Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:41

Ik denk dat je gelijk hebt Daphne…. sneu!

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:09

Ik heb ook even gekeken, lijkt inderdaad dezelfde.
Wat ik uit de tekst begrijp van norma moest hij weg, geen plek voor hem.(maar elk verhaal heeft 2 kanten natuurlijk)
Had hem dan meteen in laten slapen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:14

fokfanaat schreef:
ik zie ook niet in waarom het trauma voor de merrie op ene later tijdstip minder groot is

Veulens worden op een gegeven moment bij de merrie weggehaald, dat is natuurlijk. Als de merrie nog hormonaal is vlak na de bevalling is een dood veulen waarschijnlijk traumatischer. Zou dat zelf in acht nemen voor het moment waarop je 't veulen laat euthaniseren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:20

Oh wow geen ervaring mee , maar wat heftig!

Hopelijk kunnen jullie een geschikte keuze maken voor het veulen en de merrie. Ene kant neigt mijn gevoel naar inslapen , en aan de andere kant denk dit veulen weet niet beter en zal er mee leren omgaan. Maar het gaat wel extra werk en tijd kosten dan bij een gezond veulen.

Lastige keuze!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:23

Zebrastreep schreef:

Hopelijk kunnen jullie een geschikte keuze maken voor het veulen en de merrie. Ene kant neigt mijn gevoel naar inslapen , en aan de andere kant denk dit veulen weet niet beter en zal er mee leren omgaan. Maar het gaat wel extra werk en tijd kosten dan bij een gezond veulen.

Lastige keuze!

Lijkt me nogal duur in onderhoud een paard wat je niet in kunt zetten als wat je ermee van plan was. Dure grasmaaier.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:25

elnienjo schreef:
Zebrastreep schreef:

Lastige keuze!

Lijkt me nogal duur in onderhoud een paard wat je niet in kunt zetten als wat je ermee van plan was. Dure grasmaaier.

Ligt er maar net aan wat je ermee wilt natuurlijk

Edit: Zie nu pas dat dit topic al veel ouder is , dus de keuze is al gemaakt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:29

Get wat sneu… blind dier en dan nog verplaatsen naar die Norma. Die vrouw heeft maar 1 belang en dat is zichzelf neerzetten als grote dierenredder.

Had hem dan in laten slapen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:03

@StalNollie: Ik bood van de week de merrie aan als pleegmerrie ;)

En je verwoord het goed, het vermenselijken van een vluchtdier dat in dit geval ook nog blind is, is gewoon niet wenselijk.
Ik denk altijd 3 stappen vooruit. Wat als ze opgroeit en op de wei gaan de paarden een keer goed aan de kletter en ze loopt zich te pletter op het hek.

Hoe verdrietig de beslissing ook (3 dagen spanning en onzekerheid maken je echt kapot van verdriet), vond ik dit de meest eerlijke keuze. Heb netjes het advies van Utrecht afgewacht uiteraard maar operatief zijn er geen mogelijkheden (indien wel, dan had ze die kans absoluut gehad) en geen uitzicht op enige verbetering.
Bij ons veulen zaten er wel oogbollen, maar die waren heel klein en lagen diep in de oogkassen doordat het vet wat normaal achter de oogbol zit niet aanwezig was. Daarnaast hadden we al op de dag van geboorte reactie in beide "ogen" en binnen no-time zaten ze vol met prut. Het zat dus duidelijk te rommelen. Schoongehouden uiteraard, maar ze vond dat al snel niet leuk meer omdat het inmiddels mogelijk ook pijnlijk was. Kwam ze eerst nieuwsgierig op mijn stem af, was dat er snel af omdat ze mijn stem al snel associeerde met iets dat niet leuk was. Hartverscheurend vond ik ook te zien hoe ze keer op keer overal tegenaan liep. Hoewel een stal van 4,00x3,25 en daaraan paddock van 25M2, was het echt een uitdaging voor haar om te manoeuvreren.

Heb zeer veel reacties gehad die bijzonder hartverwarmend waren, maar helaas ook een aantal die blijkbaar weinig respect konden opbrengen voor mijn keuze en me Norma Miedema opdrongen of gewoon reactie gaven als in dat ik wel een veulentje wilde fokken maar als het dan iets mankeerde het dan maar gauw weg moest. Ik heb op die berichten maar helemaal niet gereageerd maar wat een aannames en gepush.

Norma zal vast met de beste bedoelingen en groot hart alle dieren opvangen en verzorgen, maar blijkbaar denkt niemand erover na wat er met al die kneusjes gaat gebeuren als Norma een keer omvalt, of het leven straks met een hyperinflatie voor iedereen onbetaalbaar wordt (ja, ook het houden van paarden dus!) en er weer massaal dieren worden gedumpt, naar de slacht gaan of ergens verpieteren.
Ook hier denk ik dus altijd goed over na en 3 stappen vooruit.

Ik neem hierin dan ook liever zelf mijn verantwoordelijkheid. Dat gaat zelfs zover, dat ik onderzoek laat doen op erfelijkheid, hoewel dit bij Haflingers nooit voorkomt (deze aandoening is sowieso zeldzaam).
Zou het alsnog toch erfelijk belast zijn, dan gaat dat gevolgen hebben voor mijn hengst (mits dat van zijn kant komt uiteraard). Dus ook daarin neem ik dan mijn verantwoordelijkheid.

Iedereen die mij kent weet dat het mijn paarden nooit iets ontbreekt en kosten nog moeite worden gespaard om ze in optimale conditie te houden en ze altijd op de eerste plaats staan.

Hoewel ik niemand enige uitleg of verantwoording verschuldigd ben, is het bovenstaande voor de toetsenbord- en moraalridders op internet wellicht een beetje duidelijker.

En ondanks de rollercoaster en het verdriet, denk ik ook dan nog meteen weer verder om de merrie toch weer gelukkig te maken met een veulen dat de mama heeft moeten verliezen en daarmee natuurlijk ook dat veulen een normale en optimale start te kunnen geven.
De merrie is gisteren dan ook gekoppeld aan een fries hengstveulentje en heeft hem liefdevol geadopteerd *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:09

Sterkte Mirranda! Goed uitgelegd en ik sta er wat dat betreft net zo in als jij.
Wat geweldig dat de merrie een pleegveulen heeft geadopteerd!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:11

Dankjewel Suzanne :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:16

Dappere keuze mirranda.
Maar naar mijn idee ook de enige juiste.
Ik vind het prima als mensen een flinke operatie overwegen. Maar wel als een dier daarna dier kan zijn. En voor een veulen hoort daar spelen bij.
Niet dat het dier een kneusje blijft.
En een blind dier dat niet kan spelen... Ik vind dat niet dier waardig.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:39

Wow wat een discussie hier.

De meeste vinden dus dat blind geboren veulentjes direct ingeslapen moeten worden. Zullen we dat dan ook met baby's doen die gehandicapt ofwel blind worden geboren ? Want ja... blind door het leven is volgens jullie nou eenmaal geen waardig leven. Amen

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:41

Nee, niet voor een natuurlijk vluchtdier....
Voor mensen zijn er aanpassingen. Een paard gaat geen stok meenemen of met een geleide hond lopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:41

_Mir schreef:

De meeste vinden dus dat blind geboren veulentjes direct ingeslapen moeten worden. Zullen we dat dan ook met baby's doen die gehandicapt ofwel blind worden geboren ? Want ja... blind door het leven is volgens jullie nou eenmaal geen waardig leven. Amen

Amen?
Ga geen vluchtdier vermenselijken. Slaat kant noch wal...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:42

Wat sterk en dapper Mirranda en wat mooi dat jouw merrie nu iets kan betekenen voor een ander veulentje.

_Mir schreef:

Zucht.
Blind door het leven is VOOR EEN PAARD geen leven imo. Een mens is een totaal ander verhaal, vergelijking trekt op niks.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:42

_Mir schreef:

En dit is dus een voorbeeld van het vermenselijken van een paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:43

Ja bij een paard vind ik dat inderdaad.
Die kan niet lekker door de wei crossen. Hoort van alles maar kan niet vluchten.
Ik vind dat dieren mishandeling. Zeker bij een jong dier vol energie.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:45

Amen?

Een vluchtdier dat niet weet waar hij heen moet? Kan je toch niet vergelijken met een mens?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:50

Mars schreef:
Get wat sneu… blind dier en dan nog verplaatsen naar die Norma. Die vrouw heeft maar 1 belang en dat is zichzelf neerzetten als grote dierenredder.

Had hem dan in laten slapen.

Nou dit dus. Die norma vindt ik vreselijk maar dit terzijde. Als je bewust kiest om een blind dier in leven te laten moet je zelf voor het dier zorgen Het is jouw keuze daar moet je niet iemand anders mee opzadelen. En het is sneu voor de merrie om het veulen te verliezen, maar in de natuur nemen ze heel snel afscheid als ze merken dat het niet goed is. Ik zie dat heel duidelijk bij de schapen, als een lam bij de geboorte niet goed is of niet snel staat, kijkt de ooi er al heel snel niet meer naar om.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:03

Een blind paard zul je zijn leven lang in beperkte ruimte moeten houden, alles afzetten, zo min mogelijk prikkels om schrikken/vluchten te voorkomen. Lichaamstaal van soortgenootjes kan hij niet lezen, hij kan er zelf geen uitzenden passend bij zijn rang of situatie, waarschuwingen niet tijdig mee krijgen, de bodem niet inschatten, is elke dag van zijn leven volledig afhankelijk van mensen.
Mensen die dat maar al te graag delen met hun volgers/bewonderaars want oh wat goed en mooi dat jij 24/7 klaar staat voor een blind paard.... tja... amen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:06

Een blind paard in leven houden is vooral egoisme vanuit de mens.
Het paard heeft er echt helemaal niets aan en voelt zich als prooi/vluchtdier nog eens extra kwetsbaar ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:35

_Mir schreef:
Want ja... blind door het leven is volgens jullie nou eenmaal geen waardig leven. Amen

Je weet wat "amen" betekent? :+

Je 'beAAMt' nu letterlijk dat blind door het leven gaan (voor een paard) geen waardig leven is.

En daar heb je 100% gelijk in :D

Amen betekent 'het is waar' - voor het geval je geen idéé had...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:53

Mirranda sterkte met het verlies van je mooie veulen. Je hebt wat mij betreft de juiste keuze gemaakt. Ik heb het op fb een beetje gevolgd en vond het heel naar om te lezen allemaal. Ze dwongen je bijna om het veulen af te geven aan Norma. Ze zal vast een lief mens zijn maar alles moet volgens haar en haar volgens gered worden, ook als dat niet in het belang van het dier is m.i.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:05

Mirranda, ik denk dat je de enige juiste keuze hebt gemaakt, sterkte met het verlies. ik snap de “alles moet maar gered worden” mentaliteit van veel mensen tegenwoordig maar niet. Hopelijk word je merrie een goede pleegmerrie

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:25

Sterkte Mirranda, respect voor je keuze.