Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
147 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 464

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 10:02

suikermeisje schreef:
Hmm.. wat doet ie als ie bovenin moet lopen? Want dat is echt wel nodig op lichte tour niveau. Dan kun je niet lang laag over de rug wat aankloppen.

En voor 10k hoef je echt niet een paard met deze bemerkingen te kopen. Daarnaast zijn er zat Z2 paarden te koop, misschien een jaartje ouder maar niet per se dat de vraagprijs het dubbele is.
En hier wordt gezegd een gezond paard ZZL 25k.. Dat zijn echt absurde prijzen en voor een normaal paard niet realistisch.

De markt is best lastig op het moment. Dit is ook niet mijn max budget overigens, liep hier alleen dus tegenaan. Een fijn gereden Z2 paard onder de 15k. Ik geef het je te doen... De meeste lopen Z1 (Geen wissel) of zijn gewoon niet fijn gereden.

Als je hem wat hogerin stelt (dat is ook wel echt zijn bouw overigens) loopt hij gewoon wat makkelijker tegen je hand aan en pakt hij de ophouding net iets minder fijn door als je een overgang terug wil maken of een oefening in wil zetten. Dit is ook een kwestie van meer aan mijn been zetten en de goede timing hebben in mijn halve ophouding. Hij kan het wel maar je moet de balans vinden in de juiste hulpen. Dit is het paard in kwestie als 5 jarige overigens.
Afbeelding

SteffiiY schreef:
Allereerst wat fijn dat je alles eerlijk in het topic zet TS, mijn complimenten! Hoop mensen openen een topic op bokt maar komen met halve feiten!

Ik duim uiteraard met jou mee voor een goede uitslag dinsdag! Houd je ons op de hoogte :)?

Ik vraag om advies. Daar heb ik weinig aan als ik maar de helft vertel natuurlijk :Y) .

Met momenten twijfel ik nog steeds hoor maar ik denk dat ik gewoon heel erg veel van hem kan leren en hem een goed huisje kan bieden. Ook als we uitgeleerd zijn samen (nou ja dat ben je nooit maar je snapt mijn punt).
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 28-07-19 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:05

Je kan voor 10k zat leuks en gezonds kopen. Maar uit ervaring weet ik dat niet alle paarden fijn gereden zijn, ook niet op dat niveau. Verder als je je er veilig op voelt dan is dat ook wel waard.

Prijs vind ik wel hoog. Vooral als ik zie waar ik de mijne (ook zzl klaar, braaf, 11 jaar en makkelijk wisseltje springen) voor gekocht heb. Bij die van mij is het paard echter al 3 jaar niet meer uitgebracht ivm problemen met het rijden (had ontsteking hals) en is wel echt een projectje. Mijn vorige merrie m geklasseerd z klaar, 11 jaar en heeeeel braaf is wegens artrose in SI is 3 jaar geleden weg gegaan voor 1500 euro..

Zou de helft passender vinden voor een paard zoals die van ts.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:23

MarjanB schreef:
Je kan voor 10k zat leuks en gezonds kopen. Maar uit ervaring weet ik dat niet alle paarden fijn gereden zijn, ook niet op dat niveau. Verder als je je er veilig op voelt dan is dat ook wel waard.

Prijs vind ik wel hoog. Vooral als ik zie waar ik de mijne (ook zzl klaar, braaf, 11 jaar en makkelijk wisseltje springen) voor gekocht heb. Bij die van mij is het paard echter al 3 jaar niet meer uitgebracht ivm problemen met het rijden (had ontsteking hals) en is wel echt een projectje. Mijn vorige merrie m geklasseerd z klaar, 11 jaar en heeeeel braaf is wegens artrose in SI is 3 jaar geleden weg gegaan voor 1500 euro..

Zou de helft passender vinden voor een paard zoals die van ts.

Exact zelfde prijs hier mijn ruin weggegaan. Ook M geklasseerd Z klaar. 11 jaar. Geen pas kreupel maar wel artrose in een spronggewricht. Eerlijk paard. Maar te sensibel voor de gemiddelde recreant.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:27

@ts: qua prijs zou ik toch kijken of er nog wat te onderhandelen is, ze hebben dit paard ook niet zomaar verkocht..

En heb je goed nagedacht over de verkoopbaarheid van dit paard? Ik begrijp je doel.. maar over 2-3 jaar is die toch 13jaar met dezelfde bemerkingen. Kans is groot dat de tijden weer veranderd zijn en de huidige paardenmarkt niet zo is als dit moment. Ik denk oprecht niet dat je dit paard over 3 jaar voor een fatsoenlijk bedrag verkocht krijgt, dus je gaat veel verliezen. Als je hem al verkocht krijgt..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:45

Ts, ik wil je meegeven dat het inschatten van prijzen op Bokt soms compleet niet realistisch is. Ik heb dat een keer gehad met een paard van mij wat te koop stond. 11 pagina's op Bokt met advies aan die TS om minstens de helft te bieden.( inclusief berichten dat ik dat paard nooit kwijt zou raken voor dat bedrag )

Terwijl ik de kopers in de rij had staan.

Ik lees hierboven dan ook voorbeelden van ' dezelfde ' paarden die helemaal niet hetzelfde zijn, want sensibel of een project is natuurlijk niet te vergelijken met opstappen en wegrijden.

Jij moet voor jou bepalen of jij dit paard het waard vind.

Overigens word dit paard toch dinsdag gekeurd? Heb je dan de onderhandelingen over de prijs niet al gehad?

Je hebt nu toch eigenlijk gewoon het paard al gekocht onder voorbehoud van de keuring.

Dus als de foto's en het advies van de DA hetzelfde blijven heb je dit paard gewoon al gekocht, of Bokt dat nou teveel vind of niet :) .

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:48

leonie87 schreef:
@ beatje er staat niet voor niks eindstand :Y)

Dat snap ik niet,heb je ze dan al niet meer of zo?

Het klinkt wel als ze fijn paard.Persoonlijk zou ik het een grote gok vinden.Maar ik ben er dan ook niet verliefd op en ik heb het idee jij al wel. :-)

Ineke2

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:52

In de huidige markt is dit paard ondanks de bemerkingen gewoon echt wel 10k waard. Het is immers opstappen en wegrijden voor Ts, die mazzel heb je gewoon niet zoveel. Leerpaard waar je zo mee wegrijd voor deze prijs. Over 3 jaar niet meer, omdat dan de leeftijd gewoon mee gaat spelen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:05

suikermeisje schreef:
En hier wordt gezegd een gezond paard ZZL 25k.. Dat zijn echt absurde prijzen en voor een normaal paard niet realistisch.

Heb jij een gezonde 10 jarige , fijn voor iedereen te rijden ZZL paard, waar je ook nog lekker mee het bos in kan, dan staan ze in de rij hier als t onder de 25k blijft. Voor een net ingereden, niet standaard brave 4 jarige wordt al 15k neergelegd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:06

ruitje schreef:
Ts, ik wil je meegeven dat het inschatten van prijzen op Bokt soms compleet niet realistisch is. Ik heb dat een keer gehad met een paard van mij wat te koop stond. 11 pagina's op Bokt met advies aan die TS om minstens de helft te bieden.( inclusief berichten dat ik dat paard nooit kwijt zou raken voor dat bedrag )

Terwijl ik de kopers in de rij had staan.

Ik lees hierboven dan ook voorbeelden van ' dezelfde ' paarden die helemaal niet hetzelfde zijn, want sensibel of een project is natuurlijk niet te vergelijken met opstappen en wegrijden.

Jij moet voor jou bepalen of jij dit paard het waard vind.

Overigens word dit paard toch dinsdag gekeurd? Heb je dan de onderhandelingen over de prijs niet al gehad?

Je hebt nu toch eigenlijk gewoon het paard al gekocht onder voorbehoud van de keuring.

Dus als de foto's en het advies van de DA hetzelfde blijven heb je dit paard gewoon al gekocht, of Bokt dat nou teveel vind of niet :) .

Klopt helemaal.

Had er ook geen bedoeling bij ofzo.
Mijn bericht was inrelevant voor TS.
Sorry

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:13

Hoef je geen sorry voor te zeggen :) ! Het is een boeiend topic zo :) .

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:15

Als hij trouwens bij jou 3 jaar goed blijft en je start hem ZZL of hoger, dan zie ik echt niet in waarom je hem niet fijn zou kunnen verkopen. Genoeg jonge meiden die voor de overstap naar de paarden een leermeester willen maar niet zulke gevulde zakken hebben.

Als de markt zo blijft ( bizar hoge prijzen) dan is hij echt niet opeens nog maar 2000 waard (zolang hij gezond blijft).

Ik heb hier in de omgeving een Z klare te koop staan, ruin, super braaf, goede sportlijn en een aantal maal kringkampioen geworden die voor 60k te koop staat. Even om een idee te geven van de prijzen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:15

Prijs is toch altijd "slachtprijs + wat de gek er voor geeft".
In de huidige markt is het geen gekke prijs voor zo een paard. Blijft natuurlijk best veel geld maar als jij het voor dat paard wil geven is het toch prima!
Daarbij denk ik dat je genoeg advies hebt gevraagd aan dierenartsen en voldoende van de achtergrond van het paard weet om juiste beslissing te nemen.
Het kopen van levende have is sowieso een gok. Een paard die fluitend door de keuring komt kan een week later omvallen door koliek.
Mijn idee is altijd dat je dieren niet moet kopen met geld wat je eigenlijk hard voor iets anders nodig hebt. Je moet het kunnen missen, al zal 10.000 zien verdampen wel wat pijn doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:20

Tango1979 schreef:
Als hij trouwens bij jou 3 jaar goed blijft en je start hem ZZL of hoger, dan zie ik echt niet in waarom je hem niet fijn zou kunnen verkopen. Genoeg jonge meiden die voor de overstap naar de paarden een leermeester willen maar niet zulke gevulde zakken hebben.

Als de markt zo blijft ( bizar hoge prijzen) dan is hij echt niet opeens nog maar 2000 waard (zolang hij gezond blijft).

Ik heb hier in de omgeving een Z klare te koop staan, ruin, super braaf, goede sportlijn en een aantal maal kringkampioen geworden die voor 60k te koop staat. Even om een idee te geven van de prijzen.

Dat noem ik nou echt een fantasie prijs...
Maar een vraagprijs is nog geen verkocht prijs.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 11:26

fransje23 schreef:
Prijs is toch altijd "slachtprijs + wat de gek er voor geeft".
...
Mijn idee is altijd dat je dieren niet moet kopen met geld wat je eigenlijk hard voor iets anders nodig hebt. Je moet het kunnen missen, al zal 10.000 zien verdampen wel wat pijn doen.

Beetje wel :+ :') Ahum... Beetje veel ook! Maar dat kan ook met een gezonde van 15 k gebeuren en dan ben je meer geld kwijt want verzekeren doe ik niet aan.

beatje schreef:
leonie87 schreef:
@ beatje er staat niet voor niks eindstand :Y)

Dat snap ik niet,heb je ze dan al niet meer of zo?

Het klinkt wel als ze fijn paard.Persoonlijk zou ik het een grote gok vinden.Maar ik ben er dan ook niet verliefd op en ik heb het idee jij al wel. :-)

Wennedy heb ik al 8 jaar niet meer. Nog steeds contact met zijn nieuwe baasje waar hij al die tijd al staat en het gaat super goed met hem. Hij had ook een bemerking.

Emp is sinds kort niet meer bij mij helaas. Na 8 jaar besloten dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Maar god wat heb ik het daar moeilijk mee (gehad)! Ik heb een forever home gevonden met koopcontract dat als hij weg zou moeten, ze mij eerst bellen. En gelukkig mag ik altijd langs komen dus dat doe ik ook :j

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:27

Ineke2 schreef:
Dat noem ik nou echt een fantasie prijs...
Maar een vraagprijs is nog geen verkocht prijs.

Mee eens, ik zou t er niet voor betalen. Maar die is straks voor 45k gewoon verkocht hoor. Zeker als je in training er een fijne wissel op laat zetten en hem eventueel een x Z2 laat starten. Is trouwens een 7 jarige.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:30

Ik vind het een hele normale prijs.Afwijkende vorm sesambeentjes zijn niet zo’n groot risico.Je kunt altijd ff de pezen op de echo zetten indien je twijfelt.
Op het moment zijn de prijzen idd hoog, maar ik kreeg vorig jaar een brave 11 jarige ZZL ruin maar moeilijk verkocht.Was een groot sterk paard maar voor sommigen (de trekkende medemens en uit balans zittende) niet goed te rijden.Foto’s waren prachtig en klinisch nog nooit zo’n goeie gezien en toch gezeik want iedere dierenarts ziet wel weer iets.
2 maanden terug een 9 jarige ZZL ruin verkocht, 2 kleine chipjes, iets ongelijke voet en hoop 2tjes dus voor 13.500€ te koop gezet en was binnen 4 uur weg.Namelijk heel braaf, sjiek en je kunt er alles mee.Had misschien nog wel 5000€ meer kunnen opbrengen maar gezien de röntgenscore durfde ik dat niet aan.
Opleiden van een paard is nu dus best lonend, wie niet het uiterste budget heeft moet bij een fijn gereden dier een bemerking op de koop toe nemen.Paar jaar terug kreeg je die aan de straatstenen niet kwijt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:45

ambre schreef:
..... wie niet het uiterste budget heeft moet bij een fijn gereden dier een bemerking op de koop toe nemen.

Dit dus. En dan ga je of op je eigen kennis of die van deskundigen af.

Dus TS als je instructeur, de DA en de foto's positief zijn...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:51

Ik vind het ook een normale prijs.
Vergelijken met een paard dat z klaar is of z1 is uitgebracht is niet reëel.
Ieder gezond paard kan z lopen.

Doen ze dat echter met 2 vingers in hun neus en zit er meer in, daar zit het verschil in prijs.

Ook zie ik niet in waarom straks verkopen moeilijker zou zijn?

Ik zou een 4 jarige met dit rapport niet durven kopen.
Een 15 jarige (of 18 jarige) vol in training zou ik wel durven, daar het voor die leeftijd juist gebruikelijker is om aanmerkingen te hebben.

Ik denk juist (mits hij goed blijft lopen) dat het in je voordeel kan zijn als hij wat ouder is.

Heerlijk om te rijden zo'n leermeester met de knopjes op de juiste plek!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:13

Ik vind het ook geen schrikbarende prijzen, maar heb zelf Lusitanos uit de hogere prijsklasse. Daar leg je 10k neer voor een veulen.

Als het paard jou op dat niveau direct zo'n gevoel weet te geven dan is het niet te vergelijken met een Z paard die eventueel klaar is voor het hogere werk. Dit is met recht een goed afgericht leerpaard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:30

Volgens mij was je het ook al van plan, maar ik zou voor dat bedrag ook even foto’s van rug en hals laten maken voor je tot koop over gaat.
Met name omdat je het over dat stukje extra sluiten hebt in het werk dat hij lastig vindt.
Ik zou het zelf fijn vinden om dan helder te hebben of dat een lichamelijke reden heeft of dat het puur rijtechnisch is.
Verder is het gewoon wat jij kunt besteden en over hebt voor dit paard.
Dat is voor iedereen persoonlijk.
En met kopen kun je altijd geluk hebben en pech, wat je ook betaalt...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:54

Als de prijs er naar is zou ik het wel aandurven. Zeker als hij al zo lang met die bemerkingen loopt. Deze zijn aantoonbaar niet erger geworden begrijp ik uit je verhaal en aantoonbaar is het paard toch wel enigszins op een niveau gereden dat je kan stellen dat hij flink belast is.

Ik heb vaak zat paarden gezien die röntgen niet goed waren en nooit wat hadden. En ook zal paarden die röntgen top waren maar om de haverklap met een peesblessure.

Je neemt wat risico maar daar is de prijs naar.
Houd wel in je achterhoofd dat als je hem ooit weer wil verkopen je tegen hetzelfde aanloopt als de huidige verkopers. Je moet er vanuit gaan dat je er geen winst op gaat maken.
Mocht je er wel voor gaan, zou ik zeker nog wat van de Vr pr af willen hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:10

10 k is een prima prijs voor zon dier.

10k betaal je ook voor een onbeleerde 3 jarige Friese stermerrie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:12

Hee, dit paard herken ik van de foto!
Leuk dier hoor TS.
Ik zou alleen wel de foto verwijderen want ik denk niet dat de eigenaar het fijn vind dat het paard nu gekoppeld kan worden aan de genoemde bemerkingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:02

Cayenne schreef:
Hee, dit paard herken ik van de foto!
Leuk dier hoor TS.
Ik zou alleen wel de foto verwijderen want ik denk niet dat de eigenaar het fijn vind dat het paard nu gekoppeld kan worden aan de genoemde bemerkingen.

Waarom? Eerlijk is eerlijk en als het paard dat heeft dan mag het ook niet verborgen worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:49

Citaat:
Als je hem wat hogerin stelt (dat is ook wel echt zijn bouw overigens) loopt hij gewoon wat makkelijker tegen je hand aan en pakt hij de ophouding net iets minder fijn door als je een overgang terug wil maken of een oefening in wil zetten. Dit is ook een kwestie van meer aan mijn been zetten en de goede timing hebben in mijn halve ophouding. Hij kan het wel maar je moet de balans vinden in de juiste hulpen. Dit is het paard in kwestie als 5 jarige overigens.
[ [url=m/NjtstP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik duim dinsdag mee...!
Ik was nogal nerveus op de dag dat mijn jonkie werd gekeurd *\o/* %) .

In de poll in de OP hoor ik tot de 'overigen'.
Daar hoorde bij, dat ik zou willen weten hoe het dier is gereden.

Persoonlijk word ik niet blij van deze foto. Het is een mooie verschijning en een chique dier.
Maar de achterhand draagt mij te weinig ("hoeveel achterbeen voor de loodlijn uit de heup van het paard" en 'komt de voorste achterhoef onder het zwaartepunt van de ruiter')
de lijn tussen bekken en zadel is nogal hol,
het bekken is weinig bespierd
en het halsgebruik vind ik op de foto ondeugdelijk.

Uiteraard kan je stellen dat dit samenhangt met de kleine bemerkingen en dat het dier goed stabiel kan blijven met correcte verzameling.
Daarmee wordt uiteraard de dürchlassingkeit ook beter.
(Correcte verzameling en goed aan het been zijn 2 verschillende zaken die goed samengaan. Maar een dier dat loopt zoals op de foto enkel 'hoger instellen' schijnt wel jurypunten op te leveren, maar ik zou het niet doen. Niet met een slachtpaard, maar al helemaal niet met een dier van 10k.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-07-19 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt