Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:54

Dan lijkt me toch wel duidelijk dat de pijn daar vandaan kwam. Of je daar heel blij mee moet zijn weet ik niet. Want als hij dus al zuur is terwijl de wervels elkaar niet eens extreem raken dan moet je echt zorgen dat het niet erger wordt, door goede training en spieropbouw etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:57

Ik zie weinig verschil inderdaad, in draf is hij erg kort met zijn voorbenen. Zo kort dat hij liever aangallopeerd dan doordraaft.

Gevoelsmatig denk ik echt dat hij vast zit in zijn lijf wat helemaal los kan staan van die wervels.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:03

Ik zie ook geen verschil, sorry. Paard loopt nog met een heel stijf lichaam. Op eerste filmpje lijkt het meer in de voeten te zitten, maar tweede filmpje zie je dat hij zijn lichaam strak houdt. Heb de eerdere filmpjes nog even bekeken en zie geen enkel verschil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:16

Ik zie ook geen verschil. vind ook dat hij nog steeds zn rug vast houd.
Wellicht een idee hem ook eens te helpen om zijn spieren daar te laten ontspannen dmv massage o.i.d

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:16

Ik geef toe dat het weer niet erg heeft meegewerkt.
Gisteren klets- en kletsnat, vandaag koud.

Wat ik zie is een paard dat erg kort en stijf loopt.
Soms is het zo dat als de pijn minder is, dat het toch wel een tijdje duurt voor de soepelheid terug is ('de spieren staan nog ingesteld op vasthouden') - dus wat 'kort en stijf' precies betekent blijft wat mij betreft nog even een vraag.

(Ik dacht een paar keer het dier linksom op rechtsvoor te zien vallen, maar if true was het ieniemienie.)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:48

Mmm ik vond het begin van het filmpje veelbelovend en zag wel wat verbetering. Maar in draf nog wel erg stijf in de rug indd. Sleept nogsteeds wat van achter alsof zijn hele bove lijn vast zit. Maar lijkt wel wat minder. Ik zou het ook even de tijd geven en kijken of je met hulp van een trainer kan zorgen datjij zijn lijf beter gebruikt. Kan ook zijn dat hij in zijn eigen lijf ook weer het vertrouwen moet vinden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:49

Ik zie in eerste filmpje echt wel verschil in het begin en in t laatste stukje aan het begin kort en stijf en eind van t filmpje meer losgeld en ruimte . Het tweede filmpje zie ik in galop een houterig stug lijf - geen buiging en daardoor verticaal onbalans en nog meer houterig heid . Als je m daar zou kunnen helpen verwacht ik daar een beter lichaamsgebruik

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:13

Ik vind in het eerste fimpje het moment dat hij terugkomt uit galop en een paar passen goed doorsjouwt een beter beeld geven. Helaas valt hij dan vlug terug in het stijve drafje. Ik gok dat hij ontzettend vast zit in zijn spieren, kan ook door de gevoelige hoeven komen dat hij op eieren loopt en daardoor helemaal verstijft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:39

Ja, die gevoelige voorvoeten zit ik ook aan te denken, paarden met een dunne hoefzool lopen vaak zo.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:44

Ik vind het best gek dat de hoeven niet op de foto zijn gezet. Hij loopt echt niet lekker en het zou goed te maken kunnen hebben met die gevoelige hoeven. Ik zou hem eens goede hoefschoenen aan doen en kijken hoe hij dan loopt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:19

Zonder twijfel gevoelige voeten. En dat kan echt het hele lijf vastzetten.
Ik zou daar eerst werk van maken en kijken wat er na een aantal weken gebeurt wanneer hij 24/7 hoefbescherming heeft.
Daarna pas verder kijken.
Je er niet toe laten verleiden te snel allerlei dure invasieve trajecten aan te gaan nu. Dat kan altijd nog.

Ik zou dit paard nu niet rijden. Hij is niet geschikt om te berijden nu.

Ik vind het wel een heel lief dier om te zien. Hij vindt het niet fijn om te bewegen, maar doet het heel braaf voor je.

Dus gewoon bij het begin beginnen. Eerst met die voeten aan de gang, die zijn de basis van alles. Daarna pas verder kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:53

Een ijzertje is de kortste slag die je maken kan , loop zelf maar eens een dag met te kleine schoenen .

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 10:07

Melzazu schreef:
Ik vind het best gek dat de hoeven niet op de foto zijn gezet. Hij loopt echt niet lekker en het zou goed te maken kunnen hebben met die gevoelige hoeven. Ik zou hem eens goede hoefschoenen aan doen en kijken hoe hij dan loopt.

Jawel hoor. Die staan op foto.
Zuivere voetjes! :o

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 11:53

Ik heb gisteren na het longeren ook gereden. Dat had mijn DA gezegd om zeker te doen, om te voelen of hij beter loopt.

De reden waarom ik deze filmpjes pas vandaag post is omdat ik eerst even wou weten wat jullie van het 'vrij' lopen vonden.
Ik vond hem persoonlijk niet anders lopen, of niks opgemerkt dat hij 'beter' liep.
Ik ben natuurlijk al een tijdje gewend dat hij zo stijfjes loopt, dus ik vind het echt moeilijk om nu te zien (en te voelen) hoe hij beter moet lopen geef ik toe.

Ik ben ook erg onzeker over mijn rijfilmpjes. Het was 3 weken geleden dat er een zadel op lag. Ik neem normaal gezien les, maar deze keer even gewoon gereden bij me thuis om te kijken hoe hij liep.
Ik leer graag bij en dus het kan zijn dat mijn onzekerheid/rijhouding hier ook te maken mee heeft. ;)

Ik heb tijdens het rijden helemaal niks geforceerd. Ik heb bijna geen been gegeven en teugels zo 'los' en 'vrij' mogelijk.

Hier komen ze...

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:01

Als de voeten goed zijn op de foto en hij loopt nog steeds zoals hij doet, zou het nog wel eens de zolen kunnen zijn. Gevoelige, te dunne zolen. Ik zou eens aan de hoefsmid vragen of hij niet eens een half jaar of langer van de zolen wil afblijven met bekappen. Die laten namelijk vanzelf los en als er steeds te veel van af gehaald wordt kan dat die gevoelige voeten veroorzaken.

Verder heb ik een paard met ks gehad. En als er wervels op de rug te dicht bij elkaar staan is dat al ks. Er zijn verschillende gradaties in ernst van de ks. En die verschillende gradaties hoeven niets maar dan ook niets te zeggen over hoeveel last een paard er van kan hebben. Daar gaan veel da's nog wel eens mee de mist in namelijk. Vergelijk het maar met artrose in de benen. Het ene paard kan niet meer lopen met een 2tje terwijl het andere paard nog vrolijk stapritjes maakt met al overhoef bv...

En ks is nu eenmaal iets waardoor je je houding gaat veranderen, net als dat mensen doen met rugpijn of een hernia. Dus het zichzelf vastzetten is een logisch vervolg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:06

Hoi TS, ik lees al even mee uit nieuwsgierigheid en naar aanleiding van de filmpjes wilde ik toch even reageren.

Wat is de reden dat je je paard zo naar achteren trekt? Je hebt inderdaad een hele lange losse teugel, maar doordat je armen zo ver naar achteren gaan zit je nog steeds met veel contact aan het hoofd. Er is een stukje waarbij je met 1 hand rijdt en je paard daadwerkelijk naar beneden gaat met de hals en ik heb het gevoel dat je paard daar ook daadwerkelijk iets ruimer loopt met de achterbenen. Zien anderen dat (kleine) verschil ook? Voor de rest loopt het paard inderdaad nog steeds wel kort en stijfjes, maar dit is dus eigenlijk al zo lang als je je kunt herinneren?

Edit: vind ook de oren en halsbewegingen van je paard interessant hier. Strak naar achteren gerichte oren en soms schudden met de hals wanneer je de teugels oppakt.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 29-11-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:07

Western is niet mijn discipline, maar wat mij opvalt is de brede handzetting die bijna op jouw bovenbenen ligt en bij doorzitten op momenten zelfs achter jouw been komt. Ondanks je losse teugels neig je dan toch naar vastzetten van je handen.
En verder zie ik als rode draad in alle filmpjes een paard wat erg weinig voorwaartse drang heeft. Het paard loopt kort en valt zonder drijvende hulp onmiddellijk terug in tempo. Ook beweegt het uitsluitend met de benen en niet door zijn lijf. Of dat rastypisch of de rijstijl western is weet ik niet, dit valt mij erg op. Als dressuurruiter had een voormalig instructrice een prachtige opmerking: je hebt wind nodig om te zeilen. Ofwel: zonder impuls kan je niet correct rijden.

Overigens vraag ik mij ook af of het doorzitten waarbij je met vrij bolle rug/zwaar zit wel verstandig is bij een paard met mogelijke rugklachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:15

Dapper om filmpjes te plaatsen...!

In de stapfilm zie ik dat hij 'moeilijk op gang komt' - wat logisch is bij een stijf dier.

Vwb het draf filmpje: ik weet next to no thing van western. Ik heb paarden beter zien 'joggen', maar ook zeer beslist slechter.

Ivm vermoedens rond de rugwervels heb ik wel de neiging jou aan te bevelen zoals ik mijn jonkie inreed:
nodig of niet, ruiter in verlichte zit,
halsstrekken graag,
arbeidsdraf met het oog op de hoogte van het heupgewricht.
Is het dier hier okay mee, ga je 'extra energie' vragen,
en dan moet de bovenlijn nog langer worden
de onderlijn korter,
en het zweefmoment groter.

(Ik snap dat het haaks staat op western.)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:23

Op die kleine cirkeltjes komt hij helemaal niet weg, nu jij hem met die teugels zo tegen houdt. Zorg dat hij zijn hals lang maakt zodat hij zijn rug kan ontspannen waardoor de wervels verder uit elkaar komen te staan, bij zo'n korte hals kán hij ook niet lekker voorwaarts draven.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 12:33

Bij Western rijden we met wijde armen open.
En geloof me. Ik trek of zit niet aan zijn mond of zijn hals. (Of toch niet bewust)
Teugels zijn echt lang hier.
Als ik les neem, moet ik véél "strenger" zijn.

Maar ik neem alles positief op hoor!
Ik kan alleen maar bijleren!

Dus BEDANKT

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:35

Jij komt er wel met zo'n houding :j :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:45

Probeer je handen echt voor je uit te houden, en ook bij western mag je paard echt veel meer lopen dan dit. Hij hoort onder je uit te vertrekken als je been geeft en ik betwijfel of je dat nu voelt :P dat krijg je door je handen bewust voor je uit te houden (zodat hij daadwerkelijk kán gaan) en scherpere reacties te vragen. Doe maar net alsof je elk moment galop kan gaan vragen en je daarvoor alleen het allerlaatste zetje nodig hebt.

Als je je handen voor je uit houdt zijn je teugels ook goed op lengte, met je handen zo ver terug zet je je eigen maar ook zijn bewegingen vast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:49

... ik zie nul bezwaar tegen handen wijd.
Je kunt heel ontspannen rijden 'alsof je een grote bal vol lucht' tussen je handen hebt.

En hangende armen zijn ook zo stom nog niet, ook dat kan erg ontspannen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:00

Het probleem zit niet in hoe wijd je handen wel en niet zijn maar in het feit dat je je paard zijn hoofd/halshouding telkens afdwingt door je hand achter je been/heup te brengen en rukjes met de teugels te geven. Kijk je derde tweede filmpje eens tussen 0:12 en 0:22 ongeveer en daarna rond 1:40, als je op 1:42 stil zet zie je dat je handen al onder/achter je billen uitvallen en de teugel daardoor strak is.

Geen idee hoe western exact kijkt naar rijden met contactteugel maar ik zou in ieder geval focussen op wat meer rust en ontspanning in je handen en daarmee in de aanleuning en minder hard ingrijpen als je paard ff uit de gewenste halshouding valt :o Snap dat het niet altijd vanzelf komt om je armen en handen stil te houden, maar probeer er wel op te letten dat je je paard genoeg ruimte in de wendingen geeft om daadwerkelijk te ontspannen en zijn hals goed te gebruiken. Nu verliest die namelijk takt in alle wendingen.

Ik vind hem verder net zoals op alle paddock filmpjes erg stijf lopen en zonder voorwaartse drang, gezien beeld los bijna identiek is zou ik dat ook niet jou als ruiter aanrekenen maar toch nog steeds aan iets medisch denken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:09

Een vergezochte tip, maar bekijk even volgend filmpje vanaf 4min10sec.
Citaat:

Je ziet ze daar een kruis zetten waar een zenuwbundel ligt. Als de gesp van je singel daar op ligt, is je paard daar niet gelukkig mee. Ik kan het net niet goed genoeg zien op je filmpje, ik denk dat je gesp er net boven ligt en het dus ok is, maar het kan zo'n kleine dommigheid zijn, die snel na te kijken en te fixen is en een hoop starheid en zuurheid kan oplossen.

Normaal als je met je vinger of een balpen naar beneden glijd, zie je ze op een gegeven moment met de spieren trekken, daar zit die bundel. Een iets langere singel kan dan verschil maken.