Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:48

Waarom moet een dier met hoogstwaarschijnlijk pijn, want anders zeggen er niet meerdere dierenartsen van inslapen, blijven leven. Alleen maar voor de mens, omdat die geen beslissing wil nemen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:55

In het wild was zo'n gehandicapt paard allang poema-voer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:59

Laten inslapen. Ik doe dat niet snel, maar als ik dat zo lees is dat in dit geval volkomen gerechtvaardigd en het meest humane wat je voor dit dier kunt doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:02

rien10 schreef:
Paardje02 schreef:
Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.

En als je nou helemaal geen weidemaatje wil, maar een rijpaard?

Een paard in eigendom nemen is een recht noch plicht.
Je kan naar een manege, je kan een paard bijrijden, je kan ruiter worden op een stal. Allemaal constructies die rijden vooropstellen zonder of met alleszins weinig risico.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:29

En je kan eigenaar worden en je verantwoordelijkheid nemen bij een ziek paard door hem niet de handel in te gooien.
Daar waar ook menig kreupel manegepaard wel 1 van is...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:39

Elisa2 schreef:
Je hebt Pb.

Overigens ben ik niet tegen inslapen als dit de beste en meest paardwaardige optie is voor het paard. Punt is alleen dat iedereen dat hier roept zonder alle informatie en met veel projectie.

Laten we uitgaan voor wat het beste is voor het paard en niet voor de mens oke?

Wellicht hebben de mensen die dat roepen zelf al het 1 en ander van dichtbij mee gemaakt en uiteindelijk afscheid moeten nemen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:43

DuoPenotti schreef:
En je kan eigenaar worden en je verantwoordelijkheid nemen bij een ziek paard door hem niet de handel in te gooien.

Uiteraard doe je een ziek dier niet de handel in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:52

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:

Dus is inslapen is een optie.

Want de manege die je oppert als goed alternatief loopt het vol met die paarden die niet in de handel horen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:09

Voor alle moraalridders die tegen inslapen zijn:
Wij hebben hier een besluit genomen. Als onze pony X, Y of Z gaat mankeren, gaan we er niet aan sleutelen, dan gaat hij hemelen. Wat dat is en in hoeverre de aandoening gevorderd moet zijn voordat we dat gaan doen, ga ik niet op Bokt zetten. Dat is aan ons. Het is niet slecht om je verantwoording te nemen. Slecht is niets doen, je beslissing voor je uit schuiven. Of op een ander afschuiven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:12

rien10 schreef:
Wij hebben hier een besluit genomen. Als onze pony X, Y of Z gaat mankeren, gaan we er niet aan sleutelen, dan gaat hij hemelen. Wat dat is en in hoeverre de aandoening gevorderd moet zijn voordat we dat gaan doen, ga ik niet op Bokt zetten. Dat is aan ons. Het is niet slecht om je verantwoording te nemen. Slecht is niets doen, je beslissing voor je uit schuiven. Of op een ander afschuiven.

Vind dit juist een heel goed besluit. Is hier hetzelfde, gaan ze iets mankeren waar ze niet beter van worden, gaan ze ook hemelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:37

Zonnetje81 schreef:
Paardje02 schreef:
Ts, allereerst wat een vervelende situatie, zowel voor jou als voor het paard.

Ik ben het echter niet eens met de meeste hier, en ik ben van mening dat je een paard houdt voor het leven. Ookal is dit een dure grasmaaier. Daar hou je i.m.o. rekening mee wanneer je het dier koopt. Dus als dit paard pijnvrij (en let wel op, pijnvrij is hier een harde eis) in de wei kan lopen en paard kan zijn, vind ik dat dit altijd ver boven inslapen moet komen staan.

Als ts daarom geen gezond rijpaard kan kopen/er naast kan financieren is jammer, maar pech. Zo is het leven nu eenmaal. Als paard gezond was geweest had ts het paard gewoon gehouden en kunnen onderhouden. Dat betekend dat een paard als weidemaatje kok kan worden aangehouden.
Dat het dier niet meer bruikbaar is voor het doel staat hier volledig los van. Het is een levend wezen, geen auto dat een doel moet dienen.
Als enkel weidemaatje kan je hem waarschijnlijk ook nog goedkoper ergens stallen (verder weg, rusthuis, plekje zonder faciliteiten etc).

Maar wederom, dit geldt enkel als het paard pijnvrij zou kunnen leven. Of dit het geval is weet ik niet, en dat kan niemand in de topic weten zonder de dierenarts te hebben gesproken en het paard te hebben gezien.

Indien het paard nooit pijnvrij kan leven is inslapen het beste.

Het idee dat een paard alleen mag blijven als hij gebruikt kan worden voor een doel vind ik sowieso geen dierliefhebbende en paardliefhebbende gedachte.

Het dier dient wel een doel en dat doel is voor iedereen anders. Anderen bepalen niet voor jou wat je doel is en hoe jij je leven leidt. Ik vind dat een vorm van elkaar veroordelen en je eigen meningen en opvattingen opleggen aan anderen.

Ik hoop voor jou dat je nooit tegenslagen in je leven zult hebben met deze vreemde opvattingen.

Ik ben het met haar eens. Heb ik genoeg tegenslagen gehad in het leven?
En ja, ik heb er gehad die ik aan kocht wetende dat ze alleen grasmaaier zou zijn.

Let wel: PIJNVRIJ.
Het paard uit dit topic zou ik laten inslapen omdat ie duidelijk níet pijnvrij is.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:40

Eens met Ibbel op de eerst pagina, niet gaan leuren of rekken met zon paard als je zeker weet dat er geen verbetering is. Dan is het meest eerlijke in laten slapen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 13:21

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:

Dus is inslapen is een optie.

Ik heb nooit anders beweerd. Sterker nog, als dit paard niet meer pijnvrij te krijgen is, is inslapen de enige optie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 13:33

FriesWytske schreef:
rien10 schreef:

Vind dit juist een heel goed besluit. Is hier hetzelfde, gaan ze iets mankeren waar ze niet beter van worden, gaan ze ook hemelen.

Ook een koliekoperatie komt er hier niet in

Verder eens met de meeste reacties, ik zou ook hemelen en zeker niet de handel in of gratis weg doen. Hij zal maar bij iemand komen die hem ‘er wel even doorheen slaat’….

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 13:52

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:
Je hebt Pb.

Overigens ben ik niet tegen inslapen als dit de beste en meest paardwaardige optie is voor het paard. Punt is alleen dat iedereen dat hier roept zonder alle informatie en met veel projectie.

Laten we uitgaan voor wat het beste is voor het paard en niet voor de mens oke?

Wellicht hebben de mensen die dat roepen zelf al het 1 en ander van dichtbij mee gemaakt en uiteindelijk afscheid moeten nemen...

Ja precies wat ik zeg, ik lees heel veel projectie..geen enkele situatie is 1 op 1 te vergelijken. :j

En daarnaast ben ik het ermee eens dat inslapen vrij snel geroepen wordt op grond van vaak hele beperkte informatie. Nu zou ik de vraag over inslapen sowieso eerder aan mijn DA stellen dan aan Bokt, maar dat is weer een andere discussie. :o

Aanbod van Paardje02 is wel super, als hij inderdaad wel gewoon pijnvrij in de wei kan staan dan zou dat een mooie optie kunnen zijn voor zolang hij pijnvrij blijft.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 14:19

Het is een mooi aanbod, dat van paardje 02. Nu nog de garantie van de paardenartsen, dat het dier pijnvrij is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 14:55

Paardje02 schreef:
Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.

Waarom moet dat dan, waarom moet dat dier perse als weidemaatje dienen?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 14:59

Kinke schreef:
Paardje02 schreef:

Waarom niet, als hij pijnvrij nog een paardwaardig leven zou kunnen hebben?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:00

nee, dat is geen antwoord op de vraag die ik stel Binck8.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:04

Kinke schreef:
Paardje02 schreef:

Misschien omdat een dier ook gewoon wil leven zolang dat nog paardwaardig kan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:17

Een dier kan niet nadenken over wel/niet willen leven.

Ook denkt die niet wat wil ik vanavond eten? :+ Maar ik heb nu honger, ik zoek eten.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:21

Kinke schreef:
nee, dat is geen antwoord op de vraag die ik stel Binck8.

Met welk antwoord dan ook gaan een hoop mensen het niet eens zijn. Want dood laten spuiten zou hun voorkeur hebben gehad... Echt erg dit.

Ik heb al jaren een grote grasmaaier staan, 2 zelfs (eentje heb ik zowat gekregen omdat ze het werk op de manege niet meer aan kon).
Met mijn paard heb ik de meest fantastische band die je maar kunt hebben, onbeschrijflijk wat hij voor mij betekent. Vanaf de grond, want rijden kunnen we al heel lang beiden niet. Gelukkig is er nog zo ontzettend veel meer wat wel kan. De knuffels en het bij hem zitten zijn mij goud waard.
Ik waardeer hem enorm omdat hij er gewoon is. Hij moet verder helemaal niks, ik hou intens veel van hem. Ja, hij heeft een medische rugzak (ik ook) en hij is inmiddels goed oud.

Wanneer zijn leven lijden wordt en er geen uitzicht meer is op verbetering, dan laat ik hem gaan. Tot die tijd geef ik hem alles wat hij nodig heeft om zo lang mogelijk bij elkaar te kunnen zijn.

Ik walg best wel van dat geroep over inslapen terwijl er zoveel vraagtekens nog zijn. Over de noodzaak tot inslapen wil je toch ook geen twijfels hebben?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:28

Ts...
Citaat:
Ik heb drie andere professionals van topklinieken de röntgenfoto's en zijn geschiedenis laten bekijken. Dezelfde conclusie. Als je hem geen goede kwaliteit van leven kunt bieden, is humane euthanasie de beste optie.

Binck8...
Citaat:
Wanneer zijn leven lijden wordt en er geen uitzicht meer is op verbetering, dan laat ik hem gaan. Tot die tijd geef ik hem alles wat hij nodig heeft om zo lang mogelijk bij elkaar te kunnen zijn.

Nu zeg je toch hetzelfde als de ts.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:28

dit paard wordt niet beter, alleen slechter. Stel hij zou een tijdje pijnvrij zijn, de kans is enorm groot dat hij pijn gaat krijgen (als hij dat nu niet al heeft). Waarom is het zo belangrijk dat hij eerst nog een tijdje pijnvrij leeft?
Mijn paarden zijn ook grasmaaiers, maar ik veroordeel de TS niet als ze hem zou laten inslapen. Ik vind dat bij zo'n diagnose de juiste beslissing.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:30

anca schreef:
Ts...
Citaat:
Ik heb drie andere professionals van topklinieken de röntgenfoto's en zijn geschiedenis laten bekijken. Dezelfde conclusie. Als je hem geen goede kwaliteit van leven kunt bieden, is humane euthanasie de beste optie.

Binck8...
Citaat:

Nu zeg je toch hetzelfde als de ts.

Nee hoor, want er is totaal niet duidelijk hoe het paard verder is en of hij wel of niet pijnvrij door het leven zou kunnen als weidepaard, therapiepaard, gezelschaps paard, handpaard of wat dan ook.
Eerst moeten de vraagtekens/twijfels weg en dan pas handelen. Niet andersom! Dood is dood, en zo'n beslissing neem je als het goed is niet zomaar omdat het kan of er maar vanaf te zijn.

Daarnaast zegt ts verder wel heel erg weinig... Vraag me af of we daar ooit nog wat van horen. Maar goed de discussie slaat niet enkel op deze situatie natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 27-03-26 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt