Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekeroekus

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:44

@tancreda, dit is de nieuwe versie van de explora magic. De voorgaande versie was schijnbaar minder makkelijk aanpasbaar. Echt super blij mee overigens! Gister een rondje van 12 km gereden en hij bleef gewoon doorlopen op de stenige paden en liep ook ontspannen. Hij wil op grind ed nog wel eens gespannen en kort gaan lopen. Wat natuurlijk logisch is maar niet heel best.

@evaC, je zou eventueel ook een pot jodium tinctuur kunnen halen. En dan afwisselen met hippozin. Werkte bij die van mij dit voorjaar als een tierelier. Droogt de straal uit en zorgt er ook voor dat al die vieze bacteriën dood gaan ed.
Sinds ik dat de laatste keer gebruikt heb is de rotstraal ook nog niet terug gekomen terwijl dat eigenlijk altijd een terugkomend iets was bij hem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:50

Zo te zien een hoop verstelmogelijkheden, handig!

Ik heb net bij één voerbak de rubber matten verplaatst, want morgen krijgen we hier veel regen (eerst zien dan geloven :D ) en dan zijn ze helemaal niet te mannen (vrouwen :) ).
Jasmijn kwam heel lief vragen of ze kon helpen en Boon ging er gewoon bovenop staan |o

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:46

Tancreda, ik had rubbermatten onder de slobberemmer gelegd.
Eerst een hoge flexikuip, maar daar kreeg hij ontstoken ogen van, de rand was te hoog. Later 2 lage en rubbermatten en dan met zo'n douche trekker gemakkelijk schoon te maken

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:33

Ja, dan wel niet doorlatende rubber matten, anders loopt je zoab gelijk vol met alle slobber deeltjes :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:04

Oh, niet doorlatende rubber matten heb ik misschien ook nog wel ergens liggen. En een speciekuip of iets groters kan ik ook nog wel proberen.

Osphos ken ik nog niet. Hopelijk gaat hem dat helpen @Celebi! Snelle google zegt vooral voorbenen, maar ik begrijp dat het dus veel ruimer werkt?

Voor de hoestbuien krijgt pony idd al wat supplementen erbij, maar het heeft voornamelijk met de verplatte luchtpijp te maken, en dat gaat helaas niet over en werkt niets voor. Ik probeer de weerstand hoog te houden en met bepaalde hoestdrankjes de luchtwegen ook wat 'te smeren' te houden. Maar zodra ze zich inspant krijgt ze hoestbuien helaas.

@ EvaC, naar binnen geslagen rotstraal klink took niet fijn, maar wel fijn dat het wel te behandelen lijkt. Wellicht dat iets voor de weerstand haar er idd ook bij kan helpen.

Koekeroekus, nog nooit van die schoenen gehoord, maar ik vind ze er fijn uit zien! En top dat ze zo goed werken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:05

pluisbeer schreef:
Eerst een hoge flexikuip, maar daar kreeg hij ontstoken ogen van, de rand was te hoog.
Bedoel je dat hij met zijn ogen tegen de hoge rand aan kwam ?? Of hoe moet ik dat zien ??

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:20

Klopt inderdaad, is ontwikkeld voor een bepaald type artrose in de benen. Maar ik vroeg het aan mijn dierenarts of hij er dan niet ook baat bij kon hebben omdat het lichaamsbreed werkt en die zei me inderdaad dat het best wat zou kunnen doen. Geen garanties natuurlijk. Het is wel duur, maar wilde graag nog iets proberen om hem echt te ondersteunen zodat ik in ieder geval gevoelsmatig alles nu heb gedaan. Als dat hem bij wijze van spreken nog een jaar onbezorgde ritjes geeft of minder ongemak in totaliteit dan heb ik dat geld er 100% voor over natuurlijk. En ik blijf nu toch maar denken over 'wat als het gewoon ook het SI is?' en hem de hele molen weer intrekken wil ik ook niet perse dus dan leek me dit een mooie middenweg omdat het verder geen diagnostiek vereist en het gewoon op stal gedaan kan worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:31

Celebi schreef:
Jeetje wat een grote update haha. Die hoestbuien klinken niet zo fijn. Geef je daar ook wat voor al? Zo jammer als ze zo graag willen maar het lijf ze tegenhoudt. Ook bij de grote. Y;(

Hier ook weer een update. Met de dierenarts overlegd om volgende week Osphos te proberen vanwege artrose. Kijken of dat verlichting kan bieden voor de komende wintermaanden. Hij liep eigenlijk super goed deze zomer, maar begint nu weer iets struikelig te worden met de regen afgelopen week en de iets koudere nachten. Dus dat merk ik gelijk. Hij heeft sowieso artrose in de heup maar omdat hij misschien ook elders nog last heeft (SI?) leek me een injectie voor het gehele lijf wel interessant. En dan gaat hij wellicht ook weer beter bij de smid.

Heel interessant!
Kan die injectie op locatie?
Bij Kelly probeer ik ook een en ander om de ongemakken van de artrose wat te beperken.
Ze krijgt nu kurasyn en valt me op,dat ze niet meer continue op rust staat met de achterbenen, ze staat veel meer gewoon vierkant.
Dus dat doet blijkbaar ook iets.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:44

Zeker! Schreef het toevallig ook aan het einde van de post hierboven. Hiervoor hoeven ze geen diagnostiek te doen verder en het is gewoon een simpele injectie die op stal kan net als een bloedafname en vaccinatie. Enige is dat er natuurlijk wel bijwerkingen kunnen optreden en dat is net als met een vaccinatie een beetje een grieperig en lamlendig gevoel na inspuiten. Ze kunnen er soms een beetje buikpijn van krijgen en koliekerig van zijn maar in veel gevallen trekt dat heel snel weer weg en gelukkig komt het ook weer niet extreem vaak voor. Als hij zich 1 dagje niet helemaal fit zal voelen maar over een paar maanden misschien wel lekkerder kan bewegen gedurende de hele winter is dat voor mij sowieso die overweging waard. En hij heeft verder ook eigenlijk nooit last van entingen, zelfs niet van Rhino die best pittig schijnt te zijn, dus ik heb goede hoop dat het prima kan. Het schijnt een beetje vergelijkbaar te zijn met Tildren, alleen dan met minder bijwerkingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:55

Ja overal zit wel bijwerking aan weet ik.
Maar doet dit echt iets tegen de pijn?
Want de artrose is onomkeerbaar, daar veranderd niks meer aan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:20

De studies zijn natuurlijk alleen op de hoef katrol en voorbeen problemen getest maar de uitslag daarvan was het volgende:

Citaat:
Inclusief de 18 mislukte behandelingen op dag 56 bedraagt het geschatte algehele succespercentage voor OSPHOS op dag 180 65,4% (51/78).

Bron: https://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/f ... 175e86#pre

Het succes was gemeten op basis van kreupelheidsscores dus de kreupelheid werd minder. Geen idee precies hoe maar de activiteit van botresorptie nam af en daardoor denk ik ook de pijn en misschien ontsteking? Geen idee over dat laatste hoor.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:40

Grit schreef:
In de straal (als er openingen zijn) kun je ook appelazijn druppelen tegen rotstraal/ eventuele schimmelgroei.

Gebruik je dit om het te voorkomen of juist als behandeling als ze het al hebben?

Koekeroekus schreef:
@evaC, je zou eventueel ook een pot jodium tinctuur kunnen halen. En dan afwisselen met hippozin. Werkte bij die van mij dit voorjaar als een tierelier. Droogt de straal uit en zorgt er ook voor dat al die vieze bacteriën dood gaan ed.
Sinds ik dat de laatste keer gebruikt heb is de rotstraal ook nog niet terug gekomen terwijl dat eigenlijk altijd een terugkomend iets was bij hem.

Thanks voor de tip! Hypozin schijnt de bacteriën ook te doden, maar er even extra tegenaan kan volgens mij geen kwaad.

Tancreda4 schreef:
@ EvaC, naar binnen geslagen rotstraal klink took niet fijn, maar wel fijn dat het wel te behandelen lijkt. Wellicht dat iets voor de weerstand haar er idd ook bij kan helpen.

Het is naar buiten gegaan gelukkig. Naar binnen heb ik al horrorverhalen over gelezen :=

ellepel schreef:
Heel interessant!
Kan die injectie op locatie?
Bij Kelly probeer ik ook een en ander om de ongemakken van de artrose wat te beperken.
Ze krijgt nu kurasyn en valt me op,dat ze niet meer continue op rust staat met de achterbenen, ze staat veel meer gewoon vierkant.
Dus dat doet blijkbaar ook iets.

Hoe lang geef je al kurasyn? Ik heb de mijne er ook ruim een maand op gehad en merkte echt op geen enkele manier verschil. Ik heb de fles opgemaakt en geen nieuwe meer gekocht. Ook zonder merk ik geen verschil.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:47

EvaC schreef:
Grit schreef:
In de straal (als er openingen zijn) kun je ook appelazijn druppelen tegen rotstraal/ eventuele schimmelgroei.

Gebruik je dit om het te voorkomen of juist als behandeling als ze het al hebben?.

Onze bekapster adviseert het voor beide situaties.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:49

Ik gebruik daar op aanraden van de hoefsmid en dierenarts trouwens Hoofflex voor. Zou je ook nog naar kunnen kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:51

Eva, een paar weken, ik weet niet precies hoe lang.
Het vierkant staan viel me op en ze loopt iets vlotter.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:56

DubbelFun schreef:
pluisbeer schreef:
Eerst een hoge flexikuip, maar daar kreeg hij ontstoken ogen van, de rand was te hoog.
Bedoel je dat hij met zijn ogen tegen de hoge rand aan kwam ?? Of hoe moet ik dat zien ??

Ja, inderdaad. Alles zat onder de slobber, de rand ook en blijkbaar kwam hij met zijn ogen, of vlak erbij langs die prut.
Opeens viel het kwartje bij. Lagere bakken gekocht, en dat hielp

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 09:20

Ik heb met mijn andere vliegenkap (die star wijduit staat) wel gehad dat die kap hard sleet langs die harde rand omdat ze uit de hooibak altijd de restjes dicht langs de rand weg haalde. Die is idd ook hoog.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 06:08

Gisteren zag ik dat Magnifique weer meer moeite had om op te staan na het rollen. Toen ze stond meteen weer rennen en springen. Het is zo lastig.. voor de rest is ze nog zo goed. Ze heeft linksachter altijd al een wat zwakker been gehad, maar met rijden en trainen het eigenlijk goed gekregen. Ondertussen is die bespiering er natuurlijk niet meer. Met rollen rolt ze altijd precies zo dat net dat been onder komt te liggen dus dan net die kracht mist.
Hoefsmid had het erover dat hij paarden kon die ze dan inspoten met anabolen om het wat sterker te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:02

Nee geen ervaringen mee. Ik doe zelf nu wat oefeningen met m'n merrie om het toch wat sterker te proberen te maken achteren. Dat wisselt van wat fysio en trek oefeningen, tot aanspannings oefeningen van de knieën, achterwaarts en paar passen zijgangen. Super lastig voor haar door de artrose bik t bekken, maar we doen t rustig aan, niet veel (paar passen per keer en eerst lang instappen), en paar x per week.

Ik zag dat mijne ook een paar x niet goed op kwam namelijk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:03

Nou het doet wel wat met het gedrag, misschien moet je er even een topic voor aanmaken om te kijken wat mensen voor ervaring er mee hebben bij hun paard?
Kelly staat ook niet altijd even soepel op.
dan blijft ze heel kort even zitten ..al gebruikt ze dat moment ook vaak om even de buik te schuren :j
Ik vind het niet heel alarmerend eigenlijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:23

Blijven zitten is ook al een teken maar idd wat minder erg vind ik. Ik heb een paar x gezien dat mijne weer terug ter aarde stortte. Voor mij een teken toch wat vaker oefeningen te vragen (en d'r artrose spul even tijdelijk wat te verhogen). Ik heb het nu al weer even niet gezien. Maar zie - ondanks de camera - niet alle momenten van opstaan.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:11

De mijne moet ook altijd als hij ligt even al rollend extra vaart maken om goed op te staan. Als hij de ruimte heeft dan lukt het zo. Soms als het moeilijker gaat dan kiept hij nog even om, ligt dan plat. Diepe zucht en weer proberen vaart te maken en op te staan.
Het gaat zeker moeizamer, maar zolang het nog lukt zonder al te veel struggle ben ik er oke mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:18

Bovenstaande heb ik met mijn oudje (34 geworden) ook mee gemaakt. Die had wel 3 a 4 mtr nodig aan zijruimte bij het opstaan omdat de balans totaal zoek was. Reden waarom ze in stal ook niet meer ging liggen en ze dus altijd buiten moest blijven.
Toen ze ook buiten haast niet meer op kon staan en ze dus steeds minder tot niet meer ging liggen kreeg ze slaaponthouding wat zich uitte in epileptische aanvallen en ging ook het gedrag van Boon naar haar toe veranderen.
Dit was voor mij de reden om haar uiteindelijk te laten gaan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:06

Hier gaat het opstaan gelukkig nog goed, maar de buik schuren is hier ook favoriet. :j

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:17

Ik heb voor Jippe zowel een voerbak als een grote wijde emmer. Maar zijn halve stal zit altijd onder. Hij eet nml terwijl hij om zich heen kijkt EN met zijn hoofd omhoog zodat t beter ‘zakt’ door de zwaartekracht. Doet ie zelf… dus helaas zal bij hem grote kuip of voerzak niet helpen :Y) dus het ligt ook wel aan t waarom ze zo knoeien. Ik heb nu wel een andere bak tussen voerbak en drinkbak hangen wat hoger zodat zijn waterbak schoner blijft want anders zit die helemaal vol slobber.