Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:34

Ik heb ook Whinny socks gebruikt, maar ze waren met aan- en uittrekken behoorlijk strak. Het was echt wel een 'work-out' om ze aan- en uit te krijgen. Daarbij zakten ze alsnog af bij mijn paard, sowieso zonder tape, maar soms ook als de tape bijvoorbeeld losschoot en dan zit er wel heel veel sok in de kootholte wat naar mijn idee ook kan gaan knellen. Tot slot kwamen er heel snel gaten in. Na 2 weken de eerste gaten, na 6 weken waren 2 eigenlijk al niet meer 'normaal' bruikbaar (met aan- en uittrekken goed opletten dat het gat niet blijft steken en verder uitscheurt, de onderste (dunne) rand was er helemaal vanaf). We vonden ze toch te duur om elke 2 maanden nieuw te kopen en het aan- en uittrekken was ook niet ideaal.

Dus toen zijn we tubigrip gaan gebruiken. Is echt 10x zo snel met aan- en uittrekken, als het een keer afzakt, gaat het niet knellen omdat je veel minder stof hebt en zijn benen reageerden er ook gewoon goed op. Wel moeten we deze ook nog steeds tapen, maar dan blijft het prima zitten. Ik gebruik elektriciteitstape, ik ga altijd 1,5x rond zodat de tape genoeg houdvast heeft op het tape van het eerste rondje, anders schiet het los. En elektriciteitstape is elastisch zodat het niet kan gaan knellen. Ik plak altijd vlak boven de kogel en helemaal bovenaan (net onder de voorknie/hak dus).

Zowel de Whinny socks als de tubigrip kropen wel wat omhoog over de kroonrand, maar hier bleven de plekken wel afgeschermd.

Verder ondersteunen we iets met een triamcinolon spray. Om precies te zijn, deze https://www.google.com/search?q=dermano ... 7iWfHM2l7M

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:31

@rianneH jeetje, vanaf feb bezig vind ik al behoorlijk lang. De dierenarts gaf al wel aan dat het heel lang kon duren....
Ik was al blij dat de astma eindelijk onder controle was na 4 maanden en dan nu dit er weer bij....

Dank voor de link!

@EvelienKiss 40 sokken? :wow:
Ik moet even goed uitzoeken hoe ik het allemaal ga doen. Ik zat tijdelijk in de ziektewet waardoor ik elke dag naar stal kon. Maar nu ik weer ga beginnen red ik dat gewoonweg niet. Op stal is helaas niemand die het verder kan vervangen dagelijks dus hoop iets te vinden wat iets langer dan een dag kan blijven zitten.

@Bowo bedoel je met tubigrip hetzelfde als bruisverband?
Blijft die elektriciteitstape verder goed zitten aan de vacht ? Het zou inprincipe aan om de kootholte tot aan de kogel, het zit verder nergens op zijn been

Dit is hoe het er nu uitziet.

Afbeelding

Afbeelding

Er is nu een week niks meer aan gedaan ivm het biopt. De zilverspray zit er nu nog op ivm de hechting. Kon het daarom ook nog niet schoonmaken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:49

Dat zijn flinke plekken. Maar het ziet er wel heel anders uit dan bij die van mij. Ik ben benieuwd wat er uit het biopt komt.

Buisverband inderdaad. Even zoeken naar de juiste maat misschien.
Let even niet op de zooi enzo. Ik had even foto gemaakt omdat ik vond dat hij er grappig uit zag met alle kleurtjes tape, ik was halve rolletjes aan het opmaken xD
Mijn paard heeft vrij hoge witte benen en hij had ook op zijn pijpbeen plekken, dus daarom dat ze zo hoog zijn. Bij jouw paard zou net over de kogel prima zijn denk ik.
Afbeelding
Linksachter zie je dat ze vaak net wat omhoog komen bij de kroonrand. Maar eventueel kun je ze misschien ook wel wat langer afknippen en extra ver over de hoef trekken en eventueel dat stukje er weer afknippen als het te versleten is?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:49

Helaas nog geen uitslag van de biopt.
Wel veel verschil in een paar dagen. Het enige wat ik nu doe is met een droge handdoek zachtjes ronddraaiende bewegingen maken en de korstjes vallen en vrij makkelijk af. Daarna insprayen met leovet zinkoxide spray.
Geen idee of het verstandig is maar het lijkt wel echt verbeterd in een paar dagen tijd.
Afbeelding

Dankjewel voor de foto bowo. Lijkt een prima oplossing zo!

desi92

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:49

Uitslag van biopt is binnen. Het blijkt geen vasculitis te zijn.
Het is forse chronische hyperplastische dermatitis. Mogelijk speelt een onderliggende overgevoeligheidsreactie een rol. Dierenarts kon er verder niet zoveel over zeggen, behalve het kan oen en gaan.
Mogelijk is de verhuizing naar nieuwe stal in augustus een trigger geweest. We gaan het even aankijken. Voor nu trekt het steeds meer weg dus even aanzien of, wanneer en hoe het terugkomt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:17

Ik heb in het eerste topic over dit onderwerp toen ook meegelezen/ gepost.
Been van mijn paard zag er echt exact zo uit als de afbeeldingen hier.

Heeft altijd heel kleine korstjes gehad in de zomer maar het is 1 zomer behoorlijk geascaleerd. Zoals hij tyrzavm. Maar dan aan de binnenkantvoorkant van het achterbeen. Gewassen, gesmeerd de hele rambam. Beter werd het er niet op. Been was ook wel wat dik.

Maar aangezien hij er nooit kreupel aan geweest is dacht ik op een gegeven moment: doei, doe er niets meer aan. Niet meer aan gekomen EN gestopt met benen scheren.
Weg.... nooit meer terug gekomen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:21

Hier de uitslag van biopt ook, hoewel, 1 kweek was nog niet terug. Maar de uitslag zegt sarcoïdose... Ontstekingen van de huid
Afbeelding
Afbeelding

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:38

Mijn paard heeft ook sarcoïdose. Ik heb de indruk dat dat minder vaak voorkomt dan vasculitis. Mijn paard heeft overigens ook vasculitis erbij. Het is al een paar jaar stabiel met de Whinny sokken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:50

Hier dacht de dierenarts eerst sarcoïdose, maar na de biopt bleek het toch vaculitis te zijn. Beide gevallen heb je natuurlijk liever niet :knuffel:

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:26

EvelienKiss schreef:
Mijn paard heeft ook sarcoïdose. Ik heb de indruk dat dat minder vaak voorkomt dan vasculitis. Mijn paard heeft overigens ook vasculitis erbij. Het is al een paar jaar stabiel met de Whinny sokken.

Ik heb nog niet veel uitleg gehad verder,
Nu nog in verband en prednison.. Vrijdag weer controle,
Maar als deze plek weg is, hoe groot is de kans dat het terug komt, ben je net als met vasculitus bezig met kousen?
Ga Vrijdag eens verder navraag doen

Uk word 1 januari pas 1, dus hoop alles onder controle te kunnen houden verder

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:08

Sarcoïdose is bij mijn paard chronisch. Ze kan er gewoon alles mee, maar wel altijd met beenbeschermer om omdat het velletje kwetsbaar is. Ze geven statistieken hoe groot de kans is dat het geneest. Ik weet het niet meer, misschien weet je DA het. Er is een artikel waarin die cijfers staan. Ik hoop dat jij met je paardje meer geluk hebt, maar ook als het chronisch is, is het dus te doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 01:30

Die van mij had ook sarcoidose. Dat was, naast de huid, vooral te zien aan de groei van de hoef. De hoef groeit harder, maar de kwaliteit is zeer onregelmatig.

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:50

Hey allemaal,

Sinds begin deze maand weer aan het klooien met mijn paard. Deze heeft sinds de zomer een soort stalbeen aan een achterbeen, ook toen bij haar kootholte en boven haar kroonrand een paar vieze wondjes gehad.

18 november had ze uiteindelijk een einschuss aan ditzelfde been. Antibiotica gespoten en toen was het met 3 dagen niet meer dik, wondjes zaten er nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Alleen nu heeft ze sinds begin december weer steeds een dik been, dierenarts zegt mok en met ab, hibiscrub en hydrocortiderm (ofzoiets :+ ) aan de slag.

Toen was het zo:

Afbeelding

Werkt allemaal niet voldoende, korsten en wondjes zijn 99% weg, maar been blijft warm en loopt hier en daar weer deels vol.

Nu een prednisolon kuur van 5 dagen, in de hoop dat het dan over is.

Ook heeft ze sinds dat ik haar heb gekocht heel kort haar op dat been, ik dacht toen dat ze gewoon te kort geschoren was maar het haar groeit ook niet aan, boven de kroonrand is ze zelfs zo goed als kaal.

Nu van de week was het zo:

Afbeelding

Ik heb helaas alleen geen duidelijkere foto's gemaakt van de wondjes, omdat ik ook dacht dat het wel mok zou kunnen zijn. Maar het rare is dat de zwelling pas in de kogel en hoger zit, de kootholte is slank. Pezen zijn ook uitgesloten, en ze loopt gewoon goed.

Dus ik denk nu toch maar die whinny sox proberen. Enig idee hoe lang het duurt voordat je die (normaal) binnen hebt? En wat kan ik dan in de tussentijd doen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:53

Gekke plekken inderdaad. Ik had de sokken met een paar dagen binnen vanuit Frankrijk, viel me alles mee.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:12

De kroonrand lijkt ook wat gezwollen. Wat zegt je dierenarts? Is er vasculitis of sarcoïdose vastgesteld? Sokken zijn altijd een goed idee, ook bij mok.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:03

EvelienKiss schreef:
De kroonrand lijkt ook wat gezwollen. Wat zegt je dierenarts? Is er vasculitis of sarcoïdose vastgesteld? Sokken zijn altijd een goed idee, ook bij mok.

Ik dacht ook aan sarcoidose.

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:01

EvelienKiss schreef:

Nee is nog niks vastgesteld, ook geen biopt of iets dergelijks genomen. Ik wacht eventjes de kuur af, want ben ook bang dat zo'n biopt weer wat kwaad doet. Ze staat al best lang aan medicijnen. Maar zelf heb ik enorme twijfels bij de hele mok diagnose.

Dierenarts zegt is een einschuss reactie op de mok die ze had en nu moeten we de bacterie onder controle krijgen.

Kroonrand is idd ook wat gezwollen. Ik ga ff overleggen met mijn dierenarts wat we kunnen doen!

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:22

Overigens, op internet zag ik dat sarcoïdose goed moet reageren op corticosteroïden, zoals hydrocortiderm en prednison. Nou lijkt prednison wel te helpen maar 5 dagen hydrocortiderm heeft niks veranderd :(

Hebben jullie nog tips buiten de dierenarts om? Zou zo graag willen dat ze er vanaf komt!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:36

Ik zou toch voor een biopt kiezen, het valt mee met hoeveel kwaad een biopt doet. Dan weet je wat het wel of niet is en kun je veel gerichter behandelen.
Mijn DA zei eerst ook vasculitis, hij had het liefst nog langer prednison gegeven. Maar door biopt zijn we er achter dat het geen vasculitis is, en dat de prednison ook niet zou werken bij wat er nu uit is gekomen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:50

Prednison en corticosteroïden zijn pittige medicijnen, heel goede medicatie, maar wel zwaar. Ik heb destijds ook heel erg getwijfeld over een biopt en idd de angst dat het erger zou worden. Achteraf wou ik dat ik het eerder had gedaan, ze heeft helemaal geen last gehad en het is een geruststelling nu te weten wat het exact is in plaats van alles in het achterhoofd houden.
Maar ik begrijp je twijfel, mij is destijds ook hetzelfde gezegd en heb ook nog wat aangemodderd.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:05

Wij hebben geen biopt af laten nemen, maar de symptomen waren heel typisch (duidelijke ronde plekken aan de zijkanten, sommige zelfs boven de kogel ipv. de grote plekken in de kootholte die je bij mok ziet) en hij reageerde direct op de behandeling, dus weet het eigenlijk ook wel 100% zeker.

Die foto's van Desi92 vond ik bijvoorbeeld ook helemaal niet typisch voor vasculitis (maar goed, je wilt ook niet zo maar tegen een DA ingaan).
Maar die van Sasja vind ik ook niet zo duidelijk, dus dan kan een biopt misschien wel nuttig zijn.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:13

Hier 14 dagen prednison, eerst 7 dagen 2 tabletten en dan 7 dagen 1 tablet. In combinatie met been in verband telkens 7 dagen dan schoonmaken werkt goed tegen sarcoïdose!
Vrijdag mag ons kleine vent uit het verbandwissel na 6 week!!

Anton90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:11

Misschien een kuur mariadiestel eens proberen? Soms is zit de oorzaak in lever problemen en dan kan mariadistel helpen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:05

Sinds december is mijn vent uit het verband en staat hij zonder medicatie,
Helaas begint zijn been terug dik te worden -O-
Iemand nog tips voor sarcoïdose?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:52

Je gebruikt de Whinny socks?