'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:52

Nick in vind het niet erg dat je me quote hoor .. maar nou lijkt het of ik beweer dat mensen op zebra's rijden .. én zebra's hebben doorgaans een te vuil karakter en een te zwakker rug om op te rijden.

Wat ik niet best vind is die laatste zin waarin je mij persoonlijk een sneer geeft en we zijn net op slot geweest om die reden.
Nu van mij persoonlijk het verzoek om niet persoonlijk te worden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:07

Wat mij vooral opvalt aan de selectiefoto's van Naepir over zebra's is dat op menig foto de voetas niet klopt.
Eenhoevig en in een natuurlijke omgeving leven ????

Vreemd.

Groet, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit gedacht heb om eens bij zebras te kijken................

Ik ga snel op zoek naar hoeven van ezels, en minder gedomesticeerde paarden.

Heb ik nog een vraag aan Frans............ aangezien ik nogal niet snugger ben, en traag van begrip........En jij steeds verwijst naar jouw site en cursus enzo........... Zou ik die cursus van jou ook gratis mogen volgen, aangezien ik niet zoveel centjes heb?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:41

Riant schreef:

maar in het belang van de discussie en om te voorkomen dat we 4 pagina's zebrafoto's moeten zien, en weer een kilometer oftopic gaan stel ik voor dat we zebra's niet verder met paarden vergelijken .. En wilde prezwalski's uit mongolie ook niet want die hebben ook 2 chromosomen minder.

Hoi Riant,

En de Fjorden dan??? Tellen die wel ???
Ik heb het nog even voor de zekerheid nagekeken in het boek van het Fjordenstamboek.
De Fjord stamt af van de Prezwalski en de uitgestorven Tarpan.
Vandaar nog steeds de aalstreep en de zebrastrepen.
Kan er alleen niet uitkomen hoeveel chromosomen ze hebben in betrekking tot bijv. de prezwalski en de mustang Knipoog

Groetjes, Henny

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:58

gijsenkim schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit gedacht heb om eens bij zebras te kijken................

Ik ga snel op zoek naar hoeven van ezels, en minder gedomesticeerde paarden.

Ik zou niet naar ezelhoeven kijken want die lijkt misschien van buiten nog wel een beetje op een paardenhoef, maar is echt heel anders van bouw en groei.
Ik heb geen idee hoe een zebrahoef eruit ziet/opgebouwd is maar is het wel identiek aan de paardenhoef?
(Dit om weer eens een geheel nieuwe dimensie in de discussie te gooien Clown )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:30

euh even uit een ander toppic ( viewtopic.php?3&t=386787 ), Nick je wilt het wel uitgebreid hebben over hoe slecht ijzers zijn........... maar niet over de nadelen van hoefschoenen?????????

Citaat:
Over de niet natuurlijk druk van de gesp als nadeel ten opzichte van een ijzer zullen we het nu maar even niet hebben....dit ijzer is ook niet natuurlijk bij mijn weten. Ik heb er nog nooit een met ijzers onder de hoeven geboren zien worden tenminste.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:09

Riant schreef:
Voor deze zebra geen mustangrol dus
(beetje humor mag ook wel toch jongens Haha! )

Ik denk persoonlijk dat een zebra sowieso een andere voet heeft dan een paard. Ik heb pas gelezen in een traditioneel paarden boek Tong uitsteken dat bijvoorbeeld ook ezelhoeven anders zijn dan paardenhoeven. Opgevulde zool, smalle en lange verzenen. Ezel heeft minder snel pijn (hoewel dat eerder een karaktertrek is). Waar een ezel een stuk wand mist en normaal doorkachelt, is een gedomesticeerd paard allang kreupel.

Wat nou als je een muildier hebt? Of een muilezel? Denk dat die weer andere hoeven hebben ... net als een zebra.

Een goede hoef is een hoef waarmee een paard uit de voeten kan.

No feet, no horse is het toch?

Groeten
ingrid

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:14

Isapaardje schreef:
Riant schreef:
Voor deze zebra geen mustangrol dus
(beetje humor mag ook wel toch jongens Haha! )

Ik denk persoonlijk dat een zebra sowieso een andere voet heeft dan een paard. Ik heb pas gelezen in een traditioneel paarden boek Tong uitsteken dat bijvoorbeeld ook ezelhoeven anders zijn dan paardenhoeven. Opgevulde zool, smalle en lange verzenen. Ezel heeft minder snel pijn (hoewel dat eerder een karaktertrek is). Waar een ezel een stuk wand mist en normaal doorkachelt, is een gedomesticeerd paard allang kreupel.

Wat nou als je een muildier hebt? Of een muilezel? Denk dat die weer andere hoeven hebben ... net als een zebra.

Een goede hoef is een hoef waarmee een paard uit de voeten kan.

No feet, no horse is het toch?

Groeten
ingrid

Dat zouden we nou eens aan een hoefsmid moeten vragen................ morgen zie ik er weer een.............. en zal het geval eens voorleggen Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:14

Riant schreef:
Nick in vind het niet erg dat je me quote hoor .. maar nou lijkt het of ik beweer dat mensen op zebra's rijden .. én zebra's hebben doorgaans een te vuil karakter en een te zwakker rug om op te rijden

Even leukigheidje tussendoor (mag toch wel he ?)

In de laatste mensport staat een ZEBRA die is INGESPANNEN.
Ze zijn het dier 3 jaar !! aan het trainen geweest om hem voor de wagen te krijgen. En nu nog moeten ze zijn hoofdstel riempje voor riempje omdoen.

Tis maar wat je leuk vind ...

Groeten
Ingrid

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:24

Hoi,

Ik kwam zojuist op een site terecht www.hopeforsoundness.com
Daar word door de Amerikaanse hoefsmid Gene Ovnicek een verslag gegeven over de wilde paarden en hun hoeven.
Deze man was al jaren traditioneel hoefsmid en kwam door allerlei problemen aan het denken.
Vervolgens is hij 2 jaar lang op 3 verschillende locaties in Amerika de wilde paarden en hun hoeven gaan bestuderen.

Wat vooral aansluit op eerdere berichten vandaag was :
Zijn ontdekking dat paarden die leefden op hardere bodem minder hiellengte hadden en meer straalcontact met de bodem.
Paarden die leefden op zachtere bodems hadden juist langere hielen.
Dus ook in Amerika is er wel degelijk een verschil tussen de hoeven van wilde paarden.

Trouwens deze man beslaat nog steeds paarden maar dan op de 'natuurlijke' manier.
Natural Balance heet dat. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:44

FransVeldman schreef:

Sinds wanneer is dit een paard? Zebra's hebben weinig met paarden te maken. Ze hebben niet eens dezelfde hoeveelheid chromosomen. En daarbij vraag ik me af hoe wild deze zebra was en of hij daadwerkelijk niet bekapt was. Het geheel gaf mij niet bepaald een "wilde" indruk...

Groeten,
Frans

Toch nog maar even doorgezocht.
Op beide onderstaande sites wordt vermeld dat zowel de ezels, de zebra's als de paarden onder dezelfde familie van de paardachtigen vallen.
Namelijk de Equidae

http://users.skynet.be/zoekheteensop/paard.htm
http://members.lycos.nl/inge85choco/resume.html

Groetjes, Henny

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:49

henny_w schreef:
Zijn ontdekking dat paarden die leefden op hardere bodem minder hiellengte hadden en meer straalcontact met de bodem.
Paarden die leefden op zachtere bodems hadden juist langere hielen.

Maar hebben die paarden met die langere hielen dat ook minder straalcontact met de bodem?
Dat begrijp ik uit je bericht eigenlijk.

Groeten
Ingrid

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:56

deze discussie wordt echt leuk. Zit nu met een bigsmile om de creativiteit van sommige bokkers. Volgens mij heet dat brainstormen. En laar nou een van de regels van brainstrormen zijn dat je niet meteen iemand zijn opmerking mag neersabelen Haha!

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:03

mariska32 schreef:
oke dan,deze is speciaal voor FRANS!
voor de laatste x de vraag waarom is nb beter dan gewoon zonder ijzers.

Dacht je dat ik dat even in EEN zin kan uitleggen? Ik heb er een boek van ruim 250 pagina's over geschreven! Een goed begin is om de website www.hoefnatuurlijk.nl te lezen, dan krijg je alvast een goede indruk. Sorry dus, maar een dergelijke vraag is gewoon niet geschikt om even tussendoor te beantwoorden.

mariska32 schreef:
oke dan,deze is speciaal voor FRANS!
zoals eerder gemeld draai ik al een aardig poosje mee,laat nu een van mijn paarden hko hebben!
paard loopt niet op de voorhand,is correct en rechtgericht getraind en toevallig ook nog mijn ENIGSTE hko paard.
frans,veel plezier ermee maar hier wil ik nu een verklaring voor,VAN JOU!

Staat op de website, is ook bereikbaar onder www.hoefkatrol.nl
Volgens mij heb je het gewoon niet gelezen. Moet ik die hele pagina hier in een bericht kopieren of ga je zelf even kijken?
Dat rechtrichtgebeuren is overigens niet mijn verhaal, dus daar kan ik je sowieso geen antwoord over geven.

Enne, Mist, ik heb gezocht naar jouw vragen op bladzijde 4, maar ik kan er geen vraag in vinden, ik zie er alleen maar beschuldigingen staan.

Groeten,
Frans

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:08

Je bent nuttig bezig Henny!

Ik ga die zite over die harde en zachte ondergrond ff lezen dat lijkt mij wel interssant.
Fjorden mogen van mij wel hoor..

Het is leuk om aan te geven dat Zebra's wat chomosomen minder hebben maar het verschil in hoef en de werking van de hoef is relevanter in deze brainstormsessie dan dat zebras's een pluimstaart en flapoeren hebben en een paard niet (dat zijn volgens mij precies die twee missende chromosomen Haha!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:19

Pol, bedoel je nieuwe vormen van bekappen ofzo? In principe gaat het om feiten, daar valt niet veel aan te brainstormen, toch? (Ik vat het echt even niet...)

En mustangs zijn welliswaar verwilderde paarden, maar toch ook al enige honderden jaren aan zichzelf overgeleverd. Dat is genoeg tijd om bepaalde eigenschappen uit of door te fokken lijkt me (enige vorm van natuurlijke selectie). Vele stamboeken bestaan korter. In dat opzicht lijken mustangs me toch niet helemaal vergelijkbaar met bv sportgerichte KWPN-ers.

En het veel gehoorde argument 'in het wild hebben ze toch ook niet' - nee, in het wild gaan de mislukkingen gewoon dood. Ergens stond dat elk paard goede hoeven heeft maar dat lijkt me niet waarschijnlijk...

Maar als ik later groot ben bekap ik de hoeven in de vorm van een hartje, de roze lijn methode: je zet eerst met glitter een roze lijntje op de hoef... Go jij! Go jij!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:21

Isapaardje schreef:
Maar hebben die paarden met die langere hielen dat ook minder straalcontact met de bodem?
Dat begrijp ik uit je bericht eigenlijk.

Groeten
Ingrid

Hoi Ingrid,

Ik begreep eruit dat de hoeven met de korte hielen in verhouding meer straalcontact met de grond hebben. Maar bij de langere hielen stond: "en toch was hun straal nog steeds eeltachtig door gebruik "
Dus ook bij de langere hielen was er wel straalgebruik.

Groetjes, Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 23:26

Ik bedoel brainstormen door verder denken dan je neus lang. Ideeen opsteken bij andere diersoorten.
Van mij mag je de voeten van een zebra best vergelijken met de voeten van een (mustang) paard als ze dezelfde anatomie hebben.
Die muildieren zijn misschien nog wel interessanter

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:36

Interessant Henny..

Is ook wel logisch dat als een hoef verder weg kan zakken de straal nog steeds gestimuleerd word bij het lopen .. dan zou dat voor onze veen blubber misschein geen gek idee zijn.

Ik vind dat erg aannemelijk dat een paard op een hele harde ondergrond een lagere straal moet hebben om de juiste prikkel te krijgen en dat een zachte ondergrond de straal rustig iets hoger kan liggen.

Daarbij denk ik dat bij gelijke belasting een hoef op harde ondergrond meer slijt dan op zachte ondergrond dus zou de hoef ok de harde ondergrond ook harder moeten groeien en die prikkel in de straal ook veel harder nodig hebben

Ik vind het logisch jongens Ja

Mijn smid vertelde me bijvoorbeeld ooit toen ik een paard met Spat had dat Wiggen (naast slecht zijn voor de hoef) ook geen zin hebben bij een paard op het land of in de bak. De kant van de wig word mamelijk gewoon meer in de grond gedrukt waardoor het effect weg is. Het paard wil toch zijn eigen manier van lopen behouden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:40

In mijn zoektocht naar onderzoeken en harde cijfers kwam ik op de website van Dr James Rooney, die op HN terecht als zeer kundig wordt beschouwd, het volgende stuk tekst tegen:

"The various "systems," such as Duckett's dot, Natural Balance, Strasser trim, Bergeleen’s etc. may all have merit, but I think one is fooling oneself to believe that any one system applies to all horses and all feet. Any system offered is, in fact, a theory. There is nothing wrong with that, but theory must be adjusted to the immediate vagaries of the real world – the real foot. The basic thing, and I repeat myself, is to learn as much as possible about the normal working of the digit, and then go to the horse."

(Bron: www.horseshoes.com/farrierssites/sites/rooney/ )

Dr Rooney ziet het liefst voeten zonder ijzers, maar:

"Clearly, in my view, shoes must be used under many circumstances and should not be used unless the circumstances require them."

Deze man, o.a. schrijver van het goede boek 'the lame horse' houdt zoals een échte wetenschapper, een "open mind" en staart zich niet blind op één methode of theorie Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:48

laat mijn geheugen me in de steek of is The lame horse een boek dat Frans ook aandroeg..

Ga ik ook even lezen want die tekst is zo ongeveer exact precies hoe ik erover denk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:51

Riant schreef:
Interessant Henny..

Ik vind dat erg aannemelijk dat een paard op een hele harde ondergrond een lagere straal moet hebben om de juiste prikkel te krijgen en dat een zachte ondergrond de straal rustig iets hoger kan liggen.

Daarbij denk ik dat bij gelijke belasting een hoef op harde ondergrond meer slijt dan op zachte ondergrond dus zou de hoef ok de harde ondergrond ook harder moeten groeien en die prikkel in de straal ook veel harder nodig hebben

Ik vind het logisch jongens Ja

Yep Riant,

En dus is de bodem heel bepalend voor de vorm van de hoef.
Rotsbodem versus hollandse kleigrond ??? Knipoog

Groetjes, Henny

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:56

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 00:31

henny_w schreef:
Yep Riant,

En dus is de bodem heel bepalend voor de vorm van de hoef.
Rotsbodem versus hollandse kleigrond ??? Knipoog

Groetjes, Henny

en mag ik dat het stapje verder maken en zeggen dat wij hier in Nederland geen prairie hebben en dat we dus niet teveel uit moeten gaan van paarden die onderzocht zijn op de prairie.

De paarden zelf zijn denk ik de beste leermeester in deze het zou leuk zijn als iemand een paar paarden op het land heeft lopen die helemaal niet tot nouwelijks bij een smid komen hier in Nederland. Ik ken er 1 en een groep pony's maar ik weet niet of dat representatief is.
Dan kunnen we kijken wat de natuur ons leert.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 01:29

Je moet als mod niet denken dat je er nog een leven op na kan houden, naast Bokt Knipoog

Een hele serie berichten zijn uit de discussie verwijderd aangezien die teveel op de persoon waren gericht of te ver off topic gingen.