Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
woemp schreef:Even een update: de hoefsmid kwam opnieuw langs en zegt dat de oorzaak is dat de hoeven van de pony niet meer gegroeid zijn maar afgesleten. Ze staat te kort en is daardoor gevoelig. Er is geen straalgroeve meer te zien. Volgens hem moet ik die duivelsklauw stoppen en best hoefregulator geven ter voorkoming van bevangenheid en ter ondersteuning van de hoeven. Ze moet de hele dag op de weide staan en best niet meer op de paddock omdat daar klinkers liggen en dat is te hard.
anjali schreef:Bute heeft bij mijn paarden altijd heel goed gewerkt als ze bevangen waren.Het stilt de pijn waardoor ze weer meer gaan bewegen en het werkt bloedverdunnend wat dan ook belangrijk is (zoals aspirine wat behalve pijnstillend ook genezend kan werken).Maar je moet wel zeker weten dat de kreupelheid door hoefbevangenheid komt want dan moet er tevens een dieet bij en de beweging moet dan niet op een volle graswei!!!!!!! Als hij kreupel zou zijn door artrose of te korte hoeven dan is gras juist wel goed. Een juiste diagnose is dus belangrijk om te weten hoe te behandelen.
ruitje schreef:Elisa2 schreef:Maar van gevoelige hoeven worden ze niet bevangen...
Is de pony nog kreupel? heeft hij zoolkneuzingen gezien? Want dat lijkt me waarschijnlijker bij korte hoeven en gevoelige zolen.
In theorie kan een paard natuurlijk wel mechanisch hoefbevangen zijn...
Kinke schreef:die smid is wel bijzonder. Wat voor wondermiddel is dat, dat poeder?
Kasmir schreef:Heeft hij niets gezegd van de zool? Zoals het er op de foto hierboven uitziet lijkt dit een retracted sole te zijn en dat verklaart ook de klachten. Op de foto lijkt het dat de zool in plaats van geleidelijk concaaf naar binnen te lopen vanaf de witte lijn eigenlijk met een richel direct 'dieper weg' te liggen. Is dit nog steeds het geval? Verklaart ook de lichte pulsatie en de pijnreactie met de hoeftester bij de teen.
Elisa2 schreef:Heeft de DA ook gekeken naar de verdikking op het rechtervoorbeen? Boven de kogel?
Mooi op de hoeven staat ze inderdaad niet, draagrand lijkt minimaal te zijn dus daar kan ze zeker last van hebben maar ik zou dan ook denken aan tijdelijk een ijzertje oid.
Raineri schreef:Een diagnose lijkt me verstandiger dan allerhande supplementen te kopen voor iets wat hij waarschijnlijk heeft. Dat is smijten met geld. De laatste video vond ik hem duidelijk kreupel nog steeds. Breng het dier naar de kliniek om eerst dingen uit te sluiten. Supplementen kunnen altijd nog..
Raineri schreef:Een diagnose lijkt me verstandiger dan allerhande supplementen te kopen voor iets wat hij waarschijnlijk heeft. Dat is smijten met geld. De laatste video vond ik hem duidelijk kreupel nog steeds. Breng het dier naar de kliniek om eerst dingen uit te sluiten. Supplementen kunnen altijd nog..
Nikass schreef:Raineri schreef:Een diagnose lijkt me verstandiger dan allerhande supplementen te kopen voor iets wat hij waarschijnlijk heeft. Dat is smijten met geld. De laatste video vond ik hem duidelijk kreupel nog steeds. Breng het dier naar de kliniek om eerst dingen uit te sluiten. Supplementen kunnen altijd nog..
Meest verstandige advies.
Artrose is iets dat vaak wordt vastgesteld, maar is lang niet altijd de oorzaak van het probleem.
Glucosamine kan wel wat verschil maken, maar is imo geen wondermiddel.