[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:37

Wat doet ie als je relaxt buiten in het bos gaat rijden?
De mijne doet precies hetzelfde, zo gauw je de bak in komt, begint de ellende...
Als ik buiten in het bos of in het dorp ga rijden is er niks aan de hand.
Momenteel ben ik aan het stappen met hem, in de binnenbak, en dat gaat raar genoeg heel goed, hij schud zo goed als niet meer.
Hij is 17 jaar, is een aantal jaren dekhengst geweest, heeft in de sport gelopen (Z dressuur), ik heb er mee in een dressuurteam gezeten en heb L2 gereden met hem.
Misschien heeft ie met het schudden gewoon aangegeven dat het genoeg is geweest met dat fanatieke gedoe
Sinds het schudden is begonnen, ruim een jaar geleden, ben ik van fanatiek dressuurruiter overgestapt naar boscrosser
We zijn de laatste driekwart jaar niet meer in de bak geweest, op het stappen na de afgelopen week wegens een blessure.
We rijden alleen nog maar buiten, in het bos, het dorp, onder de man en aangespannen.
En ik moet zeggen dat het schudden nu bijna nihil is!!!
Met rijden doet het helemaal niet meer, maar op stal en met poetsen wel af en toe een tikje.

Ik zou zeggen, probeer dingen uit, kijk wanneer ie niet schud.
Succes en sterkte

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:00

Het vervelende is dat ik met de mijne niet naar buiten kan. Dat staat ongeveer gelijk aan zelfmoord. Hij is buiten te dominant en laat zich van pissigheid op zijn rug vallen en slaat regelmatig op hol. Ik heb hier geen zin in en ga dus maar binnen rijden. Als ik buiten in de wei rijd schud hij ook. Hij is pas 6 en een anderhalf jaar onder het zadel, dus ik kan me niet voorstellen dat hij er nu al genoeg van heeft gehad....

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:06

Kris25 schreef:
Wat bedoel je met een vetertje aan de sperriem?
Heb je een foto en hoezo zou dat helpen?

Je hangt een vetertje, liefst emt een kraaltje eraan of aan op de plek waar de sper en de neusriem elkaar raken.
Zorg dat het uiteinde( kraaltje) tussen de neusgaten komt te hangen.
Dat gaat met rijden dus bungelen en leidt zo de aandacht van het schudden af.
Vaak blijft headshaken namelijk ook "tussen de oren" zitten.
Ik zal een dezer dagen een foto maken van Onassa met haar kralenkettinkje ,heb je een beter idee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:13

Citaat:
Ik zal een dezer dagen een foto maken van Onassa met haar kralenkettinkje ,heb je een beter idee

Fijn, dank je wel.
Ik heb aleen wel het idee, dat mijn paard het vervelend vind wanneer daar iets hangt en juist gaat schudden.....

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:09

Mmm vervelend zeg...
Wat is dat toch een raar iets he, dat hoofdschudden...
Konden ze op zo'n moment maar praten
Ik hoop voor je dat je er snel achter kan komen waarom ie het doet.

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:03

Kris25 schreef:

Fijn, dank je wel.
Ik heb aleen wel het idee, dat mijn paard het vervelend vind wanneer daar iets hangt en juist gaat schudden.....

Daar was ik ook bang voor, zeker gezien die merrie van mij ook een neuroot kan izjn voor dingen die ze niet kent, maar het viel echt reuze mee!
het zal ook zeker niet het hele schudden wegnemen.
Ik heb laatst een test gedaan.
rijden met....daarna afgestapt en het eraf gehaald...toen ging ze weer veel erger schudden en hupsen met de voorbenen.....er weer af, ketiinkje er weer aan gemaakt en ze werd toch aanzienlijk rustiger!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:07

Kris25, zou het niet aan je training kunnen liggen? het feit dat hij te dominant is om normaal mee buiten te rijden zegt daar al één en ander over. als ik het zo hoor, ziet jouw paard je niet echt als leider.het kan ook een manier zijn om onder het werk uit te komen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:22

Geloof mij maar, we hebben al heel wat gevechten achter de rug en ik heb ze allemaal gewonnen. Buiten moeten we het nog uitvechten, maar ik heb 2 en halve maand geleden mijn rug gebroken en ga het nu even niet opzoeken. Dat doe ik wanneer alles weer op zijn plek zit
Mijn paard weet dat ik de baas ben en ik weet zeker dat het geen spelletje voor hem is om onder het werk uit te komen. Hij kan nl die opgezwollen ogen, die enorme snotneus en striemen op zijn neus niet faken.....
Ik weet ook wat hij probeert om onder het werk uit te komen en dat is vele malen erger dan hoofdschudden.
Vanavond nog met DA gesproken (is vriend van me) en morgen gaan we cortison spuiten. Dit is een allergie onderdrukker en maakt het paard niet sensiebel voor de stof waar hij niet tegen kan en is dus op den duur ook niet meer nodig. Waarschijnlijk een jaar om de 6 weken een spuit en dan nooit meer ergens last van.....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:05

Ik hoop dat het gaat werken die cortison Kris.
En ik snap precies wat je bedoelt.....je bent wel degelijk de leider, maar er is iets aan de hand.
Met mijn merrie kan ik ook niet (alleen) het bos in, ze vind dan alles doodeng en voor ik haar het erf af heb, ben ik alweer een half uur verder.
Ik zou wel graag je bevinden willen horen wbt de cortison.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:12

Het schijnt dat een half uur na het spuiten de klachten helemaal weg zijn. Nadele is wel dat je om de 6 weken moet spuiten en dat dat iedere keer rond de 50 euro is. Tis heel veel geld, maar nu staat hij voor 200 euro in de wei te staan. Ik laat je weten hoe het gegaan is!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:54

Dat is op zich best veel geld idd, maar net wat je zegt...de kosten gaan wel gewoon door en als je er niets mee kan doen is het helemaal zonde.
En als het helpt, heb jij er weer meer plezier van en zal je paardje er je zeker ook dankbaar om zijn.
Dan komt er weer wat rust in zijn koppie, heel veel succes ermee!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:33

goed dat je idd eerst naar de training hebt gekeken, zo kan je dingen uitsluiten. het was maar een idee van mij hoor, vandaar dat ik het even meld. ik wist ook niet dat je je rug gebroken had, zorry daarvoor. ik hou even in de gaten hoe het afloopt met die cortison, ik ben er ook nog volop mee bezig en wellicht is het ook voor mij een mogelijkheid!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:56

@merrieveulen; Ik vond je vorige avatar mooier
Vrijdag cortison gespoten en hij mag van de DA geen hooi meer. Mijn pensioneigenaar wil voor mij geen luzerne halen, want dan willen ze dat allemaal, dus ik denk er nu over om zelf maar kuil te kopen (niet met teveel eiwitten) en vragen of hij dat wil voeren ipv droog hooi. Een andere mogelijkheid is om het te gaan weken. Denk dat ik dat eerst maar eens probeer.
Vandaag weer rijden met cortison, kijken wat er gebeurd....
Ik hou jullie op de hoogte!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:52

Ik ben heel benieuwd Kris, hoe het is gegaan!
Ik hoop dat het goed resultaat heeft gehad!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:25

Heerlijk gereden! Niet met zijn koppie geschud of gebriesd. Hij was ontspannen, niet zo over de zeik en het was gewoon heerlijk!
Ik hoop wel dat dit door de Cortison komt en niet dat ie gewoon een goede dag heeft.....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:28

Fijn zeg om dat te lezen!
Ik denk dat je nu de aankomende dagen maar effe moet zien hoe het verder gaat.
Als het goed blijft gaan, kan je wel bijna met zekerheid vaststellen dat het middel toch de juiste werking heeft gehad.
Ben blij voor je om te lezen dat het in ieder geval vandaag al super ging!!!

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:33

Fijn dat het goed ging!
Ben benieuwd of het echt helpt.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:03

WOW dat klinkt goed! mijn paard heeft er al een poos geen last meer van gehad (tijd van 't jaar?), maar vandaag wel heel eventjes. het begon een beetje te regenen, en toen begon hij ook te shaken en toen het ophield met druppelen deed mijn paard ook niks meer.

@ kris, ja ik von hem ook mooier, maar heb hem per ongeluk verwijderd en ik heb hem nergens opgeslagen staan en ik kan hem niet meer weervinden... hopelijk kan ik iets leuks fabriceren met foto's van mijn eigen beessies.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:15

Even een vraagje maar wat is dit prcies ik ben er wel benieuwd naar is er misschien iemand die mij het kan uitleggen. Eventueel ook wel via pb. Mijn engels is neit zo best

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:22

@Fenja; ik heb je een pb gestuurd!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:44

fenja schreef:
Even een vraagje maar wat is dit prcies ik ben er wel benieuwd naar is er misschien iemand die mij het kan uitleggen. Eventueel ook wel via pb. Mijn engels is neit zo best

Zou iemand dit misschien ook aan mij kunnen uitleggen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:49

Heb je ook een pb gestuurd.....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:35

Yoepie!

Vandaag gelongeerd en wederom had hij nergens last van! Ik ben echt enorm blij. Weet natuurlijk niet zeker of het door de cortison komt, maar denk het wel. Ben ook zijn hooi gaan weken, is ook beter voor hem.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:54

Super Kris
En de kans dat het door de cortison komt is wel redelijk groot toch? Anders zou het wel erg toevallig zijn dat hij er dan juist nu mee stopt..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:31

Juist, daarom ook zo blij.
Het gaat wel veel geld kosten... Langwerkende Cortison werkt gemiddeld 6 weken. Een spuit kost ongeveer 50 euro en moet dan natuurlijk nog wel door een DA gezet worden. Die kosten komen erbij...
Maar Santhos is ook weer iets meer blij, dus ik ook en dan mag het wel wat kosten!