Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:30

Bedankt voor alle succes/sterkte/beterschapswensen. Ik zal het aan haar doorgeven ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:31

Als ik hoor hoe het gebeurd is, en hoe ze het onderschat hebben op je stal... zou ik ze altijd op de kliniek laten. Als ze ze toch eens losmaken ofzo..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:34

Ja inderdaad.. Plus daar staan wslk een hoop anderen op stal, zodat ze niet alleen is..
De scinti valt nog mee, fijn dat het halve prijs kan. Mag ik vragen wat een maand stalling op de kliniek kost (zonder natuurlijk bijkomende kosten als tranquilizer en evt maag beschermers etc?) puur uit nieuwsgierigheid. Als je het niet wilt delen geen probleem natuurlijk!

Is er na deze maand nog een heel revalidatie traject? Neem aan na een maand vastgeknoopt niet opeens 24/7 in de groep de wei in zeg maar.. Hoop dat daar wel mogelijkheid toe is bij je huidige stal?

Sterkte met alles! Ik hoop dat de scinti schoon terugkomt en de maand voorbij vliegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:42

Raamzicht schreef:
Ja inderdaad.. Plus daar staan wslk een hoop anderen op stal, zodat ze niet alleen is..
De scinti valt nog mee, fijn dat het halve prijs kan. Mag ik vragen wat een maand stalling op de kliniek kost (zonder natuurlijk bijkomende kosten als tranquilizer en evt maag beschermers etc?) puur uit nieuwsgierigheid. Als je het niet wilt delen geen probleem natuurlijk!

Is er na deze maand nog een heel revalidatie traject? Neem aan na een maand vastgeknoopt niet opeens 24/7 in de groep de wei in zeg maar.. Hoop dat daar wel mogelijkheid toe is bij je huidige stal?

Sterkte met alles! Ik hoop dat de scinti schoon terugkomt en de maand voorbij vliegt!

Ja, hierna voorzichtig opbouwen! Dus echt 5 min aan de hand stappen, etc. Maar niet meer vaststaan gelukkig :)

30€ per dag (heb ik begrepen).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:45

Wat rot zeg dit!
Maar gelukkig een gunstige prognose..
Alleen arme gup, een maand vast staan. :(:)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:50

Joman schreef:
Raamzicht schreef:

Ja, hierna voorzichtig opbouwen! Dus echt 5 min aan de hand stappen, etc. Maar niet meer vaststaan gelukkig :)

30€ per dag (heb ik begrepen).

Kan je dan wel weer bij je oude stal terecht? Zijn daar ook paarden die 24/7 op stal staan? Of mag hij op een mini paddock naast de rest oid? Wellicht loop ik al teveel op de zaken vooruit! Sorry! Zit gewoon helrmaal mee te denken... Vind het zo rot, ongeluk in klein hoekje.. En dan dit..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:05

Ik lees al een heel tijdje mee. Je schrijft dat de staleigenaresse niet weet hoe het gebeurt is. Zet ze heel veel paarden tegelijk buiten of laat ze ze los? Kan dat toch niet zo zijn dat ze er niets van weet? Het zit mij de hele tijd al dwars en nu schrijf ik het toch op. Is het buitenzetten wel correct gebeurt en wel door haar of door een stageaire of los of wat dan ook? Heel veel sterkte nog met alles ik vind je en topbaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:06

Ja dat zou denk ik wel kunnen. Moet dat nog even overleggen maar denk dat hij wel op een postzegel buiten mag staan met de rest!
Alleen maar fijn dat je meedenkt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:23

Valerie_91 schreef:
Dat is super nieuws! Heb je enig idee hoe ze dit opgelopen heeft?

Heb je de openingspost wel gelezen?

Joman: Wat fijn dat je nu weet wat het is. Konden ze het goed zien? Dus geen heiligbeen maar het schaambeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:42

Klopt inderdaad!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:04

Hoe zit dit met de kosten? Is dit eigen risico? Heb je een contract getekend van je pensionstal? Valt dit niet onder de verzekering van de staleigenaar?
Verder heel veel beterschap en hopelijk een spoedig herstel.

En uhh petje af voor jou hoor! Je paardje had het niet beter kunnen treffen met een eigenaar als jij :(:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:29

Als je haar een maand kan staan, kunnen ze dan geen maandprijs maken oid? Volgens mij is er een heleboel te bespreken bij Equitom.

Je pakt dit super aan TS!

Beterschap voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:46

Balou_k schreef:
Als je haar een maand kan staan, kunnen ze dan geen maandprijs maken oid? Volgens mij is er een heleboel te bespreken bij Equitom.

Je pakt dit super aan TS!

Beterschap voor je paard.

Dat zal ik nog even bespreken. De dierenarts had het er wel over dat ze de kosten wat proberen te drukken (uit zichzelf). Vrijdag en maandag heb ik weer contact en dan zal ik dat voorleggen. Goede tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:47

Luca03 schreef:
Hoe zit dit met de kosten? Is dit eigen risico? Heb je een contract getekend van je pensionstal? Valt dit niet onder de verzekering van de staleigenaar?
Verder heel veel beterschap en hopelijk een spoedig herstel.

En uhh petje af voor jou hoor! Je paardje had het niet beter kunnen treffen met een eigenaar als jij :(:)

Hm ja geen idee eigenlijk. Ik heb wel iets getekend maar dat zou ik even tevoorschijn moeten toveren. Geen idee of daar een aansprakelijkheidsbepaling in staat. Ook weet ik niet of dit onder een verzekering zou kunnen vallen.
Daar ga ik me mogelijk later nog mee bezig houden ;) Nu ff rust!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:05

Aansprakelijkheids verzekering zou ik gewoon proberen, daar wordt sowieso niemand slechter van.
Bij een kennis werden de de DA kosten door de verzekering vergoed toen iemand het paard per ongeluk in de verkeerde stal had gezet (met stro) en daardoor koliek kreeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:57

Wat fijn dat je nu weet wat ver is en dat de prognose goed is!
Er komt nog wel een zware maand aan zo te horen. Arm paardje :(:)
Maar gezien leeftijd en prognose wordt dat doorbijten voor een goede toekomst.

Op de mij hek laten lijkt mij ook een goed idee. Weet je inderdaad zeker dat niemand uit medelijden haar toch even los zet. Ook fijn als ze straks haar thuis niet associeert met het vast staan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:52

Zo mag je paard blij zijn dat je doorgegrepen hebt!
Wat een moeilijke diagnose/behandelplan.
Maar dan moet je paard wel een rare smak gemaakt hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:38

hagelslag schreef:
Zo mag je paard blij zijn dat je doorgegrepen hebt!
Wat een moeilijke diagnose/behandelplan.
Maar dan moet je paard wel een rare smak gemaakt hebben.

Nee hoor, gewoon onderuit op de zijkant is genoeg.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:59

Heftige diagnose, maar gelukkig dat de prognose goed is. Een maand aangebonden staan dat is niet niks. Mag ze dan helemaal niet bewegen of wel af en toe stappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:44

Paardenfann4 schreef:
Heftige diagnose, maar gelukkig dat de prognose goed is. Een maand aangebonden staan dat is niet niks. Mag ze dan helemaal niet bewegen of wel af en toe stappen?

Deze vraag heb ik al ergens beantwoord in dit topic. Maar nee, ze mag niet stappen. Een beetje bewegen in de stal kunnen ze natuurlijk niet voorkomen, maar om dit te beperken staat ze vastgebonden met een touw een de staldeur. Dit moet ook voorkomen dat ze gaat liggen.

Voor de duidelijkheid hieronder even een fotootje van internet.
Afbeelding

Het schaambeen zit ter hoogte van nummer 4/8. Ik kan even niet precies zien waar de 4 en 8 precies op duiden. Maar grofweg zit helemaal in het midden aan de onderkant het schaambeen. Deze delen zijn omgeven door veel spieren, waardoor het redelijk gefixeerd is. Hoe minder beweging, hoe beter de delen goed aan elkaar kunnen groeien (en snel). Bij meer beweging is aan elkaar groeien lastiger, en kan het minder mooi genezen. Dit gedeelte van het paard is overigens niet operabel. Dus er zit ook niets anders op dan het zo te laten genezen.

Hopelijk komt uit de scintigrafie morgen niet iets heel schokkends. Enige wat mij nog wat zorgen baart, is dat ze op de echo duidelijk een ontstekingsreactie had in haar knie (in het been waarop ze kreupel loopt). Het is nog niet duidelijk of dit komt door het ontlasten, of dat er toch een botfragmentje los is gekomen door de klap. In dat geval moeten ze dat wellicht nog operatief verwijderen. De dierenarts dacht dat het mee zou vallen, dus daar ga ik maar even vanuit :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:49

Jeetje....lijkt me best pijnlijk die breuk voor het dier als het moet mesten enz..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:52

Dan zou je hem wel heel kort moeten vastzetten. Een paard in een stand is ook vastgebonden maar kan wel gaan liggen.Hiervoor zou ik zeker het paard op de kliniek laten!Die kunnen het ook in de gaten houden en medicatie toedienen zodat ze rustig blijft. Indien nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:55

Doe ik ook! Ze blijft de komende maand daar.

De blaas ligt zo'n beetje op het schaambeen. Dus misschien dat ze wat vaker plast dan normaal.
Merrie komt overigens gewoon vrolijk over verder hoor, alleen wat voorzichtiger in haar bewegingen. Maargoed, de vraag is natuurlijk voor hoe lang met dit behandelplan. Voor haar erg afzien, maar wel voor een goed doel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:52

Moeten ze bij scintigrafie niet plat onder narcose?
Is dat het risico van het opstaan dan wel waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:08

Nee, heb ik ook nagevraagd. Gebeurt staand, ze krijgt wel een verdoving natuurlijk. Blijkbaar is een scintigrafie niets anders dan heel veel foto’s maken.
Ze leggen een paard met een dergelijke fractuur ook niet op de rug. Risico’s zijn veel te groot.