Pus bij dichtgezette merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:39

TS, voel je hier aub niet rot bij door de opmerkingen. Dichtzetten wordt vaak gedaan en als ze lucht zuigt langs achteren is het preventief misschien juist goed. En moet je niet wachten tot ze baarmoederontstekingen gaat krijgen om dan pas in te grijpen.
Dat ze er nu even last van heeft kan gebeuren En weet je niet op voorhand. Maar is ook zo weer verholpen.
Zelf heb ik het nog nooit gedaan.

Over waarom fokken met eventueel HTK paard: niet elke ruiter wil een sportgefokt paard onder zijn kont. Die heerlijke mengelmoesjes van vroeger waar je gewone fijne recreatiepaardjes zonder meer aan had vind je nog amper. Jammer is dat. En dat vinden meerdere.

Fijn dat het er nu beter uitziet. Hop naar straks hopelijk een gezond veulentje!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:43

Zonnetje81 schreef:
Bij de paarden kan nog alles meent men. Fok maar raak en doe maar iets want alles is normaal.

Wat een onzin. Als je een vermeerderaar bent, ja

Bij het fries stamboek staan er serieuze boetes op (paar duizend euro) als je een risico paring doet

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:44

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij kan je mensen niet met dieren vergelijken. Als ik zie hoe mijn katten getest worden etc en oh wee je gebeente als ik met een kat met ook maar enige cosmetische afwijking durf te fokken of teveel inteelt wat berekend moet worden. Bij de paarden kan nog alles meent men. Fok maar raak en doe maar iets want alles is normaal.

Je doet nu net of er bij katten (of honden) nooit random aanparingen worden gemaakt. Ik zal der gemakshalve doen alsof er niet honderd poedelkruisingen rondlopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:45

Little_Gift schreef:
Ik vind dit altijd zo vreselijk erg hé, een merrie dichtnaaien... Wie doet dat nou toch?! Zou nooit mogen maar goed, de grote massa doet het dus hé, we doen het allemaal maar ook gewoon...

Als de natuur het niet bedoeld heeft, dan zit daar heus een reden achter!

Ik heb een merrie dicht laten zetten die niet dragend is, waarom? Ze zuigt lucht en loopt daardoor anders 365 dagen per jaar met een ontsteking in de baarmoeder, ik heb een zoveel blijere pony die ook duidelijk beter wordt in conditie....

Johnie

Re: Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:56

Wat absurd dat dit nog steeds gebeurd en ook nog wordt goed gepraat.
Is het medisch, of de eerste keer dat je het ontdekt al tijdens de dracht dan soit.
Maar willens en wetens blijven fokken met een merrie die keer op keer dichtgenaaid en open geknipt moet worden is gewoon barbaars en egoïstisch. En om dit te vergelijken met vrouwen die er zelf voor kunnen kiezen is helemaal onzin natuurlijk.
Echt onbegrijpelijk dat hier zo luchtig over gepraat wordt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:01

Little_Gift schreef:
yarkayunda schreef:
Dierenarts heeft teruggebeld. Het was een andere dierenarts overigens. Ik moet haar even temperaturen en 3x per dag schoonmaken met betadine. Ik heb jullie meningen ook gedeeld met de dierenarts en ze gaf aan dat de merrie hier echt geen last van heeft. Ze gedraagt zich verder ook gewoon normaal. Als ze het niet dichtzetten kan ze een ontsteking in haar baarmoeder krijgen en dat wil ik natuurlijk ook niet. Als ik dit vantevoren had geweten had ik haar natuurlijk nooit laten insemineren. Maarja.. achteraf is mooi wonen

Zoek eens op op gesloten baarmoederontsteking en open baarmoederontsteking... Nog altijd beter dat het eruit kan dan dat je de ontsteking opsluit in de baarmoeder!

Dichtzetten gebeurt alleen omdat men anders bang is het veulen te verliezen. De DA is aan het banketstaaf want hoezo zou zij een baarmoederontsteking krijgen omdat er lucht in de baarmoeder zit? Je brengt niks in in de baarmoeder hé, dus ook geen bacteriën... Tenzij je gaat insemineren/dekken...

En waarom laat je überhaupt een merrie met spoelwormen die zoveel ontwormingen nodig heeft, insemineren?? Je weet dat meeste ontwormingen niet goed zijn tijdens dracht?

Jez... wat een reactie weer. Maar goed ik zal je even informeren, de baarmoeder heeft een ingang in de vulva, als de boel wat verzakt, niet zo handig is aangelegd of de merrie hogere dressuur oefeningen moet doen en daarmee lucht in de vulva zuigt kunnen hiermee heel makkelijk (poep) bacteriën mee worden genomen. Welke dan door ook de baarmoeder in kunnen gaan en dan daar lekker gaan zitten groeien. Als je het paard dicht zet, zet je een stukje van de vulva dicht door een reepje huid aan beide kanten weg te snijden en aan elkaar te hechten. Dit vergroeid dan. Dit kan dan zo dicht blijven zitten zolang er geen bevalling gaat zijn. De merrie kan gewoon plassen, gewoon hengstig worden en vaak ook nog wel gedekt of geinsemineerd worden. Je zet dus niet de baarmoeder dicht en je sluit dus ook geen ontsteking op. Het is wel raadzaam om als er al.een ontsteking in de baarmoeder zit hier ook wat mee te doen al worden de meeste paarden er niet zo.ziek van als honden.

Als het veulen eruit moet, moet de vulva weer groter gemaakt worden anders zal zij uitscheuren. Gelukkig is het op dat moment wat minder gevoelig maar dit vind ik zelf zieliger als het dichtzetten.

En wat betreft de wormen en ontwormen en dekken daar kan je een mening over hebben maar volgens mij wordt daar niet om gevraagd. Wil je er wat van zeggen geef dat een juist advies over de situatie.

denisesilver schreef:
TS dat is wel vreemd dat ze al dicht is gezet zonder scan. Mij staat bij dat het normaal wordt gedaan na toch sowieso de 18 dagen scan. Ik zou sowieso een andere da bellen. Pus zou ik toch graag door de da met eigen ogen laten bekijken en onderzoeken.
met 18 dagen heb je mogelijk al een baarmoeder ontsteking. Maar het kan ook zijn dat het pas later opgemerkt wordt natuurlijk.

Wat betreft de reactie op de hechtingen:

De dierenarts heeft oplosbare hechtingen gebruikt. Zie het al de draadjes van een suikerspin maar dan heel veel en niet zo kwetsbaar. Na een tijdje lost het op. Een 3-0 draadje die we voor sterilisatie kat gebruiken heeft alleen vaak al een maand of langer nodig. Ik denk dat hier draad 0 of dikker is gebruikt, het duurt dus wel even voor het is opgelost maar het lichaam is hier wel mee bezig. Een druppeltje pus zonder ziek zijn of koorts moet de merrie kunnen handelen. Schoonmaken kan helpen. Wordt alles viezig en nattig of dik (echt dik want een beetje zwelling als reactie heb je al snel) wil je natuurlijk meteen een dierenarts inschakelen. Deze hechtingen zullen er op de duur uit vallen. Je kan het ok wat vergelijken met een splinter, het lichaam maakt ontsteking aan om het eruit te werken en gaan bijbehorende bacteriën gelijk telijf.

Als je dit open haalt heeft de merrie zowel links als rechts een wond zitten, er wordt namelijk eerst een wond gemaakt zodat het daarna met elkaar vergroeid. Dit wordt een verdoving gedaan. Je hebt dan risico dat het raar aan elkaar gaan groeien en de boel scheef wordt. Of dat de wonden gaan ontsteken. Ik zou er nu niets meer aan doen, met 18 dagen scannen afhankelijk van de uitslag keuzes maken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:59

Cioccolato schreef:
Een merrie die lucht zuigt is echt niet ineens zo genetisch kapot dat er geen goed/fijn/leuk/braaf paard uit kan komen met een beetje hulp.

Genetisch kapot zijn erfelijke aandoeningen. Een uitgelubberde vagina is geleefd.

Volgens mij is dit ook helemaal geen erfelijk genetisch probleem.

We steriliseren toch ook niet alle kinderen van vrouwen met een verzakking (prolaps), omdat ze waarschijnlijk slechte genen hebben?

Ik ben in ieder geval ontzettend blij met de nakomelingen van Bella (die was al dichtgezet toen ik haar kocht als sportpaard i.v.m. enorm lucht aanzuigen en problemen hiervan). Geen van haar nakomelingen heeft dit probleem en Bella maakt aanzienlijk meer stennis van een wormenspuit of een influenza-enting dan van het dichtzetten. Dan staat ze gewoon rustig te wachten tot ze weer mag gaan eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:01

Om fokker te zijn heb je ook geen diplomas nodig en begin je ook vaak met 1 eerste eigen veulentje uit je lieve (oudere) merrie.
Ik ken niemand die zei " ik word nu fokker!" die een stel merries kocht om vervolgens vol te stoppen.
Iedereen begint als htk fokker toch!?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:14

Nope popstra, ik ken er wel meer die naast een rijpaard ook fokdier(en) kochten en daar gelijk mee fokten voor verkoop.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:38

De noemer fokker valt voor mij niet onder met maar 1 merrie fokken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:50

Lailapri, bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:52

Popstra schreef:
Om fokker te zijn heb je ook geen diplomas nodig en begin je ook vaak met 1 eerste eigen veulentje uit je lieve (oudere) merrie.
Ik ken niemand die zei " ik word nu fokker!" die een stel merries kocht om vervolgens vol te stoppen.

Ik ben zo anders wel begonnen hoor. :=
3 goede fokmerries gekocht en gaan fokken...

En ik ben vast niet de enige

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:45

Quir schreef:
Popstra schreef:

Ik ben zo anders wel begonnen hoor. :=
3 goede fokmerries gekocht en gaan fokken...

En ik ben vast niet de enige

Niet met 3 maar met 1 goede merrie (keurmerrie).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:09

Mijn fokmerrie is ook dichtgezet. Het dichtzetten zelf doe ik vlot na het veulenen en kan vaak zonder sedatie, met een klein beetje lokale verdoving. Als ik haar niet direct na het veulenen dicht zet, zuigt ze telkens lucht aan en schoont haar baarmoeder niet op. Dan krijgt ze echt fors koorts en pus in de baarmoeder, ondanks dat de nageboorte wel volledig af is. Ze staat bij het dichtzetten gewoon in de stal te eten. De truc is om maar een heel dun laagje slijmvlies te pakken. Het open maken voelt ze meestal niet eens omdat het littekenweefsel is. Scherp schaartje, bloedt niet. Soms enkele dagen voor de bevalling en soms ook tijdens/net er voor. Mijn merrie is super blij wanneer ze drachtig is en ook met veulen aan de voet, veel blijer dan als ze dat niet heeft.
Ze heeft inmiddels een blessure waardoor rijden/werken geen optie meer is. Daardoor verslappen haar buikspieren wat en dat maakt de vulva nog wat meer weggezakt en horizontaler. Veulen nummer 9 nu in de maak, dat zal ook niet geholpen hebben met hoe netjes het er van onder nog uit ziet :')

Ik heb hier niet zo'n moeite mee, maar ieder z'n ding. OPU/ICSI heb ik bv wel moeite mee en zou ik nooit overwegen. Al ben ik wel van plan haar eierstokken na haar dood eruit te halen en te kijken of we daar nog OPU op kunnen doen om nog een laatste veulentje te fokken. Voor ieder ligt de grens ergens anders.. en dat is prima. Ik denk dat het er ook aan ligt in hoeverre je merrie het oké vindt. Als je haar driedubbel gesedeerd met de praam op moet zetten, is het wat anders dan wanneer het gewoon in rust gaat.

Vergelijken met een uitgescheurde vrouw vind ik wel ver gaan. Uitscheuren is echt een traumatische wond, vaak met betrokkenheid van de huid, er zit ook veel zwelling bij. Dat doet echt gemeen zeer. Dit dichtzetten is als het correct gedaan wordt een heel kleine chirurgische wond, puur een laagje slijmvlies-overgang huid. Ik denk dat de meeste merries meer zo iets hebben van die draadjes kriebelen, dan dat ze hier echt pijn van ondervinden.

Onbekend maakt onbemind. Het ziet er wel wat vervelend uit, zo'n dichtgenaaide vulva. En ik gebruik zelf liever onoplosbaar hechtdraad, zodat je na een dag of 10-14 de hechtingen kunt verwijderen. Daarna ziet het er weer normaal uit.