Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 18:53

Popstra schreef:
Een paard wat op die manier staat is bij mij en bij velen anderen spoed ja want dit doen ze omdat ze pijn hebben en het willen ontlasten. Dat ziet zelfs een leek dat niks van paarden weet.

En toch vind de dierenarts hier dit geen spoedgeval. Als je dieren kunt diagnostiseren na het zien van 2 foto's zou je de beste dierenarts ter wereld moeten zijn toch?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 18:56

YH05 schreef:
Popstra schreef:
Een paard wat op die manier staat is bij mij en bij velen anderen spoed ja want dit doen ze omdat ze pijn hebben en het willen ontlasten. Dat ziet zelfs een leek dat niks van paarden weet.

En toch vind de dierenarts hier dit geen spoedgeval. Als je dieren kunt diagnostiseren na het zien van 2 foto's zou je de beste dierenarts ter wereld moeten zijn toch?

Ik lees hier al een tijdje mee en ik wil je het volgende meegeven: doe niet zo bijdehand. Het is niet meer dan normaal en m.i. zelfs nodig dat je verstand krijgt van bepaalde ziektebeelden als je paardeneigenaar bent. Als je toch alleen advies aan de DA wil vragen en je daar blind op staart, waarom open je dan een topic op Bokt?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:14

Fijn dat de dierenarts morgen komt. Of dit spoed is of niet is genoeg over gezegd, dus dat laat ik daarbij.

Ik heb praktisch precies deze houding/dit gedrag gezien bij een paardje op stal. Het dier was oud, en had narcolepsie/durfde niet goed meer te gaan liggen. Bijkomend kon zij haar knieën niet meer op slot zetten. Ipv dat ze dus voorover viel zoals je vaker ziet, zakte ze naar achteren. Soms tot het punt waar ze bijna met haar neus op de grond kwam en/of omviel. Hier moest ik direct aan denken bij dit verhaal.

Hoefbevangenheid is natuurlijk niet uit te sluiten op basis van een foto en een verhaal, maar dat is niet het eerste waar ik aan dacht. Maar ik ben geen DA natuurlijk.

Hopelijk kom je er snel achter wat het probleem is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:18

YH05 schreef:
Popstra schreef:

Jammer idd dat je zo bijdehand doet. Je had zo een smoel tegen de vorige eigenaren ( als die er ook daadwerkelijk waren) en de DA die weigerde vlot te komen op moeten zetten!
Veel succes verder :evaw:

Little_Gift

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:22

Bedankt om mij compleet te negeren... Je quote iedereen na mij en voor mij maar mijn post is blijkbaar onbelangrijk. Fijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:24

YH05 schreef:
Bij haar vorige eigenaar kreeg ze alleen nog 's nachts hooi omdat de andere paarden haar overdag continu achterna gingen als ze wilde eten omdat er te weinig hooi werd gevoerd in de bak (en als laagste in rang mocht zij dus alleen de laatste sprietjes uit het zand vissen). Daarnaast weigerde ze daar soms te eten als het hooi klaar lag in de stal, het is mij alleen niet helemaal duidelijk waarom want hier eet ze de afgelopen dagen heel goed

Ehh... zandkoliek en/of maagzweren zou ik dan morgen zéker even aan denken. Vertel wat je schreef hierover morgen aan de dierenarts. Het is echt heel slecht voor een paard om zo lang zo'n eetpatroon te hebben.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:33

MIsschien heb ik erover heen gelezen, maar woon je niet in Nederland? Omdat er zo weinig dierenartspraktijken in de buurt zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:36

Gaat wel weer lekker hier zeg..

Fijn dat de DA morgen komt, hoefbevangenheid was waar ik het eerste aan dacht bij de korte beschrijving maar heb inmiddels bij gelezen en zie dat het wat genuanceerder ligt. Toch zou ik het ook niet direct uitsluiten, kan ook lichtjes chronisch bevangen zijn met een lichte verkanteling van het hoefbeen.
Ik zou ook bloed prikken en testen op PPID, het gebit controleren en kijken of sprake kan zijn van artrose.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:39

Popstra en pablobokt

Doe allebei eens normaal zeg. Jullie lijken wel kleine kinderen.
Ts geeft aan dat ze niet vanuit Nederland is. Voor hetzelfde geld werken de DA-en daar anders. En al zal ze in Nederland wonen, dan is het nog niet aan jullie om zo door te zeuren om je gelijk te krijgen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:43

Ts is gevestigd in Nederland, heeft ze na herhaaldelijk vragen uiteindelijk op geantwoord, aan de grens.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:51

YH05 schreef:
Ontzettend bedankt! Ik ben inderdaad vrij nieuw, ik heb speciaal een account aangemaakt om deze topic te kunnen starten.

Als ik in je profiel kijk, had je al een account en heb je in 2024 al een keer in een topic gereageerd.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:54

Je het 2 verschillende zaken: narcolepsie en slaaptekort. Eén is een neurologische aandoening, zeldzaam en bijna random in de frequentie waardoor het gebeurt. Dit ben ik zelf nooit tegengekomen. Slaaptekort gebeurt als het paard rust en richting REM slaap gaat zonder te gaan liggen. Ik heb helaas meerdere paarden gezien die dit vertoonden en ook erbij stonden als op TS haar foto. Sommige knikken in met de voorbenen, anderen gingen bijna achterover of vielen om. Het is heel naar om te zien.

In NL kom je er minder snel achter dat je paard dit heeft. We hebben veelal de dieren op zachte ondergrond: zachte weiden, rijk gevulde stallen, zand op paddocks of tracks. Dit zorgt ervoor dat ze zich minder snel beschadigen indien ze vallen. Ik merkte het bij mijn eigen merrie pas nadat ze tijdelijk niet overdag op het land kon en ze zich liet vallen op de stenen paddock uitloop. Zelfs met meerdere camera’s heb ik het zelf nooit gezien dat ze het deed, maar haar wonden spraken boekdelen helaas.

Het ‘waarom’ het paard niet slaapt is een lastige. Stress in een groep, te krappe ruimtes, niet makkelijk meer overeind kunnen komen (heb je haar zien rollen?), pijn elders in het lichaam, benauwdheid en soms toch echt alleen ouderdom kunnen mogelijke oorzaken zijn.

Ik hoop dat de dierenarts je erbij kan helpen om het probleem te diagnostiseren en ben heel benieuwd naar het verloop. Ik vind het ook jammer om te zien dat dit waarschijnlijk weer uitdraait op dat een TS niet meer reageert op een topic. En dat is waar kennisdeling verloren gaat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:07

Little_Gift schreef:
Bedankt om mij compleet te negeren... Je quote iedereen na mij en voor mij maar mijn post is blijkbaar onbelangrijk. Fijn!

Het is aan mensen toch echt zelf om te kiezen waar ze wel en niet op reageren. Zou er niet een groot punt van maken.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:08

Little_Gift schreef:

Nou wat een agressieve reactie. Jouw hele reactie ging over honden, daar heb ik weinig mee te maken. Daarbij viel er weinig over te zeggen.
Laatst bijgewerkt door YH05 op 01-04-26 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:10

henshem schreef:
YH05 schreef:
Ontzettend bedankt! Ik ben inderdaad vrij nieuw, ik heb speciaal een account aangemaakt om deze topic te kunnen starten.

Als ik in je profiel kijk, had je al een account en heb je in 2024 al een keer in een topic gereageerd.

Ik heb toen ooit op een topic gereageerd, maar dat was niet met dit account (wel met hetzelfde apparaat) dus die zal hij er gewoon zelf bij hebben gezet. Ik had namelijk geen bestaand account waarmee ik kon inloggen en ik moest deze nog specifiek aanmaken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:13

Hele topic gelezen en ik neig ook naar narcolepsie in combinatie met oververmoeid zijn van het vele rijden en steeds bij de voerbak worden weggejaagd. Beestje is erg mager met weinig energie, zou daarnaast ook nog wormen kunnen hebben.
Gezien de leeftijd is ppid ook slim om na te kijken.
Morgen komt de DA en ik hoop dat je een update durft te geven.
Ik ben wel heel benieuwd wat ze zeggen.
Succes met het oude sokkie, goed dat je je over haar ontfermt!
Maar wees wel eerlijk naar haar en naar jezelf als blijkt dat inslapen beter is.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:17

Karlijnxxx schreef:
Je het 2 verschillende zaken: narcolepsie en slaaptekort. Eén is een neurologische aandoening, zeldzaam en bijna random in de frequentie waardoor het gebeurt. Dit ben ik zelf nooit tegengekomen. Slaaptekort gebeurt als het paard rust en richting REM slaap gaat zonder te gaan liggen. Ik heb helaas meerdere paarden gezien die dit vertoonden en ook erbij stonden als op TS haar foto. Sommige knikken in met de voorbenen, anderen gingen bijna achterover of vielen om. Het is heel naar om te zien.

In NL kom je er minder snel achter dat je paard dit heeft. We hebben veelal de dieren op zachte ondergrond: zachte weiden, rijk gevulde stallen, zand op paddocks of tracks. Dit zorgt ervoor dat ze zich minder snel beschadigen indien ze vallen. Ik merkte het bij mijn eigen merrie pas nadat ze tijdelijk niet overdag op het land kon en ze zich liet vallen op de stenen paddock uitloop. Zelfs met meerdere camera’s heb ik het zelf nooit gezien dat ze het deed, maar haar wonden spraken boekdelen helaas.

Het ‘waarom’ het paard niet slaapt is een lastige. Stress in een groep, te krappe ruimtes, niet makkelijk meer overeind kunnen komen (heb je haar zien rollen?), pijn elders in het lichaam, benauwdheid en soms toch echt alleen ouderdom kunnen mogelijke oorzaken zijn.

Ik hoop dat de dierenarts je erbij kan helpen om het probleem te diagnostiseren en ben heel benieuwd naar het verloop. Ik vind het ook jammer om te zien dat dit waarschijnlijk weer uitdraait op dat een TS niet meer reageert op een topic. En dat is waar kennisdeling verloren gaat.

Hoezo ga je er vanuit dat ik niet meer zal reageren? Ik heb inmiddels al een heel aantal keren gezegd dat ik morgen een update zal geven.

Ze heeft de afgelopen maanden ook niet meer gerold, haar deken is vies omdat een ander paard haar een paar weken terug heeft omgegooid (mogelijk is dat ook vaker gebeurd) en omdat er tegen haar aan werd getrapt.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:21

cissy schreef:
Hele topic gelezen en ik neig ook naar narcolepsie in combinatie met oververmoeid zijn van het vele rijden en steeds bij de voerbak worden weggejaagd. Beestje is erg mager met weinig energie, zou daarnaast ook nog wormen kunnen hebben.
Gezien de leeftijd is ppid ook slim om na te kijken.
Morgen komt de DA en ik hoop dat je een update durft te geven.
Ik ben wel heel benieuwd wat ze zeggen.
Succes met het oude sokkie, goed dat je je over haar ontfermt!
Maar wees wel eerlijk naar haar en naar jezelf als blijkt dat inslapen beter is.

Dankjewel! Ik zie alleen niet in waarom ik geen update zou geven, blijkbaar twijfelen meer mensen hier aan? Als ze een aandoening heeft die niet te behandelen is zal ik haar natuurlijk ook niet langer laten lijden, maar als ze redelijke kans heeft op herstel is dat het me wel waard

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:26

Popstra
Jammer idd dat je zo bijdehand doet. Je had zo een smoel tegen de vorige eigenaren ( als die er ook daadwerkelijk waren) en de DA die weigerde vlot te komen op moeten zetten!
Veel succes verder :evaw:[/quote]

Dus omdat ik luister naar de dierenarts in plaats van naar jou ben ik bijdehand? En ik had haar vorige eigenaar haar dan nog maar lekker moeten laten gebruiken in de les? Die is namelijk niet onder de indruk van de woorden of mening van een ander, ik heb deze pony alleen over kunnen nemen door juist heel vriendelijk te zijn. Hele bijzondere beredenering dit en echt totaal waardeloos in het gesprek. Belachelijk
Laatst bijgewerkt door YH05 op 01-04-26 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:26

Misschien of waarschijnlijk zijn er wel meerdere dingen aan de hand, het niet kunnen liggen door iets lichamelijks (hoeven of atrose in de gewrichten kunnen bv een oorzaak zijn) waardoor ze niet liggend kan slapen. Dan krijgt ze slaaptekort en dan verklaart dan wel waarom ze valt. Ze is ook erg mager, ik zie nu pas de foto waarop ze gewoon staat, daar zou je inderdaad niet denken aan hoefbevangenheid, wel steil staan op de achterhand dus ze ontlast de voorkant wel, maar dat kan diverse oorzaken hebben. Goed dat er morgen een dierenarts komt! Ik hoop dat je ons dan nog een update geeft? Ik ben wel benieuwd wat de dierenarts zegt.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:27

Paardenfann4 schreef:
Misschien of waarschijnlijk zijn er wel meerdere dingen aan de hand, het niet kunnen liggen door iets lichamelijks (hoeven of atrose in de gewrichten kunnen bv een oorzaak zijn) waardoor ze niet liggend kan slapen. Dan krijgt ze slaaptekort en dan verklaart dan wel waarom ze valt. Ze is ook erg mager, ik zie nu pas de foto waarop ze gewoon staat, daar zou je inderdaad niet denken aan hoefbevangenheid, wel steil staan op de achterhand dus ze ontlast de voorkant wel, maar dat kan diverse oorzaken hebben. Goed dat er morgen een dierenarts komt! Ik hoop dat je ons dan nog een update geeft? Ik ben wel benieuwd wat de dierenarts zegt.

Dat ga ik zeker doen, ik ben zelf ook erg benieuwd

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:34

xPabloBokt schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee en ik wil je het volgende meegeven: doe niet zo bijdehand. Het is niet meer dan normaal en m.i. zelfs nodig dat je verstand krijgt van bepaalde ziektebeelden als je paardeneigenaar bent. Als je toch alleen advies aan de DA wil vragen en je daar blind op staart, waarom open je dan een topic op Bokt?

Wat is er precies bijdehand hier? Ik heb gevraagd om ideeën en in plaats daarvan krijg ik vrijwel alleen maar verwijten, beledigingen en commentaar. Ik heb een heel goed idee van het ziektebeeld bij veel aandoeningen maar hier zijn veel tegenstrijdige signalen, en ook niemand in de reacties kan het eens worden over wat er aan de hand is.

Het enige dat ik constant te horen krijg is "dierenarts" en als ik dan duidelijk maak wat de dierenarts zegt zijn mensen er niet tevreden mee en is het ineens een foute dierenarts of ben ik een leugenaar. Maar ik ben dan degene die bijdehand is? Doe normaal.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:35

YH05 schreef:
Karlijnxxx schreef:

Hoezo ga je er vanuit dat ik niet meer zal reageren? Ik heb inmiddels al een heel aantal keren gezegd dat ik morgen een update zal geven.

Ze heeft de afgelopen maanden ook niet meer gerold, haar deken is vies omdat een ander paard haar een paar weken terug heeft omgegooid (mogelijk is dat ook vaker gebeurd) en omdat er tegen haar aan werd getrapt.

Dat was geen commentaar naar jou toe, maar op mensen die hard pushen om je tot bepaalde acties aan te zetten. Hiervoor zijn veel medische topics met vergelijkbare ‘vage’ casussen geweest waarbij de TS maar zijn gestopt te reageren omdat ze het nooit goed konden doen en op de man werd gespeeld. Ik ben juist benieuwd waar je dierenarts mee komt.

Als ze niet meer rolt, zegt behoorlijk veel. Ik hoop dat de dierenarts je paard kan helpen morgen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:38

YH05 schreef:
Little_Gift schreef:

Nou wat een agressieve reactie. Jouw hele reactie ging over honden, daar heb ik weinig mee te maken. Daarbij viel er weinig over te zeggen.

Euh neen, het ging over de symptomen die je paard toont en wat die kunnen betekenen.
En als één van de enige die je nog een hart onder de riem stak qua niet onmiddellijk een da te pakken krijgen.

En misschien een tip om ze toch sneller ter plaatse te krijgen als ze een denkpiste geboden wordt ipv een overall puzzel.

Best bizar dat je die post niet begreep... Goed, veel geluk voor je paard. Meer woorden maak ik er niet meer aan vuil.

Little_Gift schreef:
Aan de beschrijving en de foto te zien, zou ik eerder helemaal niet denken aan hoefbevangenheid maar iets met maag/darmstelsel of in elk geval het spijsverteringsstelsel. Honden willen ook vaak in buighouding/speelhouding gaan staan met voorpoten gestrekt plat op de grond en poep in de lucht als ze last hebben van maag en/of darmen en dit beeld doet me exact daaraan denken (zeker in combinatie met de erbarmelijk magere toestand waardoor je zeker kan zijn dat het spijsverteringsstelsel heel wat heeft moeten ontberen).

Ook dat willen blijven lopen is een vaak geziene link met pijn in het spijsverteringsstelsel, ze willen dan als het ware precies hun pijn ontlopen/eruit lopen.

Het zou me dus niets verwonderena als dit dier uiteindelijk koliek doet of ergens anders een duidelijk probleem weg komt vanuit dat gebied van het paard dus.

Ts, laat je niet gek maken maar blijf wel bellen om een DA ter plaatse te krijgen. Gewoon de buik al eens voelen of opvoelen langs achter kan misschien een ervaren DA al een idee geven en kan misschien wel snel ingepland worden.

Succes!

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 20:43

Karlijnxxx schreef:
Dat was geen commentaar naar jou toe, maar op mensen die hard pushen om je tot bepaalde acties aan te zetten. Hiervoor zijn veel medische topics met vergelijkbare ‘vage’ casussen geweest waarbij de TS maar zijn gestopt te reageren omdat ze het nooit goed konden doen en op de man werd gespeeld. Ik ben juist benieuwd waar je dierenarts mee komt.

Als ze niet meer rolt, zegt behoorlijk veel. Ik hoop dat de dierenarts je paard kan helpen morgen.

Oh bedankt voor de uitleg! Dan heb ik dat even verkeerd begrepen.

Daar heb ik inderdaad ook wel last van maar ik geef morgen toch een update voor de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in deze pony als casus in plaats van de mensen die dit gebruiken als een plek om hun zin door te drijven.

Het niet meer rollen vind ik ook erg zorgwekkend, maar ik hoop dat dit samenhangt met eventuele artrose en dat dit met medicatie nog onder controle gehouden kan worden