Voeding volbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:04

Daihyo schreef:
ilora schreef:
Wat ik mij net bedenk. Ze zijn sinds een week 's nachts op de paddocken gegaan in plaats van dag en nacht op de wei met hooi naar snachts op paddock met enkel hooi. Kan het deze combinatie zijn?
Momenteel staat ze rustig te grazen met de andere. Dochter heeft er 30 minuten mee gaan wandelen en wat gedraafd op advies van de dierenarts.

Ik haal even dit eruit, maar ja dat kan zeker. Gras bevat nu veel meer water, hooi maar 10-15%. Als een deel van het rantsoen dan ineens minder water bevat, kan de mest steviger worden en kunnen ze wat buikpijn krijgen, zeker als ze al zo gevoelig op de darmen is. Bewegen is dan goed, maar je zou ook de slobber wat natter kunnen maken, water over de muesli of het hooi nat. Dan maak je de overgang net wat makkelijker.

De slobber maak ik al redelijk nat. Heb er eentje staan dat gevoelig is voor slokdarmverstopping. Maar goed plan om eventueel de muesli ook mee nat te maken. Hooi nat maken eten ze niet graag. Ooit geprobeerd en mocht het zelf eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:23

:')
Ze heeft in ieder geval wel een duidelijke eigen mening :D
Je zou ook nog wat lijnzaad of een scheutje lijnzaadolie los kunnen toevoegen, dat maakt de mest nog wat zachter en makkelijker door de darmen. Geen psyllium of bietenpulp, dat maakt de mest juist vaster omdat het water aan het voer onttrekt in de maag en darmen.

Oh en nog een aanvulling: een nacht op stal ipv op de wei betekent ook minder bewegen, dus ook daardoor kan er wat verstopping of buikpijn optreden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:37

Ik zou eerst even voorzichtig zijn nu na de koliek en dan weer doorgaan met wat je nu voert.
Daar komt ze al van aan. Dus ik zou niet meer gaan rommelen met andere soorten. Wel de muslie ook mee gaan weken.

ilora

Re: Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:48

Momenteel doet ze het goed. Heeft gisteren kleine porties slobber gehad.deze morgend een iets grotere portie en ging goed. Vanmiddag misschien terug beetje muesli bij voegen ? En zo geleidelijk terug opbouwen. Maar momenteel gaat het goed

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:23

Gelukkig maar :) !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:46

Fijn!

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:59

Even een update. Onze volbloed gaat op en af . We gaan volgende week naar de kliniek na vandaag. Met opzadelen om te gaan wandelen heeft ze zich ineens los getrokken en is beginnen bokken en beginnen flippen. We hebben ze kunnen vangen en eens het zadel los was en eraf is ze gekalmeerd. Dit is geen normaal gedrag meer. Ze is de laatste dagen enorm humeurig en kribbig en staat ook zo hengstig als iets en enorm zenuwachtig. Maar gedrag vandaag is niet normaal we kunnen volgende week woensdag op afspraak. Hopelijk meer duidelijkheid

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:10

Zo ziet ze er nu uit.
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:11

Ze lijkt ook heel erg strak in haar lijf te zitten.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:07

Ja gespannen en met momenten opgetrokken. Wat ze gisteren deed was echt niet normaal. Was zelfs nog niet lopen was gewoon bokken en met vier benen tegelijk vooruit springen. Hopelijk woensdag meer duidelijkheid

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:10

Heb je haar maag al eens na laten kijken op zweren?

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:17

Ze is van de winter iets voor kerst gecontroleerd met gastroscopie. Toen was ze clean. Maar ja op bijna een jaar kan veel veranderen vermoed ik .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:21

Is ze gekeurd toen jullie haar kochten? En dan vooral de bovenlijn ook, maar sowieso hele lijf? En dan niet alleen klinisch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:24

Goed dat je het laat onderzoeken, zeker als de reactie ineens zo heftig is. Dan ga je bijna aan een onderliggend probleem denken. Pijn geeft ook stress en een strak lijf.
Hopelijk word je wat wijzer en kun je het oplossen. Succes!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:26

Precies wat Daihyo zegt, zou ook deel het voer 'probleem' kunnen verklaren. En succes vergat in ik vorige bericht maar natuurlijk heel veel succes ook

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:04

Ze is gekeurd geweest omdat ze zo mager was. Had toen maagzweren en is bijna vier maand behandelt met heel langzaam afbouwen . En na die vier maand zag ze er super uit.
Zo zag ze eruit na de behandeling van de maagzweren.

Afbeelding

Tot ze vorig jaar die zware koliek kreeg. Sindsdien blijven we precies op de sukkel met haar gewicht. Daarom deze winter toen die gastroscopie maar was geen maagzweren maar zwaar vitamine e te kort wat ze sindsdien nu constant bijkrijgt.

We kunnen er niet vroeger terecht dan volgende week woensdag. Gewone dierenarts kan vroeger komen maar wil liever ineens kliniek

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:52

Maar ook gekeurd met foto's of niet?

En goed hoor naar de kliniek gaan. Daar kunnen ze veel uitgebreider zoeken dan thuis. Zulke dingen ga ik altijd voor naar de kliniek zodat je meteen door kan pakken wat thuis veel lastiger is of verspreid over meerdere afspraken (ook uiteindelijk duurder is dan)

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:08

Niet gekeurd met foto's we zijn ermee bij wim malisart geweest. Die heeft zo'n apparaat dat het lichaam scant. En alles zag er goed uit

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:11

ilora schreef:
Niet gekeurd met foto's we zijn ermee bij wim malisart geweest. Die heeft zo'n apparaat dat het lichaam scant. En alles zag er goed uit

Apparaat die het lichaam scant?
Thermografisch ofzo?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:34

Je weet dat alleen dierenartsen diagnoses mogen stellen?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:10

Bij een paard dat zo reageert zou ik ook zeker röntgenfoto's van de rug maken

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:48

Muze schreef:
Je weet dat alleen dierenartsen diagnoses mogen stellen?

Ja dat weet ik en hij is een heel hoog aangeschreven dierenarts hier.

Ja vermoed dat het thermografisch is denk ik. hoe het juist werkt geen idee Je kan de ligging en grote van de organen zien. Ontstekingen lokaliseren .
Ze is daar gekeurd geweest inclusief buigproef enzo
Laatst bijgewerkt door ilora op 02-10-25 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:49

Zowizo hebben we woensdag een afspraak in de kliniek

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:50

Bowo schreef:
Bij een paard dat zo reageert zou ik ook zeker röntgenfoto's van de rug maken

Het rare is dat ze altijd goed gelopen heeft. Ze reageerde gisteren enorm fel op het zadel. Zadel is half jaar geleden nog nagekeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:05

Half jaar is lang hoor vooral als een paard zo enorm veranderd qua lijf met afvallen en aankomen enzovoorts. Zelfs zonder zulke grote veranderingen zouden mensen zadel 2 keer per jaar na moeten laten kijken. Paarden veranderen altijd door het jaar heen en als het goed js ook qua bespiering, dus wil je laten nakijken voordat er problemen ontstaan zal je dat toch regelmatig moeten laten doen.

Maar ik zou naar een normale kliniek gaan waar ze röntgenfoto's kunnen maken. Die soort scan is wel een hele aparte voor een keuring en dat zijn nou niet echt dingen die normaal daarbij nagekeken worden. Als je iets naast een klinische keuring doet wil je juist weten hoe de botten zijn.

Zijn de maagzweren wel met een normale scopie ontdekt toen? En de keer daarna ook met scope nagekeken ipv zon scan?