Karlijnxxx schreef:Je het 2 verschillende zaken: narcolepsie en slaaptekort. Eén is een neurologische aandoening, zeldzaam en bijna random in de frequentie waardoor het gebeurt. Dit ben ik zelf nooit tegengekomen. Slaaptekort gebeurt als het paard rust en richting REM slaap gaat zonder te gaan liggen. Ik heb helaas meerdere paarden gezien die dit vertoonden en ook erbij stonden als op TS haar foto. Sommige knikken in met de voorbenen, anderen gingen bijna achterover of vielen om. Het is heel naar om te zien.
In NL kom je er minder snel achter dat je paard dit heeft. We hebben veelal de dieren op zachte ondergrond: zachte weiden, rijk gevulde stallen, zand op paddocks of tracks. Dit zorgt ervoor dat ze zich minder snel beschadigen indien ze vallen. Ik merkte het bij mijn eigen merrie pas nadat ze tijdelijk niet overdag op het land kon en ze zich liet vallen op de stenen paddock uitloop. Zelfs met meerdere camera’s heb ik het zelf nooit gezien dat ze het deed, maar haar wonden spraken boekdelen helaas.
Het ‘waarom’ het paard niet slaapt is een lastige. Stress in een groep, te krappe ruimtes, niet makkelijk meer overeind kunnen komen (heb je haar zien rollen?), pijn elders in het lichaam, benauwdheid en soms toch echt alleen ouderdom kunnen mogelijke oorzaken zijn.
Ik hoop dat de dierenarts je erbij kan helpen om het probleem te diagnostiseren en ben heel benieuwd naar het verloop. Ik vind het ook jammer om te zien dat dit waarschijnlijk weer uitdraait op dat een TS niet meer reageert op een topic. En dat is waar kennisdeling verloren gaat.
Hoezo ga je er vanuit dat ik niet meer zal reageren? Ik heb inmiddels al een heel aantal keren gezegd dat ik morgen een update zal geven.
Ze heeft de afgelopen maanden ook niet meer gerold, haar deken is vies omdat een ander paard haar een paar weken terug heeft omgegooid (mogelijk is dat ook vaker gebeurd) en omdat er tegen haar aan werd getrapt.