2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:45

imaudy schreef:
VogeltjeM schreef:
Nou inderdaad, starten bij een gewone kliniek, daar is hij nog niet eens geweest. Daarbij: hij is stout op de poetsplaats, wat betekent dat hij dus wel te hanteren is, hoe krijgen ze hem anders op die poetsplaats. :+

Waar staat precies dat het paard op de poetsplaats komt?

In de openingspost.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:45

Frydis schreef:
dry schreef:
Is er nog contact met de fokker mogelijk?
Als je meer informatie kan krijgen over de ouderdieren dan kan je beter inschatten of het karakter is of iets fysieks.

Ik heb contact gehad met de fokker. Hij weet ook van het gedrag af, maar heeft hier geen oplossing voor. Hij gaf aan dat hij denkt dat het waarschijnlijk wel over zal gaan naarmate het paard ouder wordt.

Dat roept dan de vraag op wat erachter zit. Wellicht zit daar ook een stukje van de puzzel.

Want de andere kant van het verhaal kan ook zijn als met een paard dat ik ken en als project (niet te berijden) werd aangekocht om als pakpaard mee op reis te gaan. Kenners met kennis van zaken hebben gevraagd aan de eigenaar of ie daar vrijwillig op ging zitten? (Lees: met zo'n afstamming moet ze wel staatsgevaarlijk zijn) en nee het is geen simpel paard maar met de juiste opvoeding van de eigenaar erbij heb ik er aardig wat km mee mogen maken, geheel vrijwillig en ik zou elke stap met dat paard zo over doen.

Ondanks dat blijf ik wel bij mijn eerdere advies: bepaal heel goed voor jezelf hoe ver je wil gaan, voordat het niet te betalen uit de klauwen loopt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:55

VogeltjeM schreef:
imaudy schreef:
Waar staat precies dat het paard op de poetsplaats komt?

In de openingspost.

Oh ja, wasplaats.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 00:01

BigOne schreef:
Gert van der hof? Het enige dat Gert deed is paarden totaal overdonderen.
En niemand die opvolgt hoe het de eigenaar en paard thuis verder vergaat.
Werkt misschien prima bij ongecompliceerde 3 jarigen maar bij deze?
Dier oogt om wat voor reden dan ook al zeer gestrest dus wil je het erger maken dan vooral voor zo’n oplossing gaan.

Onzin. Bel een keer 10 mensen op een startlijst van een gemiddeld csi en ze vertellen je de verhalen over hengsten en paarden die Gert zadelmak heeft gemaakt die nu internationaal meelopen. Legio gevallen. Dat je als gemiddelde paardenhouder niks hoor betekent niks.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 00:24

Persoonlijk zou ik BigOne niet willen classificeren als de gemiddelde paardenhouder die niks hoort of weet.
BigOne valt mij al een hele tijd op als iemand met volwassen en verstandige posts en is 1 van mijn favoriete bokkers. Dus daar wil ik bij deze even een lans voor breken.

Kijk een jonkie die zulk vreemd gedrag heeft even laten breken door een Gert vd Hof, ik heb daar mijn twijfels bij.
Het zeer jonge paard maakt iets duidelijk, of dat nou is dat het zich vreselijk ongemakkelijk voelt door oorzaak x of y, het paard heeft stress.
Het even laten doorbreken door een andere partij en dat hij vanaf dan normaal doet bij TS lijkt me niet heel waarschijnlijk.
Kan wel zijn dat G vd H veel paarden krijgt die daarna in de sport terug te zien zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat het allemaal dusdanig heftige gevallen waren zoals deze van TS.

Verder hoop ik dat TS veilig blijft want zo’n paard kan gewoon wel echt serieus gevaarlijk zijn. En zou interessant zijn te weten wat er uit het onderzoek komt.

roosa

Re: 2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 00:28

Zijn er überhaupt wel lieve momenten met dit paard ts??
Of staat hij 24 uur pd in de draak modus?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 07:56

996981 schreef:
BigOne schreef:
Dier oogt om wat voor reden dan ook al zeer gestrest dus wil je het erger maken dan vooral voor zo’n oplossing gaan.

Onzin. Bel een keer 10 mensen op een startlijst van een gemiddeld csi en ze vertellen je de verhalen over hengsten en paarden die Gert zadelmak heeft gemaakt die nu internationaal meelopen. Legio gevallen. Dat je als gemiddelde paardenhouder niks hoor betekent niks.

Ah, internationale sportruiters zijn nog steeds een voorbeeld? :D

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:00

Marigold schreef:
Persoonlijk zou ik BigOne niet willen classificeren als de gemiddelde paardenhouder die niks hoort of weet.
BigOne valt mij al een hele tijd op als iemand met volwassen en verstandige posts en is 1 van mijn favoriete bokkers. Dus daar wil ik bij deze even een lans voor breken.

Kijk een jonkie die zulk vreemd gedrag heeft even laten breken door een Gert vd Hof, ik heb daar mijn twijfels bij.
Het zeer jonge paard maakt iets duidelijk, of dat nou is dat het zich vreselijk ongemakkelijk voelt door oorzaak x of y, het paard heeft stress.
Het even laten doorbreken door een andere partij en dat hij vanaf dan normaal doet bij TS lijkt me niet heel waarschijnlijk.
Kan wel zijn dat G vd H veel paarden krijgt die daarna in de sport terug te zien zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat het allemaal dusdanig heftige gevallen waren zoals deze van TS.

Verder hoop ik dat TS veilig blijft want zo’n paard kan gewoon wel echt serieus gevaarlijk zijn. En zou interessant zijn te weten wat er uit het onderzoek komt.

Hoezo breken? Ja hij breekt het gedrag door, vaak veroorzaakt door de mensen zelf, er zijn maar weinig mensen die soms even door durven te pakken en dat is toch nodig om bepaald gedrag te doorbreken, het meerendeel is vaak bang en dan word het paard weer bevestigd in zijn gedrag. Daarbij zal Gert eerlijk zijn of ts geschikt is voor dit dier . Als Gert twijfelt of het medische is zal die absoluut ts eerst doorverwijzen naar een arts, Gert heeft ervaring genoeg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:08

Gini schreef:

als het gaat om te beoordelen of Gert succesvol zadelmak kan maken wel ja. Die paarden zijn immers onder het zadel ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:09

Dressage1990 schreef:
Marigold schreef:

Hoezo breken? Ja hij breekt het gedrag door, vaak veroorzaakt door de mensen zelf, er zijn maar weinig mensen die soms even door durven te pakken en dat is toch nodig om bepaald gedrag te doorbreken, het meerendeel is vaak bang en dan word het paard weer bevestigd in zijn gedrag. Daarbij zal Gert eerlijk zijn of ts geschikt is voor dit dier . Als Gert twijfelt of het medische is zal die absoluut ts eerst doorverwijzen naar een arts, Gert heeft ervaring genoeg.

Precies… zachte heelmeesters kunnen stinkende wonden maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:14

996981 schreef:
Gini schreef:

als het gaat om te beoordelen of Gert succesvol zadelmak kan maken wel ja. Die paarden zijn immers onder het zadel ;)

Ik hoop dat Gert dat inderdaad succesvol kan, zijn zaak is er rond opgebouwd.
Alleen vind ik het geen op zichzelf staand argument om het dan zelf ook te doen. Stel dat er 10 grote zadelmakmakers in Nederland rondlopen, dan zullen die alle tien heus al wel eens een csi-ruiter als klant gehad hebben. Zo zeldzaam zijn die mensen nu ook niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:34

Gini schreef:
Ik hoop dat Gert dat inderdaad succesvol kan, zijn zaak is er rond opgebouwd.
Alleen vind ik het geen op zichzelf staand argument om het dan zelf ook te doen. Stel dat er 10 grote zadelmakmakers in Nederland rondlopen, dan zullen die alle tien heus al wel eens een csi-ruiter als klant gehad hebben. Zo zeldzaam zijn die mensen nu ook niet.

Ts kan ook prima een van de andere theoretische 9 benaderen. Waar het om gaat is dat professionals kunnen beoordelen of dit gedrag te veranderen is. Daarbij is Gert een bekende, maar er zijn veel meer als hij. Gert is niet naar ieders smaak, maar hij is wel heel duidelijk. Voor zowel paard als eigenaar. Als er iets is waar beiden in dit verhaal baat bij hebben is het precies dat: duidelijkheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:12

Lekker dat paardje veel gaan knuffelen en kopjes thee mee gaan drinken TS dan los je het vast wel op +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:16

Waarom die opmerking richting TS? Ze laat het paard nu keuren, lijkt me een goede zaak. Van daaruit weer verder kijken. De discussie over welke trainingsstal staat los van haar, dat is meer een onderlinge discussie tussen Bokkers geworden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:54

Missvk schreef:
Bokt maakt van een probleem paard een killer.
Hou toch op. Jullie geven de meest gruwelijke adviezen bij een paard wat je nog nooit hebt gezien. Voor iedereen die reageert met ik had ook ooit een paard met dit gedrag... Heb je je later ooit afgevraagd welke signalen je hebt gemist. Er zijn genoeg reacties van mensen die het medisch hebben onderzocht en een uitkomst hebben gekregen voor het gedrag. Het gedrag wat TS omschrijft is niet wenselijk maar hou in godsnaam op om een dier van 2 als een bewust moordmachine te omschrijven. Daar heeft niemand iets aan en dit paard al helemaal niet. Onbegrepen gedrag noemen we dit in de mensheid.
Wij snappen het paard niet. TS snapt haar paard nu even niet. Krijg jij als mens dan ook de eeuwige weilanden? Want in dat geval kunnen we de discussie over vriendelijk rijden ook wel stoppen. Al onze super helden die opeens toch meer dwang gebruiken dan dat wij prettig vinden? Maar een 2,5 jarig monster daar lijkt opeens veel gevrijwaard?
Mensen denk even na wat je plaats. Dit paard is 2. Niemand heeft zicht op zijn huisvesting. Als dit een kind was hadden jullie dan ook zo gereageerd? Want 2,5 is gewoon een kind he

Er zijn inderdaad ook mensen met "onbegrepen gedrag". Die laat men vaak rondlopen in de maatschappij totdat ze iemand doden. En dan krijgen ze TBS. Te laat dus. Het is te hopen dat het paard van ts niet eerst iemand doodtrapt voordat er iets aan gedaan wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:04

Elisa2 schreef:
Waarom die opmerking richting TS? Ze laat het paard nu keuren, lijkt me een goede zaak. Van daaruit weer verder kijken. De discussie over welke trainingsstal staat los van haar, dat is meer een onderlinge discussie tussen Bokkers geworden.

Meer sarcastisch bedoeld aan de hand van de reacties van anderen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 11:27

Als een paard in de opfok al problematisch gedrag vertoonde in de kudde en er 0 verbetering zichtbaar is over een langere periode zou ik persoonlijk de hoop een beetje verloren zijn voor de toekomst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:05

CrazyCat schreef:
Als een paard in de opfok al problematisch gedrag vertoonde in de kudde en er 0 verbetering zichtbaar is over een langere periode zou ik persoonlijk de hoop een beetje verloren zijn voor de toekomst.

Dan had ie eigenlijk toen al door de molen gemoeten. Stel je spuit ‘m plat en haalt hem door de molen. Er blijkt iets te zijn dat op te lossen is. Je behandeld het dier en hij vertoont nog steeds hetzelfde gedrag want dit is zijn communicatie nu. Ga je elke week de DA bij het dier halen of ga je er op gokken dat het maar 1 keer fout kan zitten bij zo’n dier en hem er gewoon door slaan?

Dit is een paard waar je altijd vragen bij gaat hebben en een ervaren eigenaar ziet aan nuances vaak of het pijn is of bombarie maar dan moet je ook nog eentje vinden die die miserie over wil nemen.

Samen met TS zie ik iig geen toekomst voor het dier en we weten allemaal hoe groot zijn kans is als ie van eigenaar wisselt….. veel mooie verhalen maar uiteindelijk loopt het vaker mis dan goed.

Als je dit dier niet zelf aan kan is inslapen imo het eerlijkste naar het paard toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:10

996981 schreef:
BigOne schreef:

Klopt, ik heb me laten vertellen dat Vallegro ook een enkeltje slager zou hebben gekregen als hij niet bij Dujardin/Hester terecht was gekomen. Genoeg paarden die niet voor de gemiddelde ruiter zijn.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:16

Ik heb niet alles door gelezen dus excuus als het al gevraagd is, maar hoe zijn de ouders van dit paard van karakter?

Ben heel benieuwd hoe het nu gaat. Ik vindt dit soort paarden op een of andere manier altijd interessant. Wat wil je in de toekomst met hem gaan doen?

Succes iig

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:25

Misschien wil feather light hem als casus voor een demo?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:45

Ayasha schreef:
CrazyCat schreef:

Dan had ie eigenlijk toen al door de molen gemoeten. Stel je spuit ‘m plat en haalt hem door de molen. Er blijkt iets te zijn dat op te lossen is. Je behandeld het dier en hij vertoont nog steeds hetzelfde gedrag want dit is zijn communicatie nu. Ga je elke week de DA bij het dier halen of ga je er op gokken dat het maar 1 keer fout kan zitten bij zo’n dier en hem er gewoon door slaan?

Dit is een paard waar je altijd vragen bij gaat hebben en een ervaren eigenaar ziet aan nuances vaak of het pijn is of bombarie maar dan moet je ook nog eentje vinden die die miserie over wil nemen.

Samen met TS zie ik iig geen toekomst voor het dier en we weten allemaal hoe groot zijn kans is als ie van eigenaar wisselt….. veel mooie verhalen maar uiteindelijk loopt het vaker mis dan goed.

Als je dit dier niet zelf aan kan is inslapen imo het eerlijkste naar het paard toe.

Ja helemaal mee eens als ik een jong paard in de opfok had gehad had ik bij het eerste echt opvallende gedrag goed laten doorlichten. Dit klinkt toch echt als veel meer dan gewoon heel dominant.
Vooral het zichzelf bijten vind ik een zeer ernstig teken. En ja als ie dan in de omgang ook nog gevaarlijk is, dan zou ik eerder kiezen voor inslapen, eruit slaan is geen optie. Kun je van een paard met dit soort gevaarlijke gedragsproblemen (als het echt niks lichamelijks is) verwachten dat ze het leven moeten leven wat wij voor ogen hebben.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:54

Babootje schreef:
996981 schreef:

Klopt, ik heb me laten vertellen dat Vallegro ook een enkeltje slager zou hebben gekregen als hij niet bij Dujardin/Hester terecht was gekomen. Genoeg paarden die niet voor de gemiddelde ruiter zijn.

De Sjiem van Dubbeldam is ook een bekend voorbeeld.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:59

Ayasha schreef:
CrazyCat schreef:

Dit niet alleen, er moeten ook andere mensen (pensionhouder bv) dagelijks bij dit dier in de buurt zijn of met hem omgaan. Wat als daar iets mee gebeurt? Dat vergeef je jezelf toch ook nooit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:01

Maar wat nu als het allemaal aan TS ligt? Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar stel..moet dat paard dan maar ingeslapen worden zonder dat een prof eens naar dat gedrag heeft gekeken?