[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Molfinarium

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:01

Mok zit "in" het land/paddock etc. als je paard gevoelig is is het dus in die zin besmettelijk niet zoals bijvoorbeeld schimmel van paard op paard direct. Ik heb met mijn drachtige merrie vorig jaar ruim anderhalve maand ontzettend lopen tobben. Ze had extreem mok op haar 3 witte benen die ook nog volgelopen waren tot de knie, 2 antibioticakuren gehad talloze potjes zalf etc. etc. Zelfs zo erg dat ze bijna het land niet meer uit kon lopen en compleet lusteloos stond te staan. Het is dat ze een veulen had dat heeft haar mentaal nog een beetje op de been gehouden. Perfect middel gekregen van Rodinde Hoogenraad, eenmalig een injectie en het was binnen een aantal dagen over. Nu is het weer terug (nadat ik 2x haar benen had gewassen) weer een injectie gehaald en wordt nu ook behandeld met UV licht het plekje is klein gebleven en droog. Advies van alle behandelende DA NOOIT MEER WASSEN!!!! Jammer maar helaas, maar ik neem dit wel ter harte want zoals het was wil ik het nooit meer! Zodra ze is bevallen wil ik preventief aan de gang met kruiden ook via Rodinde. Iedereen veel succes met deze hardnekkige kwaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:24

Wij hebben een merrie op stal staan; waarbij het iedere zomer weer raak is. Doordat ze weinig pigment heeft (roze neus, witte benen etc.) is ze iedere keer daarvan weer de dupe, waarbij ze ook mok oploopt. Van de VA mocht ze alleen s'nachts naar buiten, overdag binnen; benen wassen met Betadine Shampoo en dan Mokzalf (witte pot met donkblauwe etiket waar ook Mokzalf opstond) erop. Dit hebben we zeker 2 a 3 weken volgehouden, toen de Mok langzaamaan verdween.
Een andere merrie behandelde we alleen met Hydrocortiderm, wat gelukkig voldoende was. Toch kreeg ze het iedere zomer.
Mijn merrie heb ik behandeld met Mokolie (gewoon een donkerbruin flesje, zonder etiket verder..) en verder ondersteunende kruiden voor der weerstand gegeven. Nu zit ze aan de Schurft, maar dat schijnt een winterkwaal te zijn en ik zie de plekken tot mijn grote verbazing dan ook 'genezen' (terug groeiende haren, ze heeft zover ik het kan zien ook geen jeuk meer).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:37

De boer had ik één van z'n laadjes nog Sebacil liggen !
Heb ik meteen nog staan dan, ondanks dat de plekken nu
zelf al genezen.

Figo_Frvr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:42

Mijn lievelingspaard op de manege heeft mok..
Ik ben er vandaag achter gekomen..
Ik heb ze goed "afgewassen" met groene zeep..
en daarna goed ingesmeert (toen ze droog waren) met mokzalf!
heeft er iemand nog tips wat ik er nog meer aan kan doen?
alvast bedankt

Molfinarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:29

Lees dit topic eens goed door zou ik zeggen het barst van de tips.

Figo_Frvr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:06

Heb ik al gedaan en ik lees overal hetzelfde en ik weet het niet precies allemaal..? als er iemand tijd heeft graag uitleg en anders lees ik het nog een keer door

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:08

ik denk dat het verstandig is eerst uit te zoeken waardoor de mok veroorzaakt wordt...

Figo_Frvr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:52

Oke bedankt

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:56

De plekken op de benen van mijn Friesje zijn waarschijnlijk ook mok..
We gaan van 't weekend meteen scheren (wel zonde, hij heeft prachtige dikke sokken! Maar alles voor de gezondheid he ) en dan met betadine scrub.
Ik kreeg ook de tip het in te smeren met visolie.
Stinkt ontzettend, maar schijnt ontzettend goed te helpen!

Auk lijkt helemaal geen last te hebben van de mok, hoewel het toch vrij ernstig is. Het zit al boven zijn spronggewricht.
Iemand zei me dat er niet meer met hem gereden mag worden nu en dat hij ook niet meer naar buiten mag (in principe dus gewoon boxrust, misschien wel wat wandelen).
Weet iemand of dit zo is of dat dat overdreven is?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:44

ik denk dat beweging juist goed is, zeker voor de bloedsomloop. Probeer dan niet door de blubber te gaan rijden maar gewoon op droog stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:26

Dat is het absoluut ja!

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:47

Hmm.. ik zit nu heel erg te twijfelen of het wel mok is.
Zijn hele benen zitten onder, vooral aan de bovenkant heeft hij de kale plekken. Er komt wel eens pus uit en het jeukt.

Maar door zijn megadikke sokken weet ik dus niet of het ook in de kootholte zit. Nu zat ik dus eraan te denken zijn benen kaal te scheren, maarja, straks is het geen mok (zit het dus niet tussen zijn sokken) en dan heb ik z'n mooie sokken er voor niets helemaal afgeschoren.

Wat moet ik nu doen ?!

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:18

Het scheren van benen zal niet voor niets zijn. Het is makkelijker om de onstane korstjes en wondjes te verzorgen. Zoals ik het nu begrijp, denk ik dat het schurft is. Dat komt veel voor bij koudbloeden/friezen. Om dat echt zeker te weten kan je een afkrabsel van de huid daar laten onderzoeken bij de DA.
Een jeukstillende creme is bijv. hydrocortiderm. Maar dat mag je pas gebruiken als je al iets gedaan hebt om de schurftmijt te doden...

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:19

oja, je kan natuurlijk de sokken even goed controleren of daar korstjes zitten enz...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:18

Ik kan het bij mijn Fries met flinke sokken ook controleren door gewoon tussen de haren etc. in de koot te kijken, is prima om zo te bekijken; alleen moeilijker om erbij te komen met zalf/Hydrocortiderm etc. Olie wil wel werken. Bijv. Silkoot van de Paardendrogist. Ik had voorheen Mokolie (zonder etiket verder) van de Va.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:28

Ik heb vanmorgen voor alle zekerheid een gedeelte sok weggeknipt in de kootholte, zo is het ook makkelijker schoon te maken en te houden.
Gelukkig zaten daar geen korsten of wondjes, dus ik denk dat het gewoon schurftmijt is waar Auk last van heeft.

In ider geval jullie allemaal hier hartstikke bedankt voor jullie hulp en adviezen!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:22

Iemand hier ervaringen met inwendige kuren; zoals Cure Mok?

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:43

Ben ik ook weer, heb Orchid na een paar week lekker sudocreme smeren gewoon een paar week met rust gelaten en nu is het weg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:29

Fijn dat het weer beter gaat !

Keet was net aan't genezen; maar ik zie nou weer rare plekken bij der sokken zitten. Ik kijk het nog even aan..

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:12

hey, heb cure mok 30 dagen gegeven...in het begin ging het goed, toen werd het erger...en toen weer ff goed, vorige week hadden ze weer zoveel jeuk dat ik er weer mee gestopt ben...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:40

Ow, klinkt niet zo geweldig
Maar het kan natuurlijk per paard verschillen, iemand hier wel eens Puur Mok gebruikt

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:49

mijn paardje had ook last van mok,,
ik heb eerst alle korstjes eraf gekrabt, en toen met betadine shampoo gewassen, en toen de benen goed droog gemaakt en toen mokzalf erop,,
we hebben het natste stuk van het land afgezet
en we blijfen met mokzalf smeren tot het weg is
en het werk erg goed!
mokzalf is best wel duur, maar uiercreme helpt ook heel goed en is een stuk goedkoper!

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:50

Of sudocreme/zinkzalf, is ook lekker goedkoop en werkt toppie!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:59

Tandpasta schijnt ook te werken !
Mij lijkt alleen dat dat behoorlijk bijt..

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:02

Ik zal dat never nooit nie om mn paard smeren....