Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:22

farrier schreef:
nee hor maak me alleen niet meer druk om alle onzin die geschreven wordt door geindoctrineerde nb met wereldverbetergevoel

wereldverbetergevoel? kijk eens in je eigen tuin. jij wil toch dat de strasser methode de wereld uit geholpen word. als je zo doorgaat ga ik Mevrouw Strasser nog aardig vinden ook, hoewel ik haar methode niet gebruik.

ik heb nergens gezegd dat de traditionele manier afgeschaft moet worden.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 00:24

werkelijkheid is dat het paard met veel geweld opgeleid is als tuigpaard, daarna mishandeld in een wei. Toen ik haar kocht was ze bij tijd en wijle gevaarlijk vanwege gebrek aan vertrouwen in mensen.zij heeft verschillende baasjes gehad en volgens alle was zij rijp voor de slager.De laatste durfde haar niet meer uit de wei te halen, dat heb ik moeten doen nadat ik haar gekocht had.
ik heb haar nu 11 jaar, en gelukig vertrouwd zij mij en een aantal mensen hier nu wel, maar van vreemden volwassenen moet ze niks hebben, en kan ze zelfs gevaarlijk worden (regelrechte aanval met open mond, klaar om te bijten). kinderen kunnen haar zo aaien.
Ik kan haar niet in eenvreemde stal zetten, want dan flipt ze, haar eigen stal is haar veilige haven.
Toe ik een gebroken hand had heeft een vriend van mij geprobeerd haar voor de kar te rijden. Dat wilde dus absoluut niet, totdat ze mijn stem hoorde. ze kalmeerde en heeft verder die dag haar werk goed gedaan.
alle andere paarden (9 stuks) gaan gewoon naar buiten, en de merrie staat gewoon alleen zonder drukte. probeer alle feiten te kennen voordat je oordeeld.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:30

MAar zet je haar altijd in haar eentje buiten? Of met een aantal andere paarden? En heeft ze er iets te eten?

Sorry voor mijn reactie maar je kwam zo nuffig over "mijn wedstrijdpaard zou het niet overleven, te veel bloed". Kun je je voorstellen dat ik effe een raszuivere dressuurmuts voor me zag?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 00:38

alleen haar dochter kan ik erbij zetten. de andere paarden zijn doodsbenauwd voor haar. De fjord waar ik het eerder over had is haar stal voorbij gelopen. ze hebben gras om te eten, een bak water om te drinken. Ik bied buiten wel altijd extra hooi aan, maar meestal eet ze dat niet.
dan loopt ze voor het hek te ijsberen of te drammen. Binnen krijgen ze op vaste tijden voer. dus meestal als ze naar binnen gaat is er niks, en komt dat pas na verloop van tijd. Dat schijnt haar echter niet te deren. ze gaat standaard ondersteboven en dommeld in.

farrier

Re: Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 00:43

ps het is abs. geen watje. wel een met gebruiksaanwijzing.

Afbeelding

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:30

Jammer toch dat je je paard, nu ze jou vertrouwd, niet kan leren dat er buiten niets aan de hand is, en ze best een paar uurtjes rustig kan grazen... Als de andere paarden zo bang voor haar zijn, zorg er van voor dat ze niet bij elkaar kunnen staan, maar elkaar wel kunnen zien... Jij moet toch ook weten dat de beweging voor je paard zeer belangrijk is. probeer die beweging dan ook te realiseren. Geef eens brok in de wei bijvoorbeeld.... Als ze dat eenmaal doorheeft, wil ze misschien toch iets langer buiten blijven.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:40

farrier schreef:
nee hor maak me alleen niet meer druk om alle onzin die geschreven wordt door geindoctrineerde nb met wereldverbetergevoel

Gezien de kortzichtigheid die hier uit klinkt hou ik deze discussie maar voor gezien.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:11

vind ik ook jammer. maar dit onderwerp is nogal off-topic.
evengoed, zij is nu bijna 16, heeft vanaf 2,5 jaar rondom op ijzers gestaan. eerst met dubbele ijzers voor de tuigpaardsport, naderhand op 10 mm ijzers voor marathon en lekkere buitenritten. Zij is nog nooit een dag ook maar onregelmatig geweest, net als de andere paarden hier. (op de de Fjord na en eentje die een keer een hoefzweer heeft gehad, na uitsnijden was zij in drie dagen weer rad).
overigens staan er hier ook nogal wat zonder ijzers. Wij kunnen kiezen voor ijzers als het noodzakelijk is en zitten niet vast aan een gedicteerd systeem.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:17

Iones is met zijn 3 beslagen, en heeft tot aan zijn 15 op ijzers gelopen. Ik heb ze er onder uit gehaald en hij had geen centje pijn. Heel soms even overgevoeligheid gehad maar daar is hij alweer overheen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:02

farrier schreef:

Was het maar waar dat het onzin was . Ik durf nu zelfs te beweren dat je heleboel hoevenleed en onnodig beslagen hoeven kunt voorkomen door wekelijks de hoefverzorging voor eigen rekening te nemen en daarbij zo veel mogelijk de door NB gedicteerde "onzin" toe te passen. (Zodra een voorwaarde ontbreekt, is het - eigen ervaring - idd dweilen met de kraan open.) Een hoefsmid moet m.i. meer een voorlichtende/bijsturende rol gaan vervullen. En wanneer het echt niet anders kan dan mag hij (tijdelijk) met zijn/haar ijzers op de proppen komen. Verbeter de wereld en ... de hoeven van je paard

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:36

wij leggen ons niet vast aan een dogma, maar bekijken per individueel paard wat het beste is. dat kan blote voeten zijn, maar ook beslag, kunstof, aluminium ijzer enz. Ook hoefschoenen sluit ik niet uit.
Als je alleen maar een hamer hebt, ziet ieder probleem eruit als een spijker.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:43

Volgens mij heb je een keer in iemand zijn profiel gekeken naar oude onderschriften (de mijne nl)

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:45

nee hoor, het is een gewone bekende uitdrukking die de lading heel goed dekt.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:35

Om even op het onderwerp terug te komen. Ik heb het verhaal voorafgaande aan de rechtszaak op een andere lijst gelezen. Kort samengevat : het gaat om een paard van 30 dat al 15 jaar met pijnstillers en speciale ijzers liep en ook daarmee weliswaar stabiel, maar niet pijnvrij was. Eigenaresse heeft paard vervolgens naar een strasserkliniek gedaan tegen advies van de smid in. En is zelf op vakantie gegaan. Daarbij heeft zij de beslissingen over verzorging, etc. overgelaten aan haar moeder die geen verstand van paarden had en dus geheel vertrouwde op de verhalen van de strassermeneer. Paard is door strassermeneer in 1 keer omgezet naar de strassermethode en dat kon het paard absoluut niet aan.

De eerste die naar mijn mening hier terecht had moeten staan is de eigenaar. Die heeft de beslissing genomen om een oud paard waar ze al 15 jaar mee aan het dokteren was zonder resultaat aan radicale kunstgrepen bloot te stellen ipv het dier te laten inslapen wegens een slechte kwaliteit van leven.

En ja, ook de strassermeneer is absoluut fout bezig geweest. Ook strasser zelf geeft aan dat je lang niet alle paarden zomaar over kan zetten op deze methode. Paarden die al lang problemen hebben en bv veel pijnstillers, etc. in het lijf hebben kunnen zichzelf gaan vergiftigen als je te snel gaat. Je zal dan dus de behandelmethode moeten aanpassen aan wat het paard aankan.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:37

farrier schreef:
wij leggen ons niet vast aan een dogma, maar bekijken per individueel paard wat het beste is. dat kan blote voeten zijn, maar ook beslag, kunstof, aluminium ijzer enz. Ook hoefschoenen sluit ik niet uit.
Als je alleen maar een hamer hebt, ziet ieder probleem eruit als een spijker.

Amen.

En als aanvulling:

The mind is like a parachute it works best when open.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:43

Zoals eerder gezegd vind ik het uitgangspunt van strasser super. Maar ik vind het OOK een beetje dogmatiserend. Want elk paard MOET precies zus en zo bekapt worden, hoewel ieder paard een andere stand heeft van zichzelf. Daarbij is het ook heel star want er zijn geen consessies mogelijk als je je paard wil strasseren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:34

opala schreef:
farrier schreef:

Was het maar waar dat het onzin was . Ik durf nu zelfs te beweren dat je heleboel hoevenleed en onnodig beslagen hoeven kunt voorkomen door wekelijks de hoefverzorging voor eigen rekening te nemen en daarbij zo veel mogelijk de door NB gedicteerde "onzin" toe te passen. (Zodra een voorwaarde ontbreekt, is het - eigen ervaring - idd dweilen met de kraan open.) Een hoefsmid moet m.i. meer een voorlichtende/bijsturende rol gaan vervullen. En wanneer het echt niet anders kan dan mag hij (tijdelijk) met zijn/haar ijzers op de proppen komen. Verbeter de wereld en ... de hoeven van je paard

Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar ik vind dat het niet perse NB hoeft te zijn, kan ook TB zijn. Maar met de stelling ben ik geheel eens. Voetverzorging moet zijn als manen en vachtverzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:55

Bij mij bestaat voetverzorging toch echt niet anders dan uit het uitkrabben van de hoef en zonodig vetten.Verder haal ik de hoefsmid er bij.
Toevallig staat er een stal verder bij ons van die mensen die altijd aan de hoeven van het paard zitten te prutsen ,dat paard is al drie kwart jaar kreupel en nog willen ze niet zien dat het door hun zelf komt.

Nee, ik doe het absoluut niet aan de hoeven van mijn paard zitten.Ik blijf er ook van overtuigd dat je pas merkt dat je het niet goed doet als het te laat is.

Ik denk dat zelf je hoeven kappen een verkeerde vorm van besparing is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:06

silvana schreef:
Ik denk dat zelf je hoeven kappen een verkeerde vorm van besparing is.

Hier sla je de plank aardig mee mis.

De meesten doen het omdat hun paard baat heeft bij een vorm van NB.
En daar hoort bij dat je je paard wekelijks bijhoudt.

Niks kosten besparing. Wat dacht je van al die boeken ,cursussen , materiaal???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:13

Weet je antheman daar heb ik dus mijn bedenkingen bij. .Ik heb de cursessen gezien op de site ,van ik denk Klaas feuth(ik kan verkeerd zitten) en op een jaar kost de hoefsmid toch echt meer hoor.
Die mensen gaan gewoon niet voor niks drie jaar naar school.

Uiteindelijk ga ik mijn dochter ook geen steunzolen aanmeten na het lezen van een boek.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:18

Beetje kromme redenering gezien het feit dat 'wij' ijzerlozen juist van de 'steunzolen' afwillen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:48

Nee maar om van mijn dochter haar voeten een stuk af te snijden vond ik ook zo bot .
Het principe komt op het zelfde neer ,uiteindelijk gaat het daarom.

Trouwens mijn paardje loopt ook blootsvoet daar hoef je geen NB'er voor te zijn.Volgens mijn hoefsmid gewoon beresterke voeten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:58

Maar als je dochter dan last heeft van teveel eelt op haar voeten. Ga je dan naar een pedicure of doe je het zelf thuis

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:10

Sugarmiss schreef:
Maar als je dochter dan last heeft van teveel eelt op haar voeten. Ga je dan naar een pedicure of doe je het zelf thuis

Deze is wel slim, maar is dat niet een verkeerde vergelijking?

Stel je hebt een goede smid en die legt je uit hoe je het beste de hoef kan verzorgen als er stukjes afbreken hoe je dat moet bijvijlen, waar je op moet letten, hoe je de hoorn kan verzorgen. Dat je een paar keer per jaar de smid laat komen voor algehele verzorging is dan terzijde. Ik moet dinsdag naar de smid, 8 weken geleden de ijzers er af laten halen, eigenlijk is het totaal niet nodig, maar ik wil dat hij even kijkt, beoordeelt, even netjes rond vijlt en mij vertelt of ze er goed uitzien, omdat ik vind dat ze danig kort zijn geworden. Ik hoop dat ik langzamerhand zo kundig wordt dat ik ze netjes kan houden, maar dat mijn smid de benodigde hoeveelheid bijsnijdt/bijvijlt en de stand van de benen in de gaten blijft houden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:26

Klinkt heel goed Russel, zo begint het bij de meesten nl.
Op een gegeven moment gaat het dan zo goed, dat de smid na 8 weken niets meer te doen heeft en voor stelt om na 3 maanden pas weer eens te komen (of de eigenaar besluit hier zelf toe natuurlijk )
En zo kun je het uitbouwen tot een punt waar hij misschien nog maar 1 a 2 keer per jaar hoeft te komen en dan nog puur voor de gevoelsrust van de eigenaar vanwege de kontrole.