Pumpkinbroes schreef:Evidensia kost bijvoorbeeld 600 euro per 24 uur opname van een hond.
Dat is imho gewoon buitensporig.
Maar dat is dag 1. Daar zit dan meer in dan dier alleen in een hokje leggen. Ze krijgen een infuus, algeheel nakijken, vaak bloedonderzoek etc. Zo’n opname zijn twee man dik een uur mee bezig en dan heb je de materiaalkosten nog niet meegeteld.
De dagen erna zijn goedkoper, afhankelijk van de klachten van het dier en de zorg die nodig is.
Ik denk dat heel veel onbegrip naar de dierenarts voortkomt uit het feit dat men niet genoeg inzicht krijgt ik wat er gebeurd achter de schermen. Even afgezien van prijsverhogingen tgv aansluiten bij de keten.
Maar juist het feit dat mensen vallen over de kosten, dierenartsen niet “durven” te rekenen wat het kost omdat mensen het te duur vinden, dat heeft juist gezorgd dat zoveel praktijken zich zijn gaan aansluiten bij een keten.
Wat voor de klant 5 of 10 minuten is, is voor de dierenarts (paard) een visite rijden, dus tijd in de auto zitten. Er moeten patiëntendossiers geschreven worden, vragen via de telefoon moeten beantwoord. Ik ben met een consult veel langer bezig dan 10 minuten…
Je moet evt een pand onderhouden en schoonhouden, dat kan een assistente doen, maar die moet ook salaris ontvangen. Daarnaast heb je bestellingen, administratieve rompslomp mbt medicatie, je rontgen etc. Je moet nascholing volgen, die zijn peperduur (500 euro voor een middag is geen uitzondering). Je moet apparatuur hebben en de klanten vinden het fijn als die goed werkt. De auto moet onderhoud, en die dingen slijten als een gek met al die korte afstanden en zandwegen. Ik rij op een dag zo 200-300 km weg aan visites. En dat is niet allemaal snelweg, dus ik zit dan zo 3-4 uur in de auto op een dag. Tijd waar ik helemaal niets mee kan, maar die wel doorberekend moet worden.
Ja, het is allemaal veel geld. Dat is zeker waar. Maar is het duur? Dat is relatief. Hoe vaak ik al geen discussie heb moeten voeren over enkele tientjes, terwijl de zadelkast vol ligt met prijzige setjes…
Ik krijg vaak te horen “maar je houdt toch van dieren, dus waarom vraag je dan zoveel geld?” Nou, omdat ik met dit tarief niet eens zo gek veel overhoud en mijn brood bij de Jumbo niet kan betalen met goed karma.
Het is voor iedereen vervelend dat er soms behoorlijke bedragen moeten worden afgetikt. Maar het gemak waarmee men een smartphone van 1000 euro koopt, kleding, avondjes uit, vakanties… Om vervolgens te bellen over een enting die vorig jaar 2 euro goedkoper was. Ja sorry, maar daar word ik echt heel erg moe van.
Het is wel zo dat er 24/7 mensen paraat staan om zo goed mogelijk zorg te bieden aan dieren. Je kan altijd terecht. En het is super balen dat koliek echt altijd in het weekend gebeurd

maar als je gaat rekenen… sommige weekenden ben ik super druk, sommige wat minder. Gemiddeld krijg ik voor het paraat staan in het weekend en de nachten nog geen 10 euro per uur betaald. Voor de duidelijkheid, dat is onder het minimum loon.
Dan ben ik niet altijd “aan het werk”, soms kan ik slapen, soms niet. En dan begint de werkdag ook gewoon weer om 8 uur. Soms heb je mazzel en heb je een ochtend of middag in het weekend geen spoedjes. Maar een lekkere wandeling met de hond of boodschappen doen kan niet. Want je kan elk moment gebeld worden voor een bevalling die niet wil vlotten. Dan moet je echt meteen in je auto springen. Je boodschappenkar blijft dan in de winkel staan. Ik ben ook altijd opgelucht als ik het avondeten achter de kiezen heb
Nee, we (dierenartsen) zijn niet zielig. En het is goed dat er gepraat wordt over de tarieven, begrijp me niet verkeerd. Maar er speelt meer dan het bedrag onder aan je factuur.
Ik reken iets minder voor een kolieker dan wat TS heeft betaald. Maar ik ben maar alleen en heb geen pand, dus dat scheelt in de kosten. Nadeel is ook dag ik daardoor beperkter ben in de zorg die ik kan aanbieden. Dus elk voordeel heeft zijn nadeel. En dan moet ik die patiënt dus doorsturen naar een collega.