Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rien10 schreef:Paardje02 schreef:Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.
En als je nou helemaal geen weidemaatje wil, maar een rijpaard?
Elisa2 schreef:Je hebt Pb.
Overigens ben ik niet tegen inslapen als dit de beste en meest paardwaardige optie is voor het paard. Punt is alleen dat iedereen dat hier roept zonder alle informatie en met veel projectie.
Laten we uitgaan voor wat het beste is voor het paard en niet voor de mens oke?
Gini schreef:DuoPenotti schreef:En je kan eigenaar worden en je verantwoordelijkheid nemen bij een ziek paard door hem niet de handel in te gooien.
Daar waar ook menig kreupel manegepaard wel 1 van is...
Uiteraard doe je een ziek dier niet de handel in.
rien10 schreef:Voor alle moraalridders die tegen inslapen zijn:
Wij hebben hier een besluit genomen. Als onze pony X, Y of Z gaat mankeren, gaan we er niet aan sleutelen, dan gaat hij hemelen. Wat dat is en in hoeverre de aandoening gevorderd moet zijn voordat we dat gaan doen, ga ik niet op Bokt zetten. Dat is aan ons. Het is niet slecht om je verantwoording te nemen. Slecht is niets doen, je beslissing voor je uit schuiven. Of op een ander afschuiven.
Zonnetje81 schreef:Paardje02 schreef:Ts, allereerst wat een vervelende situatie, zowel voor jou als voor het paard.
Ik ben het echter niet eens met de meeste hier, en ik ben van mening dat je een paard houdt voor het leven. Ookal is dit een dure grasmaaier. Daar hou je i.m.o. rekening mee wanneer je het dier koopt. Dus als dit paard pijnvrij (en let wel op, pijnvrij is hier een harde eis) in de wei kan lopen en paard kan zijn, vind ik dat dit altijd ver boven inslapen moet komen staan.
Als ts daarom geen gezond rijpaard kan kopen/er naast kan financieren is jammer, maar pech. Zo is het leven nu eenmaal. Als paard gezond was geweest had ts het paard gewoon gehouden en kunnen onderhouden. Dat betekend dat een paard als weidemaatje kok kan worden aangehouden.
Dat het dier niet meer bruikbaar is voor het doel staat hier volledig los van. Het is een levend wezen, geen auto dat een doel moet dienen.
Als enkel weidemaatje kan je hem waarschijnlijk ook nog goedkoper ergens stallen (verder weg, rusthuis, plekje zonder faciliteiten etc).
Maar wederom, dit geldt enkel als het paard pijnvrij zou kunnen leven. Of dit het geval is weet ik niet, en dat kan niemand in de topic weten zonder de dierenarts te hebben gesproken en het paard te hebben gezien.
Indien het paard nooit pijnvrij kan leven is inslapen het beste.
Het idee dat een paard alleen mag blijven als hij gebruikt kan worden voor een doel vind ik sowieso geen dierliefhebbende en paardliefhebbende gedachte.
Het dier dient wel een doel en dat doel is voor iedereen anders. Anderen bepalen niet voor jou wat je doel is en hoe jij je leven leidt. Ik vind dat een vorm van elkaar veroordelen en je eigen meningen en opvattingen opleggen aan anderen.
Ik hoop voor jou dat je nooit tegenslagen in je leven zult hebben met deze vreemde opvattingen.
FriesWytske schreef:rien10 schreef:Voor alle moraalridders die tegen inslapen zijn:
Wij hebben hier een besluit genomen. Als onze pony X, Y of Z gaat mankeren, gaan we er niet aan sleutelen, dan gaat hij hemelen. Wat dat is en in hoeverre de aandoening gevorderd moet zijn voordat we dat gaan doen, ga ik niet op Bokt zetten. Dat is aan ons. Het is niet slecht om je verantwoording te nemen. Slecht is niets doen, je beslissing voor je uit schuiven. Of op een ander afschuiven.
Vind dit juist een heel goed besluit. Is hier hetzelfde, gaan ze iets mankeren waar ze niet beter van worden, gaan ze ook hemelen.
Popstra schreef:Elisa2 schreef:Je hebt Pb.
Overigens ben ik niet tegen inslapen als dit de beste en meest paardwaardige optie is voor het paard. Punt is alleen dat iedereen dat hier roept zonder alle informatie en met veel projectie.
Laten we uitgaan voor wat het beste is voor het paard en niet voor de mens oke?
Wellicht hebben de mensen die dat roepen zelf al het 1 en ander van dichtbij mee gemaakt en uiteindelijk afscheid moeten nemen...
Paardje02 schreef:Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.
Kinke schreef:Paardje02 schreef:Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.
Waarom moet dat dan, waarom moet dat dier perse als weidemaatje dienen?
Kinke schreef:Paardje02 schreef:Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.
Waarom moet dat dan, waarom moet dat dier perse als weidemaatje dienen?
Kinke schreef:nee, dat is geen antwoord op de vraag die ik stel Binck8.
Citaat:Ik heb drie andere professionals van topklinieken de röntgenfoto's en zijn geschiedenis laten bekijken. Dezelfde conclusie. Als je hem geen goede kwaliteit van leven kunt bieden, is humane euthanasie de beste optie.
Citaat:Wanneer zijn leven lijden wordt en er geen uitzicht meer is op verbetering, dan laat ik hem gaan. Tot die tijd geef ik hem alles wat hij nodig heeft om zo lang mogelijk bij elkaar te kunnen zijn.
anca schreef:Ts...Citaat:Ik heb drie andere professionals van topklinieken de röntgenfoto's en zijn geschiedenis laten bekijken. Dezelfde conclusie. Als je hem geen goede kwaliteit van leven kunt bieden, is humane euthanasie de beste optie.
Binck8...Citaat:Wanneer zijn leven lijden wordt en er geen uitzicht meer is op verbetering, dan laat ik hem gaan. Tot die tijd geef ik hem alles wat hij nodig heeft om zo lang mogelijk bij elkaar te kunnen zijn.
Nu zeg je toch hetzelfde als de ts.