Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:35

Ik denk ook dat er gezocht moet worden naar de eigenlijke oorzaak, want enorm veel paarden krijgen dit stalgebrek. Het overgrote deel van de luchtzuigers doet dit omdat ze zich vervelen en niets anders te doen hebben. Op den duur wordt het zo'n gewoonte dat ze het meer en meer beginnen te doen. Ik ken een paard dat ermee ophield toen hij op de wei mocht de hele dag en naar buiten kon kijken in zijn stal. Ook hadden ze allerlei speeltjes in zijn stal geinstalleerd en gaven ze zijn voer meer gespreid over de dag . Toen hij met al die dingen bezig kon zijn 'vergat' hij gewoon lucht te zuigen. Die band lost misschien wel tijdelijk het probleem op maar de eigenlijke oorzaak moet aangepakt worden.

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:29

Kimmes schreef:
Misschien ook een idee voor jou?Ik heb hem gewoon strak vastgebonden met strotouwtjes.
Het werkt heel goed


Wow..dt is idd wel een goed idee *LOL* Ga ik ook eens uitproberen! Lachen

Yuma
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:03

Ik heb nu een prachtige rubberen rand langs de hele lengte van de stal gemaakt. Na 4 dagen was op zijn favoriete plaatsje om te zuigen al een gat in de rubber. Als je ook ziet wat voor geweld erop gezet wordt! Man enorm gewoon. Hij tilt zich aan de voorkant bijna van de grond aan zijn voortanden
Doen die van jullie dat ook zo fanatiek? Verward
Ben inmiddels een weekje of twee met Quitt aan de gang en het lijkt wat minder te worden. Nogmaals het lijkt. Ik ga van de week weer tellen.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:51

Ja,Kim duwt ook heel hard.
Vooral heel fijn als ze van het randje afglijd KNAL!!

summie

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:01

Ik heb nu ook twee weken Quitt gegeven en heb het idee dat het wel een stuk minder is geworden maar niet over, ga hier zeker wel even mee door en laat dan nog wel weer weten hoe het gaat........................

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 02:04

Yuma schreef:
Ik heb nu een prachtige rubberen rand langs de hele lengte van de stal gemaakt. Na 4 dagen was op zijn favoriete plaatsje om te zuigen al een gat in de rubber. Als je ook ziet wat voor geweld erop gezet wordt! Man enorm gewoon. Hij tilt zich aan de voorkant bijna van de grond aan zijn voortanden
Doen die van jullie dat ook zo fanatiek? Verward
Ben inmiddels een weekje of twee met Quitt aan de gang en het lijkt wat minder te worden. Nogmaals het lijkt. Ik ga van de week weer tellen.


strotouwtjes om het rubber winden...heel dicht bij elkaar. rubber blijft heel en tanden ook. Eens in de zoveel tijd de vieze touwtjes vervangen

Yuma
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:23

Ja hallo daar ben ik weer. Het heeft even moeten duren natuurlijk, want ik moest Quitt natuurlijk wel een tijdje aanzien.
Helaas. Het leek er even op dat het luchtzuigen minder werd, maar wellicht was de wens de vader van de gedachte. Ik voer het nu een maand bij en het helpt geen snars.
Ga nu starten met Pronutrin. Heb mijn Kerstgratificatie namelijk binnen Haha! *LOL*
Summie jij bent toch ook begonnen? Hoe gaat het bij jouw paard dan?

De tip met de strotouwtjes van Anja, super! werkt wel. Is wat lastig touwtjes draaien bij onze staldeuren, maar heb ik wat op verzonnen.

Yuma
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:04

O en nog vergeten. Men geeft een geld terug garantie. Dus dacht ik, komop niet geprobeerd altijd mis.
Heb dus gevraagd om geld terug omdat hij nog steeds luchtzuigt. Heb inmiddels een berichtje terug, quitt is niet voor luchtzuigers maar voor kribbebijters Schijnheilig Tja wat moet je daar nu op zeggen?

summie

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:55

Met Quitt gestopt na 1 maand het verminderd wel het luchtzuigen maar stopt het niet. Het middel maagcompositum geeft mijn paard een beter resultaat en gaat daardoor veel minder zuigen. Momenteel geef ik helemaal niets.

marit25

Berichten: 22
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: st. maartensbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:12

óók Ik heb een luchtzuiger. Verdrietig Hij is onderhand al 20 jaar.

Wat bij mij opviel was dat hij echt een patroon had. Ooit is het aangeleerd op een manege waar hij geen afleiding had. Daarnaast heeft hij ook voedernijd.

Dat ik hem kocht was het echt een freak met zuigen, overal op en altijd. Geen band omgedaan, maar alle mogelijkheden tot zuigen weggehaald.

Tabor kreeg altijd aandrang ná het eten. vóór zijn ontbijt was er nix aan de hand. Met zijn gezondheid was ook nix mis. Het was gewoon een nervositeit denk ik. Juist door voeren werd het verergerd. Hij heeft ook 3x koliek gehad. Een keer gaskoliek, de overige keren zat er een draai in zijn darm- had niet zozeer met het zuigen te maken volgens de DA.

Toch heeft mijn paard het afgeleerd. Ik ben hem toevallig granen gaan voeren (de kolieken kwamen waarschijnlijk van de bix). Toen is het minder geworden. Nu, 12 jaar later (lange tijd dus) doet hij het eigenlijk niet meer. alleen als hij bix krijgt wel. Op dat moment van het rammelen begint hij ook te stressen.

Suc6, gr. marit & Tabor de ex- Knipoog zuigzak

marit25

Berichten: 22
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: st. maartensbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:14

Oh ja, deuren waar geen schrikdraad kon hebben we afgezet met halve ijzeren ronde vlakken (kon hij geen houvast op krijgen- in elk geval neit zo lekker als hout.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:57

hoi!

ik ken ook een hele hoop luchtzuigers...4 van de 6 veulens die wij gehad hebben zuigen lucht.. allemaal van dezefde vader die ook luchtzuigt...qua gevoeligheid van maagproblemen is het dus duidelijk erfelijk.

maar maar ik meer over wou weten: mijn prof dierengedrag zei onlangs (ik studeer diergeneeskunde) dat ze onlangst hebben bevestigd dat paarden lucht NIET innemen, enkel totaan de slokdarm en dan komt hij er terug uit.

wat ik niet snap is dat paarden dan zo koliekgevoelig zijn? ik ken een merrie die al luchtzuigde als veulen (op de schoft van jaar moeder!!) en die loopt nu continu met band rond, in de molen zuigt ze zelfs lucht terwijl ze aan het draven is...als je een halfuur die band afdoet zwelt ze echt op, alsof ze hoogzwanger is... en koliek is niet verweg meer...

zonder band kan ze echt niet, nattuurlijk heel jammer..ze zuigt lucht doorheen haar band, maar koliek blijft meestal achterwege..

dus, als wat mijn prof zegt over het NIET innemen van lucht waar is (wat ik overgens nog betwijfel als ik kijk nr het opzwellen van die merrie) dan heeft die operatie idd geen zin.

iedereen weet onderhand wel dat het probleem bij de (te zure?) maag ligt, maar ik begrijp de gasontwikkeling en koleik tot gevolg nog steeds niet. prof zei dat dit door die zure maag komt, die voor een overdaad aan gisting zorgt..

marit25

Berichten: 22
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: st. maartensbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:12

wat ik niet snap is dat paarden dan zo koliekgevoelig zijn? ik ken een merrie die al luchtzuigde als veulen (op de schoft van jaar moeder!!) en die loopt nu continu met band rond, in de molen zuigt ze zelfs lucht terwijl ze aan het draven is...als je een halfuur die band afdoet zwelt ze echt op, alsof ze hoogzwanger is... en koliek is niet verweg meer...




iedereen weet onderhand wel dat het probleem bij de (te zure?) maag ligt, maar ik begrijp de gasontwikkeling en koleik tot gevolg nog steeds niet. prof zei dat dit door die zure maag komt, die voor een overdaad aan gisting zorgt..[/quote]

Mijn paard heeft echt jaren gezogen, maar ik had vaak het idee dat het varieerde van harde 'zuigen'tot bijna geluidloze 'zuigen', waarbij hij eerder zijn keel opzette dan wat anders. Koliek heeft hij er nooit van gehad, zover wij weten.

Ik weet niet of mijn paard iets aan zijn maag had, het was bij hem eerder een soort 'tik'of nervositeit. Hij deed het in een soort ritueel.
Als ik er naast stond om hem op zijn donder te geven, hield ie me in de gaten, dan zette hij alleen zijn tanden op het hek, zonder geluid te produceren. Heel typisch eigenlijk. Als hij alleen was (is) doet hij het eigenlijk helemaal niet.

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:11

BonnYPonY schreef:
Wow..dt is idd wel een goed idee *LOL* Ga ik ook eens uitproberen! Lachen


Helaas, heb het gisteren geprobeerd ( wilgen takken en dan met touwtjes om de staldeur vastgebonden ) Maar vanochtend lag de wilgen-takken er al naast Verdrietig Iemand een ander idee om de wilgen-takken vast te maken aan een staldeur? Of een ander middel, dat ze niet gaat zuigen op de staldeur ?

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:16

Kimmes schreef:
Tja,Kim zuigt al ruim 10 jaar en is nog steeds niet mager,hoor Lachen


Vraagje, hoe zien jou pony's/paard tanden er nou ong uit ? Bloos

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:40

Haha.Nou ongeveer zoals in die reclame,waar alle doodshoofden afgesleten tanden hadden van het openen van de bierflesjes (ken je die?).
"Hoe zou dat toch komen?Geen idee"
Ik zal eens proberen er een foto van te maken.

Ik begrijp trouwens niet,hoe het kan dat de takken weer op de grond lagen
Bij Kim werkt het erg goed.En ze zet er echt veel kracht op.
Ik heb ze echt heel stevig vastgeknoopt,een paar keer er om heen.

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:24

Kimmes schreef:
Haha.Nou ongeveer zoals in die reclame,waar alle doodshoofden afgesleten tanden hadden van het openen van de bierflesjes (ken je die?).
"Hoe zou dat toch komen?Geen idee"
Ik zal eens proberen er een foto van te maken.

Ik begrijp trouwens niet,hoe het kan dat de takken weer op de grond lagen
Bij Kim werkt het erg goed.En ze zet er echt veel kracht op.
Ik heb ze echt heel stevig vastgeknoopt,een paar keer er om heen.


Whaha, ja die reclame ken ik Tong uitsteken Bij mijn pony is het gelukkig nog niet zo erg Lachen Maar jou pony krijgt dus nog gewoon biks enzo weg? ( sorry, dt ik van die domme vragen stel Bloos , maar ik wil dat ffies weten ) Ja weet ook niet Verward Haar staldeur heeft geen traillies, maar is gewoon plat! Ik heb de takken ok met touwtjes vast gemaakt, zo onder de deur langs & dan naar boven.. Zo strak mogelijk..!!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 01:10

Oh Kim haar box heeft wel tralies en daar kon ik het goed omheen knopen.Maar als je idd helemaal naar beneden moet,dan wordt het wel lastiger,ja.
Ja,ze kan gewoon eten,hoor.Het meeste eet ze niet met haar voortanden,maar met lippen en kiezen.Alleen grazen doet ze met haar voortanden en dat lukt best hoor

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:58

Aha..Tussen de traillies door gaat idd een stuk makkelijker

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:00

Heb jij misschien nog andere ideeën om die takken vast te maken ofso ?

steffie

Berichten: 290
Geregistreerd: 10-12-04
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:40

wij hebben op stal een veulen staan en toen het veulen paar weken oud was bleek hij al lucht te zuigen terwijl zijn moeder dat niet doet en ook paarden waar hij op stal staan doen het niet. Hij kwam gewoon elke dag in de wei dus hij stond niet heel de dag op stal. Echt vaag dat zo een jong veulentje dat dan al doet

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:47

mijn bijrijpaard deed het nooit, toen kwam ze naast een luchtzuiger te staan, nam ze het over, dus een houten schot ertussen.
nu doet ze het nogsteeds (voerbak is eruit gehaalt, tijdje gestopt nu pakt ze de drinkbak)
het andere paard is inmiddels weg, maar ze doet het nog steeds.
Ze heeft het dus gewoon overgenomen van die ander Boos!

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:25

Mijn pony staat gewoon heel de dag buiten, en alleen s'nachts op stal, met een andere pony ! Helaas doet ze het dan weer Boos! Maar iemand nog idëeen ?

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:41

Bij ons op stal staat een paard wat heel erg lucht zuigt.Ze zijn er een hele tijd mee bezig geweest{ze is nu 6 en zuigt lucht sinds haar derde}om een oplossing te vinden.Ze heeft ander voer gekregen ze kreeg eerst gewoon een basis brok en krijgt nu een granenmix en het voer haar hooi en de granenmix worden achter in de box gegeven in de hoek waar de drinkbak niet zit dus kan ze onder het eten niet steeds wat vast pakken en op de boxdeur hebben ze een vet gesmeerd.Sinds ze dit doen gaat het echt heel veel beter ik zie haar bijna nooit meer zuigen en ze heeft al een tijdje geen koliek meer gehad en heeft haar band al 3 maanden niet meer om.Je moet soms dus gewoon wat proberen.Mss heeft iemand hier wat aan.

FabulousFab
Berichten: 7
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:56

Ik heb 5 maanden geleden een 17-jarige luchtzuiger gekocht die ik al bijna 2 jaar kende voordat ik haar heb gekocht. In die 2 jaar heeft ze 1X koliek gehad. In deze 5 maanden heeft ze het al 4(!!)X gehad!
Het rare is dat sinds ik haar heb ze wel beter in haar vel zit als voorheen; je kan haar ribben niet meer zien, de vacht glimt geweldig en ze lijkt ook wat socialer geworden.
Ik weet niet hoelang ze al luchtzuigt, ik weet alleen dat ze voordat ze op de manege kwam jaren alleen bij een vrouw heeft gestaan die haar recreatief reed. Op de manege werdt ze steeds dunner, gestressder en was uiteidelijk maar door een paar mensen op te zadelen en te rijden.
En hoewel ze rustiger lijkt geworden zuigt ze nog steeds lucht en heeft ze dus al 4x koliek gehad.
Wat denken jullie?