Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:32

Bij Arabel komt het ook van binnenuit. Hier foto's van hoe het er nu uitziet (uit het land en net gewassen) en hoe een maand geleden was. Schokkend!

http://www.mijnalbum.nl/Album=BGBMIFOK

En sorry maar krijg nog steeds die foto's er niet op, ondanks dat ik eigenschappen doe en dan de URL kopieer

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:59

Jeetje wat zag dat er in het begin vreselijk uit zeg!!
Gelukkig dat het al zo'n stuk verbeterd is..

Even kijken of ik de foto's er wel op krijg:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:05

Uhm..die laatste foto is van een maand geleden. Het is zo erg verergerd!!!!!!!!!!!!!!
Dankje voor het plaatsen!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:32

Bloos! Bloos!

Ohw sorry, dan heb ik het echt ff verkeerd begrepen!
Dacht door de volgorde dat het beter was geworden..
Heb nu even alles doorgelezen en heb het weer helemaal helder!
Maar droogzetters helpen echt heel goed, heb je ze al??
Anders kun je misschien een keertje langs een aardige (koeien) boer, die hebben ze vast wel op voorraad liggen!!

En misschien kun je eens zinkzalf op oliebasis proberen??
Helpt bij Sambal heel erg goed!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:40

kan nergens droogzetters krijgen, de dierenartsen hier hebben ze niet liggen (heb er al 2 gebeld). Mm, friesland heeft geen aardige koeienboeren. Ik ga nog even zoeken.......

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:42

Jeetje echt balen, maar kunnen de dierenartsen ze ook niet bestellen ofzo??

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:44

Misschien even een apart oproepje hier op bokt plaatsen, moeten vast wel mensen zijn die er nog wel eentje voor je hebben!!
Proberen waard toch?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:02

zo stom, heb ik eindelijk iemand gevonden die ze heeft...zegt hij dat hij ze niet mag geven voor mok! Dat was wettelijk niet toegestaan, was er niet voor geregistreerd....

ja waar zal ik oproep doen, hier in medisch of gezocht?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:24

Hemeltje lief wat een ramp! Ik schrok me het ape*** van haar korsten! Nou daar zou ik ook flink om janken en met m'n handen in het haar zitten. Vreselijk!
En wat een stom gedoe om die doorgzetters joh :S Ja ik zou een oproep doen in medisch en dan een link in gezocht plaatsen naar je topic in medisch (of andersom). Dit vraagt echt om drastische middelen om iig de pijn die Arabel er aan heeft te verzachten... Heel veel sterkte en succes! En als ik ooit wat voor je kan doen? Shout!

noba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:19

Nimmedor schreef:
dankje terorita, aan jou reactie heb ik ook echt wat Lachen

Hoi,

Mijn paarden hebben ook heel erg mok gehad. Grote ellende van gehad. De meeste mensen zijn nogal laconiek over mok:volg je eigen gevoel en als het echt dik begint te worden altijd de da inschakelen!
Antibiotica is dan idd noodzakelijk, vaak wordt het dan ook nog ingepakt in verband met zalf (einschluss is een ramp:dat bedoelen ze met naar binnen slaan). Daar hou je bijna altijd dikke benen aan over. Probeer ook niet luisteren naar van die wijsneuzen die vinden dat het mooier is dat de benen van een wedstrijdpaard opgeschoren zijn. Dit is nl een ramp voor paarden die gevoelig zijn voor mok.

MSM:dit is een nieuw middel tegen mok. Ip is dit uitgeprobeerd op friezen aangezien dit ras heel erg veel last van mok heeft. Vraag er maar naar bij je dierenarts. Het werkt van binnenuit en bij mijn paarden was het binnen 3 weken helemaal verdwenen (terwijl ik ook alles geprobeerd had). Ik hoop dat je hier iets mee kan...

Groetjes en succes!

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:31

droogzetters kun je toch gewoon bij de Welkoop of Boerenbond krijgen?

Ik ben ook MSM aan het overwegen omdat na al het gesmeer toch wel duidelijk is dat de mok van binnenuit komt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 00:48

ben vanmiddag bij de welkoop geweest en daar hadden ze geen droogzetters. Een vriend van me heeft met een boer gebeld, die belt morgen ochtend terug. Dat dikke been van mijn paard gaat nooit meer over, want bloedvergiftiging heeft ze al bij haar vorige eigenaren gehad. Wat is msm dan precies? Ik geef al twee weken mokkruiden door haar voer.

Vandaag gewassen met teershampoo en de korstjes vallen er makkelijk af, het bloed wel. Mokzalf opgedaan en weer op t land gezet. Ze kreupelt, maar in de galop niet. En ze wil graag lopen. Ik heb het niet zo meer op veeartsen, ze nemen het niet serieus!!!!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 01:08

oh even voor alle duidelijkheid: ik rijd niet op haar nu hoor. Ik heb de veearts er twee weken geleden bij gehad toen de korsten erger werden en die was niet onder de indruk en raadde me niks aan!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:55

Ik wist eigenlijk wel dat je ze niet meer bij de Welkoop enzo kon kopen, kon vroeger wel, en de reactie van je DA vind ik ook wel heel raar!!
Maar Giloni hier op bokt woont ook in Friesland, zij vertelde me dat ze ook droogzetters gebruikten tegen de mok.
Misschien dat je haar eens een PB'tje kunt sturen ofzo..
Moet je maar ff vertellen dat het via mij is Lachen
Maar ze woont in Donkerbroek dacht ik, bij Oosterwolde..
Nou ik weet het ook niet precies hoor...
Heel veel succes!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:59

we gaan maandag naar de kliniek. Er moet iets gebeuren nu want dit komt niet goed. Veeartsen laat ik niet meer komen, doen er helemaal niks mee. Kan ik zelf ook allemaal wel bedenken. Ik hou jullie op de hoogte!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 15:34

Nou heel veel succes morgen! Ik hoop dat er nu echt wat aan gedaan kan worden, want hier schieten jij en Arabel helemaal niks mee op, al die veeartsen die niks doen :S
Naar welke kliniek ga je?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:49

Succes, hoop echt dat je snel wat vind voor de mok..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:32

Vandaag gebeld met de kliniek in Bears (vd Lageweg) en het was een goed idee als we even langsgingen. Dus met die hitte in de trailer. Ze wil er nooit makkelijk in maar dat ging nu vrij vlot. Toen we eenmaal daar waren, deed ze moeilijk met achteruit gaan en schaafde ze met haar mok been ook nog eens tegen de trailer klep....oooohohh Huilen

Ze stond te druppen van het zweet en schuimde helemaal over dr arme lijf. Ze kreeg even een kalmerend spuitje (want het is nogal een hittepitje) en een soort nat verband om haar been. Dat zorgt ervoor dat de korstjes losgeweekt worden zonder dat het gaat bloeden. Dat moet er drie dagen om blijven dus ze moet er blijven en in de stal. Verder krijgt ze antibioticaspuiten. Woensdag gaat het verband eraf en dan gaan ze kijken of ze er een zalf op kunnen doen.

Ik vind het zo erg voor dr, het is helemaal geen aansteller en nu moet ze ook nog eens op stal staan. Ik hoop dat ze me nog een beetje lief vind. Ga er morgen heen om te kijken hoe ze erbij staat.
Huilen Huilen Huilen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:53

Ohhw jeetje, wat poedersuiker dat ze nou ook nog met haar zielige pootje langs de trailer schaafde, het zit echt niet mee...
Hoop echt dat ze in de kliniek een goed werkend zalfje hebben en dat het verband de korstjes los gaat weken.
Omdat het zo warm is vind ze het waarschijnlijk niet zo heel erg om op stal te staan Lachen

Veel sterkte Ach gut en lief vind ze je vast nog wel hoor!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:09

Nou heel fijn dat je direct langs kon gaan zeg! Arm ding wel dat ze nu op stal moet blijven en dat voetje langs de trailer :S hoop dat ze nu toch echt geneest!

Met Lio's mok gaat het erg goed. Ik had er gister levertraanzalf op gesmeerd voor het eerst. Dus toen ik vandaag er naar keek was de zalf nog steeds vet! Gewassen met de shampoo en de korstjes waste ik er zo allemaal af! Echt verbazingwekkend... Er zitten nog wel wat kleine korstjes en ze heeft een nieuw plekje onderaan, dus maar weer de levertraanzalf gesmeerd... Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Had helaas geen camera mee voor een foto. Maar ik ben heel happy hiermee!

Wat een contrast met Arabel :S

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:17

Ik heb nu een fries op stal staan die al bijna een jaar mok schijnt te hebben bij de eigenaar ondanks alle verschillende zalfjes en middeltjes van de dierenarts. Ik heb het zelf eerst twee weken geprobeerd met Silkoot waar ik normaal hele goede ervaringen mee heb maar dat deed nu eigenlijk niets.

Twee dagen geleden begonnen met groene leem en verder doe ik overdag haar sok opbinden met een bandage zodat er lucht en zon bij kan komen en dat lijkt een gunstig effect te hebben.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:52

Veel succes Katja met je behandeling! Ik hoop dat het aan blijft slaan bij de fries en dat ook hij/zij er binnenkort vanaf is/minder last van heeft!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:16

ben er net even langs geweest. Ze had een enorme berg eten, dus ze stond rustig in de stal. Toen ik aankwam en haar riep, ging ze meteen hinniken. Lekker volgestopt met appels en wortel en lekker gekrabbeld. De bandage zat een beetje opgekruld, ik kon de mok zien, dus ik weet niet of dat effect heeft zo...maar de veearts was er niet en ik wilde ook niet zeuren. Ze had spuiten in haar borst gehad en haar kont, mocht er niet op kloppen, was helemaal stijf en dik (auw) Ach gut
Ze stond wel rustig alleen toen ik wegging ging ze tekeer (verlatingsangst Huilen )
Morgen mag ze hopelijk weer mee naar huis!

Succes met de mok van die fries, is het natte of droge mok?

s_uzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:35

mijn pony had van de winter ook mok.. ik heb
dat toen helemaal schoon gemaakt met betadine
shampoo en toen de korstjes zacht waren heb
ik die voorzichtig eraf gehaald.. daarna goed
drooggemaakt en er LEVERTRAANZALF opgesmeerd.
daarna moest ze binnen blijven en mogt niet door
natte plekken lopen en de stal natuurlijk goed
schoon houden. en die levertraanzalf heb ik er
elke dag op gesmeerd en na iets meer dan een week
was het helemaal verdwenen.
ze had het ook best erg want haar voetje was ook
dik. toch heb ik wel op haar gereden (in droge bak)
maar dan wel eerst een half uur ofzo stappen zodat
het vocht een beetje uit het beentje kan.
als je togh een buitenrit ofzo gaat maken moet je
veel vaseline erop smeren en dat na het rijde er
afhalen en dan weer levertraan erop smeren
(levertraan 2 keer daags voor super snel resultaat,
maar kan ook 1 keer als je niet zo veel tijd hebt)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:14

evitatinkle schreef:
Succes met de mok van die fries, is het natte of droge mok?

Dank je. Het is natte mok maar ik moet zeggen dat het al aardig is opgedroogd en er eigenlijk geen korstjes zitten. Zou wel wonderlijk zijn dat eht nu opeens na een paar dagen weg is terwijl het er al een jaar zit.

We wachten met spanning af.

Jij in ieder geval succes met je paard, klinkt niet prettig allemaal.