Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collane

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:28

Het is geweldig hoe de respons is. Ik zou graag het adres van de Bolder willen hebben, wat is dat voor een organisatie?

Ja Jacobskruiskruis is doelbewust uitgezaaid, daarom is het ook zo'n groot probleem. Jullie hebben vast al gelezen dat 1 plant zich met 200.000!!!! zaden kan voortplanten. Nou dan weet je wel wat er volgend jaar bij kan komen.

Natuurlijk mag er best een plantje blijven staan. Die wordt dan wel opgegeten door de rups van de Jacobsvlinder, maar het evenwicht is totaal verstoord, doordat de plant dus doelbewust is uitgezaaid. Op www.kruiskruidforum, staan allemaal links, met wetenschappelijke onderbouwingen. Helaas in het Engels, want er zijn nog geen Nederlandse wetenschappelijke onderzoeken bij ons bekend. Hier is ook plaats voor dieren die overleden zijn door JKK. Zodat deze dieren niet vergeten worden, en ook om te laten zien, dat het allemaal NIET meevalt.

Groetjes Collane

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:37

Oeps, ik zie dat het de Bolderik is. Esther en Ik gaan er direct achteraan!!!!

Dit is te zot voor woorden!!!!!

Wie nog meer tips in deze richting heeft, graag aan ons melden.

Ook willlen we in contact komen met gedupeerden.

Groetjes Collane

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:47

bij ons op noordbeverland (zeeland) ligt een eilandje in het veersemeer waar een kudde haflingers op staat. en een van die weilanden is een en al JJK!! maar dat mag de eigenaar van de haflinger niet weghalen of wegspuiten omdat het een beschermd gebied is! dus nu is hij gewoon een heel groot deel wei kwijt aan dat rot spul en straks komt het overal!!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:49

Hmm. We hebben pas nog onze buren erop geattendeerd dat hun hele weiland vol stond met JKK.
Ze hebben het gelijk afgemaaid, wat ze verder gedaan hebben weet ik niet.
Wat is eigenlijk de beste methode om ervan af te komen?

Vóórkomen is gelukkig niet heel moeilijk, het schijnt maar een tweejarige plant te zijn, dus als je voorkomt dat ze kunnen zaaien dan ben je er na twee jaar vanaf. Op land dat ieder jaar gehooid wordt komt het dus weinig voor. Op land waar vaak koeien en schapen staan komt het ook al minder voor. Risicogebied zijn toch vooral de paardenweilanden? Dit is hoe ik het gehoord heb, wie kan het op juistheid testen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:52

Gisteren -dus toch- JKK ontdekt in de hooiwei . Hij stond in bloei, vandaar dat hij zo opviel. Wederom lijkt het erop alsof het 1 plant is, maar dat is natuurlijk schijn. Kennelijk kan ik ze gewoon niet vinden. Ik zit me nu af te vragen of er niet iemand is die je land kan komen inspecteren en je kan voorzien van tips over hoe jouw situatie aan te pakken. Ik denk dan aan dingen als: is dit land nog veilig te hooien? Kun je het voor deze oogst nog veilig maken? Wat moeten we doen om ervoor te zorgen dat het probleem volgend jaar onder de duim te houden is? Hoe moeten we bemesten? Etc.

Wie weet iemand ???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:58

Ik zou even contact opnemen met iemand van natuurbeheer...misschien kunnen zij even met je over het land lopen? En het hooi veilig maken voor dit jaar...ik zou het toch niet met een gerust geweten aan mijn paarden voeren zonder er iemand voor het oogsten even naar te hebben laten kijken.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:59

Goed idee de petitie! Ik had dus rijkswaterstaat gemaild over het bermbeheer, natuurlijk geen reactie. Nou kun je via de site van het ministerie ook mail sturen naar de minister. Misschien kunnen meer mensen haar bestoken! www.minvenw.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:06

Goed idee! Ik stel voor dat we ze ook gaat platbombarderen met mailtjes over JKK (klimt in haar toetsenbord)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:50

Venetia schreef:
Wat is eigenlijk de beste methode om ervan af te komen?

De enige goede manier is naar de stort brengen, dan ben je er voor altijd vanaf.

Citaat:
Vóórkomen is gelukkig niet heel moeilijk, het schijnt maar een tweejarige plant te zijn, dus als je voorkomt dat ze kunnen zaaien dan ben je er na twee jaar vanaf. Op land dat ieder jaar gehooid wordt komt het dus weinig voor. Op land waar vaak koeien en schapen staan komt het ook al minder voor. Risicogebied zijn toch vooral de paardenweilanden? Dit is hoe ik het gehoord heb, wie kan het op juistheid testen?

Het heeft niets te maken met de aan/afwezigheid van paarden; paarden lopen gewoon vaker op schraal natuurland dat verder niet zo vaak wordt gemaaid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 10:50

Venetia schreef:
Vóórkomen is gelukkig niet heel moeilijk, het schijnt maar een tweejarige plant te zijn, dus als je voorkomt dat ze kunnen zaaien dan ben je er na twee jaar vanaf.

Was dat maar waar !!!! Maar dit is dus niet zo. De planten hebben hun zaadjes al verspreid en het zaad kan tot 70 jaar in de bodem overleven. Zodra dat zaadje het tijd vind om te kiemen, heb je alsnog een JKK plant.

Als we nu actie ondernemen en geen enkele plant meer laten uitzaaien dan ben je tussen nu en 70 jaar verder dus daadwerkelijk van het probleem af.

Het verbaasde mij nl. al jaren dat ik nog zoveel JKK planten heb. Ik steek ze er direct uit als ik nog maar enkele blaadjes zie, en zo ook in de directe omgeving van zo'n 80 meter omtrek. Echter 10 jaar geleden stond het veld naast onze moestuin, nu ponywei vol met JKK, die gewoon uitzaaide, ik had toen nog geen pony en het maakte me niet uit. Maar NU heb ik dus nog altijd last van die planten van jaren geleden !!!!!!!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:59

OP de site van de provincie Drente is een plan van aanpak en beheersmaatregelen te vinden. Verder heb ik via de site van de Universiteit van Leiden een wetenschappelijk onderzoek over kruiskruid gevonden; http://www.wetenschapsagenda.leidenuniv ... 8&session= (aan elkaar dus, maar dat gaat hier net niet) Het gaat om een promotie van PB Pelser.
Verder kun je bij het produktschap voor diervoeder, info vinden over verboden stofen in diervoeder. De gifstof alkaloide die in JKK zit valt onder de gifstof Phytotoxinen (plantgifstoffen). Ik ga bij deze organisatie nog verder uitzoeken hoe hun staan tegenover JKK. Zij verzorgen ook het GMP, waar de diervoeders ondervallen. Naar mijn mening hebben we nu een JKK crisis, net zoals we ook een dioxine crisis en een mpa affaire hebben gehad. Ik zoek en werk dus nog even door. Wij zitten zelf ook in deze sector en ik ken dus wat instanties. Keuringsdienst van waren ga ik ook benaderen. En verder ben ik in mijn omgeving veel mensen aan het vragen de petitie te tekenen. De kinderen zijn via MSN ook aan het werk. Mogen minderjarigen eigenlijk ook tekenen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:06

Hoi,

Ik lees steeds dat JKK een tweejarige plant is.
Maar wat houdt dat in???
Meestal is een tweejarige plant toch gewoon een meerjarige vaste plant.
Alleen bloeit ze het 1e jaar niet maar pas het tweede jaar en kan ze dus langer dan twee jaar staan.
Of maak ik nou een denkfout. Ik heb verder geen ervaring met JKK want hier staat het gelukkig 'nog' niet.

Groetjes, Henny

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:36

Het eerste jaar staat alleen de rozet, maar die is wel giftig als hij wordt gemaaid. En een plantje in je hooi en je hele baal kun je weggooien. In het hooi zie je de bloemen wel (blijven geel) maar de rozetten niet, en het paard eet het dan gewoon op omdat de plant niet bitter meer is. Als het op het land staat eten ze het doorgaans niet, maar ook dat is niet zeker. Als er weinig op het land staat, willen ze er weleens een hapje van nemen.
Het gif slaat op in de lever, die net als een emmer werkt. En op een gegeven moment is die emmer vol, en sterft het dier.
Een jaarling van JKK kan niet uitzaaien, een eenmaal bloeiende plant wel. En als er niets aan die bloeiers gedaan wordt, blijft het probleem zich verspreiden.

Ik heb overigens net een berichtje gestuurd...ik zou met twee dagen antwoord krijgen. Ben erg benieuwd.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:59

Ik heb inmiddels het pdv en de keuringsdienst van waren een bericht gestuurd

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:34

[quote="Cassidy"]Het eerste jaar staat alleen de rozet, maar die is wel giftig als hij wordt gemaaid.[quote]

Oke, dat begrijp ik.
Maar nu las ik al een paar keer een opmerking dat een plant maar 2 jaar leeft omdat hij 2-jarig zou zijn.
Maar is dat wel zo ????
Nog afgezien van de vele zaailingen die de plant verspreid. Als hij na 2 jaar niet afsterft heeft alleen maaien en het gemaaide opruimen weinig zin dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:37

Op het moment dat de plant gemaaid wordt maakt hij weer een rozet.
Maaien en opruimen zal de plant niet uitroeien, maar verspreiding voorkomen. En een wei is dan makkelijker JKK vrij te maken zonder dat het vechten is tegen de bierkaai.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:40

In het wetenschappelijk onderzoek van P. Pelser, dat ik hierboven al aangekaart heb, staat letterlijk dat JKK jaarlijks meer dodelijke slachtoffers oner vee eist, dan alle andere giftige planten op de wereld bij elkaar en daardoor ook een grote economische schade aanricht. Dit zegt toch eigenlijk bijna meer dan al het voorgaande. De opmerking van zaadhandelaren dat er zoveel giftige planten zijn en we daar ons niet zo druk overmaken slaat dan toch nergens meer op. JKK is gewoon het ergste.
Ik heb deze gegevens dus uit een echt wetenschappelijk onderzoek van de Univesiteit in Leiden. Dit is niet zomaar een opmerking van iemand, maar iemand die onderzoek doet naar alle voorkomende kruiskruid soorten in de wereld en weet waar hij mee bezig is.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:38

Wij hebben de rechtsbijstand ingeschakeld. Maar nu zeggen ze daar , dat er nog niemand anders zich heeft gemeld. Dus zal het wel meevallen, anders hadden toch al veel meer eigenaren van dieren zich gemeld? Ik begrijp dit eigenlijk niet. Je lijdt schade door JKK in het hooi, weg hooioogst en niet door je eigen schuld. Wij hebben het plantje niet gezaaid, het komt aangewaaid omdat andere grondbeheerders nalatig zijn of er geen aandacht aan schenken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 14:56

henny_w schreef:
Ik lees steeds dat JKK een tweejarige plant is.
Meestal is een tweejarige plant toch gewoon een meerjarige vaste plant.

In mijn plantenboeken staat ook dat JKK een 2-jarige of overblijvende plant is. Dus meerjarig inderdaad.

De wortels die achterblijven laten weer nieuwe planten uitkomen. Die zullen het eerste jaar niet bloeien, maar daarna weer wel. Echter op de wortels van een al 4 jaar gelden gekiemde plant ...
Althans zo zie ik het hier gebeuren.

En overigens heeft Isabella nu een verminderde leverwaarde volgens bloed onderzoek. Nu weet ik niet of het door JKK komt, maar ik had het vorig jaar wel in het hooi zitten en ontdekte het pas toen ik al de helft van het pak had gevoerd. Misschien heeft het verband met elkaar (maar ik hoop het niet )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:03

Getverderrie Isapaardje, het zal toch niet??? Maar het is natuurlijk wel heel erg toevallig ... jakkes. Uitroeien moeten we dat spul!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:28

Dit is dus wat ik aantrof:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De blaadjes zijn gekartelder dan die ik op de meeste voorbeeldfoto's heb gezien, maar de bloemen zijn identiek. Ik snap nu ook waarom ik 'm niet eerder heb gezien: de blaadjes van de jonge plant lijken heel veel op die van de boterbloem - en daar groeit hij tussen ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:41

Is idd JKK...mischien kun je gaan spuiten, zodat je volgend jaar geen last er van hebt?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:51

De oogst van dit jaar zie ik iig niet meer zitten .. mij te link.
In overleg met de eigenaresse maar even een graslandbeheerexpert erop zetten, denk ik!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:58

Als ik jou was zou ik alles doodspuiten, omploegen, opnieuw zaaien. En dan maar hopen dat je voorlopig geen nieuwe planten in je wei treft.
Dit jaar dan maar hooi van een gegarandeerd JKK vrij veld?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:17

Cassidy schreef:
Dit jaar dan maar hooi van een gegarandeerd JKK vrij veld?

Iemand nog suggesties???? Hier groeit die troep echt overal!