Peesblessure, ervaringen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:46

Helaas ervaring met peesblessure… enige wat ik kan zeggen is dat het tijd kost, veel tijd… mijne echt bijna een jaar op het land gezet zonder enkele beweging (wel 24/7 buiten) en toen kwam hij er vanaf, da zei dat ik geluk heb gehad want veel eigenaren nemen niet de tijd en blijven tussendoor “aanrommelen” zoals hij zei, had al veel paarden daardoor kapot zien gaan…

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:23

Zidore schreef:
Helaas ervaring met peesblessure… enige wat ik kan zeggen is dat het tijd kost, veel tijd… mijne echt bijna een jaar op het land gezet zonder enkele beweging (wel 24/7 buiten) en toen kwam hij er vanaf, da zei dat ik geluk heb gehad want veel eigenaren nemen niet de tijd en blijven tussendoor “aanrommelen” zoals hij zei, had al veel paarden daardoor kapot zien gaan…

Dat is denk ik wel een oude/ouderwetse dierenarts dan. Een jaar het land opgooien en daarna verder kijken, is wat vroeger altijd gedaan werd. Op zich werkt het wel, het gat in de pees gaat wel dicht met lidtekenweefsel en het dier zal wel weer belastbaar worden, maar het is niet de optimale methode om de structuur van het lidtekenweefsel dusdanig te krijgen, dat het de kwaliteit van het originele peesweefsel benadert.

Inmiddels is wel bewezen dat de kwaliteit/structuur van het weefsel waarmee het gat gevuld wordt cruciaal is voor in hoeverre het paard weer volledig belastbaar wordt. Door het gat zo snel mogelijk te dichten (bv door laseren) en daarna heel gecontroleerd met regelmatige scans om de progressie op de voet te volgen, op te bouwen, wordt de structuur gewoon beter als wanneer je hem zomaar het land opgooit en niet belast.

Op het land blijft de structuur rommelig, en een rommelige structuur heeft veel minder flexibiliteit dan een geordende structuur. Die ordening verkrijg je door zodra het gat gedicht is, gedoseerd en gecontroleerd te gaan belasten.

De trekkracht van het ongestructureerde lidtekenweefsel is wel net zo groot als dat van gestructureerd lidtekenweefsel (het wordt nooit meer peesweefsel), maar ongestructureerd heeft veel minder flexibiliteit, waardoor de druk op het niet aangetaste deel van de pees groter wordt bij piekbelasting, zoals een keer in een kuil stappen of landen bij een sprong. De blessure geneest dus wel, maar de kans op een nieuwe blessure, vaak precies op de overgang van het lidtekenweefsel en het peesweefsel, is groter wanneer de structuur niet optimaal opgebouwd wordt.

Welke behandeling je ook kiest, de nieuwe structuur heeft nooit dezelfde unieke eigenschappen als onaangedaan origineel peesweefsel...loeisterk èn flexibel. Maar met de juiste behandeling en vooral ook opbouwen onder begeleiding van heel regelmatig scannen, kun je deze eigenschappen wel zo veel mogelijk benaderen en daarmee een duurzamer herstel krijgen.

En ook met laseren en gedoseerd opbouwen, ben je echt wel een half jaar onderweg voordat je weer echt helemaal klaar bent met de revalidatie.

Wat wel vaak gebeurt, en wat inderdaad slechter is als een jaar het land opgooien, is dat zodra het been niet meer dik en warm is, en het paard niet meer kreupel loopt, dat er weer opgebouwd gaat worden. Dat is echt een garantie op dat de blessure erger terug komt. Dus daarmee vergeleken heeft jou dierenarts gelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:36

Dat is precies wat ik bedoel, Oji. Alleen jij omschrijft het wat beter :+

Wij werden voor gek verklaard met het continu scannen en het opbouwschema. Maar van de paarden die tegelijk geblesseerd is die van ons de enige die nog leeft en weer volledig belastbaar is.

Mijn da doet of adviseert dus precies hetzelfde als wat jij beschrijft en is ook niet meer voor boxrust. Dat noemt hij ook ouderwets. Mijne heeft altijd vrije beweging mogen hebben, het is alleen wel van belang dat ze niet continu de boel op stelten zetten. Maar het stuk vrije beweging in combinatie met eventuele behandelingen als dat nodig is en vooral controles en een schema qua belasting.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:30

Vandaag scan gehad en dierenarts zegt Check Ligament. VoorBeen is nog steeds dik en warmer helaas.

We hebben 2weken 2x daags gekoeld en geen boxrust maar overdag op het weiland.

Kijk nu naar de ice vibes. Is dat nu nog nuttig qua herstel bevordering in jullie ervaring?

Laser werd ook geadviseerd, moeten we nog in verdiepen.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:25

Ik heb ze wel dagelijks gebruikt, en daarnaast zweer ik bij de incrediwear sokken om te koelen!
Ook heb ik equine laser pad gebruikt.
Mijn paard liep ook in de wei, wel kleiner stuk. En 2 x daags half uur stappen.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:40

Ik zou Gewoon lasertherapie laten doen bij je paard! Hoor echt goeie resultaten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:02

VWestra schreef:
Vandaag scan gehad en dierenarts zegt Check Ligament. VoorBeen is nog steeds dik en warmer helaas.

We hebben 2weken 2x daags gekoeld en geen boxrust maar overdag op het weiland.

Kijk nu naar de ice vibes. Is dat nu nog nuttig qua herstel bevordering in jullie ervaring?

Laser werd ook geadviseerd, moeten we nog in verdiepen.

Ice vibes zijn echt top, nu maar ook straks als je weer aan het werk mag voor na het werken. Altijd een goede investering naar mijn mening.

Laser is goed, laser in combi met Nano Cellcare therapie nog beter zelfs.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:49

xxxmh schreef:
Vandaag voor het eerst gelaserd en we gaan nu 3 weken 2 keer per week en 6 weken 1 keer per week. Deze mevrouw heeft ook zelf een paard gehad met deze blessure en de dierenarts gaf aan prognose slecht en zij zegt als je er alleen nog stapritjes of licht werk mee wilt doen dat ik dat positief kan zien dus daar gaan we voor!

Hoe-s-t nu met je paard...?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:59

Janneke2 schreef:
xxxmh schreef:
Vandaag voor het eerst gelaserd en we gaan nu 3 weken 2 keer per week en 6 weken 1 keer per week. Deze mevrouw heeft ook zelf een paard gehad met deze blessure en de dierenarts gaf aan prognose slecht en zij zegt als je er alleen nog stapritjes of licht werk mee wilt doen dat ik dat positief kan zien dus daar gaan we voor!

Hoe-s-t nu met je paard...?

Afgelopen donderdag de laaste pijnstillers gekregen en van het weekend liep ze goed. Helaas had de hoefsmid gisteren een foutje gemaakt. Ik had gevraagd aan hem of de zooltjes en siliconen eronder vandaan konden omdat ze stil staat, heeft hij ook de ijzers eraf gehaald. Nu loopt ze dus mega gevoelig dus maar weer aan de pijnstillers en deze week komen de ijzers er weer op. Had alleen gevraagd die siliconen en zooltjes en niet de ijzers dus dat is wel even balen. Dus hopelijk loopt ze daarna weer goed.
Doe nu ook maar even niet de 10 min stappen op het harde. Ze komt wel buiten op een klein paddockje alleen. Vandaag ook voor de 2e keer gelaserd maar heb door het gevalletje van de hoefsmid natuurlijk nu even geen idee hoe ze loopt al liep ze van het weekend goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:37

Hier ook goed resultaat met de icevibes. Ik deed ze ook zonder icepacks en dan alleen trillen. 2x daags

Magna minipulse is ook een goede. Die kun je ook huren.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:42

Hier goede ervaring met laser.

En wat balen van de smid.. Zal pure miscommunicatie zijn geweest maar wel vervelend