Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 21:50

N4N4 schreef:
Hoi TS ,

Ik lees al vanaf het begin mee en heb 2 vraagjes aan je :
Wat is de reden dat de manege dit paard verkocht en waarom is de staart afgeknipt ?


Hahaha de staart vonden we ook raar, maar hier is wel bewijs van.
haar staart was al zo bij de vorige eigenaar, die zei dat ze bij een veulen stond en dat veulentje haar staart had afgebeten. Hiervan is wel bewijs geweest dat ze met het veulentje effectief op de weide stond.

De reden van verkoop was omdat het een handelaar was, hij verkoopt meerdere paarden.

N4N4
Berichten: 1117
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:55

Ow , dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dacht dat het lange tijd een manegepaard geweest was .
Voor de meeste maneges is een lief en braaf paard goud waard en worden niet zomaar verkocht .
En niet schrikken maar vaak wordt een staart afgeknipt als een paard bestemd is voor de slacht.
Ik heb zelf 2 oudgedienden van een manege gekocht om ze een mooi pensioen te mogen geven , beiden hadden mankementen en konden het manegewerk niet meer aan

Rocamor

Berichten: 10974
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:57

Ik vind het ook meer een afgekloven staart en niet zozeer een afgeknipte. Maar wat jij zegt ging ook even door mijn gedachten.

Ts hoe lang heeft dit paard op de manege gestaan dan?

Eefste

Berichten: 912
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:18

TS, ik vind dat je echt super netjes met alle reacties om gaat! Super knap.
Na t zien van de filmpjes denk ik nog steeds (zoals ik eerder ook schreef) aan kissing spines.. In ieder geval niet aan "gewoon vervelend".
De staart.. daar dacht ik ook gelijk gedachtes over. Maargoed, een veulen erbij zou theoretisch kunnen.
Ik weet niet of het een fijne betrouwbare handelaar is waar ze vandaan komt. Maar het kan ook zijn dat je merrie voor de verkoop even is "opgelapt".

Eens met alle voorgaande adviezen: eerst medisch uitsluiten. Dan pas kijken wat je kan doen qua goed opbouwen enz.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:59

Ik heb je hele topic doorgelezen en de foto's van de hals en rug zijn inderdaad al gezegd. Het enige wat ik verder nog denk is zijn mond omdat hij met rijden blijkbaar nogal strak gehouden wordt, kan de eerste filmpjes niet zien. En veel manege ruiters rijden denk ik niet met erg veel druk op de teugels. Ik weet niet precies waar je woont in België maar ik zag de bosdreef voorbij komen dus voor zijn tanden en vooral ook zijn bit na te laten kijken kan ik je Chris hannes aanraden. Een goede fysiotherapeut in België is Sarah vermeerbergen maar zoals met de tandarts ik weet niet of ze een beetje in de buurt wonen.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:21

Ik zou sowieso geen kandidaat-koper laten proefrijden, straks breken paard en ruiter hun nek, want dit is echt gevaarlijk steigeren.

Ik vind het paard ook niet helemaal zuiver lopen aan de longe. Zelf weet ik niet of je op foto alles/genoeg zal zien, als de pijn ergens in spieren of pezen zit zie je dat niet op foto. Je zit wel vlakbij De Bosdreef, dus dat kan handig zijn voor een volledig onderzoek.

Als je niet direct de medische toer wilt opgaan, zou je iemand kunnen zoeken die les geeft in rechtrichten aan de hand en aan de longe of andere vergelijkbare methoden. Ik noem nu enkele Oost-Vlamingen, zonder te checken hoe ver ze uit je buurt zitten: Thalya Willems (al genoemd), Kseniya Ponamarova, Gary Stals, Laura Statius. Enkele van hen zijn ook bekend met anatomie/revalidatie, dus kunnen misschien wel zien of er meer aan de hand is.

Ook zou ik met kaptoom werken ipv met bit, zodat je het paard voorwaarts-neerwaarts kan "uitnodigen" zodat het de rug kan ontspannen en de bovenlijn kan rekken. Maar misschien begin je dat eerst in stap aan de hand (of zelfs in stilstand), want ik denk dat dit paard dit niet vaak doet (of niet kan?) En hoe meer ze hun hals laten zakken, hoe minder adrenaline er door hun lijf stroomt, en hoe makkelijker ze zullen ontspannen, positief over de hele lijn dus.

Welk ras is dit paard? Op de eerste rijfoto dacht ik er een volbloed in te zien, en dan denk ik ook nogal snel aan maagzweren. Maar dat is een blinde gok natuurlijk, kan je laten onderzoeken, of direct preventief behandelen (maar let op: is ook pokkeduur die behandeling, ben je snel 400 euro kwijt), maar aangezien het paard op onbeperkt ruwvoer staat, is de kans kleiner op maagzweren.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:26

N4N4 schreef:
Ow , dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dacht dat het lange tijd een manegepaard geweest was .
Voor de meeste maneges is een lief en braaf paard goud waard en worden niet zomaar verkocht .
En niet schrikken maar vaak wordt een staart afgeknipt als een paard bestemd is voor de slacht.
Ik heb zelf 2 oudgedienden van een manege gekocht om ze een mooi pensioen te mogen geven , beiden hadden mankementen en konden het manegewerk niet meer aan


Ja van de slacht weten we!
Ze is niet voor menselijke consumptie dus ik denk niet dat dit effectief voor de slacht zou zijn.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:26

Rocamor schreef:
Ik vind het ook meer een afgekloven staart en niet zozeer een afgeknipte. Maar wat jij zegt ging ook even door mijn gedachten.

Ts hoe lang heeft dit paard op de manege gestaan dan?


Paar maand! Denk maandje of 4 - 5 !

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:30

Eefste schreef:
TS, ik vind dat je echt super netjes met alle reacties om gaat! Super knap.
Na t zien van de filmpjes denk ik nog steeds (zoals ik eerder ook schreef) aan kissing spines.. In ieder geval niet aan "gewoon vervelend".
De staart.. daar dacht ik ook gelijk gedachtes over. Maargoed, een veulen erbij zou theoretisch kunnen.
Ik weet niet of het een fijne betrouwbare handelaar is waar ze vandaan komt. Maar het kan ook zijn dat je merrie voor de verkoop even is "opgelapt".

Eens met alle voorgaande adviezen: eerst medisch uitsluiten. Dan pas kijken wat je kan doen qua goed opbouwen enz.



Ja van de staart vond iedereen zeer gek, ook mijn lesgever die is meegeweest toen.
Het leek ons een eerlijke en betrouwbare man, maar sommige handelaren kunnen ook wel goed bedriegen..

Ik heb ook met verschillende ruiters gestuurd die op western reden in die manege. Beest had nog nooit iets verkeerd gedaan, de handelaar was ook hun lesgever en de paarden werden gewoon behandeld zoals een echte maneges. Wel wat te weinig eten maar ook geen mishandeling.

Ze is niet voor menselijke consumptie dus mag niet voor de slacht, dus dat ze hierover zouden liegen zou me sterk verbazen want ze mag niet ingediend worden voor de slacht.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:32

Niet voor menselijke consumptie en de slacht zijn wel 2 apparte dingen ts, een paard kan alsnog "voor de dierentuin" geslacht worden.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:34

hwn schreef:
Ik zou sowieso geen kandidaat-koper laten proefrijden, straks breken paard en ruiter hun nek, want dit is echt gevaarlijk steigeren.

Ik vind het paard ook niet helemaal zuiver lopen aan de longe. Zelf weet ik niet of je op foto alles/genoeg zal zien, als de pijn ergens in spieren of pezen zit zie je dat niet op foto. Je zit wel vlakbij De Bosdreef, dus dat kan handig zijn voor een volledig onderzoek.

Als je niet direct de medische toer wilt opgaan, zou je iemand kunnen zoeken die les geeft in rechtrichten aan de hand en aan de longe of andere vergelijkbare methoden. Ik noem nu enkele Oost-Vlamingen, zonder te checken hoe ver ze uit je buurt zitten: Thalya Willems (al genoemd), Kseniya Ponamarova, Gary Stals, Laura Statius. Enkele van hen zijn ook bekend met anatomie/revalidatie, dus kunnen misschien wel zien of er meer aan de hand is.

Ook zou ik met kaptoom werken ipv met bit, zodat je het paard voorwaarts-neerwaarts kan "uitnodigen" zodat het de rug kan ontspannen en de bovenlijn kan rekken. Maar misschien begin je dat eerst in stap aan de hand (of zelfs in stilstand), want ik denk dat dit paard dit niet vaak doet (of niet kan?) En hoe meer ze hun hals laten zakken, hoe minder adrenaline er door hun lijf stroomt, en hoe makkelijker ze zullen ontspannen, positief over de hele lijn dus.

Welk ras is dit paard? Op de eerste rijfoto dacht ik er een volbloed in te zien, en dan denk ik ook nogal snel aan maagzweren. Maar dat is een blinde gok natuurlijk, kan je laten onderzoeken, of direct preventief behandelen (maar let op: is ook pokkeduur die behandeling, ben je snel 400 euro kwijt), maar aangezien het paard op onbeperkt ruwvoer staat, is de kans kleiner op maagzweren.



ze is een NRPS, dus heeft zeker wat volbloed in haar bloed. Iets minder dan de helft Engels Volbloed.
maagzweren dachten wij ook in het begin, ze is hiervoor behandeld geweest van de dierenarts. Achteraf bleek toch dat ze het zelfde deed als eerst, dus dit was niet de oorzaak. Ook uit bloedonderzoek bleek niks vreemd te zijn in haar lichaam.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:34

K_nolan schreef:
Niet voor menselijke consumptie en de slacht zijn wel 2 apparte dingen ts, een paard kan alsnog "voor de dierentuin" geslacht worden.


huh, dit is ons helemaal anders verteld!
maar dankjewel, goed dat ik het weet.
kan ik ergens in haar paspoort terugvinden of ze effectief voor de slacht zou kunnen?

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:37

Elk paard kan geslacht worden in principe. Maar als ze bepaalde medicijnen krijgen (bijvoorbeeld) zijn ze niet meer geschikt voor mensen om te eten en daarom krijgen ze een stempel dat ze niet geschikt zijn voor consumptie. Zo'n paard kan wel geslacht worden voor dierlijke consumptie en wordt gewoon opgehaald door het slachthuis.

Dierlijke consumptie krijg je er overigens eigenlijk niets voor. Bij 1 van de paarden hier reden ze gratis want wat we zouden krijgen was ongeveer de waarde van het benzine geld. Dit paard was ook nier geschikt voor menselijke consumptie omdat we deze behandeld hadden voor een cyste, maar mocht helaas niet baten

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:41

K_nolan schreef:
Elk paard kan geslacht worden in principe. Maar als ze bepaalde medicijnen krijgen (bijvoorbeeld) zijn ze niet meer geschikt voor mensen om te eten en daarom krijgen ze een stempel dat ze niet geschikt zijn voor consumptie. Zo'n paard kan wel geslacht worden voor dierlijke consumptie en wordt gewoon opgehaald door het slachthuis.

Dierlijke consumptie krijg je er overigens eigenlijk niets voor. Bij 1 van de paarden hier reden ze gratis want wat we zouden krijgen was ongeveer de waarde van het benzine geld. Dit paard was ook nier geschikt voor menselijke consumptie omdat we deze behandeld hadden voor een cyste, maar mocht helaas niet baten


oh, dit wist ik niet..
en doen ze dan ook de staart korter voor dierlijke consumptie?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:11

Maar TS, als je dit paard van een handelaar gekocht hebt en het is niet geschikt voor het doel waarvoor je het paard gekocht hebt, dan kan het gewoon terug. Je filmpjes leveren genoeg bewijs dat deze pony niet geschikt is voor een beginner. Je zit nog binnen de 6 maand vanaf de aankoop.

Doe jezelf een lol, laat je ouders contact opnemen met de handelaar en laat hem de pony terug nemen, je hebt recht op je volledige aankoopbedrag terug.

Je kunt nog honderden tot duizenden euro’s er in gaan steken, maar je hebt zelf de kennis en kunde niet om dit op te lossen. Dus kies eieren voor je geld en breng de pony terug, dat is een moeilijk besluit, maar wel het meest eerlijk naar jezelf en je eigen situatie toe.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:14

Daphara schreef:
Maar TS, als je dit paard van een handelaar gekocht hebt en het is niet geschikt voor het doel waarvoor je het paard gekocht hebt, dan kan het gewoon terug. Je filmpjes leveren genoeg bewijs dat deze pony niet geschikt is voor een beginner. Je zit nog binnen de 6 maand vanaf de aankoop.

Doe jezelf een lol, laat je ouders contact opnemen met de handelaar en laat hem de pony terug nemen, je hebt recht op je volledige aankoopbedrag terug.

Je kunt nog honderden tot duizenden euro’s er in gaan steken, maar je hebt zelf de kennis en kunde niet om dit op te lossen. Dus kies eieren voor je geld en breng de pony terug, dat is een moeilijk besluit, maar wel het meest eerlijk naar jezelf en je eigen situatie toe.


Wellicht ook wel het beste advies. Zo'n traject gaat geld kosten en het zou kunnen dat het resultaat niet is wat je hoopt.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 00:17

Daphara schreef:
Maar TS, als je dit paard van een handelaar gekocht hebt en het is niet geschikt voor het doel waarvoor je het paard gekocht hebt, dan kan het gewoon terug. Je filmpjes leveren genoeg bewijs dat deze pony niet geschikt is voor een beginner. Je zit nog binnen de 6 maand vanaf de aankoop.

Doe jezelf een lol, laat je ouders contact opnemen met de handelaar en laat hem de pony terug nemen, je hebt recht op je volledige aankoopbedrag terug.

Je kunt nog honderden tot duizenden euro’s er in gaan steken, maar je hebt zelf de kennis en kunde niet om dit op te lossen. Dus kies eieren voor je geld en breng de pony terug, dat is een moeilijk besluit, maar wel het meest eerlijk naar jezelf en je eigen situatie toe.


Ja, mijn Nederlandse lesgever zegt dit ook. Ik ben van België. Dit is een ander systeem toch? Dit is me wijsgemaakt.

De manege stopt ermee, zijn manege staat te koop weet niet wat hij dan met western zou doen en eerlijk gezegd, je hebt helemaal gelijk hé daar niet van! Maar ik wil ze echt niet terug doen naar daar, dat beest stond daar heel ongelukkig en heel mager!
We kochten haar en ze had weinig spieren (dit ook nogsteeds) en was heel mager, je zag haar ribben (nu nietmeer) dit wil al genoeg zeggen volgens mij.. en toch wil ik ze graag medisch helemaal laten onderzoeken want wil echt niet om teven waar ze gaat of dat ze bij mij blijft maar wil absoluut niet dat ze pijn lijdt! De gedachte alleen al maakt me verdrietig…

Het gaat ons zeker veel centen kosten dat is waar, maar hoop dat je begrijpt dat ik echt niet wil dat ze pijn lijdt / terug gaat naar de vorige eigenaar

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:24

K_nolan schreef:
Niet voor menselijke consumptie en de slacht zijn wel 2 apparte dingen ts, een paard kan alsnog "voor de dierentuin" geslacht worden.

Niet voor de slacht is niet voor de slacht. Een paard wat niet voor de slacht is moet ingeslapen worden.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:29

Avalanche schreef:
K_nolan schreef:
Niet voor menselijke consumptie en de slacht zijn wel 2 apparte dingen ts, een paard kan alsnog "voor de dierentuin" geslacht worden.

Niet voor de slacht is niet voor de slacht. Een paard wat niet voor de slacht is moet ingeslapen worden.


Nee hoor, niet naar de slacht kan voorkomen om bepaalde redenen. Maar de stempel betekend niet voor menselijke consumptie, die van mij is 3 maanden geleden nog naar de slacht gegaan met een stempel

Brainless

Berichten: 29767
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:30

Avalanche schreef:
K_nolan schreef:
Niet voor menselijke consumptie en de slacht zijn wel 2 apparte dingen ts, een paard kan alsnog "voor de dierentuin" geslacht worden.

Niet voor de slacht is niet voor de slacht. Een paard wat niet voor de slacht is moet ingeslapen worden.

Het klopt echt dat een paard wat niet voor de slacht mag wel naar de slacht mag.
Het is alleen uitgesloten voor menselijke consumptie en mag zeker wel geslacht worden voor dierenvoeding. Of als je wilt alleen geschoten en verbloed worden en dan direct in de bak van de Rendac, dan betaal je alleen een onkostenvergoeding aan de slager.
Dat geldt voor alle slachtdieren.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:30

espelina12 schreef:
Daphara schreef:
Maar TS, als je dit paard van een handelaar gekocht hebt en het is niet geschikt voor het doel waarvoor je het paard gekocht hebt, dan kan het gewoon terug. Je filmpjes leveren genoeg bewijs dat deze pony niet geschikt is voor een beginner. Je zit nog binnen de 6 maand vanaf de aankoop.

Doe jezelf een lol, laat je ouders contact opnemen met de handelaar en laat hem de pony terug nemen, je hebt recht op je volledige aankoopbedrag terug.

Je kunt nog honderden tot duizenden euro’s er in gaan steken, maar je hebt zelf de kennis en kunde niet om dit op te lossen. Dus kies eieren voor je geld en breng de pony terug, dat is een moeilijk besluit, maar wel het meest eerlijk naar jezelf en je eigen situatie toe.


Ja, mijn Nederlandse lesgever zegt dit ook. Ik ben van België. Dit is een ander systeem toch? Dit is me wijsgemaakt.

De manege stopt ermee, zijn manege staat te koop weet niet wat hij dan met western zou doen en eerlijk gezegd, je hebt helemaal gelijk hé daar niet van! Maar ik wil ze echt niet terug doen naar daar, dat beest stond daar heel ongelukkig en heel mager!
We kochten haar en ze had weinig spieren (dit ook nogsteeds) en was heel mager, je zag haar ribben (nu nietmeer) dit wil al genoeg zeggen volgens mij.. en toch wil ik ze graag medisch helemaal laten onderzoeken want wil echt niet om teven waar ze gaat of dat ze bij mij blijft maar wil absoluut niet dat ze pijn lijdt! De gedachte alleen al maakt me verdrietig…

Het gaat ons zeker veel centen kosten dat is waar, maar hoop dat je begrijpt dat ik echt niet wil dat ze pijn lijdt / terug gaat naar de vorige eigenaar


Netjes van je ts. Ik hoop dat de dierenarts snel een antwoord voor jullie heeft en dat jullie snel vrolijk rondrijden!

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:34


K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:42

Avalanche schreef:
https://www.licg.nl/nieuws/paardenpaspo ... ht-worden/

Paard moet dan apart gezet worden. Het wordt wel geschoten, maar mag niet geslacht worden.


Je haalt dingen door elkaar, het artikel stelt slacht voor menselijke consumptie.

Het paard kan zeker wel naar de slacht en daar gaat dit om in dit topic, je zegt zelf al het wordt immers geschoten (bij het slachthuis). Daarna wordt het gebruikt voor dierlijke consumptie. De staart kan dus alsnog zijn afgeknipt voor bestemming slacht (het slachthuis). Maar goed ts had al vastgesteld dat dit door een veulen was gebeurd

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:23

Ja ik probeerde het op te zoeken maar de online documentatie is vrij wazig wel.

scrabbel

Berichten: 958
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:31

Gezien je leeftijd snap ik helemaal dat je zegt ik wil haar geen ellende aandoen. Ik heb geen inzicht in de portemonnee van jouw ouders.

Tenzij je ouders heel rijk zijn moet je ook begrijpen dat ze niet onbeperkt geld kunnen uitgeven.

Het zou voor jouw dan een hele moeilijke keuze zijn, maar een paard waar je plezier uit haalt is heel wat meer waard.
Geen ouder wil zien dat zijn kind onder een paard beland. Ik zit helaas in het noorden van Nederland, anders had ik je mijn zadelmaker aangeraden om eens te kijken.

Een zadelmaker kan een zadel maken vanaf 0. Een zadel passer kan een zadel aanpassen. Dit is echter een heel beperkte opleiding. Ik vind het verschil tussen kort geleden super braaf en nu gevaarlijk te groot.

Ik merk uit al je berichten dat je het hart op de goede plek hebt. Dat je het beste wil voor je paard. Dat siert je!