Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 23:43

Jolliegirl schreef:
Maar ik lees vooral veel "ik denk"...
Maar daar kom je geen stap mee vooruit.
En ik vind dat actie juist nu zeker niet overbodig is in dit stadium van 'genezing'

Sorry maar vind dit nogal een verwijtende reactie, alsof er totaal geen actie word ondernomen.

Ik mag er toch als eigenaar vanuit gaan dat ze op de kliniek weten waar ze mee bezig zijn. Dat ik de mogelijkheden overleg met de artsen lijkt me niet meer dan normaal.

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 23:46

Barvrouwke schreef:
janderegelaa schreef:
Stilstaan hoeft niet persé, laser is maar een lampje wat je gewoon mee kunt bewegen. Daarbij is zo’n wond hooguit 2 minuten.

Precies, je danst gewoon mee :+
Ik zette het veulen gewoon vast naast de deuropening, apparaat erbuiten, draadje tussen de deur door en laseren maar.
Eventueel met je andere hand een kriebelplekje opzoeken. Gaat prima.


Probleem is dat hij niet danst maar gaat stijgeren en maaien omdat hij zn ei niet kwijt kan.

Maargoed ben blij te lezen dat het laseren an sich niet zo lang duurt en wat bewegen geen probleem is, hun hadden het over 10 min echt stil staan namelijk.

Hannanas
Berichten: 13051
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:50

Neejoh, de laser is een pen in de hand en heeft geen enkel negatief effect als het rondom op het lijf of je eigen lijf terecht komt. Een stijgerend veulen vergt wat flexibiliteit en zal met tussenposes gelaserd worden vanwege zijn bewegingen. Wat appeltjes en peen erbij moet het lukken toch?

Kendra

Berichten: 8768
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:53

Carmuh schreef:
Jolliegirl schreef:
Maar ik lees vooral veel "ik denk"...
Maar daar kom je geen stap mee vooruit.
En ik vind dat actie juist nu zeker niet overbodig is in dit stadium van 'genezing'

Sorry maar vind dit nogal een verwijtende reactie, alsof er totaal geen actie word ondernomen.

Ik mag er toch als eigenaar vanuit gaan dat ze op de kliniek weten waar ze mee bezig zijn. Dat ik de mogelijkheden overleg met de artsen lijkt me niet meer dan normaal.

Vind ik ook! Helemaal mee eens. Ik wil je wel even een hart onder de riem steken, ik weet hoe het voelt als je samen met dierenartsen in goed overleg en vertrouwen met een veulen bezig bent. Dan doe je dat samen en is het best lastig met adviezen van anderen te dealen.... Wat dat betreft vind ik dat je knap omgaat met alle opmerkingen die hier worden gemaakt.
Succes en sterkte!!

Jolliegirl

Berichten: 33028
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:57

Excuus, mijn opmerking was alles behalve wantrouwend bedoeld :*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15984
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:58

Carmuh schreef:
Jolliegirl schreef:
Maar ik lees vooral veel "ik denk"...
Maar daar kom je geen stap mee vooruit.
En ik vind dat actie juist nu zeker niet overbodig is in dit stadium van 'genezing'

Sorry maar vind dit nogal een verwijtende reactie, alsof er totaal geen actie word ondernomen.

Ik mag er toch als eigenaar vanuit gaan dat ze op de kliniek weten waar ze mee bezig zijn. Dat ik de mogelijkheden overleg met de artsen lijkt me niet meer dan normaal.

Als een dierenarts nog geen laser heeft dan is het vaak wel “onbekend maakt onbemind” omdat ze gewoon niet helemaal snappen hoe het werkt.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:11

Ons oude shetje had ook eens een megadiepe wond, precies op de knie dus bewoog lekker de hele dag door. Da had t gehecht maar sprong ook na paar dagen open. Dat kleine monster liet ons er ook echt niet aankomen dus verzorging was n ramp. Ondanks haar hoge leeftijd en slecht kunnen verzorgen is het eigenlijk heel snel (paar weken) weer helemaal goed gekomen! Dat wens ik jullie ook toe! We hielden haar niet op stal, gewoon de wei in met haar inloopstal met alleen een koematras erin. Zo min mogelijk bacteriën

Ps let op jezelf ivm mrsa bacterie, zit vaak in wonden bij paarden en honden. Mocht je in het ziekenhuis moeten bevallen is het wel verstandig om dat even te noemen zodat ze je kunnen kweken. Succes met je mooie veulen en geniet ook van je verlof!!

Kasmir

Berichten: 5462
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:14

Ik wil je ook even een hart onder de riem steken TS, volgensmij ben je hartstikke goed bezig en vind het er op deze stadium van genezing ook echt niet heel slecht uitzien. Doet me een beetje denken aan deze casus op FB (denken over paarden), zelfde soort wond (alleen dan nóg groter). Belangrijk is dat je het diertje niet straks weer op boxrust zet, genoeg beweging verminderd verklevingen van het litteken en zorgt voor een juiste aanleg/richting van collageen in de proliferatiefase.
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 06-11-18 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:16

Sorry was een test, bokt deed raar.

Kasmir wat heeft die uitgespookt? :oo wat een wond zeg! Op een hek gesprongen oid?

Kasmir

Berichten: 5462
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:24

Idd op het hek gesprongen. Belangrijkste is dat dit paard weer helemaal de oude is geworden met behulp van honing/mesitran en 24/7 beweging.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:53

janderegelaa schreef:
Als een dierenarts nog geen laser heeft dan is het vaak wel “onbekend maakt onbemind” omdat ze gewoon niet helemaal snappen hoe het werkt.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring!

Die merrie van mij kan ook niet behandeld worden met honing zalf binnen mond bereik
Met een been wond heeft ze al eens door de honingzalf de hechtingen eruit getrokken.
Dan maakt het niet uit welke honingzalf het is.

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:46

Jolliegirl, gelukkig vond je opmerking ook niet zo tof.

Camuh, je doet wat je kan hoor en er zijn zo veel mogelijkheden, de één gebruikt dit de ander dat. Je bent goed bezig en neem aan dat de kliniek ook nog verder kijkt naar mogelijkheden. Ik duim!!! Hoop nu wel dat de temperatuur/ontsteking onder controle is,

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 12:06

Ze mogen naar huis *\o/* *\o/*

Shadow0

Berichten: 43568
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:07

Fijn!!

Er was op Bokt ook een shetlander met een flinke wond, dat is toen vooral open genezen, en dat ging ook verrassend snel (vond ik tenminste). [MD] Pony verkeerd gespoten, ervaringen? (Voor foto's de linkjes aanklikken.)

Hevonen

Berichten: 5655
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:18

Superfijn nieuws! Ik weet dat dergelijke wonden er altijd vreselijk uitzien en de genezing erg op en neer gaat, maar heb al meerdere verhalen gevolgd met dergelijke wonden (ook op Bokt) en de uiteindelijke genezing is gewoonlijk verbazingwekkend goed.

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:10

Oooo heerlijk Carmuh!!!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:37

Lekker Carmen!!

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 17:58

Zo fijn om ze weer lekker dichtbij te hebben! Trailerrit ging eigenlijk vlekkenloos en op stal ook, wel wat bokjes etc maar verder normaal.

Nu op naar een goed herstel! Heb instructies mee en ga me voorlopig gewoon daar aan houden, elke week contact om het verloop te bespreken en dan gaan we zien hoe het verder gaat.

Spoiler:
Afbeelding

Dag 16, 6 november


Afbeelding

silvia58

Berichten: 1838
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:34

Heel fijn om ze weer thuis te hebben +:)+
Nu zal ook tijd nodig hebben om te helen.
Heel veel sterkte !

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:47

Ah, dat is super fijn! +:)+

Kendra

Berichten: 8768
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:40

Top! Ik vond het trouwens ook nog wel spannend om ze weer thuis te hebben :) ......

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 20:58

Zeker is het spannend, nu komt het toch echt op ons zelf aan. Ga zo nog even heen om de drollen te wippen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:39

Je staat wat dat betreft wel op een top stal Carmen.
Veel verstand van paarden
En veel lieve stalgenoten die ook met liefde helpen als dat nodig is

Babootje

Berichten: 26577
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:59

Fijn dat je ze weer thuis hebt Carmen! Beterschap met je veulen. Ziet er al een stuk beter uit nu.

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:03

Wat fijn dat ze weer thuis zijn! Hopelijk zet de positieve flow thuis ook door. Veel succes!