook een artikel die beweerd dat Kava kava de lever enorm beschadigd, zou dat de reden zijn dat het in Ned. niet is toegestaan?

Bovendien als ik zo de werking lees... het werkt echt op receptoren die toch wel een grote functie hebben in belangrijke hersengebieden...

Die karakterveranderingen vind ik nu niet zo raar meer

Bron:Kava kava: examining new reports of toxicity

Dallas L. Clouatre ,

Clouatre Consulting Group, 1223 Wilshire Blvd. 761, Santa Monica, CA 90403-5400, USA

Received 9 January 2003; Revised 12 May 2003; accepted 22 July 2003. Available online 21 March 2004.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:02

Kazoo schreef:
Professor Nemeth bestaat wel, hoor. Hij heeft op de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht bij de Heelkunde les gegeven. Zal nu wel met pensieon zijn, maar ik heb nog college avn hem gehad.
Hij staat ook in het Diergeneeskundig jaarboek, een soort adressenboek, waar alle Nederlandse (en in Nederland werkende dierenartsen) staan vermeld. Dus als iemand een adres of tel. nr. wil hebben........
De vraag is alleen of deze prof. Nemeth daadwerkelijk de adviseur is van Taal.........

Geen wonder dat we hem dus niet in Leuven en Kassel konden vinden.
Je mag mij het tel.nr wel mailen, ben het gespeculeer zat en wil graag duidelijkheid.
Enig idee of die prof. Baars ook in NL gezocht moet worden?