Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Riant schreef:
maar in het belang van de discussie en om te voorkomen dat we 4 pagina's zebrafoto's moeten zien, en weer een kilometer oftopic gaan stel ik voor dat we zebra's niet verder met paarden vergelijken .. En wilde prezwalski's uit mongolie ook niet want die hebben ook 2 chromosomen minder.
gijsenkim schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit gedacht heb om eens bij zebras te kijken................
Ik ga snel op zoek naar hoeven van ezels, en minder gedomesticeerde paarden.
Citaat:Over de niet natuurlijk druk van de gesp als nadeel ten opzichte van een ijzer zullen we het nu maar even niet hebben....dit ijzer is ook niet natuurlijk bij mijn weten. Ik heb er nog nooit een met ijzers onder de hoeven geboren zien worden tenminste.
Riant schreef:Voor deze zebra geen mustangrol dus
(beetje humor mag ook wel toch jongens)
Isapaardje schreef:Riant schreef:Voor deze zebra geen mustangrol dus
(beetje humor mag ook wel toch jongens)
Ik denk persoonlijk dat een zebra sowieso een andere voet heeft dan een paard. Ik heb pas gelezen in een traditioneel paarden boekdat bijvoorbeeld ook ezelhoeven anders zijn dan paardenhoeven. Opgevulde zool, smalle en lange verzenen. Ezel heeft minder snel pijn (hoewel dat eerder een karaktertrek is). Waar een ezel een stuk wand mist en normaal doorkachelt, is een gedomesticeerd paard allang kreupel.
Wat nou als je een muildier hebt? Of een muilezel? Denk dat die weer andere hoeven hebben ... net als een zebra.
Een goede hoef is een hoef waarmee een paard uit de voeten kan.
No feet, no horse is het toch?
Groeten
ingrid
Riant schreef:Nick in vind het niet erg dat je me quote hoor .. maar nou lijkt het of ik beweer dat mensen op zebra's rijden .. én zebra's hebben doorgaans een te vuil karakter en een te zwakker rug om op te rijden
FransVeldman schreef:
Sinds wanneer is dit een paard? Zebra's hebben weinig met paarden te maken. Ze hebben niet eens dezelfde hoeveelheid chromosomen. En daarbij vraag ik me af hoe wild deze zebra was en of hij daadwerkelijk niet bekapt was. Het geheel gaf mij niet bepaald een "wilde" indruk...
Groeten,
Frans
henny_w schreef:Zijn ontdekking dat paarden die leefden op hardere bodem minder hiellengte hadden en meer straalcontact met de bodem.
Paarden die leefden op zachtere bodems hadden juist langere hielen.
mariska32 schreef:oke dan,deze is speciaal voor FRANS!
voor de laatste x de vraag waarom is nb beter dan gewoon zonder ijzers.
mariska32 schreef:oke dan,deze is speciaal voor FRANS!
zoals eerder gemeld draai ik al een aardig poosje mee,laat nu een van mijn paarden hko hebben!
paard loopt niet op de voorhand,is correct en rechtgericht getraind en toevallig ook nog mijn ENIGSTE hko paard.
frans,veel plezier ermee maar hier wil ik nu een verklaring voor,VAN JOU!
Isapaardje schreef:Maar hebben die paarden met die langere hielen dat ook minder straalcontact met de bodem?
Dat begrijp ik uit je bericht eigenlijk.
Groeten
Ingrid
Riant schreef:Interessant Henny..
Ik vind dat erg aannemelijk dat een paard op een hele harde ondergrond een lagere straal moet hebben om de juiste prikkel te krijgen en dat een zachte ondergrond de straal rustig iets hoger kan liggen.
Daarbij denk ik dat bij gelijke belasting een hoef op harde ondergrond meer slijt dan op zachte ondergrond dus zou de hoef ok de harde ondergrond ook harder moeten groeien en die prikkel in de straal ook veel harder nodig hebben
Ik vind het logisch jongens
henny_w schreef:Yep Riant,
En dus is de bodem heel bepalend voor de vorm van de hoef.
Rotsbodem versus hollandse kleigrond ???![]()
Groetjes, Henny