hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:32

smurf schreef:
Citaat:
die van ons staat ook gewoon rondom op ijzers

dit woordje zegt al genoeg over de algemene opinie hier.......

ik noem het gewoon omdat ze al jaren op ijzers staat.
en mn verzorg paard ook..

omdat ze er zo lang opstaan vind ik het idd onderhand gewoon

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:37

shana schreef:
ik zeg niet dat jij je paard op ijzers moet zetten , ik vind dat iedereen dat voor zich moet uitmaken !
als jij je paard zonder ijzers kan houden vind ik dat super goed voor je , enkel bij een van mijn paarden zijn ijzers echt noodzakelijk en dat is wat jullie niet begrijpen !

ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want ik heb echt niets tegen natuurlijk bekappen , ik vind het super maar ik kies voor de andere aanpak en dat is nu eenmaal mijn keuze !

ieder zijn keuze toch !

ik snap je heel goed, dit is bij mij ook t geval..
t is noodzakelijk bij mijn paard!!t is niet voor de show!

ik zeg ook idd dat iedereen dat voorzichzelf moet bepalen.

en als iemand anders vind dat natuurlijk bekappen beter is is dat heel fijn dat t bij die persoon zo opgelost kan worden.
bij mij gaat dit simpelweg niet op! was t maar zo makkelijk..

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:01

Ik snap echt niet wat er zo ontzettend slecht aan ijzers is. Daarbij vind ik dat het een heel goed hulpmiddel kan zijn voor paarden met een gevoelige zool of ondergeschoven verzenen (zoals mijn paard). Zij loopt al jaren op speciaal beslag, zonder deze ijzers had ik haar allang weg kunnen brengen. Dus speciaal beslag is ook slecht?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:38

Naz schreef:
Ik snap echt niet wat er zo ontzettend slecht aan ijzers is. Daarbij vind ik dat het een heel goed hulpmiddel kan zijn voor paarden met een gevoelige zool of ondergeschoven verzenen (zoals mijn paard). Zij loopt al jaren op speciaal beslag, zonder deze ijzers had ik haar allang weg kunnen brengen. Dus speciaal beslag is ook slecht?

ik ben blij dat dit topic een andere wending krijgt , want zoals sommige reageerden op ijzers voelde ik me aangesproken als dierenbeul terwijl inderdaad sommige paarden echt baat hebben bij ijzers !

er zijn veel paarden die gered kunnen worden door hoefijzers en dat is toch hardstikke goed , anders hadden deze paarden allang dood geweest en nu leven ze perfect gelukkig door op ijzers !

inderdaad zijn ijzers ook goed voor paarden met een gevoelige zool , mijn ruin heeft een heel gevoelige zool en loopt op vierkant beslag en het gaat hardstikke goed met hem !

mijn pony bv heeft nooit ijzers nodig gehad want ze heeft echt keiharde hoeven , en dan zijn ijzers niet nodig en ik ben blij dat ze zonder ijzers kan lopen maar bij sommige paarden zijn ijzers inderdaad noodzakelijk !

natuurlijke bekappers kijken met oogkleppen op , er is maar 1 weg volgens hen en dat zijn ijzerloze hoeven terwijl de traditionele bekappers verschillende wegen bewandelen ( zonder ijzers , enkel voor ijzers , vierkant ijzers ) en een goede traditionele hoefsmid zal zijn uiterste best doen om paarden blootvoets te laten lopen maar soms zal hij ijzers aanraden omdat het nodig is !

mijn 14 jarige merrie heeft bv altijd vierkant op ijzers gelopen maar omdat er nu met haar niet veel meer op de weg wordt gereden , heb ik haar ijzers er laten afhalen en loopt ze blootvoets en het gaat perfect met haar hoeven ! wij traditionele mensen kijken echt wel naar de omstandigheden waaronder een paard gehouden wordt en kunnen ze zonder ijzers zullen we ze ook zonder ijzers houden , maar ik kijk steeds naar de omstandigheden ( gebruik van het paard , ondergrond waar hij op loopt enz ) en beslis dan pas samen met mijn hoefsmid of ijzers noodzakelijk zijn !

waarom toch zo negatief over ijzers terwijl er al zo veel paarden mee geholpen zijn !

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:07

Ik geloof dat er wel een aantal dingen zijn wat betreft natuurlijk bekappen wat klopt.
Maar toch heb ik het idee dat het een grote bevlieging is.
Een soort trend, waar heel veel mensen achteraan lopen, omdat het allemaal wel interressant klinkt.

Hoefijzers hebben zich door de eeuwen heen al ruimschoots bewezen, en werden in de tijd van de Romeinen al gebruikt.
Zelfs lang daarvoor al; door de Kelten.
Men is ook al heel lang bezig met het verder ontwikkelen *het beter maken* van hoefbeslag.
Er lopen ook ontzettend veel paarden met goede gevolgen op ijzers, en je kunt mij niet wijs maken dat door de MOGELIJKE nadelen, alle voordelen wegvallen.
Meer ga ik hier niet over zeggen, aangezien er al genoeg over ditzelfde geschreven is.

En even zomaar een vraag voor de natuurlijk bekappers aanhang;
Stel je hebt een paard met artrose.
Het is aangetoond dat therapeutisch beslag artrose kan vertragen of zelfs kan stopzetten.
Hoe los je dat op zonder "dat vreselijk schadelijke beslag"?
Zeg je je paard dan gedag?
Of is er een andere "meer natuurlijke" oplossing?
Of???

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:02

chippie schreef:
Het is aangetoond dat therapeutisch beslag artrose kan vertragen of zelfs kan stopzetten.
Of???

Mijn Haf heeft atrose en wordt natuurlijk bekapt.
Hiervoor had hij eerst ijzers, met zooltjes en hennep.
Liep voor geen meter.
Daarna een Strasserbekapper erbij, maar iedere keer erg gevoelig.
Sinds een jaar natuurlijk bekappen, alhoewel Strasser nu ook onder natuurlijk bekappen valt?? Mijn Haf wordt volgens de witte lijn methode bekapt en heeft nog nooit zo goed gelopen.

Daarnaast is het bekend dat rust roest en dat geldt zeker voor atrose paarden. Bij natuurlijk bekappen wordt het als een voorwaarde gezien dat je paard zoveel mogelijk beweging krijgt, liefst 24/7 buiten.

Samen met glucosamine, wat hij niet in de zomer krijgt, overige jaargetijden wel, loopt hij perfect! We rijden trektochten en gaan onze eerste endurance starten.

Uit welke bron heb je dat therapeutisch beslag artrose kan stopzetten?

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:58

In het boek Hoefproblemen van Rob van Nassau staat letterlijk:

.....Ook het plaatsen van een aangepast hoefbeslag kan het paard enige verlichting geven en de ontwikkeling van de ziekte vertragen;
in sommige gevallen kan dit de artrose zelfs tot een halt brengen....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:15

chippie schreef:

.....Ook het plaatsen van een aangepast hoefbeslag kan het paard enige verlichting geven en de ontwikkeling van de ziekte vertragen;
in sommige gevallen kan dit de artrose zelfs tot een halt brengen....

OK!

Maar dat is de tegenhanger van natuurlijk bekappen.

En is het dan letterlijk wetenschappelijk bewezen??

Voor mij niet dus.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:28

voor dat onze jaartelling begon liepen er al; paarden op "ijzers"
NU in eens in deze linkse en natuurlijke periode is het ineens slecht.

Lijkt wel een trend ofzo Verward

ALs het zo slecht was waarom was dit probleem die jullie aan kaarteN ( naja probleeem een soort mette ingeving)
Niet 40 jaar geleden aan de orde?? volgens mij is er nooit een paard slecht van geworden..

maar worden ze slecht gemaakt doro de mens er achter

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:57

chippie schreef:

Of???

Mag ik vragen op wat voor manier therapeutisch beslag atrose kan vertragen? Hoe werkt zo'n ijzer?
Is niet aanvallend bedoeld, ik vraag het uit interesse Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:39

Ik geloof dat paarden pas veelvuldig op ijzers liepen in de middeleeuwen, de reden was dat ze toen op stal moesten. Het is zelfs toen opgemerkt dat paarden met ijzers gemiddeld korter leefden, en er ziektes ontstonden die daarvoor nooit gezien waren.
Overigens is wetenschappelijk onderzoek hiernaar al gedaan ergens rond 1900, dus het lijkt me niet echt een trend Clown we vinden nu alleen het welzijn van onze paarden belangrijker.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:42

Ff over de middeleeuwen, aangezien ik daar hobbiematig (studieer) en redelijk veel mee bezig ben, die paarden werden toendertijd op een anders wijze beslagen dan onze paarden van nu, het principe ijzertje nageltje is gelijk, alleen is men nu vele malen kundiger en voorzichtiger met de paardenvoet.
Het klopt dan men opmerkte dat deze paarden korter leefden alleen kwam dit niet door het beslag maar door de werkzaamheden waarvoor deze paarden ingezet werden, er zijn geen ziektes nav beslaan in die tijd ontdekt, dat deze paarden veel reisde en in contact kwamen met vele andere paarden veroorzakte wel ziektes maar dat is niet te wijten aan het beslag, het beslag heeft er enkel voor gezorgt dat deze paarden zover konden komen op hun reis of veldslag.

Dat paarden in die tijd hoefproblemen kregen nav van beslaan is deels waar, ze hadden in de loop vd tijd wel echte hoefsmeden, maar uit armoede wed dit ook geregeld even door de buurman die wel handig was gedaan (en het juiste gereedschap had), die deed dat uiteraard niet zo precies en volgens de juiste wijze als de smid met als gevolg dat het paard niet ver kon komen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:13

cissie schreef:
Ff over de middeleeuwen, aangezien ik daar hobbiematig (studieer) en redelijk veel mee bezig ben, die paarden werden toendertijd op een anders wijze beslagen dan onze paarden van nu, het principe ijzertje nageltje is gelijk, alleen is men nu vele malen kundiger en voorzichtiger met de paardenvoet.
Het klopt dan men opmerkte dat deze paarden korter leefden alleen kwam dit niet door het beslag maar door de werkzaamheden waarvoor deze paarden ingezet werden, er zijn geen ziektes nav beslaan in die tijd ontdekt, dat deze paarden veel reisde en in contact kwamen met vele andere paarden veroorzakte wel ziektes maar dat is niet te wijten aan het beslag, het beslag heeft er enkel voor gezorgt dat deze paarden zover konden komen op hun reis of veldslag.

Dat paarden in die tijd hoefproblemen kregen nav van beslaan is deels waar, ze hadden in de loop vd tijd wel echte hoefsmeden, maar uit armoede wed dit ook geregeld even door de buurman die wel handig was gedaan (en het juiste gereedschap had), die deed dat uiteraard niet zo precies en volgens de juiste wijze als de smid met als gevolg dat het paard niet ver kon komen.

in dit antwoord zit heel veel waarheid !

zo denk ik er ook over , ik had het enkel niet zo mooi onder woorden kunnen brengen !

maar ik ben het hier dus helemaal mee eens

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:32

schaapjuh schreef:
chippie schreef:

Of???

Mag ik vragen op wat voor manier therapeutisch beslag atrose kan vertragen? Hoe werkt zo'n ijzer?
Is niet aanvallend bedoeld, ik vraag het uit interesse Knipoog

In het geval van mijn paard een zgn. 'full roller'. Dit is een ijzer met 2 lippen en een ingelaste wig, waardoor de voet aan de achterkant iets hoger staat (ongeveer een centimer). Daarbij wordt dit ijzer wat verder naar achteren gelegd zodat het paard beter over de teen kan rollen.
Mijn paard heeft 3tjes en 4tjes in de kogel en straalbeen, ze loopt sinds 1998 met deze ijzers en ik rijd haar nog steeds, tot 2003 ook nog wedstrijden (M1 dressuur).

Afbeelding

Edit: foto toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Naz op 30-01-05 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Naz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:33

Antheman schreef:
Mijn Haf heeft atrose en wordt natuurlijk bekapt.
Hiervoor had hij eerst ijzers, met zooltjes en hennep.
Liep voor geen meter.

Dit heeft meer te maken met onkunde van de hoefsmid dan de ijzers zelf.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:38

Antheman schreef:
chippie schreef:

in sommige gevallen kan dit de artrose zelfs tot een halt brengen

....

OK!

Maar dat is de tegenhanger van natuurlijk bekappen.

En is het dan letterlijk wetenschappelijk bewezen??

Voor mij niet dus.

Nou, voor MIJ wel !!!!! en ik heb het bewijs op foto.

van een paard dat al arthrose had op 3 jarige leeftijd VOORDAT ze was ingereden, en nu bijna 18, 4 jaar op speciaal beslag van Hoofcare btw, waarbij ik foto's heb van voordat ze SB kreeg op 14jarige leeftijd en foto's van 17 jarige leeftijd. En dat is stabiel gebleven.......en dat terwijl arhtrose progressief is !! zeker vanaf een jaar of 15 waarbij zowat elk paard dit wel in meer of mindere mate ontwikkelt.

Artrose is niets meer en niets minder een manier van het lichaam om pijn tegen te gaan, het gewricht wordt "gestabiliseerd" met alle nadelige consequenties van dien !
Maar neem je daarintegen de pijn weg, dan blijft het stilstaan

En ik zal nu voor mezelf spreken, maar ik ken de auteur van dit boek al 20 jaar, want zo lang is hij al mijn hoefsmid. Het probleem is niet dat een reguliere hoefsmid er PERSE ijzers onder wil meppen, als het zonder kan dan is dat prima en zelfs beter ! maar het zit hem hierin dat die NB manie wordt gepropagandeerd, door iemand die totaal geen benul heeft van hoe een paardehoef werkt, en die bovendien LEKEN aanspoort hun paarden zelf te bekappen! en dat is nu het probleem ! No foot, no horse, en de schade die je aanbrengt zie je pas op latere leeftijd. Sommige foto's in de profielen van NB aanhangers zijn om te huilen! Je kunt wel lage hielen "willen" e.d. maar je moet toch voetassen, natuurlijke aanleg etc. respecteren anders is het vragen om problemen.

Je hebt ook bagger hoefsmeden uit het reguliere cirquit, dat zal ik niet tegenspreken, de kunst is om een goede te vinden en dat valt niet mee. Maar om het dan zelf maar te doen is in mijn boek geen optie ! man je weet niet wat je aanricht !

En daarbij, niemand zal jullie tegenspreken dat een paard niet in de wei hoort, da's gewoon boerenverstand ! maar overdrijven is ook een kunst ! Vele van jullie (want ja, ik volg het Veldman forum met verbazing) hebben je paarden wel buitenstaan 24/24 maar in een wei die VEEL TE KLEIN IS. Een paard is een steppedier, is gewend van oorsprong (voor zover nog aanwezig) lang afstanden te overbruggen........maar rondjes draaien in een paddock van 50mx50m is nog veel slechter Haha! nee.....als mijn paard maar 24/24 buiten staat, dan komt alles goed.......keep on dreaming !!!

.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:45

Mist: Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Naz op 30-01-05 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:45

Citaat:
maar rondjes draaien in een paddock van 50mx50m is nog veel slechter

in mijn ogen altijd beter dan rondjes draaien in een box van 3 x 3.....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:49

smurf schreef:
Citaat:
maar rondjes draaien in een paddock van 50mx50m is nog veel slechter

in mijn ogen altijd beter dan rondjes draaien in een box van 3 x 3.....

Kijk, dit is nu precies wat ik bedoel ! mijn paarden staan snachts op stal, maar overdag hebben ze een weide van 1.5 hectare....
dus als ze savonds op stal komen, lopen ze echt geen rondjes te draaien....dan zijn ze moe vna het heen en weer rennen in de wei !

probeer nu alles eens niet zo zwart-wit te zien Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:05

Citaat:
probeer nu alles eens niet zo zwart-wit te zien

ik zie wat ik zie, dag in dag uit..... stalpaarden die rondjes draaien en hun hoeven kapot trappen tegen hun deur........ iedere dag weer en het worden er met dit rotweer dagelijks meer en meer...... en ik hoor dagelijks, dag in dag uit dat ik een dierenbeul en alles fout doe, dat ik ijzers onder mijn paard moet laten monteren en hem moet scheren en dekens op moet doen...... zwart-wit...... tuurlijk....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:20

smurf schreef:
Citaat:
probeer nu alles eens niet zo zwart-wit te zien

ik zie wat ik zie, dag in dag uit..... stalpaarden die rondjes draaien en hun hoeven kapot trappen tegen hun deur........ iedere dag weer en het worden er met dit rotweer dagelijks meer en meer...... en ik hoor dagelijks, dag in dag uit dat ik een dierenbeul en alles fout doe, dat ik ijzers onder mijn paard moet laten monteren en hem moet scheren en dekens op moet doen...... zwart-wit...... tuurlijk....

en wat heeft dat te maken met NB of de traditionele wijze ?? dat is gewoon de (verkeerde) maneer om paarden te willen houden, of ze nu met hoefijzers of met blote voeten lopen !
De kern van de zaak is gewoon dat LEKEN zonodig hun eigen paarden moeten bekappen, wat voor onzin er verzonnen wordt over dekens, weidegang (24/24 vs alleen overdag) dat is geneuzel in de marge. Om paarden te bekappen heb je een gedegen opleiding nodig....punt uit.
een open deur dus, die hoef je niet meer in te trappen !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:58

Citaat:
De kern van de zaak is gewoon dat LEKEN zonodig hun eigen paarden moeten bekappen, wat voor onzin er verzonnen wordt over dekens, weidegang (24/24 vs alleen overdag) dat is geneuzel in de marge. Om paarden te bekappen heb je een gedegen opleiding nodig....punt uit.

aangenaam: ik ben zo'n leek...... en bekap mijn eigen paard zonder gedegen opleiding, heb hem zonder dekens in weer en wind staan: buiten!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:30

smurf schreef:
Citaat:

aangenaam: ik ben zo'n leek...... en bekap mijn eigen paard zonder gedegen opleiding, heb hem zonder dekens in weer en wind staan: buiten!

dat ze zonder deken buiten staan oke..
daar kunnen ze wel tegen..

alleen ik snap niet dat je je eigen paard kan bekappen zonder dat je daar een goede opleiding voor heb.
dat snap ik niet echt...

altijd maar dat gezeik over ijzers...
soms word ik er best wel moe van

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:41

Citaat:
alleen ik snap niet dat je je eigen paard kan bekappen zonder dat je daar een goede opleiding voor heb.
dat snap ik niet echt...

lezen, veel lezen en de kunst afkijken bij een natuurlijk bekapper mét diploma (voor wat dat waard is) en ervaring en een cursus doen....

met een vijl kan je echt niet veel verpesten hoor aan hoeven. Het is een kwestie van model erin houden en de rest doet de natuur.

Ik heb hem van de ijzers af laten halen door een reguliere smid die hem een half jaar bekapt heeft alsof hij er ijzers onder ging zetten en dàt werkt dus niet.
Er komen 2 smeden bij mij op stal die alle andere paarden op ijzers zetten en die willen iedere keer dat ze er zijn kijken. Ze zien het verschil met zoals zij het doen en ze zijn erg verbaasd dat mijn paard nu wel goed loopt en als zij hem bekappen blijft ie gevoelig lopen.

Ze zien waardoor dit komt, maar zij hebben het anders geleerd.........

Wat ik wel zie, is dat ze bij de paar bejarde pony's die ze bekappen waar geen ijzers meer onder hoeven bepaalde dingen wel overnemen, zoals de mustangroll en 1 smid heeft alle sites gelezen die ik voor hem opgeschreven heb (de andere smid heeft geen internet) en het houdt ze wel bezig.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:58

ja oke...
je heb dus wel een cursus gedaan...

er zijn genoeg mensen die denken dat ze het kunnen en die geen cursus hebben gevolgd.
en die proberen maar wat.

en dan vijlen ze ze gerust te kort.
ik blijf gewoon bij me hoefsmid.

het enige wat ik af en toe doe..
is als er een ijzer helemaal los zit die eraf halen.
maar binnen twee dagen komt de hoefsmid dan.

voor de rest wil ik er niet teveel aan zitten