Voeding voor pony zonder hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 00:33

beatje schreef:
Een zak bietenpulp kost 8 euro bij de aveve.Dus om daar nu alles voor af te zoeken.
En hoe krijgen julie nu je voer op stal dan? je neemt toch gewoon een kar de winkel mee in schuift je zakken er op en zo je auto weer in. Je hoeft er toch geen kilometers mee te wandelen?
Ik weet niet waar je woont maar de Horta is een soort welkoop en zit door heel belgie,die verkopen ook van alles.Vind ze wel iets duurder als de aveve.

Horta wist ik niet, dank je! Zo te zien zit de dichtsbijzijnde op een goed half uur enkele rit.

Mijn voer ga ik nu bij mijn fouragehandelaar 5 min verderop halen. Daar neem ik meestal de lichtere zakken en hij de zwaardere (vriendelijke man!) En liggen de zakken ongeveer op navelhoogte, kunnen dus direct zo de auto in gesleurd en op stal laat ik ze gewoon de kruiwagen in vallen. Voor de aveve is het echt van de kar omhoog de auto in sleuren. Dat is niet zo 'gewoon' en vanzelfsprekend als die zak zo'n 45% van je eigen gewicht is. Zou ik nooit voor alle paarden kunnen volhouden. Maargoed, voor deze gaat we zien wat we kunnen vinden en nemen we dit soort dingen wel voor lief.

LindyH

Re: Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 02:49

De meeste fouragehandelaren hebben wel een bezorgservice voor de directe omgeving. Als je meerdere zakken nodig hebt kan dat wel de moeite zijn. Scheelt een hoop gesjouw.

Maar eerst zou ik kijken wat werkt, voor je ergens tig zakken van koopt.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 03:04

bitenpulp uit nl heef heel andere verhoudin dan DL
dar zit mellasse en moet haver bij gevoerd worden
plus gerfs en mineralen brok dan heb je goede verhouding
ik krijg hier paarden die te mager zijn of zien en binnen 2 maand zijn ze dik zat
ik heb nooi echt nooi paard gehad die mager bleef
zo ik zeg dan voer je niet genoeg

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 20:27

Even een update:

Ik heb bij mijn fourage en aveve idd zemelen, bietenpulp en mais gevonden. Geen luzernebrokken gezien helaas. gerst en haver wel, maar die zijn niet zo goed zeker? De soep van aveve was er ook, maar de zakken van hierboven kwamen goedkoper uit en ga ik dus eerst even proberen.

Hoeveel moet ik dan exact mengen in termen van volume als er geen lucerne is? Ik blijf wel nog voor de helft de zupa van equifyt bijgeven denk ik om zeker te zijn van de voedingsstoffen.

Maar zonder lucerne dus ook gewoon 1:1 geven en eventueel een beetje mais bij? En dat is dan 1 kg per 1 kg dus 3 scheppen zemelen per 1 schep bietenpulp? Of omgekeerd?

Verder heeft de eigenaar nogmaals benadrukt dat haar financiele situatie geen extra's toelaat. Voor olie zou wel nog gekeken kunnen worden. Inslapen was dan weer geen optie. Dus we roeien met de riemen die we hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:29

Nee omgekeerd! 3 scheppen pulp, 1 schep zemelen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 20:39

Maartje1990 schreef:
Nee omgekeerd! 3 scheppen pulp, 1 schep zemelen.

Ok bedankt! Droog gemeten toch he?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:54

Stap 1 is wegen, niet scheppen. Als je eenmaal 10 scheppen gewogen hebt (het makkelijkste is 10 scheppen in een 20L-emmer en de emmer leeg en gevuld wegen), kan je kijken wat een schep is.

Bietenpulp moet op gewicht met een 3:1 verhouding met zemelen. Mocht wegen echt geen optie zijn, dan 2: 3 qua scheppen. Waarbij 2 scheppen bietenpulp (2-2.4kg, meestal 2.3kg) gecombineerd wordt met 3 scheppen zemelen (0.6-0.9kg, meestal 0.75kg).

Hoe heb je mais, kuilmuis of maiskorrel/meel? Dat laatste is zeker niet aan te raden als paardenvoer, veel te zetmeelrijk en zeer lastig verteerbaar (gebroken korrel maar 30% en meel 50%, en dat is bij een goed gebit). Indien kuilmais ben ik er nog geen fan van, maar kleine beetjes kan.

Op zich is haver fijner dan mais voor dit paard, 1kg bietenpulp met 1kg haver. Opnieuw kilo's, geen scheppen. Maar meer dan 1kg haver zou ik alsnog zeker niet voeren en liever zemelen in een 3:1 verhouding.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:59

Haver en mais zouden bij mij niet op 1 staan bij een PPID-verdachte.

Gek dat ze geen luzernebrok hadden. Meestal is dat wel als huismerk te koop of van een merk (Hartog, Metazoa).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:02

Poekkie schreef:
Even een update:

Ik heb bij mijn fourage en aveve idd zemelen, bietenpulp en mais gevonden. Geen luzernebrokken gezien helaas. gerst en haver wel, maar die zijn niet zo goed zeker? De soep van aveve was er ook, maar de zakken van hierboven kwamen goedkoper uit en ga ik dus eerst even proberen.

Hoeveel moet ik dan exact mengen in termen van volume als er geen lucerne is? Ik blijf wel nog voor de helft de zupa van equifyt bijgeven denk ik om zeker te zijn van de voedingsstoffen.

Maar zonder lucerne dus ook gewoon 1:1 geven en eventueel een beetje mais bij? En dat is dan 1 kg per 1 kg dus 3 scheppen zemelen per 1 schep bietenpulp? Of omgekeerd?

Verder heeft de eigenaar nogmaals benadrukt dat haar financiele situatie geen extra's toelaat. Voor olie zou wel nog gekeken kunnen worden. Inslapen was dan weer geen optie. Dus we roeien met de riemen die we hebben.

Heb je ook gevraagd of er een mogelijkheid is om dingen te bestellen?
Heel vaak kunnen ze dat wel.
Mijn voerhandel besteld voor mij speciaal bokkenbrok en lucernebrok (van arie blok, is goedkoper dan van een paardenmerk) omdat dat van dezelfde leverancier komt waar ze ook andere producten van hebben, kost ook niks extra.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:13

we hebben hier van die gras brokken die je moet weken is dat niet iets?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:15

Mijn oude dame met nog maar een paar kiezen heb ik heel lang goed kunnen houden op geweekte hooibrok (Wiesencobs). In de wintermaanden 's ochtends en 's avonds twee voerscheppen vol uit elkaar laten vallen in water. Eén op één zo'n beetje. Aangevuld met seniorenmuesli. Daarnaast spaarde ik een weitje voor haar waar ze de hele winter wat te knabbelen had. Afge lopen zomer kon ze ook geen gras meer eten en heb ik haar in laten slapen.
Ze was toen 34. Ze was spierloos maar is nooit mager geweest.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:32

Ik zou geen mais gaan voeren. Heb je ook gevraagd of ze luzerne hadden? Want ik lees alleen dat je het niet zag liggen. En als je vraagt kunnen ze leestal wel bestellen. Luzernebrok is iets zo standaard dat ze dat meestal overal wel hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 22:56

Ik zal morgen een weegschaal naar stal meenemen, die had ik daar niet direct liggen. Maar dan 3:1 en niet 1:1?

Mijn fouragehandelaar had geen luzernebrok, alleen luzerne als in die harde steeltjes, beetje grasmix-achtig. Dat gaat hem niet lukken denk ik. Bestellen ging, maar dan liefst per pallet en opeens 48(?) zakken zie ik niet zo zitten.

Bij aveve heb ik ook die stengelige luzerne gezien, maar de brok niet. Bestellen heb ik niet speciaal nagevraagd nee, niet aan gedacht. Kan ik volgende week wel eens voor terug gaan.

Hmm de mais dus beter niet geven? Ok, dan geef ik de zak op met zo'n 250g per dag ofzo en koop ik dan geen meer bij. Het is gebroken mais.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:00

Havens heeft lucernebrok, ik weet niet of je fouragehandelaar dat merk heeft?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 23:04

Ik weet dat hij de gastro+ heeft, dat is ook van havens zeker? Zal volgende week er nog eens specifiek naar vragen, vandaag zei hij toch letterlijk datt hij geen lucernebrok had.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 23:06

Maïs maximaal 100g per dag de eerste 4 dagen en daarna nog eens maximaal 100g omhoog. En dat is het. Echt niet meer dan dat geven.

Ja, dan inderdaad 3:1. Luzerne bevat veel meer calcium dan bietenpulp, dus dat moet veel rechter getrokken worden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 01:44

Bij Aveve hebben ze normaal luzernebrok hoor. Soms ligt het ook niet bij het paardenvoer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:03

Ik zou die gebroken mais helemaal niet geven. Doet vaak meer kwaad dan goed, zeker als het verteringsstelsel het al zo zwaar heeft door gebrek aan ruwvoer.

Jammer van je zak mais, maar ik zou het niet in de pony gaan stoppen omdat je het nu eenmaal hebt.

Als het nou vlokken waren, of maiscobs, dan was het nog wat anders geweest. Die zijn veel beter verteerbaar.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:09

Gebroken mais kan je aan de kippen voeren of gewoon de zak terug brengen als je hem niet geopend hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:23

Ik snap niet zo wat nou de bedoeling is! Het topic gaat toch om een vervanger voor hooi?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 09:55

Even een update: vanaf deze week zijn we klaar met opbouwen en krijgt pony de volledige portie. Hij eet het vooralsnog goed, merk wel dat hij aan het hooi nu amper nog aan komt. Maarja, het is ook een volle emmer brij om weg te krijgen natuurlijk. Olie is er nu ook, daarvan giet ik elke dag een schuitje over het voer. Verder hopen we op warmere dagen met minder regen natuurlijk.

Iedereen nognaals bedankt voor de voertips!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:27

Je bent al een eind op weg zie ik, maar wil t toch even zeggen.
Ik zie op de site van subli dat ze wel in belgie leveren.
Ik heb laatst een pallet met 25 zakken senioren priores besteld.
Daarmee kwam ik op 9,- per zak uit, gratis thuis bezorgd.
Misschien makkelijker en/of completer dan zelf mixen?

edit; sorry, 9,- exclusief btw, maar dan blijf je onder de 10,- per zak.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 11:04

Bedankt voor de tip. Voor nu ga ik het even zo houden denk ik om ook niet constant van voer te wisselen voor zijn darmen, maar zal het zeker in gedachten houden. Nu betaal ik ongeveer 34 cent per kg.

Als het kan bestel ik liefst maar een klein aantal zakken omdat ik het anders maar moeilijk opgeslagen krijg en pony ondertussen wel bekend is met 'vandaag lust ik dit opeens niet meer' symptomen.