Paardenfan25 schreef:Mag ik vragen hoe zwaar je paard / pony is? Ik heb een brede stevige fjord van 1.40 en een hele smalle welsh a. En moet je het mengen met iets? Of laten weken? Dan ga ik dat eens bestellen
De shet 95cm, gewogen; 160kg
De new forest 1.42m gewogen; 440kg
Quarter ruin 1.47m geschat ( na wege andere quarter ) 550+kg
Quarter merrie 1.49m geschat; 535kg
quarter merrie 1.45m geschat; 530kg
Wij gooien het over het voer op laatst moment.
Popstra schreef:Dat te kort aan iets hebben. Daar zou eens goed onderzoek naar gedaan mkoeten worden wat dit nu precies kan zijn. Zomers zal er genoeg van dat waar te kort aan is zijn want de koliek gevallen zijn toch altijd rond deze tijd terwijl de meeste toch echt genoeg hooi bij krijgen wat ik hier lees
Er wordt wel onderzoek gedaan en getest. Maar het zal niet bij elk paard hetzelfde zijn. Een paard met een tekort zou op zoek gaan en pakken, wat ie pakken kan.
Gras is ook niet voldoende en zat mensen die het te kort laten grazen. Daarbij heeft gras een andere structuur dan droog hooi.
Ik denk zelf dat het zand ophopen al in het najaar gebeurt wanneer de weides te kort zijn. Zoveel zand als je tegenkomt bij ernstige koliek is niet van 1 dag of 1 week, tenzij ze hele grote happen nemen en er echt niks mee naar buiten komt.
Dan krijg je de overgang die vaak vrij plots gaat en paarden moeten schakelen en wennen.
Van samen op een wei, benen kunnen strekken uren lang, naar eventjes alleen op ene kleine paddock.
Er zou echt meer onderzoek gedaan moeten worden, want dat minder bewegen op een kleine paddock en de verveling door alleen staan, zullen echt meet effect hebben.
Darmen moeten beweging hebben voor de peristaltiek en dat brengt weer het zand mee naar buiten. Maar ook dan is het weer een combinatie van, want ook structuur is weer nodig voor de darmen.
Nu lijkt het dat silicium aanvullen zou helpen bij echt likken en zand eten. Maar dat neemt al die andere factoren niet weg. Net als de oplossing alleen zoeken in af en toe een kuur. Ook al geef je een kilo psyllium, moet de mest met zand er alsnog wel uit.
@Egnie; Van husk zou je andere hoeveelheden kunnen geven als zaad zeggen ze vanwege het verschil in zwelvermogen.
Dus je zou moeten weten wat er in de kant en klare producten zit; zwarte zaad, bruine zaad of husk.