Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:19

Elisa2 schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de vraag van Bowo, want zo had ik het ook begrepen vandaar de verdenking op de rug of hals.

In ieder geval denk ik dat Heesch een goed besluit kan zijn.

En hier ga ik ook mee met Bowo en Elisa2 en ben ik ook benieuwd naar het antwoord.

Wel echt een nare situatie zo hoor voor jou en je paard.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:19

Wat Nikass zegt! Ook ervaring mee, vandaar dat ik ook de MRI zou doen. Daar is bij die van ons toen eea uitgekomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:50

Hoe gaat het, ts?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 16:20

Bowo schreef:
welshfan97 schreef:
Wat een reacties! Dat had ik zeker niet verwacht, bedankt.

Ik verwijt de dierenartsen die mij nu hebben geholpen helemaal niets en ben allang blij met de hulp!

Ik heb nog niet eens alle reacties gelezen maar lees een hoop waar ik toch even op wil reageren. Stiekem vind ik zelf dat er tegenwoordig heel snel en veel naar de rug gegrepen wordt. Mijn paard wordt goed als de dierenarts de voeten uitverdoofd, dat is voor mij een teken dat er hoogstwaarschijnlijk een probleem in de voeten zitten.
Er wordt me een beetje verweten dat ik aan symptoombehandeling doe. Dat klopt ook. We hebben geprobeerd de oorzaak te achterhalen maar toen dat niet lukte (en de enige waarschijnlijkheidsdiagnose artrose was, welke nooit te genezen is) en de kosten opliepen heb ik inderdaad gekozen om puur en alleen de pijn te gaan bestrijden.

Ook hoor ik dat ik mijn paard te zwaar belast heb en met 6 jaar ZZzwaar zou lopen. Dat vind ik erg jammer om te horen want het klopt gewoon niet. Hij is met 3 jaar zadelmak gemaakt, maar tot 5,5 jaar slechts 2 tot 3 keer per week gereden (ik studeerde niet in de buurt dus was er simpelweg alleen van vrijdag t/m zondag, doordeweeks werd hij 1-2 keer gelongeerd). Hij liep met 6 jaar Z1 en was 8 jaar toen we naar het Z2 gingen.

Ik heb uiteraard ook juist dingen gehoord die wel bij mij passen en waar ik iets mee kan en wil. Het valt me op dat er veel mensen positief zijn over de kliniek in Heesch.

Als ik echter je beginpost goed begrijp, is hij niet helemaal goed geweest toen de voorbenen waren verdoofd. Toen werd hij achter kreupel. Of is er later nog eens uitverdoofd waarbij hij wel helemaal goed werd?

Het is inderdaad twijfelachtig. Hij liep echt al veel beter toen beide voorvoeten verdoofd waren. Achter is toen ook verdoofd maar gaf geen groot verschil. De dierenarts gaf toen aan dat achter verdoven in de hak lastig is omdat de gewrichtsspleet niet altijd goed communiceert/in verbinding staat waardoor de vloeistof niet overal goed komt. De dierenarts had hierdoor niet direct het vermoeden dat er ergens anders iets was, maar het klopt denk ik wel dat je het hierdoor niet 100% zeker weet.

Gisteren heeft de fokker waar ik paarden voor rij eens mee gekeken. Hij vermoedt dat hij mogelijk nu niet goed is door het missen van balans en kracht en daarbij ook nog het niet kunnen voelen van de druk in zijn moeten (waardoor hij niet weet hoe hard hij moet afzetten). Wanneer je hem in zijn “tweede”/gedragen draf rijdt is hij goed. We hebben dus gisteren wat meer onder het zadel gedaan en is was heel benieuwd hoe hij dan vandaag zou zijn.
Is stap was hij goed en in draf was hij hetzelfde als gisteren (onregelmatig als ik hem lang en neerwaarts rij, regelmatig als ik hem wat meer verzamel). Ik vind het zelf nog heel spannend, want ik rij natuurlijk vaker jonge paarden met weinig kracht en balans maar die zijn er nooit onregelmatig van.
Hij is sinds de operatie nog niet op de wei geweest, en die mogelijkheid heb ik helaas nu ook niet in de winter op de pensionstal (geen paniek, er zijn kleine paddocks en een stapmolen ;) ). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij op de weide is, van de zomer wilde hij niet spelen met z’n weidemaatje maak ik weet niet hoe hij nu is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 07:28

Nu begrijp ik er niks meer van... Je sukkelt al een jaar met kreupelheid en dan beslis ej opeens om er zomaar weer op te gaan én naar verzameling te gaan rijden omdat een fokker dat roept?

Bizar...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 08:22

Met little Gift eens... WAAROM ga je er nu toch weer op zitten?
Een fokker kan er ook niet in kijken... Wie weet beschadig je hem nu alleen nog maar meer..
Ik kan dit echt niet begrijpen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 09:24

Is hij dan onregelmatig op beide kanten als je hem lang en laag rijdt? Of voornamelijk op 1 hand?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 09:52

Niet het verhaal wat je wilt horen en ook niet helemaal hetzelfde, maar ik heb mijn paard vorig jaar laten inslapen na 5 jaar aanmodderen met een probleem in zijn voet.
Hier was het wel duidelijk zijn voet, want het ontstond na een nageltred en met uitverdoven was alles weer goed. Geen mri gedaan want kosten ( hij was al geopereerd aan de nageltred).
Ik herken de hoop in je verhalen, ik heb 5 jaar hoop gekoesterd en had een zenuwsnede op e de planning staan, maar ondanks de volledige rust in een paddock paradise werd hij langzaamaan slechter. Nooit stokkreupel op de wei, maar je zag dat hij zich steeds meer inhield qua spelen en rennen. Toen hij na een stap wandeling door het bos (aan de hand), stokkreupel terug kwam was het voor mij klaar en heb ik hem laten inslapen.
Met momenten heb ik spijt, wat als een zenuwsnede wel echt had geholpen? Ik troost me maar met de gedachte dat hij een fijn lang pensioen heeft gehad en is gegaan voor het echt lijden werd.

Na aanleiding van je verhaal zou ik in elk geval nog iets hogerop laten checken, want kennelijk zat het toch niet in de voeten. In Heesch zijn ze echt super goed.
Maar ik wil je ook meegeven om eerlijk te blijven kijken, een jaar lang rustig aan op de wei zonder verbetering is geen goed teken, ook niet voor een probleem hoger dan z’n voeten.

Succes en sterkte, het is stom.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:06

TS, je moet vooral doen wat je denkt dat goed is. Het resultaat van je beslissing merk je vanzelf. Een zenuwsnede is een nood ingreep, het doet absoluut niets aan de feitelijke oorzaak. In in een aantal landen waar men aan rensport doet is het starten met paarden die een zenuwsnede hebben gehad, niet toegestaan. Dat is niet voor niets.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:16

welshfan97 schreef:
Bowo schreef:

Als ik echter je beginpost goed begrijp, is hij niet helemaal goed geweest toen de voorbenen waren verdoofd. Toen werd hij achter kreupel. Of is er later nog eens uitverdoofd waarbij hij wel helemaal goed werd?

Het is inderdaad twijfelachtig. Hij liep echt al veel beter toen beide voorvoeten verdoofd waren. Achter is toen ook verdoofd maar gaf geen groot verschil. De dierenarts gaf toen aan dat achter verdoven in de hak lastig is omdat de gewrichtsspleet niet altijd goed communiceert/in verbinding staat waardoor de vloeistof niet overal goed komt. De dierenarts had hierdoor niet direct het vermoeden dat er ergens anders iets was, maar het klopt denk ik wel dat je het hierdoor niet 100% zeker weet.

Gisteren heeft de fokker waar ik paarden voor rij eens mee gekeken. Hij vermoedt dat hij mogelijk nu niet goed is door het missen van balans en kracht en daarbij ook nog het niet kunnen voelen van de druk in zijn moeten (waardoor hij niet weet hoe hard hij moet afzetten). Wanneer je hem in zijn “tweede”/gedragen draf rijdt is hij goed. We hebben dus gisteren wat meer onder het zadel gedaan en is was heel benieuwd hoe hij dan vandaag zou zijn.
Is stap was hij goed en in draf was hij hetzelfde als gisteren (onregelmatig als ik hem lang en neerwaarts rij, regelmatig als ik hem wat meer verzamel). Ik vind het zelf nog heel spannend, want ik rij natuurlijk vaker jonge paarden met weinig kracht en balans maar die zijn er nooit onregelmatig van.
Hij is sinds de operatie nog niet op de wei geweest, en die mogelijkheid heb ik helaas nu ook niet in de winter op de pensionstal (geen paniek, er zijn kleine paddocks en een stapmolen ;) ). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij op de weide is, van de zomer wilde hij niet spelen met z’n weidemaatje maak ik weet niet hoe hij nu is.

Als je rustig en ontspannen rijdt, is hij kreupel. Als je verzameling/aanspanning vraagt, loopt hij goed.

Lees ik dat goed?

Naast dat ik het ongberijpelijk vind dat je op een kreupel paard gaat zitten, zonder dat je verder onderzoekt waar die kreupelheid vandaan komt, snap ik ook niet dat je problemen elders in het lichaam meteen afschiet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:32

nikkel schreef:
TS, je moet vooral doen wat je denkt dat goed is. Het resultaat van je beslissing merk je vanzelf. Een zenuwsnede is een nood ingreep, het doet absoluut niets aan de feitelijke oorzaak. In in een aantal landen waar men aan rensport doet is het starten met paarden die een zenuwsnede hebben gehad, niet toegestaan. Dat is niet voor niets.

Dat lijkt me niet vreemd want een paard met een zenuwsnede zou eerder struikelen. Niet echt veilig tijdens een race. Tegenwoordig doet men wel ooit gedeeltelijke zenuwsnedes waardoor niet de hele voet ongevoelig wordt. Een kennis van me heeft dat in Belgie laten doen. Dat paard kon wel weer bereden worden maar zij vroeg er geen zwaar werk van.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:36

Is je paard niet gewoon hoefbevangen??

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:38

TS, is er wat gebeurd waardoor hij onregelmatig ging lopen, een klap gehad, b.v. vorig jaar een les bijgewoond over vage kreupehelheden bij paarden, daar was een paard bij - zo bleek na onderzoek/MRI - die de eerste rib beschadigd had door een klap tegen de borst,

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:02

TS, je hebt bij je paard bij beide voorbenen een neurectomie laten doen. En om er dan na een paar weken op te gaan zitten en te denken dat het wel goed komt als je meer verzamelt gaat rijden…besef je wel dat je paard na de neurectomie (iig een deel) van beide voorvoeten niet meer voelt?? Je zou er de LID voor moeten kunnen bellen. Maar helaas kan dat alleen bij graatmagere in de stront staande verwaarloosde dieren. Deze grove vorm van neglect vind ik vele malen strafbaarder.
Straks klappen jullie samen nog over de kop. Doe dat dus alsjeblieft niet.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door paars op 01-01-24 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:08

TS laat wel heel vroeg in het traject een zenuwsnede bij haar paard uitvoeren, doet niet echt iets met de adviezen die hier gegeven worden en gaat rijden op een paard dat al een jaar kreupelt. Ik denk dat het topic wel klaar is, toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:17

dat het paard beter loopt omdat jij hem meer verzameld is logisch. je sluit hem op en kan niet zijn natuurlijke gang laten zien.
en dat bij een paard wat nog uit balans is

wat een kunde......

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:21

Ik vind het inmiddels een heel vaag verhaal worden. %)

Bakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:34

Zelf ook getobt met een onregelmatig paard. Uiteindelijk bleek het in de rug te zitten wat door mijn dierenartsen niet was herkend. In de rug blijkt voor dierenartsen toch een moeilijk verhaal te zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:36

mce schreef:
TS, is er wat gebeurd waardoor hij onregelmatig ging lopen, een klap gehad, b.v. vorig jaar een les bijgewoond over vage kreupehelheden bij paarden, daar was een paard bij - zo bleek na onderzoek/MRI - die de eerste rib beschadigd had door een klap tegen de borst,

lees dat er al een neurectomie heeft plaatsgevonden ( dat is een zuiver symptomatische behandeling) dan zal het paard niets meer voelen en u terwille zijn, bizar, dierwelzijn zit in het vinden van de juiste oorzaak, geen symtoombestrijder.

Elke behandeling zal dan een symtoombestrijdeing blijven tot het paard echt opgeeft!!!

Hij heeft veel voor u gedaan schrijft u, doe dan nu veel voor hem en zet hem op rust, daar de neurectomie altijd een onduidelijk beeld zal blijven geven. Topsport is voorbij, zuur maar helaas.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-01-24 12:10, in het totaal 4 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:50

Kan maar 1 ding besluiten.

Prestatie gaat boven welzijn blijkt nóg maar eens. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:51

Tja zo kan je inderaad lekker doorrijden. Stuk gaat die gewoon maar hij voelt het niet meer. Gelukkig maar dat paarden na zo'n ingreep in elk geval niet meer in de sport mogen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:56

Ik weet niet wat ik lees -O-
Dit is gewoon wreed...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:01

Tja, als een zenuwsnede in beide benen (!) niet helpt dan kun je concluderen dat het probleem niet daar zit. Je kunt verder kijken, maar als rijpaard is deze niet meer geschikt. Wat is je doel verder nog met dit paard?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:04

Paardenfann4 schreef:
Tja, als een zenuwsnede in beide benen (!) niet helpt dan kun je concluderen dat het probleem niet daar zit. Je kunt verder kijken, maar als rijpaard is deze niet meer geschikt. Wat is je doel verder nog met dit paard?

Ik vind dat die DA wel erg snel een zenuwsnede heeft gedaan terwijl er niet eens een duidelijke diagnose was.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:27

anjali schreef:
Paardenfann4 schreef:

Ik vind dat die DA wel erg snel een zenuwsnede heeft gedaan terwijl er niet eens een duidelijke diagnose was.

Ik ook, wist niet dat dit nog gebeurde en zeker niet aan 2 benen.