[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:36

tanden groeien met 2 mm per jaar. Dus het heeft wel zin.
Lan had geen boventanden meer. Nu dus wel weer iets. Ze kan i.i.g. weer een appel happen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:53

dat is goed nieuws anya...

Sanco

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:36

heej mijn vzpaardje doet ook aan een soort van luchtzuigen. maar hij zet niet zijn tanden ergens in ofzo (voerbak ijzer enz)

hij gaat een soort van ja schudden maar dan met een zuig'gluid erbij..
doet ie alleen als ie ongeduldig is,stil moet staan of net een snoepje gehad heeft
heb er mischien nog wel foto van:
Afbeelding

de dierenarts weet niets om ertegen te doen want zon soort halsband werkt niet bij deze vorm van luchtzuigen.

wie weet wat meer over deze afwijkende vorm.. de foto is een beetje klein... sorry

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:25

Dat is ook luchtzuigen, maar dan zonder kribbebijten. In dit topic staan een heleboel tips.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:55

Het is mij wel duidelijk: mijn merrie zuigt geen lucht uit verveling. Ze MOET haast wel last hebben van haar maag. .Ze doet het namelijk vooral bij het eten van brokken. Tijdens en erna.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:52

Santhos doet het ook tijdens het eten, maar dat is een gewoonte zuiger geworden. Hij heeft een maagzweer gehad en die is helemaal weg, nu denkt hij nog steeds dat als hij eet hij buikpijn krijgt en dus uit voorzorg gaat staan luchtzuigen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:08

Mijne doet het ook voornamelijk bij het eten. Ik heb nu die maagcompositum besteld dus ik hoop dat het effect heeft.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:01

bij mij helaas nog geen effect(maagcompositum)..

MaMa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:15

Mijn 7-jarige ruin is ook een luchtzuiger (ongeveer 2 jaar)
Ik probeer er alles aan te doen om zijn omgeving en voeding zo gunstig mogelijk te maken. Hij staat gedurende de hele dag in wei, dat gaat goed.

Voorheen begrensde ik hem met een band. Dat werkte wel, maar je haalt er de oorzaak niet mee weg. Toen ik voor 3 weken met vakantie ging, ging het mis. Hij kreeg geen beweging en ik had zijn brokken gehalveerd, toch kon hij zijn energie niet kwijt en ging door de band heen staan luchtzuigen. Ze hebben hem meteen maar afgedaan, anders krijg je alleen maar wonden. Na mijn vakantie heb ik zijn band voor altijd afgelaten en daar ben ik en mijn paard erg gelukkig mee. Ik voer hem nu sinds 2 maanden MAAGCOMPOSITUM. Ik heb wel het idee dat het werkt. Hij zuigt inderdaad alleen maar tijdens het eten en op momenten van stress.

Ik heb voeradvies gevraagd bij het PAVOGroomingteam. Dit omdat in brokken haver zit en haver schijnt slecht te zijn voor de zuurgraad van de maag. Zij hebben mij geadviseerd om een brok te voeren zonder haver (PAVO Energie Control) Dit is een hoogwaardige brok op basis van Olien, wat niet verzurend werkt op de maag.
Ik voerde hem eerst 3 scheppen sportbrok en 1 schep musli per dag. Ze hebben mij geadviseerd om naar 1,5 schep havervrije brok te gaan. Elke schep brok is nl. een belasting voor de maag. Ook de musli mag ik niet meer geven (hier zit nl. ook haver in) Ik ben net begonnen met deze brok, dus kan nog niets over resultaten vertellen.

Nog even over de Maagcompositum:
Er is vanuit de faculteit Utrecht een onderzoek gedaan naar supplementen voor luchtzuigers. Ze hebben 4 verschillende supplementen getest (incl. een placebo) Hierbij zijn met het gebruik van maagcompositum de beste resultaten geboekt.

Heb je zelf vragen over voeding, moet je eens naar www.pavo.nl gaan. Hier kan je vragen stellen aan het PAVO Grooming team. En je krijg een uitgebreid advies.

Over een paar weken laat ik weten wat de resultaten zijn van deze brok.......

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:32

Ik heb een vraag:
HOe is de ontlasting van jullie luchtzuigers? Die van Sierra is heel vaak dun. Ik vroeg me af of het iets met luchtzuigen te maken heeft want bij mijn 4 andere paarden is daar namelijk geen sprake van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:07

Viet heeft heel lang een donkere brijige, zuurruikende mest gehad. Ik had ook het vermoeden dat ze van haar mest at. Sinds Steffi v/d Laarse is geweest en Viet van haar druppels heeft gekregen is het over en heeft ze goeie mest waar ze ook niet meer van eet.

Viet krijgt naast die druppels ook maagcompositum. Zuigen is wel verminderd maar niet over. Wat wel een heel stuk minder is zijn haar koliekaanvallen(tjes).

MaMa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:04

Mijn paard heeft nog nooit dunne mest gehad. de mest is altijd juist droog.
Desiree, krijgen jouw paarden veel hooi? en voer je wortels?
Ik denk niet dat dunne mest met luchtzuigen te maken heeft...

Het luchtzuigen gaat door het maagcompositum ook niet over, ben er wel van overtuigd dat het minder wordt. Ik hoop dat mijn nieuwe brokken ook een positieve werking hebben....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 09:11

Ook mijn paard heeft geen dunne mest. Nooit gehad ook.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:09

Tieme heeft ook wat dunnere mest. het zijn niet echt harde ballen. zodra ze de grond raken valt het uit elkaar.
als hij een periode heeft waarbij hij weer een beetje begint met luchtzuigen, dan wordt het erger. hij heeft geen dunnere mest van het zuigen zelf, maar van het maagprobleem wat het luchtzuigen veroorzaakt. z'n mest ruikt dan ook wat zurig.
nu krijgt hij maagcompositum en dat werkt echt perfect. mest begint al dikker en minder zuur te worden.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:30

MaMa schreef:
Mijn paard heeft nog nooit dunne mest gehad. de mest is altijd juist droog.
Desiree, krijgen jouw paarden veel hooi? en voer je wortels?
Ik denk niet dat dunne mest met luchtzuigen te maken heeft...

Mijn paarden krijgen veel hooi en voordroog ja. Is niet zo rijk hoor. Echt op het inwendige van paarden afgestemd. Ze krijgen zoveel eigenlijk als ze nodig hebben. En dat is ook weer om te voorkomen dat ze last krijgen van hun maag en darmen.
Wortels krijgen ze overigens niet. Het is ook alleen de luchtzuiger die dunne mest heeft, de andere 4 hebben mooie harde en ronde drollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:37

Als je de luchtzuiger ook voordroogkuil geeft zou ik daar eens een poosje mee stoppen en kijken hoe de mest dan is. Ik kreeg het advies om geen voordroogkuil meer te geven maar alleen hooi en een pluk stro(ze staan bij mij op vlas). Voordroogkuil is toch een beetje zurig dus kan verkeerd werken op het maag/darmstelsel zeker als daar al problemen mee zijn. Succes!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:52

Desiree schreef:
Ik heb een vraag:
HOe is de ontlasting van jullie luchtzuigers?

Wrangler zijn mest is gewoon, niet nat en niet droog. Ik ga ook eens wat balen hooi op de kop tikken, misschien dat het minder wordt als hij van de kuil af is. De maagcompositum is nog steeds niet binnen, pfff....

MaMa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:32

Hooi is wel beter dan kuil, tevens zitten er in kuil veel eiwitten, dat is ook niet goed.
Mijn paard krijgt heel veel hooi, hij eet er een deel zelfs niet van op omdat het teveel is. Ik zie wel vaak dat hij zijn hooi eerst eet en daarna zijn brok.

Desiree, misschien moet je eens een voederadvies vragen aan het Pavogrooming team, wel opvallend dat je andere paarden wel goede mest hebben.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:42

Dat heeft de pavoleverancier ook geopperd ja. Ik ben overgegaan inmiddels op merriebrokken van pavo. Deze brokken zijn groter en ze is gedwongen ze beter te kauwen. Een buurvrouw die friezen heeft, vertelde dat iemand overgestapt was van subli op pavo en zo ook drogere mest kreeg en minder natte stal had.

Gast8253, ik heb voordroog buiten staan omdat er geen gras staat. Dan kunnen de paarden toch altijd eten zonder op het zand aangewezen te zijn. Daar hooi neerzetten kan ik gewoon niet betalen. Op stal krijgt ze overigens wel hooi.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:29

Interessant topic , ook al heb ik géén luchtzuiger.
Op de manege staan er 2, een manegepony waaraan niet meer
wordt gedaan dan een band om, en een KWPN 'er die écht van alles door der voer krijgt; luchtwegcomp., darmcomp., en ook nog druppels als av2, av5 en av7 (zegt me verder niks).. Ze wordt ook regelmatig bezocht door een veterinair therpeute waar al die middeltjes ook vandaan komen. Toch staat ze steeds weer te luchtzuigen, ook zonder dat er eten in de buurt is. Heel typisch..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:10

Zo, ik heb gisteren de eerste dosis maagcompositum gegeven. Hoe lang duurde het ongeveer voor jullie evt. verbetering zagen?

MaMa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:48

Verwacht niet teveel in de eerste 2 weken. Maar dat kan altijd per paard verschillen. ik ben heel benieuwd of jij er baat bij gaat hebben

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:05

ik heb ook een luchtzuiger, hij doet het in combinatie met kribbebijten.
Vooral ook na dat hij zijn muesli heeft gehad.
Momenteel gaat het eigenlijk super goed, hij doet het veel minder, maar staat dan ook de hele dag buiten en s'avonds op stal met nog geen 10 paarden die allemaal wat ouder zijn.
Dus hij staat ook echt heel rustig nu.
Merkte wel op vorige stallen dat hij het meer deed als het drukker was.
Maar nu, ik heb dus dat maagcompositum gehaald, alleen je moet het 2 keer per dag geven maar niet door zijn voer?
Want ik voer niet altijd zelf dus kan eigenlijk niet vragen of ze elke keer dat een kwartier van te voren geven bijvoorbeeld dus kan het evt niet door zijn voer of heeft het dan geen nut of kan dat zelfs kwaad misschien?
Gisteren heb ik het geprobeerd te geven, in een papje van banaan en wortel maar hij at het dus niet op ...hij is altijd heel kieskeurig met zijn voer..
Dus zie het al somber in

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:45

Ik geef het een keer door het voer en een keer door zijn zemelenpap. Het moet nat gevoerd worden zodat ze het niet wegblazen, dus evt. kun je vragen of ze de brokken vochtig maken zodat het poeder blijft plakken?

Gabon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:19

Wij hebben het vandaag bestelt, morgen krijgen ze het binnen en kunnen we het op komen halen. Hoop dat het helpt.