Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 18:55

Femke, dat zei m’n dierenarts ook al haha! Die had gisteren een abces open gemaakt.

Jolliegirl, ze heeft het wel onderzocht en wist zeker dat het vocht is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:56

Dat er veel vocht inzit is logisch , fikse beschadiging dus lichaam probeert het te repareren. Wondvocht ( witte bloedlichaampjes) ziet als een blaar , daar komt ook veel vocht onder. En goed dat de da al die dikke bloedklonters eruit heeft gehaald want dat had nogal even geduurd. Snap nu die oedeem onder de buik ook wel wat, dat kan ook tussen de benen door zijn gelopen.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:14

dit bedoelde ik dus wat een opluchting voor het dier

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:15

Ik heb vanaf het begin af aan mee gelezen. Ik denk dat je paard enorm opgelucht is dat de druk eraf is, wat een boel kwam daar uit. Ik vind het ook wel echt sneu voor jou en natuurlijk je paard maar ik vind dit soort dingen rete interessant!

Hopelijk herstelt ze goed want daar moet ze echt enorm last van hebben gehad.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:36

Heel fijn dat het is ontlast, dat zal je paard opluchten en complicaties voorkomen. Spoelen word denk ik wel een uitdaging want er zit geen drain in het gat begrijp ik, en dan gaat het gat echt heel snel dicht wat ook prima is. Lichaam kan het als het goed is nu zelf oplossen.
Hoop dat de bult zucht ook snel minder wordt. Die kan tijdens het verdwijnen jeuk gaan geven en er kan ook wat vocht door de huid gaan komen wat zichtbaar is al kleine gele korstjes. Time will tell. Ik ben natuurlijk geen DA maar na dik 50 jaar met paarden al heel wat gezien en mss heb je iets aan de info!
Beterschap voor je paard :knuffel:

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 21:02

Dankjewel voor je info! We gaan het zien.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:29

Wat zal dit opluchten. Een heel voorspoedig herstel voor jullie.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:11

Dankjewel!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:22

Zeer interessante filmpjes. Ik heb al goordere dingen gezien op youtube. Poeh wat moet dit een opluchting zijn voor je paard.

Nu duimen dat het niet meer terug komt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:30

Hoe gaat het vandaag? Laat ze dat spoelen ook goed toe?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 19:51

Vandaag weer een uitgebreide update (helaas).

Vanmorgen kreeg ik een appje van een stalgenootje dat ivy vandaag wel echt slecht liep. Zij was zo lief om een filmpje te maken dat ik meteen kon delen met de dierenarts. Die kan ik hier helaas niet delen, omdat daar andere mensen opstaan.

Dit was haar reactie:
We hebben natuurlijk wel daar vanalles uit gehaald en gemanipuleerd. Zou even zo doorgaan. Spoelen maar gewoon even met hele lichte betadine oplossing, dat kan irriterend zijn. Dat mag je komende 48 uur doen en daarna even laten. Kan het gaatje dicht gaan. Even checken dat Ivy geen koorts heeft. Het kan ook zijn dat de hechtingen trekken. En goed onder de mataxx (pijnstilling) houden, mocht dat onvoldoende werken dan kan eventueel bute worden gegeven. De dierenarts komt vrijdag langs voor weer een check.

Ik heb trouwens ook het verslag van gisteren nog van ze ontvangen:
Anamnese: Vorige week vermoedelijk een klap gehad op de linker bil. Een forse zwelling op de bil (semimembranosus/tendinosus) en 4/5 kreupel/stijf LA. Belasting en stappen beter op metaxx. Zwelling nam niet af in grootte, leek eerder groter te worden en wordt hard.
Onderzoek: stapt en belast LA goed. Forse fluctuerende zwelling LA op de bil. Fors oedeem rechts onder de buik. Seroom via snede geopend. Vocht gedraineerd (ong. 3 liter) en stolsels verwijderd. Daarna snede voor 3/4 gehecht. Opening open gelaten voor drainage en spoelen.
Therapie: 2x daags spoelen met een lichte jodium oplossing (slappe thee) gedurende 48 uur. Daarna stoppen met spoelen en gaatje dicht laten gaan. LET OP: zwelling moet weg blijven, mag geen pus uitkomen en paard moet fit blijven/geen koorts ontwikkelen. Dagelijks metaxx voor 600 kg. Licht stapwerk voor lymfedrainage.

Het spoelen doet ivy gelukkig enorm braaf! Dat is heel fijn. Einde van de middag weer en ook getemperatuurd en toen was ze 38.9. Toen heb ik meteen weer de dierenarts gebeld. Zij vond het ook aan de hoge kant, maar het is nu natuurlijk ook wel erg warm buiten. Haar advies is om toch even af te wachten tot morgen, als het dan 39 of hoger is gaan we antibiotica geven.

Vanmiddag had ik haar even op stal gezet, maar ik vond dat haar echt geen goed doen. Daarna was ze heel stijf en wilde ze helemaal niet meer lopen. Heel sneu om haar de stal uit te krijgen. Daarom daarna wel weer terug gezet in de wei (dat was ook het advies van de dierenarts).

Het oedeem ziet er trouwens nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 13-08-25 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:54

Jeetje wat balen zeg!

Ondanks de warmte moet een paard de hitte ipc gewoon kwijt kunnen hoor.

Zou vanavond nogmaals even tempen voor de zekerheid.

Je doet het goed!!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:55

Normaal gezien zou ze niet slechter mogen lopen door het openmaken en draineren van die bult, integendeel zelfs...

Het blijft een bizar verhaal dit zeg, hopelijk raakt ze er snel bovenop of wordt tenminste snel duidelijk wat er gaande is en hoe het aangepakt kan worden.

Edit: die bult onder haar buik is toch veel groter geworden? Als in, veel langwerpiger?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 19:56

Dankjewel! Vanavond hoop ik even te kunnen overslaan, maar mocht ik wat horen van stalgenootjes ga ik er nog een keer heen.

LG, ze heeft gewoon enorm veel pijn. Dat is ook niet zo gek nadat het is opengemaakt en de dierenarts heeft er ook flink in gewroet. Net zoals mensen hebben na een operatie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:57

Zag pas nadien je foto's, die bult op haar buik beslaat toch een veel groter oppervlakte dan voorheen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:08

Arm paard. Ik vind de zwelling toch nog wel erg groot. Zorgelijk.

Als je het niet vertrouwd bel dan gewoon nogmaals de dierenarts. Sterkte!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 20:12

Dat oedeem was gisteren ook al zo, dus die heeft de dierenarts toen ook onderzocht al. Daar maak ik me dus niet zoveel extra zorgen om. Dat oedeem zal pas gaan verdwijnen als ze weer beter kan lopen en we haar meer kunnen laten gaan bewegen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:16

Ach wat naar voor jou en je paard. Wat een zorgen kun je dan hebben. Ik hoop dat ze toch op gaat knappen en de koorts niet door zet.

Sterkte en beterschap gewenst!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 20:24

Dankjewel! <3

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:32

Misschien even contact opnemen met een lymfedrainage therapeut die ook tape aan kan leggen. Misschien dat iemand iets voor je kan betekenen zodra de wond op haar bil dicht is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 22:48

Barb, dat is wel een goeie! Ik zal checken bij mijn DA of zij iemand weet.

En vanavond had ik weer pech…

Ik werd gebeld door een stalgenootje dat ivy opgejaagd werd door een ander paard. Ze heeft haar samen met een ander stalgenootje uit de kudde gehaald. Haar wond bloedde weer een tijdje en ze liep echt op drie benen.

https://youtube.com/shorts/fyQT-tN53E4? ... ysaIbDjdn8

Filmpje van het lopen kan ik helaas weer niet delen ivm herkenbaarheid anderen.

Ze wilde toen ik er was ook echt niet de stal uit om de wond te spoelen. Maar uiteindelijk is het gelukt. Temperatuur was een keer 39.3 en twee keer 38.9. SpoedDA gaf zelfde advies als eigen DA: afwachten tot morgen. Ivy blijft vannacht iig op stal en gaat morgen op de paddock. Dit blijft zo totdat de wond wat beter genezen is.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:53

Ach jeetje…. Is dat bij paarden koorts?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:54

Feit dat het zo bloedt, dan moet er toch binnenin alsnog iets gekwetst zijn? Bloed moet toch ergens vandaan komen?
Want dit is vers bloed, geen stolselbloed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 23:00

Joyce_eddy, ja wel een beetje.

LG, ik heb geen idee. Hoop dat mijn eigen DA morgen kan adviseren. Morgen ga ik vroeg in de ochtend weer naar stal.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 23:04

Ach wat een ellende. Ik heb er geen goed gevoel bij wat je schrijft, fijn dat je de spoeddienst hebt kunnen bellen. Voor mijn idee lijkt dat oedeem ook veel erger op de buik. Het is dus nu weer afwachten. Hou haar temperatuur goed in de gaten,misschien dan antibiotica of meer onderzoek? Sterkte, hou haar goed in de gaten! (Misschien vannacht nog een keer checken?) Want is het bloeden nu wel echt gestopt??
Laatst bijgewerkt door Sabri op 13-08-25 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt