Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:57

Hele dag op de wei en voorkomen van bevangenheid vind ik niet echt met elkaar rijmen eerlijk gezegd. Zou je nog eens nieuwe standfotos van de hoeven aan de zijkant, voorkant en onderkant willen posten? Ben benieuwd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:36

Kan de smid niks met zooltjes en een ijzertje?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:42

Afbeelding

Behalve dat de hoef uit balans is en de steunels teveel aanwezig lijkt het er zo ook op dat we een retracted sole zien. Je ziet na de wal en witte lijn dat de zool ineens als het ware naar binnen 'zuigt' (zeker als je het oude zoolmateriaal er nog wat afdenkt). Waardoor dit exact komt is nog niet helemaal duidelijk maar het is wel zo dat ze hier gevoelig van kunnen worden. Hoe loopt hij met hoefbescherming? Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar goed plakbeslag.

https://blog.easycareinc.com/my-horse-h ... ted-soles/
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 01-08-23 00:49, in het totaal 4 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:43

Dubbel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:52

woemp schreef:
Even een update: de hoefsmid kwam opnieuw langs en zegt dat de oorzaak is dat de hoeven van de pony niet meer gegroeid zijn maar afgesleten. Ze staat te kort en is daardoor gevoelig. Er is geen straalgroeve meer te zien. Volgens hem moet ik die duivelsklauw stoppen en best hoefregulator geven ter voorkoming van bevangenheid en ter ondersteuning van de hoeven. Ze moet de hele dag op de weide staan en best niet meer op de paddock omdat daar klinkers liggen en dat is te hard.

Maar van gevoelige hoeven worden ze niet bevangen...

Is de pony nog kreupel? heeft hij zoolkneuzingen gezien? Want dat lijkt me waarschijnlijker bij korte hoeven en gevoelige zolen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:10

Bute heeft bij mijn paarden altijd heel goed gewerkt als ze bevangen waren.Het stilt de pijn waardoor ze weer meer gaan bewegen en het werkt bloedverdunnend wat dan ook belangrijk is (zoals aspirine wat behalve pijnstillend ook genezend kan werken).Maar je moet wel zeker weten dat de kreupelheid door hoefbevangenheid komt want dan moet er tevens een dieet bij en de beweging moet dan niet op een volle graswei!!!!!!! Als hij kreupel zou zijn door artrose of te korte hoeven dan is gras juist wel goed. Een juiste diagnose is dus belangrijk om te weten hoe te behandelen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 23:06

anjali schreef:
Bute heeft bij mijn paarden altijd heel goed gewerkt als ze bevangen waren.Het stilt de pijn waardoor ze weer meer gaan bewegen en het werkt bloedverdunnend wat dan ook belangrijk is (zoals aspirine wat behalve pijnstillend ook genezend kan werken).Maar je moet wel zeker weten dat de kreupelheid door hoefbevangenheid komt want dan moet er tevens een dieet bij en de beweging moet dan niet op een volle graswei!!!!!!! Als hij kreupel zou zijn door artrose of te korte hoeven dan is gras juist wel goed. Een juiste diagnose is dus belangrijk om te weten hoe te behandelen.

Volgens de dierenarts die in juni kwam is het een samenloop van ( oud zijn en dus artrose, pulsatie dus beginnend bevangen, zwelling aan de koot dus zich misschien wat mistrapt, gevoelige hoeven door altijd te veel op harde ondergrond te staan)

Volgens de smid waren de hoeven te hard afgesleten.

Ik zal zoals sommigen hierboven vroegen morgen een foto trekken van haar hoeven nu. De smid zei dat hij er niks kon afdoen maar ze wel wat ging bijwerken ( waarvoor hij wel de volle pot nog altijd aantekende ). Hij beweert ook dat ze totaal geen tekenen geeft van bevangenheid en dat dit trouwens nu ook minder snel kan gebeuren aangezien het gras nu al minder sterk is. Volgens hem kan ze niet bevangen raken als ik het poeder dat hij meegaf dagelijks geef om de bloedcirculatie te verbeteren.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:27

Heeft hij niets gezegd van de zool? Zoals het er op de foto hierboven uitziet lijkt dit een retracted sole te zijn en dat verklaart ook de klachten. Op de foto lijkt het dat de zool in plaats van geleidelijk concaaf naar binnen te lopen vanaf de witte lijn eigenlijk met een richel direct 'dieper weg' te liggen. Is dit nog steeds het geval? Verklaart ook de lichte pulsatie en de pijnreactie met de hoeftester bij de teen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 03:00

Elisa2 schreef:

Is de pony nog kreupel? heeft hij zoolkneuzingen gezien? Want dat lijkt me waarschijnlijker bij korte hoeven en gevoelige zolen.

In theorie kan een paard natuurlijk wel mechanisch hoefbevangen zijn...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:34

die smid is wel bijzonder. Wat voor wondermiddel is dat, dat poeder?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:30

Misschien haar toch weer op ijzers zetten? Een kneusing aan de zool kan heel vervelend zijn waardoor ze niet lekker lopen op het harde. Mijn paard loopt voor op ijzers. Zonder is het alsof hij op eieren loopt. Hij heeft korte verzenen en de straal raakt dan de bodem. Op ijzers geen centje pijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:38

ruitje schreef:
Elisa2 schreef:

In theorie kan een paard natuurlijk wel mechanisch hoefbevangen zijn...

Ja het kan, zelf denk ik dat er meer aan de hand nav de filmpjes die TS postte en waar het dier echt duidelijk kreupel is. Diagnose blijft vaag, dat is jammer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:05

Kinke schreef:
die smid is wel bijzonder. Wat voor wondermiddel is dat, dat poeder?

Niet alleen dat. Een dierenarts die geen diagnose stelt is ook wel bijzonder.
En idd een smid die bloedverdunnende medicatie verstrekt. En daarbij beweert dat het dier niet hoefbevangen is. Kan er geen touw aan vastknopen.

Ik zou een goede smid zoeken die er een (orthopedisch) ijzer onder kan slaan, t.b.v. mogelijk hoefbevangen en dunne zool.
Een ijzer kan mogelijk ook artroseproblemen verlichten. Maar de smid moet dan wel weten hoe de situatie in de voet eruit ziet en daarvoor moeten er rontgenfoto's worden gemaakt.

Er moet toch wat gebeuren, want het arme dier staat al te lang kreupel en rust is blijkbaar niet de oplossing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:35

Wat een rare mensen heb jij om je heen verzameld.

Ik zou zeggen.
Paard de trailer op en naar de kliniek.
Grondig kreupelheidsonderzoek met ook foto's.

Dan weet je waarschijnlijk meer.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 23:43

Kasmir schreef:
Heeft hij niets gezegd van de zool? Zoals het er op de foto hierboven uitziet lijkt dit een retracted sole te zijn en dat verklaart ook de klachten. Op de foto lijkt het dat de zool in plaats van geleidelijk concaaf naar binnen te lopen vanaf de witte lijn eigenlijk met een richel direct 'dieper weg' te liggen. Is dit nog steeds het geval? Verklaart ook de lichte pulsatie en de pijnreactie met de hoeftester bij de teen.

Hij heeft niets specifiek gezegd over de zool. Dit zijn de foto’s die ik pas getrokken heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:47

Heeft de DA ook gekeken naar de verdikking op het rechtervoorbeen? Boven de kogel?

Mooi op de hoeven staat ze inderdaad niet, draagrand lijkt minimaal te zijn dus daar kan ze zeker last van hebben maar ik zou dan ook denken aan tijdelijk een ijzertje oid.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 15:21

Elisa2 schreef:
Heeft de DA ook gekeken naar de verdikking op het rechtervoorbeen? Boven de kogel?

Mooi op de hoeven staat ze inderdaad niet, draagrand lijkt minimaal te zijn dus daar kan ze zeker last van hebben maar ik zou dan ook denken aan tijdelijk een ijzertje oid.

De dierenarts heeft toen hij eind juni kwam gezegd dat hij een bultje voelde aan de kogel ongeveer en dat dit wijst op het feit dat daar vocht zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:26

Ja, alleen vocht zit er niet voor niets..het kunnen gallen zijn maar ook een peesblessure of wat anders.

Ik blijf er bij dat er wat gerichter onderzoek gedaan zou moeten worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:11

Ik heb het topic snel doorgelezen en het viel mij op dat je paard zeer waarschijnlijk artrose heeft, maar volgens mij heeft nog niemand je geadviseerd hiervoor glucosamine bij te voeren?

Glucosamine zorgt ervoor dat het kraakbeen weer soepeler wordt en kan de pijn bij artrose sterk verminderen. Als je paard ergens artrose heeft beïnvloed dit het hele lijf en kan dus ook kreupelheid veroorzaken.
Pijnstillers zorgen voor tijdelijk effect, glucosamine moet je elke dag blijven geven, maar kan in principe geen kwaad en heeft dan ook blijvend effect. Grote kans dat je paard hiervan weer opknapt en nog wat jaartjes mee kan draaien.

Wel goed de gebruiksaanwijzing volgen:beginnen met hogere dosis, welke je na enkele weken kan verminderen tot onderhoudsdosis. Houdt er rekening mee dat het enkele weken kan duren voor je het effect van glucosamine ziet.

Voor mijn paard bleek het een wondermiddel, misschien heeft het voor de jouwe het zelfde effect. Succes!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:53

Een diagnose lijkt me verstandiger dan allerhande supplementen te kopen voor iets wat hij waarschijnlijk heeft. Dat is smijten met geld. De laatste video vond ik hem duidelijk kreupel nog steeds. Breng het dier naar de kliniek om eerst dingen uit te sluiten. Supplementen kunnen altijd nog..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:57

Raineri schreef:
Een diagnose lijkt me verstandiger dan allerhande supplementen te kopen voor iets wat hij waarschijnlijk heeft. Dat is smijten met geld. De laatste video vond ik hem duidelijk kreupel nog steeds. Breng het dier naar de kliniek om eerst dingen uit te sluiten. Supplementen kunnen altijd nog..

Wat ik hierboven heb gelezen is dat de diagnose onder andere artrose omvatte. Dan is het dus niet onverstandig dit ook alvast te gaan behandelen met een supplement. Zeker gezien het feit dat het paard al lange tijd stijf loopt en het even duurt voor er effect te zien is.

Als dit paard artrose heeft en dus pijn lijdt en als de glucosamine kan helpen vind ik dat persoonlijk goed besteedt geld. Laatste keer dat ik heb gekeken was een bezoekje aan de kliniek een stuk prijziger. Dat het daarnaast verstandig is deze nog steeds te bezoeken als er geen verbetering optreedt is een andere kwestie.
Maar goed, dat is slechts mijn mening... ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:18

Raineri schreef:

Meest verstandige advies.

Artrose is iets dat vaak wordt vastgesteld, maar is lang niet altijd de oorzaak van het probleem.
Glucosamine kan wel wat verschil maken, maar is imo geen wondermiddel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:10

Nikass schreef:
Raineri schreef:

Meest verstandige advies.

Artrose is iets dat vaak wordt vastgesteld, maar is lang niet altijd de oorzaak van het probleem.
Glucosamine kan wel wat verschil maken, maar is imo geen wondermiddel.

Dus als je toevallig hoofdpijn hebt en klachten aan je been, ga je eerst met je been naar de huisarts voordat je een paracetamol neemt? :+

Kreupelheid hoeft niets te maken te hebben met stijfheid en artrose, maar dit is geen reden om de artrose niet alvast te behandelen.

Naar de kliniek is ook verstandig, zeker als een paard al zo lang klachten heeft, dat heb ik ook al aangegeven.

Glucosamine is op zichzelf geen wondermiddel, maar voor mijn paard was het dat wel. Bij het ouder worden wilde hij opeens geen voeten meer geven, smid hoefde niet eens in de buurt te komen. Enkele weken na start met glucosamine was het probleem opgelost en had ik mijn soepele paard weer terug.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:46

Nee want je weet niet of dit paard kreupel loopt door artrose of niet. En dit betreft geen mens, maar een dier. Welzijn komt altijd voorop en wat je nu wilt is aanvullende diagnostiek of het paard door artrose kreupel is of niet: dus naar de kliniek.

Volgens de lingehoeve hebben supplementen/ behandeling alleen zin als het een gewricht betreft waarbij geen spieren zitten die getraind kunnen worden. Dus nee, niet blind gaan voeren. Voor bijvoorbeeld artrose in het SI maken supplementen weer geen fluit uit. Kun je het geld beter in fysiotherapie steken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:45

Glucosamine is altijd goed om een ouder paard te geven en kan ook geen kwaad voor de rest dus daar zou ik niet negatief tegenover staan.

Maar vind wel dat dit paard echt een gedegen onderzoek nodig heeft op de kliniek en het is wel verstandig om dat eerst te doen.