Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:16

Pipodipo schreef:
superpony schreef:
Dat mensen het duur vinden is vast vervelend, maar een veearts op de stoep is sowieso duurder en een koliek operatie helemaal. Buiten het verdriet om............

Niet alleen het geld, maar het lijkt ook een beetje apart om een week lang 1,5 a 2 van dat soort bussen te voeren aan een paard, het is ongeveer bijna 3 voerscheppen vol. En trouwens ook nogal een uitdaging om het naar binnen te krijgen, maar dat is bijzaak.

Kaitlyn, hoe is het met je paard?

Wat voor bussen?

Men weet nog niet wat de beste dosering is en veeartsen zeggen bij vermoeden van zandkoliek geef maar een hoge dosering.

Zoals gezegd als je alles doet om zandkoliek te voorkomen is met regelmaat een kuur psyllium hopelijk voldoende. Maar het is nooit alleen maar dat erin gooien.

En je moet echt mazzel hebben. Het ene paard ligt na het eten van eikels of esdoorn dood en de ander kan een kilo wegwerken zonder problemen.

Alles valt of staat met het totale management en voer beleid. Meeste gaat mis bij te weinig goed ruwvoer en te weinig bewegen. Darmen hebben echt beweging nodig en veel vezels.
En het andere deel is tekorten. Maar dat kan ook komen door scheve verhoudingen als mensen teveel aanvullen.

Tancreda4

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:21

Oh een top topic! Mijn shet heeft af en toe koliek 'uit het niets' en nooit de oorzaak echt kunnen achterhalen. Die krijgt voor de zekerheid regelmatif een zandwegkuur.

Onbeperkt hooi is en lijkt zo mooi. Mijne hebben dat, in bakken, die op verharding staat. Maar dat ene mini grasje dat echt net boven de grond uit komt wordt door mijn shet gevonden, onbeperkt hooi of niet. Vandaar regelmatig een kuur.

Helaas eet ze het spul slecht. 1001 soorten geprobeerd en eindelijk ging ze het vorig jaar eten. De psyllium 'schaafsel' noem ik het even meng ik met een berg voer en lijnzaadolie. Dat wordt minder scement plak dan met water en dat eet ze beter. Ik wissel merken van elkaar af (beetje gedwongen omdat ik zoveel diversen had geprobeerd en nog had en heb staan hihi).

Mijn grote merrie, zelfde paddock, geef ik minder vaak een kuur. Die is niet zo van de Uber laatste grasjes en struint minder.

Betreft de zaden van pit en pit, welke hele zaden geven jlie en moeten die ook nat?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:40

@tancreda: de bruine zaadjes met drie weken levertijd van pitpit kan je geven. Zowel droog als nat, ik trek de voorzichtige conclusie dat droog de voorkeur heeft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:40

Jet schreef:
henny_w schreef:
Ik heb ruim 4 weken terug alle 4 de paarden nog 8 dagen op dikke lijnzaadslobber gezet voor eventueel zand. Dat doe ik al jaren en soms vind ik bij eentje dat er net iets minder dan een half theelepeltje zand onderin de plastic zak zit. Maar meestal vind ik amper iets.

Eergisteren weer met dezelfde slobberkuur begonnen en vanochtend weer vroeg de mest verzameld. Van 2 paarden schrok ik behoorlijk. Daar lag een behoorlijke laag zand onder in de plastic zak. De andere 2 niet. Ze krijgen allemaal hetzelfde voer en allemaal dezelfde weidegang. Maar ik denk wel dat het per paard heel verschillend is of ze voorzichtig eten of heel makkelijk zand mee opnemen. De oudste heeft bijv. nooit zand aan haar bovenlip en daar heb ik ook nog nooit zand in de mest ontdekt. De jongste 2 hebben geregeld wat opgedroogd zand aan de bovenlip zitten. Dat is al jaren zo maar dit keer dus ook veel zand in de mest :oo Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit zo erg meegemaakt. Waar ik me het meeste over verbaas is dat het in ruim 4 weken zo veranderen kan :?

Op zich is het niet vreemd dat je de eerste keer weinig zand vond en de tweede keer veel zand. Zand komt er hoe dan ook met golven uit, dan weer een paar dagen niets tot weinig, dan weer ineens veel meer. De kans bestaat dus dat de eerste keer net zo'n "negatieve" golf was en dat je de tweede keer met testen net in een "positieve" golf zat.

Zou kunnen maar dan is het in elk geval raadzaam om een tijdje de mest frequent te checken op zand anders weet je eigenlijk nog niet waar je aan toe bent. De lijnzaadpap die ik voer is zo plakkerig dat je er volgens mij wel mee behangen kunt :D dus zand moet er ook aan blijven plakken. In elk geval slobberen de paarden het met groot genot hier op :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:24

Dat klopt inderdaad Henny, als je mest wil testen op zand is het verstandig om dat een aantal dagen achter elkaar te doen en niet zomaar 1 dag.

En in het algemeen: als er meer dan een theelepel zand op drie mestballen te vinden is, weet je zeker dat je met teveel zand in de dikke darm te maken hebt.
Verder: als er zand uitkomt, weet je zeker dat er zand opgehoopt is in de dikke darm. Of dan een kuur, gekookt lijnzaad en/of lijnzaadolie voldoende is om dat af te voeren vraag ik me af, ik durf daar niets over te zeggen. Het zal er ook vanaf hangen hoe de darmen onder "normale" omstandigheden werken, is de peristaltiek al verminderd door bijvoorbeeld een ( oude) zware parasieteninfectie, dan zal het zand waarschijnlijk ook minder goed worden afgevoerd.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:44

Jet schreef:
En in het algemeen: als er meer dan een theelepel zand op drie mestballen te vinden is, weet je zeker dat je met teveel zand in de dikke darm te maken hebt.

Ik kom deze uitspraak zeer vaak tegen en vind hem heel gevaarlijk( niet persoonlijk bedoelt hoor! ) ; sommige paardeneigenaren gaan deze als leidraad gebruiken, terwijl een paar korrels al gevaarlijk kunnen zijn weet ik helaas uit ervaring. En ook dat lijnzaad en psyllium niet altijd (afdoende) werken, en voorkomen van zand inname toch echt het voornaamste is .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:29

Jet schreef:
Dat klopt inderdaad Henny, als je mest wil testen op zand is het verstandig om dat een aantal dagen achter elkaar te doen en niet zomaar 1 dag.

Verder: als er zand uitkomt, weet je zeker dat er zand opgehoopt is in de dikke darm. Of dan een kuur, gekookt lijnzaad en/of lijnzaadolie voldoende is om dat af te voeren vraag ik me af, ik durf daar niets over te zeggen. Het zal er ook vanaf hangen hoe de darmen onder "normale" omstandigheden werken, is de peristaltiek al verminderd door bijvoorbeeld een ( oude) zware parasieteninfectie, dan zal het zand waarschijnlijk ook minder goed worden afgevoerd.

Dat is niet waar. Als er niks uitkomt, kan er ook veel zand in de darmen zitten. Juist als het teveel wordt, komt het waarschijnlijk minder mee naar buiten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 07:30

Daarom moet je ook langere tijd achter elkaar testen en het niet van een paar keer af laten hangen. Ik zeg ook nergens dat als er geen zand uitkomt, dat er dan geen zand in de darm zit. Dat er als er teveel zand in zit niets meer mee naar buitenkomt is echt geheel nieuw voor mij, maar goed, misschien is dat weer recent nieuws, dat zou kunnen hoor.

En dat lijnzaad en psyllium niet altijd afdoende werkt zeg ik toch ook dacht ik?

Natuurlijk is voorkomen het allerbeste, maar niet iedereen heeft de mogelijkheden om dat helemaal uit te sluiten. Bovendien krijgen ze met hooi/voordroog ook zand binnen en over de jaren heen kan dat bij een paard met verminderde darmwerking ( door andere oorzaken dan zand) ook al teveel zijn.

Het blijft gewoon een groot probleem en een sluipmoordenaar...

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:41

Mijn paarden staan dag en nacht op zand. In hun wei zal nooit geen zand groeien wat ik ook probeer. Wel hebben ze ongelimiteerd hooi. Ik doe geen testen de wei is trouwens veel te groot om uit te zoeken welke poep van wie is. Ik geef ze eigenlijk alleen een maag supplement met probiotica het hele jaar door. Voor zo ver doen ze het daar goed op.
Wel interessant om iedereen zijn verhaal te lezen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:52

Er zal nooit geen zand groeien? :D

Wat doe je eigenlijk in t geval van veel zand tegen komen. Ik las dat het maanden tot jaren kan duren voordat al t zand weg is.
Dus hoeveel geef je dan en hoe lang?

Ik geef al jaren vers gemalen lijnzaad preventief. Maar sinds juni dit jaar ben ik overgegaan op psyllium, 5 dagen, 100gram.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:17

wortel115 schreef:
Mijn paarden staan dag en nacht op zand. In hun wei zal nooit geen zand groeien wat ik ook probeer. Wel hebben ze ongelimiteerd hooi. Ik doe geen testen de wei is trouwens veel te groot om uit te zoeken welke poep van wie is. Ik geef ze eigenlijk alleen een maag supplement met probiotica het hele jaar door. Voor zo ver doen ze het daar goed op.
Wel interessant om iedereen zijn verhaal te lezen.

Maar je ziet ze toch wel eens mesten en zou je van die verse mest toch een test kunnen doen? Als dat iig de enige reden is niet te testen. Dat je niet weet van wie wat is.

Ik zal eens kijken of we die hele zaadjes eens gaan proberen. Ze hebben met een kuur van puur gehad maar als ik dat hier zo lees vraag km mij af of die 3 kleine schepjes die je daarvan moet geven ook echt nuttig zijn.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:23

Slmt9 sorry er zal geen gras groeien. Het is rood woestijn zand en we hebben alleen water voor de tuin en drinkbakken. Dus geen water om gras te groeien in de wei.

Tancreda 4 ik zie ze inderdaad wel eens mesten maar het is er eigenlijk gewoon nog niet van gekomen om te testen. Wat overgins niet betekent dat ik niet voldoende voor ze zorg. Il heb psylilium vezels geprobeerd die weigeren ze te eten nu krijgen ze een paar keer per jaar zand weg kuur in brokjes vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:00

Ik vraag me echt af hoe jullie psyllium in jullie paarden krijgen. Mijn oudste eet het onder een dubbele portie voer. Bij de jongste lukte het 2 dagen onder slobber, nu gooit hij zijn bak gewoon om en laat alles liggen. En mijn shet slaagt erin om zijn gewone korrel van het vlozaad te scheiden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:01

Jet schreef:

Voor zover ik weet werkt psyllium bij zand verwijderen omdat het zand eraan blijft kleven. Zoals ik de lijnzaadslobber maak is het ook heel kleverig. Gisteren morste 1 van de paarden tijdens het eten en viel er een klodder in het zand. Toen ik het oppakte zat er gelijk al veel zand aan. M.a.w. zand blijft er echt wel aan kleven :D

De mest van alle 4 ziet er prima uit en zware parasieteninfecties zijn hier absoluut niet aan de orde. Dat is al 25 jaar zo. Ze krijgen nog net geen onbeperkt hooi maar wel heel veel. Maar wat ik wel zie is dat de kleine groene randjes langs de paddock en rijbak nu helemaal weggeknabbeld worden. Met de bovenlip wordt nog zand weggeschoven om event. worteltjes van groen te vinden. Dat is natuurlijk wel een trigger om extra zand binnen te krijgen. Wilgentakken krijgen ze hier ook volop en daar wordt ook graag van geknabbeld. Maar het blijft duidelijk een kwestie van heel regelmatig mest checken en zoals ik de laatste tijd doe, elke 4 á 5 weken een kuur tegen zand erin.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:25

SVRL schreef:
Ik vraag me echt af hoe jullie psyllium in jullie paarden krijgen. Mijn oudste eet het onder een dubbele portie voer. Bij de jongste lukte het 2 dagen onder slobber, nu gooit hij zijn bak gewoon om en laat alles liggen. En mijn shet slaagt erin om zijn gewone korrel van het vlozaad te scheiden.

Ik doe de 100 gram vlozaad in de voerbak, laagje water erover heen. Dan wordt het slijmerig, bij minder water blijft er meer dan voldoende gewoon vlozaad over. Vocht wordt wel opgenomen maar het goedje blijft of wordt wel stevig. Je kan het niet meer wegblazen zeg maar.

Ik voer vitalbix en agrobs alpengrun muesli.
Dus die roer ik er doorheen. Eten ze zonder problemen op. Vaak vormt het balletjes maar dat maakt niks uit.

Bij droog voeren gooien ze het er bij mij ook uit, maar op deze manier niet.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:45

superpony schreef:
Ik zie ook hier dat de informatie nog heel beperkt is en zowel artsen als eigenaren denken dat testen met een handschoen en af en toe een kuurtje of alleen als men zand tegenkomt afdoende is. Dat is gewoon niet zo.

Ik heb dit ook altijd gedacht. Ook uit de regelmatige wormonderzoeken waarbij het 'zandgehalte' getest wordt is nooit iets uitgekomen. Maar dat blijkt nu, naar ik lees, niets te zeggen. Dus mijn 26 jarige pony gaat binnenkort zn eerste kuurtje krijgen :Y)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:43

Ik heb een paar vlozaadjes (van horsefitshop) onder water laten liggen, maar het zijn nog steeds gewoon zaadjes.... wel wat uitgeweld, maar geen kleverig goedje oid...

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:50

Ik heb ook een vraag. Ik ben dit jaar ook weer gestart met een kuurtje. had t twee jaar geleden van de dierenarts en nu van de website paardendrogist.

Ik had destijds echt zaadjes en nu heb ik dit
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 307/55397/

Kan iemand mij het verschil uitleggen en wat beter is/werkt....

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:51

meiske1577 schreef:
Ik heb een paar vlozaadjes (van horsefitshop) onder water laten liggen, maar het zijn nog steeds gewoon zaadjes.... wel wat uitgeweld, maar geen kleverig goedje oid...

Toen ik die zaadjes had heb ik ze destijds soms gewoon een uur in water laten liggen. Weet niet hoe lang jij het hebt aangekeken ? :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:56

superpony schreef:
Zoals gezegd als je alles doet om zandkoliek te voorkomen is met regelmaat een kuur psyllium hopelijk voldoende. Maar het is nooit alleen maar dat erin gooien.

En je moet echt mazzel hebben. Het ene paard ligt na het eten van eikels of esdoorn dood en de ander kan een kilo wegwerken zonder problemen.

Alles valt of staat met het totale management en voer beleid. Meeste gaat mis bij te weinig goed ruwvoer en te weinig bewegen. Darmen hebben echt beweging nodig en veel vezels.
En het andere deel is tekorten. Maar dat kan ook komen door scheve verhoudingen als mensen teveel aanvullen.

_/-\o_

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:56

Had je er wel warm water op dan? Giet er maar een beetje kokend water op (dus niet een paar zaadjes in een laag water gooien. Dan wordt het net behanglijm..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:02

SVRL schreef:

Ik maak gewoon slobber en roer daar de psyllium vezels erdoor. Indien nodig als het erg dik is voeg ik wat extra water toe.
Wordt prima gegeten hier.
Nu moet ik wel zeggen dat het in eerste instantie echt zoeken was welke slobber ze wel wilde eten. Toen ik haar net had, weigerde ze iedere slobber te eten. Uiteindelijk probeerde we de slobber van Hartog, en deze at ze met smaak (ruikt ook echt lekker hihi).
Toen ze die prima at, ben ik langzaam aan vlozaad vezels gaan toevoegen, steeds de dosering ophogen. Ze maakte ik het gewoon klaar in haar voerbak die in stal hing. Als ze dan met de avond binnen kwam stond het klaar. Soms keek ze er in eerste instantie niet naar om, maar uiteindelijk was het de andere ochtend op.
Nu is ze echt blij als ze slobber krijgt (En dat is eigenlijk alleen met een zand kuurtje.

Overigens moet het bij haar niet lauw zijn, liever bijna koud of koud

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:04

Net als kiki1976 hier boven schrijft, die van mij kijkt er 's avonds amper naar om en dan de volgende ochtend is het altijd op. Het is niet dat ze dan honger heeft want 9 vd 10 keer heeft ze nog hooi in haar net waar ze nog van zou kunnen eten. Ik geef het gewoon met brokken en een hand luzerne.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:37

Felien_Kyra schreef:
meiske1577 schreef:

Toen ik die zaadjes had heb ik ze destijds soms gewoon een uur in water laten liggen. Weet niet hoe lang jij het hebt aangekeken ? :)

Een dag of drie.... wel in koud water inderdaad....

Ben wel weer een kuurtje begonnen.
Geef nu mijn paard 150 gram Vlozaad droog door de muesli. En daarnaast elke dag een slobber van lijnzaadmeel, grasbrok, fiberbeet en speedibeet (had allemaal halve zakken en die in 1 ton gemixt) met biergist.

Mijn shetje geef ik nu 75 gram Vlozaad, maak voor hem een klein beetje slobber met biergist en glucobalance en daar doe ik los de vlozaadjes bovenop tijdens het voeren.
Shetje eet het altijd wat lastig maar nu gaat het netjes op.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:45

Ik voer de zaadjes gewoon droog over hun brok.
Ze eten het makkelijk op, maar voor wat extra smaak doe ik er een schepje fenegriek over. Daar doen ze een moord voor :')