Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:41

Mijn advies: vergeet dit hele gangenverhaal. Ik ken zelf geen enkele draver met de goede aanleg zoals je bij andere rassen ziet. Focus je op een functionele stap, draf en galop. Correct door zijn lijf.
Ik ken ook wel wat dravers. Ik vind ze geen vak apart, een goede lesgever moet hier gewoon mee weg kunnen imo. Maar vind het geen goed idee om hier wat met de extra gangen te gaan doen. Ik denk dat dat tien bruggen te ver is voor een onervaren 12-jarige.
De dravers die ik ken gooi(d)en er vaak ook wel andere passen tussen. Telgang, schweinepas, iets dat een beetje richting tolt ging maar het zeker niet was, dralop etc. Allemaal verdwijnt het als je ze correct door hun lijf rijdt.

Heeft hij een fijne galop? Dat zou ik zelf het minste vinden, bij sommige dravers wordt de galop nooit echt goed en dat zou ik zelf wel missen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:54

Misschien ken jij ze niet, maar in het buitenland (Amerika met name) is de Standardbred (wat wij draver noemen) heel populair als gangenpaard. Het probleem is dat die extra gangen in Nederland gewoon niet zo heel populair zijn en er dus niet veel mensen zijn die weten hoe ze daar correct mee om moeten gaan. Er zijn ook 12-jarigen die correct kunnen leren rijden op een Ijslander, dus waarom dan niet op een draver. Mits goed begeleid natuurlijk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:15

Gangen leer je rijden op een gangenpaard dat goed bevestigd is in z'n gangen, ook als 12 jarige.
Bij dit paard moet je er eerst al 3 goede basisgangen uit krijgen voor je kan denken aan eventueel iets met die laterale aanleg te doen.

Het laterale komt nu echt door onbalans.

Zoals poes zegt, bij sommige dravers zijn 3 correcte gangen al een opgave, zonder dat ze laterale aanleg hebben.

Dit paard kan best wel wat worden, maar dat gaat tijd en geld kosten.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:08

TS, in dit paard gaat heel veel tijd en energie zitten en er is behoorlijk wat kennis en kunde voor nodig om dit paard als fatsoenlijk rijdier op de rails te krijgen.

Waarom jullie gekozen hebben voor een uitgekoerste draver is mij dan ook een groot raadsel. Dit ga jij als 12 jarig meisje niet oplossen.

Wat je kunt doen is je in ieder geval eens verdiepen in rechtrichten . Dat is kennis wat je voor dit paard (maar ook ieder ander paard) sowieso nodig hebt. Dit paard is enorm uit balans. Dat zou ik eerst vanaf de grond gaan oplossen. Hang dat zadel eerst maar aan de wilgen, laat dit dier eerst zonder ruiter maar eens fatsoenlijk in balans en bespiering komen.

Maar eerlijk? Ik zou hem terugbrengen of verkopen. Hier heb jij helaas echt nog niet de kennis en kunde voor.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:22

Thioro schreef:
Gangen leer je rijden op een gangenpaard dat goed bevestigd is in z'n gangen, ook als 12 jarige.
Bij dit paard moet je er eerst al 3 goede basisgangen uit krijgen voor je kan denken aan eventueel iets met die laterale aanleg te doen.

Zoals poes zegt, bij sommige dravers zijn 3 correcte gangen al een opgave, zonder dat ze laterale aanleg hebben.

Dat zou idd zeker een stuk sneller gaan en helpen. Maar met goede begeleiding kun je echt een heel eind komen hoor. En die gaat als het goed is ook eerst kijken naar het paard in balans brengen ipv meteen aan die tolt sleutelen. Niemand zegt dat dat in de eerste lessen al aan bod moet komen.

Werken vanaf de grond is een hele goede tip en ook heel leuk om te doen. Al zul je ook daar goede begeleiding in moeten zoeken.

Ik vind het echt heel jammer dat veel mensen zo negatief zijn. We hebben niet allemaal de luxe om te leren rijden op goede leerpaarden, soms hebben we het maar te doen met de paarden die we tot onze beschikking hebben. Of het haalbaar is voor de TS kunnen wij vanaf hier toch niet bepalen? We kunnen alleen maar aangeven wat belangrijke dingen zijn om rekening mee te houden. Om dan maar meteen te zeggen pleur dat paard maar terug de handel in...
Misschien doet ze er dan 5 jaar over. Nou ja dat is dan zo, wat maakt het uit! Belangrijk is dat de TS weet waar ze rekening mee moet houden, en dat ze plezier gaat hebben met haar paard. Als het dier verder braaf is en geen gekke dingen doet, en er met gedegen begeleiding gewerkt gaat worden, kan het maar zo zijn dat ze een gouden maatje heeft aan dit paard, en ze samen ook nog eens een hele waardevolle leerweg tegemoet gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:55

Ik heb nergens gezegd dat ze dit paard maar weer weg moet doen of dat ze er niets mee zal bereiken. Alleen dat het tijd en geld zal kosten om deze op de rit te krijgen, aan TS de keuze of ze er in investeert of niet.
Als ze er mee aan de gang gaat en (onder begeleiding) vooruitgang boekt, zal ze met dit paard inderdaad meer ervaring opdoen dan met 10 'nette' paarden.

Maar eerlijk is eerlijk, dit soort paarden zwerft vaak wat rond in de handelswereld omdat het nu eenmaal niet de makkelijkste casussen zijn.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:26

Allegra schreef:
Thioro schreef:

Dat zou idd zeker een stuk sneller gaan en helpen. Maar met goede begeleiding kun je echt een heel eind komen hoor. En die gaat als het goed is ook eerst kijken naar het paard in balans brengen ipv meteen aan die tolt sleutelen. Niemand zegt dat dat in de eerste lessen al aan bod moet komen.

Werken vanaf de grond is een hele goede tip en ook heel leuk om te doen. Al zul je ook daar goede begeleiding in moeten zoeken.

Ik vind het echt heel jammer dat veel mensen zo negatief zijn. We hebben niet allemaal de luxe om te leren rijden op goede leerpaarden, soms hebben we het maar te doen met de paarden die we tot onze beschikking hebben. Of het haalbaar is voor de TS kunnen wij vanaf hier toch niet bepalen? We kunnen alleen maar aangeven wat belangrijke dingen zijn om rekening mee te houden. Om dan maar meteen te zeggen pleur dat paard maar terug de handel in...
Misschien doet ze er dan 5 jaar over. Nou ja dat is dan zo, wat maakt het uit! Belangrijk is dat de TS weet waar ze rekening mee moet houden, en dat ze plezier gaat hebben met haar paard. Als het dier verder braaf is en geen gekke dingen doet, en er met gedegen begeleiding gewerkt gaat worden, kan het maar zo zijn dat ze een gouden maatje heeft aan dit paard, en ze samen ook nog eens een hele waardevolle leerweg tegemoet gaan.

Ze willen er geen geld in steken. Nou, dan kom je als groene 12 jarige die gewoon lekker wil rijden niet ver. Vandaar mijn advies: doe hem weg. Dat bespaart niet alleen ts maar ook het paard een hoop ellende (als hij tenminste dan wel bij kundige mensen terechtkomt, maar ik denk zomaar dat er maar een handje vol mensen hier die nodige tijd (tijd = geld) in willen steken. Zo veel vraag is er nou ook weer niet naar uitgekoerste dravers?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:44

Thiore ik zeg ook nergens dat jij dat zegt, alleen die eerste alinea was een reactie op jouw bericht.

AnnoNiemand, kan zijn dat ik het gemist heb, maar ik las vooral dat ze niet veel geld willen steken in een medische molen waar ze al zoveel tegenstrijdige dingen hebben gehoord. Misschien zijn haar ouders zich er prima van bewust dat een 12-jarige sowieso begeleiding en les nodig heeft, en willen ze best een beetje moeite doen om de juiste instructeur te vinden. Al lest ze maar eens per maand. Ik vind het zo kort door de bocht om meteen te zeggen doe maar weg dit komt nooit goed. Het is nou ook weer geen rocket science.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:47

Allegra schreef:
Thiore ik zeg ook nergens dat jij dat zegt, alleen die eerste alinea was een reactie op jouw bericht.

AnnoNiemand, kan zijn dat ik het gemist heb, maar ik las vooral dat ze niet veel geld willen steken in een medische molen waar ze al zoveel tegenstrijdige dingen hebben gehoord. Misschien zijn haar ouders zich er prima van bewust dat een 12-jarige sowieso begeleiding en les nodig heeft, en willen ze best een beetje moeite doen om de juiste instructeur te vinden. Al lest ze maar eens per maand. Ik vind het zo kort door de bocht om meteen te zeggen doe maar weg dit komt nooit goed. Het is nou ook weer geen rocket science.

Nou, dit kan echt wel goedkomen, maar niet bij een twaalfjarig meisje die geen geld uit mag geven en dus niet begeleid kan worden. Zo vatte ik het geen geld uitgeven op. :)
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 01-09-20 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:58

Ja dan wordt het wel een lastig verhaal idd. Maar vanaf je 13de mag je volgens mij folders rondbrengen, kan ze zelf haar lessen betalen :7

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:57

@TS, als je van je ouders les/omscholing/begeleiding mag betalen, zou ik in jouw geval een apart topic openen: "Hulp gezocht voor omscholing draver regio Antwerpen". Komen vast wat reacties op, van mensen die een paard in training nemen tot mensen die aan huis komen.

Zelf ken ik als Belg weinig adresjes in Nederland, behalve enkele rechtricht- en revalidatietrainers (Leandra Theunissen, Marion Alblas, Florien de Graaf) maar weet niet of die met dravers werken. Adressen in Oost- en West-Vlaanderen heb ik je al doorgestuurd per pb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:55

Ik zie genoeg dravers (uit de koers) in mijn omgeving goe met een goede ‘gewone’ lesgever prima vooruit gaan. Niet te moeilijk maken, de meeste pakken het prima op.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:50

poes schreef:
Ik zie genoeg dravers (uit de koers) in mijn omgeving goe met een goede ‘gewone’ lesgever prima vooruit gaan. Niet te moeilijk maken, de meeste pakken het prima op.

Ik heb 1 les gehad van iemand die niet bekend is met dravers, en dat was 1 groot drama, vooral omdat ik ook niet gewend ben met dravers rijden. Vandaar dat mijn tip is zoek wel iemand met een beetje verstand ervan, werkt toch wel makkelijk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:42

Gewoon iemand met goed verstand van rechtrichten. Werken vanuit rust en ontspanning. Dan moet het imo ook goed kunnen komen. Nu mist er gewoon een stuk balans en de ruiter uit het filmpje en de bodem in de wei maken het er niet veel beter op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:48

Thioro schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ze dit paard maar weer weg moet doen of dat ze er niets mee zal bereiken. Alleen dat het tijd en geld zal kosten om deze op de rit te krijgen, aan TS de keuze of ze er in investeert of niet.
Als ze er mee aan de gang gaat en (onder begeleiding) vooruitgang boekt, zal ze met dit paard inderdaad meer ervaring opdoen dan met 10 'nette' paarden.

Maar eerlijk is eerlijk, dit soort paarden zwerft vaak wat rond in de handelswereld omdat het nu eenmaal niet de makkelijkste casussen zijn.

Ik denk omdat ze goedkoop zijn dat men er geen winst uit kan halen en dat er daarom weinig tijd in gestopt wordt. Dat ze daarom veel blijven rond zwerven in de handelswereld.

Met een goede instructeur voor het dressuurmatige stuk + grondwerk etc kan TS een heel eind komen denk ik. Met ieder paard op die leeftijd is les nodig dus ze kunnen samen groeien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:18

TS, hoe gaat het intussen met je paard?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:08

Lotte_G schreef:
https://youtu.be/FXlFlBXh4BU

Hier is het filmpje..

Ik zie hier ook een paard dat moeite heeft met balans in draf, van de ruiter geen steun krijgt en daardoor tussendoor kiest voor tölt, zuiver zo te zien. Omdat dit een viertakt gang is kan hij zich makkelijker voortbewegen over de ongelijke grond.

Misschien een goed idee om iemand met ervaring in het trainen van gangenpaarden/IJslanders om hulp te vragen. Je kunt veel van dit paard gaan leren met een goede lesgever.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:17

Dit is geen tuiger, maar een draver, MCE.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:42

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:38

Denk niet dat we nog een update moeten verwachten, paard staat te koop. Mits medisch ok mss wel een interessant projectje: vraagprijs maar 1000 euro.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:39

hwn schreef:
Denk niet dat we nog een update moeten verwachten, paard staat te koop. Mits medisch ok mss wel een interessant projectje: vraagprijs maar 1000 euro.

Hoe weet je dat?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:07

AnnoNiemand, heb die gezien op de site van 2dehands (Be): draver van 6 jaar die de gangen nog niet goed beheerst onder het zadel, verkoper is Lotte (zelfde naam als TS), en foto's lijken ook heel erg op dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:49

Klopt. Rijfoto is ook dezelfde piste als in het filmpje. Zo spijtig... Paard heeft geen kans gekregen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:08

Ik denk dat het juist wel een goeie zet is om er niet aan te beginnen en maar wat aan te gaan klooien met een zeer beperkt budget. Dat zou het paard meer kwaad dan goed doen. Hopelijk komt het paard nu terecht bij iemand met de juiste ervaring of iemand die de juiste hulp wil en kan inschakelen. De omschrijving is in ieder geval eerlijk wat dat betreft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:09

LindyH schreef:
Ik denk dat het juist wel een goeie zet is om er niet aan te beginnen en maar wat aan te gaan klooien met een zeer beperkt budget. Dat zou het paard meer kwaad dan goed doen. Hopelijk komt het paard nu terecht bij iemand met de juiste ervaring of iemand die de juiste hulp wil en kan inschakelen. De omschrijving is in ieder geval eerlijk wat dat betreft.

Eens. Hier ging gewoon heel veel werk en tijd inzitten. Als je de ervaring niet hebt en er niet veel geld in wil stoppen is dit de beste optie.