cissie schreef:Ff over de middeleeuwen, aangezien ik daar hobbiematig (studieer) en redelijk veel mee bezig ben, die paarden werden toendertijd op een anders wijze beslagen dan onze paarden van nu, het principe ijzertje nageltje is gelijk, alleen is men nu vele malen kundiger en voorzichtiger met de paardenvoet.
Het klopt dan men opmerkte dat deze paarden korter leefden alleen kwam dit niet door het beslag maar door de werkzaamheden waarvoor deze paarden ingezet werden, er zijn geen ziektes nav beslaan in die tijd ontdekt, dat deze paarden veel reisde en in contact kwamen met vele andere paarden veroorzakte wel ziektes maar dat is niet te wijten aan het beslag, het beslag heeft er enkel voor gezorgt dat deze paarden zover konden komen op hun reis of veldslag.
Dat paarden in die tijd hoefproblemen kregen nav van beslaan is deels waar, ze hadden in de loop vd tijd wel echte hoefsmeden, maar uit armoede wed dit ook geregeld even door de buurman die wel handig was gedaan (en het juiste gereedschap had), die deed dat uiteraard niet zo precies en volgens de juiste wijze als de smid met als gevolg dat het paard niet ver kon komen.
in dit antwoord zit heel veel waarheid !
zo denk ik er ook over , ik had het enkel niet zo mooi onder woorden kunnen brengen !
maar ik ben het hier dus helemaal mee eens