De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boxrust

Ja, volle 4 weken
68 (39%)
Ja, maar snel uitloop/stappen
64 (37%)
Nee onzin
39 (22%)

Totaal aantal stemmen: 171

raket

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:52

Zonder spoelen krijg je ook de oude zalf er niet helemaal af. Ik zou wel af en toe spoelen, deppen met gazen . Dan aan de lucht laten drogen en dan mesitran er op.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:32

Hier moet ik van de dierenarts juist wel goed schoonmaken/spoelen. Spoelen met een zeer zachte straal, want anders stimuleert het de aanmaak van wild vlees. Dan schoonmaken met gaasjes met een soort ontsmettende scrub, droogdeppen en honingzalf erop.

Lijkt goed te werken!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:39

Oh ik mocht ook absoluut niet ontsmetten. Dat zou irriteren, uitdrogen en de kans op wildvlees vergroten. Sowieso bloed de wond enorm snel, als ik het verband eraf haal zie je al minuscule puntjes bloed, hoewel dat de afgelopen keer wel meeviel. Waarschijnlijk omdat het nu een goede vochtigheidsgraad had.
Wat voor wond heeft die van jou simbaa? Edit Sorry heb het teruggevonden.

Het is wel een heel ander advies in elk geval
Laatst bijgewerkt door Sintara op 26-11-20 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:45

Simbaa schreef:
Hier moet ik van de dierenarts juist wel goed schoonmaken/spoelen. Spoelen met een zeer zachte straal, want anders stimuleert het de aanmaak van wild vlees. Dan schoonmaken met gaasjes met een soort ontsmettende scrub, droogdeppen en honingzalf erop.

Lijkt goed te werken!

Wij spoelen (verpleegkundige) juist vaak net boven de wond. Dan kan de straal op de wond ook niet te harden zijn.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:55

“Mijn” wond heb ik ergens hier geplaatst. En bloedt ook heel snel inderdaad! Maar dat is normaal. Het nieuwe weefsel wat wordt aangemaakt is extreem goed doorbloed. Vandaar dat het snel bloedt. Voordeel is wel dat de zenuwen daarin nog niet ontwikkeld zijn en het dus geen pijn doet om eraan te zitten.

Het verschil is wel dat bij ons de wond heel vies was, door de sloot waarin ze was gevallen. Wellicht dat daar het verschil met ontsmetten inzit. De wond pust ook nog wel een beetje.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:55

raket schreef:
Simbaa schreef:

Lijkt goed te werken!

Wij spoelen (verpleegkundige) juist vaak net boven de wond. Dan kan de straal op de wond ook niet te harden zijn.

Ja dat is ook hoe ik het doe. Een straal vol op de wond met het kwetsbare weefsel zetten lijkt me inderdaad niet handig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:59

Ik heb hem inderdaad teruggevonden simbaa, sorry was me heel even ontschoten :o lukt het jou tegenwoordig met de honingzalf? Ik heb mesitran gekocht bij mijn laatste verband haul en dat splurt gewoon zo uit de bus op de wond. Hoef je niet met je vingers te doen, ideaal.

Ik denk het feit dat de jouwe nog pust er ook wel aan bijdraagt dat je moet spoelen enzo. De wond van Mel is niet ontstoken, maar was juist geïrriteerd omdat hij zo droog werd samen met het schuren van het verband.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 16:48

Zo staat ze er altijd bij als ze 'op vakantie is' tijdens het uitmesten. Met zo'n flap half op dr gezicht :')

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:49

Nou net naar paard geweest, ze gaf aan dat dr been erg zeer deed. Dus ondanks het feit dat het verband nog goed zat dat er toch maar afgehaald. De wond is weer een heel stuk kleiner, maar dat laagje dat erop zat niet. En aan de onderkant groeit de huid eronderdoor en dat voelt naar met drukverband erop.

Snap het helemaal, dus morgen komt er een dierenarts om dit bij te snijden

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:22

Hopelijk mag ik een out of the box vraag stellen...
Wat voer je?( mag ook per pb).
Daar kan Evt nog wat te behalen zijn misschien

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:17

JeanneV schreef:
Een dierenarts geeft advies op basis van een studie en jarenlange praktijkervaring met deze cases. Jij vindt het als onwetende nodig om dat op basis van een emotionele reden in twijfel te trekken en vraagt vervolgens advies op een internetforum met grotendeels emotionele pennymeisjes.

Trek jij het behandel plan van de dokter ook in twijfel als je zelf een blindedarmontsteking hebt???

Heerlijk verwoord!!

Maar luister naar je arts. Word je paard vervelend, druk, enz.. advies vragen aan je arts.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 19:53

Nou, dierenarts geweest en ze was eigenlijk heel tevreden. Die zag ook in dat Mel die stal uit moest trouwens, Mel stond gigantisch ongelukkig te wezen en de da weg te kijken, totdat mij werd verzocht om even met haar te lopen en zelfs een stukje rechtdoor te draven buiten. BUITEN!
Ze was zo, lief, zo braaf en vooral ook blij <3.
En ze liep super goed, wat de dierenarts nogal verbaasde om de een of andere reden.
Nja, toen ging er een kleine sedatie in en werd het cadeautje uitgepakt en de wond bijgesneden. Het was inderdaad wild vlees, maar voor 4 weken een wond op die plek stelde het niks voor. Ik kreeg nog een compliment om mijn verbandkunsten want ze dacht dat een dierenarts het aldoor had gedaan _O-
En we hebben nu een nieuw plan van aanpak : ik heb een of ander agressief spul gekregen tegen wildvlees vorming wat er bij elke verbandwissel op moet na afspoelen. Geen honingzalf meer. Ennnn

Hiermee mag ze stappen, grazen, op een uitloopje staan zoveel als ik wil. Als ze maar niet al te ruig doet *\%/*

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:03

Wat fijn. Heb je fucidin gekregen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:42

raket schreef:
Wat fijn. Heb je fucidin gekregen?

Nee, het begon met een l.. Maar ik zal morgen even voor je kijken.

Het is een heel nieuw programma in elk geval. Maarja, de wond is niet meer diep en enorm veel kleiner nu.. Ik kon geen fatsoenlijke foto maken want het leek op een rode waterval natuurlijk. Die zal ik morgen ook delen :) maar het was weer een stuk verder dan een paar dagen terug

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:53

Ah fijn. Probeer de wond wel te drogen na het spoelen. Veel zalf loopt er anders meteen af. Zelf geef ik de voorkeur aan gazen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 21:58

Ja ik moest het heel goed drogen, de wond een beetje maar vooral ook de rest van het been. Anders krijgt ze natuurlijk nare plekken onder het verband

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 19:04

Tadaa
Afbeelding
Vandaag met wandelen was het wel een bommetje :o gelukkig had ik het hoofdstel omgedaan. Het begon allemaal eigenlijk heel goed, tot m'n moeder het idee kreeg om ons rennend in te halen, toen dacht Mel hee dat wil ik ook := en ik hield tegen en toen ging ze het maar omhoog oplossen. Uiteindelijk wel weer normaal rondje gestapt en toen afgesloten. Morgen weer een dag

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:51

Kijk nou!goed bezig!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:58

Nou, er zit toch dubbel verband om dus ik heb mevrouw maar even blij gemaakt. Het vlakste stuk wei met wat te eten enzo.
Ze heeft een paar pasjes gedraaft tot nu toe, meer niet. Maar ze is wel erg gelukkig. Lekker overal naar kijken en terugroepen naar andere paarden Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:25

Simbaa schreef:

Lijkt goed te werken!

Een scrub in een wond gebruiken??

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 20:41

Afbeelding
Gaat nu echt sneller :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:43

Gigantisch verschil!
Blij dat je haar gewoon op stal hebt gelaten achteraf?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 21:04

Nee, achteraf gezien had ze het huidige systeem best wel na de eerste week mogen hebben vind ik. Dit werkt gewoon oneindig veel beter. Zelfs haar mest ziet er nu veel beter uit terwijl de hoeveelheid beweging niet veel voorsteld.
Het idee dat het de laatste halve week langzamer is gegaan (zoals de da had voorspeld) dan als ze nog op absolute boxrust stond kreeg is een beetje lachwekkend :P

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:44

als buiten staander denk ik wel dat je er verstandig aan gedaan hebt.... mooi dat jou merrie er zo goed doorheen gekomen is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 21:50

Tja, het is natuurlijk niet te zeggen hoe het was gegaan als ik het anders had gedaan..