Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:45

Paardenfan25 schreef:
Dank superpony
Staat er een duidelijke gebruiksaanwijzing bij pit pit?
Wat is te lang geven? Ik doe, nu gras kort is, 1 keer in 5 of 6 weken weekje sandclear.

Nee, pit-pit.com is niet per se voor paarden. Is gewoon een online shop voor kruiden en zaden. Maar daar koop je dus het pure product.
Ik koop altijd ruim, want dan verzenden ze gratis en het gaat toch wel op. Ze verzenden netjes en snel. Normaal gesproken dan, want post is traag nu.

Ik geef eigenlijk nooit langer dan een week. Preventief hou ik me aan een maatbekertje die afgemeten is op volgens mij 150gr. Maar als ik vermoedens heb, verdubbel ik dat.

Popstra

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:58

Dat te kort aan iets hebben. Daar zou eens goed onderzoek naar gedaan mkoeten worden wat dit nu precies kan zijn. Zomers zal er genoeg van dat waar te kort aan is zijn want de koliek gevallen zijn toch altijd rond deze tijd terwijl de meeste toch echt genoeg hooi bij krijgen wat ik hier lees

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:22

ik zie hoeveelheden voorbij komen met name gericht op paarden.

De husk vreet mijn pony niet, slobber etc allemaal leuk en aardig maar ik kan mijn shet geen halve emmer slobber geven om 100 gram psyllium naar binnen te krijgen.

Nu wil ik bij pit-pit bestellen, maar bestel ik dan zwarte of bruine ? en hoe voer ik dat?
Ik heb ergens onthouden dat het zwellen in de darmen het best is en dan het meeste zand mee naar buiten neemt, of is dat ook al weer achterhaalt?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:48

Ik geef deze: https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Dit staat erbij:
Citaat:
Zwart psylliumzaad is van nature kleiner dan het lichte psylliumzaad. De werking is dezelfde.

Deze zwarte psylliumzaadjes zijn gelijkwaardig aan de bruine psylliumzaden, maar krijgen soms de voorkeur door hun mooie, glanzend zwarte kleur. Ze ogen mooi en door hun kleine formaat zijn ze voor bepaalde gebruiken meer geliefd

Ik maak slobber. Als laatste voeg ik t zaad toe. Roeren en gelijk onder de neus zetten.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:16

superpony schreef:
Paardenfan25 schreef:
Dank superpony
Staat er een duidelijke gebruiksaanwijzing bij pit pit?
Wat is te lang geven? Ik doe, nu gras kort is, 1 keer in 5 of 6 weken weekje sandclear.

Nee, pit-pit.com is niet per se voor paarden. Is gewoon een online shop voor kruiden en zaden. Maar daar koop je dus het pure product.
Ik koop altijd ruim, want dan verzenden ze gratis en het gaat toch wel op. Ze verzenden netjes en snel. Normaal gesproken dan, want post is traag nu.

Ik geef eigenlijk nooit langer dan een week. Preventief hou ik me aan een maatbekertje die afgemeten is op volgens mij 150gr. Maar als ik vermoedens heb, verdubbel ik dat.

Mag ik vragen hoe zwaar je paard / pony is? Ik heb een brede stevige fjord van 1.40 en een hele smalle welsh a. En moet je het mengen met iets? Of laten weken? Dan ga ik dat eens bestellen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:45

Zand likken zou vaak tekort aan silicium en andere mineralen zijn. Ik geef mijn zandlikker silicium (kiezelaarde) over zijn voer sinds vorige maand en heb hem geen zand meer zien likken. Hij deed het ook altijd op dezelfde plek.
Silicium krijgt een paard OA binnen door eten van gras maar ook in kleefkruid zit veel silicium blijkbaar. En dus lijkt me het logisch dat ze in de winter sneller zand likken... Gras groeit dan niet en vaak mogen ze dan ook niet meer de wei op.
Er wordt wel beweerd dat de vloeibare silicium beter opgenomen wordt.
Ik geef de poedervorm en mijn zandlikker is gestopt met zand likken.

Qua hoeveelheid en eventueel teveel voeren heeft weidegenoot navraag gedaan bij haar dierenarts... Je kan van vlozaad eigenlijk niet overvoeren was haar antwoord. Het wordt toch uitgescheiden door de darmen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:34

Wat ik me afvraag, zou xanthaangom niet moeten werken? Zou erg makkelijk en goedkoop zijn, maar ik kan het niet vinden dat mensen het gebruiken tegen zand

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:55

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:23

RvT schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer hihi.
Wat kan ik het beste gebruiken als ik zand in de darmen verdenk?
Een kuur van 6 dagen 500gr psyllium (paard is 600kg) met of zonder Epson zout? Klopt het? En werkt die sand off brokjes net zo goed als puur psyllium?

Goede vragen. Ik gebruik de Sand off-brokjes in combinatie met psylliumzaad omdat ik er met alleen de zaden niet genoeg in krijg in één keer, die vindt ze gewoon echt niet lekker. Of het even goed werkt weet ik niet, het is wel voor 100% gemaakt uit gemalen psylliumzaad.

En Epsomzout is volgens mij Magnesiumsulfaat. Bij het onderzoek waaruit bleek dat dit effectief zou zijn bij zandkoliek, werden wel hele grote hoeveelheden gebruikt, ik geloof 1 gram per kilo paard dus voor een beetje paard algauw een halve kilo (lees ik in dit topic: [VN] Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand). Dit krijgt een normaal mens er niet in.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:24

Felien_Kyra schreef:
Ik heb vanavond net als voorgaande jaren, deze besteld :
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... d-off.html

Dit koop je voor minder dan de helft van het geld bij pit-pit.

Vwb brokjes:
De Sand Off brokjes van de Paardendrogist bestaan maar voor de helft uit psyllium, niet voor 100%. Om 100 gram psyllium te voeren moet je dus 200 gram geven.
De brokjes van Pure/Makana bestaan wel bijna volledig uit psyllium en zijn een stuk goedkoper.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:57

Ik bestel psyllium bij “de Baroen”, vind ik voor grote hoeveelheden (10 kg zakken) net iets handiger dan Pit-Pit, en uit m’n hoofd nog net iets goedkoper, maar recent niet meer vergeleken.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:09

Daancha schreef:
Felien_Kyra schreef:
Ik heb vanavond net als voorgaande jaren, deze besteld :
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... d-off.html

Dit koop je voor minder dan de helft van het geld bij pit-pit.

Vwb brokjes:
De Sand Off brokjes van de Paardendrogist bestaan maar voor de helft uit psyllium, niet voor 100%. Om 100 gram psyllium te voeren moet je dus 200 gram geven.
De brokjes van Pure/Makana bestaan wel bijna volledig uit psyllium en zijn een stuk goedkoper.

Super bedankt! Ga dit opslaan in mijn notities en weet waar ik volgende maand nog even een kuurtje ga bestellen :D

Balen dat ik dit niet eerder wist :(

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 23:52

Felien_Kyra schreef:
Vwb brokjes:

Oh ik vind de informatie op de website van de Paardendrogist dan behoorlijk misleidend. Zoals het beschreven staat lijken de brokjes echt voor 100% uit pure psyllium te bestaan. Maar de voorgeschreven dosis is idd wel twee keer zo hoog...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:06

Ik snap wat je bedoelt ja, het staat er echt een beetje misleidend. Daarom noem ik het ook even, plus een goedkoper alternatief :)

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 09:50

Inderdaad een stuk goedkoper ja! Goed om te weten. Pfff... laat ik nou net een nieuwe ton Sand-off brokjes gekocht hebben |(

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:41

De link van de paardendrogist is de husk. Ik geef ook om de 2 maanden een kuur. De mijne is er ook gevoelig voor. Hij staat ook met een masker buiten. Dan gaat het goed. Ben nu zover dat zodra het mooi droog wordt het masker eens af mag.

Ik heb nu de husk en die voer ik droog. De mijne eet gelukkig alles. Ik voer ong 250gr husk 1x daags voor 5 maximaal 7 dgn. Testen doe ik regelmatig. Pak dan een 5 tal bolletjes mest van verschillende plekken. Er mag dan niet meer dan een theelepeltje in zitten.

Ik ga ook eens kijken naar kleefkruid, daar was ik niet van op de hoogte.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:44

egnie schreef:
De link van de paardendrogist is de husk. Ik geef ook om de 2 maanden een kuur. De mijne is er ook gevoelig voor. Hij staat ook met een masker buiten. Dan gaat het goed. Ben nu zover dat zodra het mooi droog wordt het masker eens af mag.

Ik heb nu de husk en die voer ik droog. De mijne eet gelukkig alles. Ik voer ong 250gr husk 1x daags voor 5 maximaal 7 dgn. Testen doe ik regelmatig. Pak dan een 5 tal bolletjes mest van verschillende plekken. Er mag dan niet meer dan een theelepeltje in zitten.

Ik ga ook eens kijken naar kleefkruid, daar was ik niet van op de hoogte.

Dit gaat over de link die ik stuurde?

Op die site geven ze aan 100g. Is er een reden dat jij meer geeft?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:25

Felien_Kyra De Husk bij pitpit is een tientje voor 450 gr. en 1,5 kg voor 16.66 euro. De husk kun je minder van geven dan van de hele vlozaad. Bij vlozaad wordt al zo'n 400 a 500 gr aangeraden. Dus geef ong de helft van de husk.

Ik geef liever iets te veel dan te weinig. Bij teveel gaat het er gewoon mee uit. Het doet namelijk niks, het zorgt er alleen voor dat er zand aan blijft plakken. Dus te veel is niet erg te weinig kan ervoor zorgen dat er geen of te weinig zand mee komt. De darmen zijn nogal lang en het kan overal zitten vandaar dat ik er dus zo veel mogelijk in stop. Ik voer het ook droog want ik wil dat het in de darmen goed gaat plakken. Nu heb ik ook het voordeel dat de mijne alles eet zowel het zaad als de husk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:28

Paardenfan25 schreef:
Mag ik vragen hoe zwaar je paard / pony is? Ik heb een brede stevige fjord van 1.40 en een hele smalle welsh a. En moet je het mengen met iets? Of laten weken? Dan ga ik dat eens bestellen

De shet 95cm, gewogen; 160kg
De new forest 1.42m gewogen; 440kg
Quarter ruin 1.47m geschat ( na wege andere quarter ) 550+kg
Quarter merrie 1.49m geschat; 535kg
quarter merrie 1.45m geschat; 530kg

Wij gooien het over het voer op laatst moment.

Popstra schreef:
Dat te kort aan iets hebben. Daar zou eens goed onderzoek naar gedaan mkoeten worden wat dit nu precies kan zijn. Zomers zal er genoeg van dat waar te kort aan is zijn want de koliek gevallen zijn toch altijd rond deze tijd terwijl de meeste toch echt genoeg hooi bij krijgen wat ik hier lees

Er wordt wel onderzoek gedaan en getest. Maar het zal niet bij elk paard hetzelfde zijn. Een paard met een tekort zou op zoek gaan en pakken, wat ie pakken kan.

Gras is ook niet voldoende en zat mensen die het te kort laten grazen. Daarbij heeft gras een andere structuur dan droog hooi.
Ik denk zelf dat het zand ophopen al in het najaar gebeurt wanneer de weides te kort zijn. Zoveel zand als je tegenkomt bij ernstige koliek is niet van 1 dag of 1 week, tenzij ze hele grote happen nemen en er echt niks mee naar buiten komt.
Dan krijg je de overgang die vaak vrij plots gaat en paarden moeten schakelen en wennen.
Van samen op een wei, benen kunnen strekken uren lang, naar eventjes alleen op ene kleine paddock.

Er zou echt meer onderzoek gedaan moeten worden, want dat minder bewegen op een kleine paddock en de verveling door alleen staan, zullen echt meet effect hebben.

Darmen moeten beweging hebben voor de peristaltiek en dat brengt weer het zand mee naar buiten. Maar ook dan is het weer een combinatie van, want ook structuur is weer nodig voor de darmen.

Nu lijkt het dat silicium aanvullen zou helpen bij echt likken en zand eten. Maar dat neemt al die andere factoren niet weg. Net als de oplossing alleen zoeken in af en toe een kuur. Ook al geef je een kilo psyllium, moet de mest met zand er alsnog wel uit.

@Egnie; Van husk zou je andere hoeveelheden kunnen geven als zaad zeggen ze vanwege het verschil in zwelvermogen.
Dus je zou moeten weten wat er in de kant en klare producten zit; zwarte zaad, bruine zaad of husk.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:33

Misschien is het hier al gevraagd, maar dan heb ik er overheen gelezen. Zou lijnzaadbrok net zo goed werken als lijnzaad? Horsefood heeft bijvoorbeeld lijnzaadbrok, zo te zien zonder andere toevoegingen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:49

@Superpony Dat is inderdaad waar. Ik haal alleen de pure producten dus niet die kuurtjes.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:25

egnie schreef:
Felien_Kyra De Husk bij pitpit is een tientje voor 450 gr. en 1,5 kg voor 16.66 euro. De husk kun je minder van geven dan van de hele vlozaad. Bij vlozaad wordt al zo'n 400 a 500 gr aangeraden. Dus geef ong de helft van de husk.

Ik geef liever iets te veel dan te weinig. Bij teveel gaat het er gewoon mee uit. Het doet namelijk niks, het zorgt er alleen voor dat er zand aan blijft plakken. Dus te veel is niet erg te weinig kan ervoor zorgen dat er geen of te weinig zand mee komt. De darmen zijn nogal lang en het kan overal zitten vandaar dat ik er dus zo veel mogelijk in stop. Ik voer het ook droog want ik wil dat het in de darmen goed gaat plakken. Nu heb ik ook het voordeel dat de mijne alles eet zowel het zaad als de husk.

Mag ik jou even een pb doen met wat vragen ? :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:29

Felien_Kyra schreef:
egnie schreef:

Mag ik jou even een pb doen met wat vragen ? :)

Ja hoor

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:07

Ik heb heel wat meegelezen, maar door alle verschillende merken etc zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil mijn haflinger en Shetlander graag een kuur geven puur preventief. Welke moet ik hier nu precies voor hebben van de pitt en hoeveel moet ik ze daarvan geven? Ze hebben zoveel verschillende. Moet het juist wel of niet gemengd worden?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:02

Als ik zo het topic lees kom ik tot deze samenvatting:
- Psylliumzaad: het goedkoopste bij pit-pit.com
- Zwart psylliumzaad (kun je iets minder van voeren): het goedkoopste bij baroen.nl
- Psylliumhusk (door bijv. slobber): het goedkoopste bij baroen.nl
Het verschilt per paard wat goed gegeten wordt, dus probeer dit zelf uit.

Aangeraden wordt (door oa Utrecht):
- Onderhoudskuur: 0.5 gram/kg lichaamsgewicht = 1x per 1-2 maanden
- Zand weg kuur: 1 gram/kg lichaamsgewicht = na zand test (hoewel niet 100% betrouwbaar en als je test meerdere dagen testen)

Lijnzaad gekookt of ongekookt:
- Heel: het goedkoopste bij pit-pit.com
- Vers gemalen
- Geel of gemicroniseerd: hoef je niet te koken. Geel het goedkoopste bij baroen.nl, gemicroniseerd bij equine-motion.com

Prijzen zijn op basis van grote hoeveelheden (20-25 kg), omdat dat goedkoper inkopen is. Kan iemand informatie aanvullen over hoeveel lijnzaad je geeft, hoe vaak en hoe lang achter elkaar?