peesblesure en high laser therapy

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:12

Wie bedoel je met "jullie" ? & Waar erger je je aan ?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:37

Ik vind de discussie wel interessant, maar niet als er op de man wordt gespeeld i.p.v. op de bal.

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 00:06

De sfeer word er inderdaad niet echt leuker op en mensen posten nu hun ervaringen ook niet meer. Het is een soort welles/nietes spelletje geworden. Soms moet je het er ook gewoon over eens zijn dat je het niet eens bent en ook niet gaat worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:17

Zal ik maar een ervaring posten dan? De scan is gemaakt door dierenartsenpraktijk Dokkum en het paard is gelaserd door Fysio Hilde van der Ploeg. Hij had een gat van 7 cm in het checkligament volgens de DA. De 10 wekenscan laat zien dat het gat weer helemaal gevuld is met nieuw, gezond peesweefsel. Het paard is nu natuurlijk nog wel aan het revalideren om de pees weer sterk te maken want nieuw peesweefsel is nog zacht.

Afbeelding

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:36

janderegelaa schreef:
Zal ik maar een ervaring posten dan? De scan is gemaakt door dierenartsenpraktijk Dokkum en het paard is gelaserd door Fysio Hilde van der Ploeg. Hij had een gat van 7 cm in het checkligament volgens de DA. De 10 wekenscan laat zien dat het gat weer helemaal gevuld is met nieuw, gezond peesweefsel. Het paard is nu natuurlijk nog wel aan het revalideren om de pees weer sterk te maken want nieuw peesweefsel is nog zacht.

[ [url=m/J8rYco.jpg]Afbeelding[/url] ]

7 cm?? Of 7 mm?

LisaaSophie

Berichten: 623
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:37

janderegelaa schreef:
Zal ik maar een ervaring posten dan? De scan is gemaakt door dierenartsenpraktijk Dokkum en het paard is gelaserd door Fysio Hilde van der Ploeg. Hij had een gat van 7 cm in het checkligament volgens de DA. De 10 wekenscan laat zien dat het gat weer helemaal gevuld is met nieuw, gezond peesweefsel. Het paard is nu natuurlijk nog wel aan het revalideren om de pees weer sterk te maken want nieuw peesweefsel is nog zacht.

[ [url=m/J8rYco.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een super resultaat! Hoop dat het bij die van mij ook zo goed resultaat gaat geven!

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:50

Volgende week hebben wij ook weer een controle echo. Been ziet er van buiten rustig uit, is niet meer dik, wordt niet warm. Wil mezelf nog niet teveel goede hoop inpraten maar zou heel verbaasd zijn als het er op de echo niet goed uit zou zijn. Stappen nu 2/3 x per week de laatste 10/15 minuten onder het zadel, dit werkt prima voor Volvo. Hebben ook een schriktrainingpakket samen gesteld, dus we wisselen het stappen, voor zover dat kan, nog wel redelijk af :) Qua schema zitten we nu op 2 x 30 minuten stappen.

Ik zal eens vragen of ik de beelden ook kan krijgen, ook wel leuk voor in ons eigen foto boek :))

LisaaSophie

Berichten: 623
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:03

_Denies schreef:
Volgende week hebben wij ook weer een controle echo. Been ziet er van buiten rustig uit, is niet meer dik, wordt niet warm. Wil mezelf nog niet teveel goede hoop inpraten maar zou heel verbaasd zijn als het er op de echo niet goed uit zou zijn. Stappen nu 2/3 x per week de laatste 10/15 minuten onder het zadel, dit werkt prima voor Volvo. Hebben ook een schriktrainingpakket samen gesteld, dus we wisselen het stappen, voor zover dat kan, nog wel redelijk af :) Qua schema zitten we nu op 2 x 30 minuten stappen.

Ik zal eens vragen of ik de beelden ook kan krijgen, ook wel leuk voor in ons eigen foto boek :))


Spannend zeg! Ik ga voor je hopen op goed nieuws! En het zou helemaal leuk zijn als je de resultaten hier kan delen :D

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:07

Ik lees ook stilletjes mee, vind het een interessante 'discussie' hier. Wat ik heel lastig vind is dat er zo veel verschillende adviezen zijn. De een zegt boxrust en niets meer. De ander zegt boxrust en 2 x per dag stappen op het harde. Weer een ander zegt boxrust en stappen onder het zadel op het zachte. Noem het maar. En wat nou de juiste manier is? ... :+

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:10

absque_dubio schreef:
Ik lees ook stilletjes mee, vind het een interessante 'discussie' hier. Wat ik heel lastig vind is dat er zo veel verschillende adviezen zijn. De een zegt boxrust en niets meer. De ander zegt boxrust en 2 x per dag stappen op het harde. Weer een ander zegt boxrust en stappen onder het zadel op het zachte. Noem het maar. En wat nou de juiste manier is? ... :+


Is ook echt weinig over te zeggen geloof ik...
Toevallig heeft het paard van mijn oude stalgenootje ook in korte tijd 2 peesblessures achter elkaar, zij is nu ruim een jaar bezig. Goed zij heeft voor PRP gekozen en wij voor laser, haar eerste blessure was ook wel iets ernstiger als onze eerste blessure. Maar als ik kijk hoe verschillend onze opbouwschema's zijn, ik mocht namelijk toen we op 10 minuten draf zaten de vorige keer (check ligament) opbouwen met de galop (2 minuten per week), zij pas bij een half uur draf (om maar even een gigantisch verschil te noemen).
Denk ook wel dat het per paard, blessure en situatie verschild. Belangrijkste is toch wel rust en het daarna rustig opbouwen en meer gaan belasten en ik denk dat hoe je dat verder inbouwt in je training niet veel verschil maakt en daar zal elke dierenarts/kliniek/fysio zijn eigen ideeën over hebben.

LisaaSophie

Berichten: 623
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:39

absque_dubio schreef:
Ik lees ook stilletjes mee, vind het een interessante 'discussie' hier. Wat ik heel lastig vind is dat er zo veel verschillende adviezen zijn. De een zegt boxrust en niets meer. De ander zegt boxrust en 2 x per dag stappen op het harde. Weer een ander zegt boxrust en stappen onder het zadel op het zachte. Noem het maar. En wat nou de juiste manier is? ... :+


Ik denk inderdaad ook aan de blessure en het paard ligt. Die van mij staat nu 24/7 per dag op een PP, om de hele dag te kunnen bewegen wanneer zij dat wilt. De peesblessure is heel ernstig, met al veel littekenweefsel (achterbeen, tussenpees). Ik heb het geluk dat ze rustig is en nooit een is geweest die snel gaat rennen. Als dat zo was geweest, dan was dit helemaal geen goede oplossing geweest.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:11

Niello schreef:
janderegelaa schreef:
Zal ik maar een ervaring posten dan? De scan is gemaakt door dierenartsenpraktijk Dokkum en het paard is gelaserd door Fysio Hilde van der Ploeg. Hij had een gat van 7 cm in het checkligament volgens de DA. De 10 wekenscan laat zien dat het gat weer helemaal gevuld is met nieuw, gezond peesweefsel. Het paard is nu natuurlijk nog wel aan het revalideren om de pees weer sterk te maken want nieuw peesweefsel is nog zacht.

[ [url=m/J8rYco.jpg]Afbeelding[/url] ]

7 cm?? Of 7 mm?

Ik heb het rechtstreeks van de dierenarts overgenomen. Maar op de echo zie je wel dat het geen 7mm is.

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:51

@janderegelaa. De beelden zijn niet van gelijke hoogte, dus lastig te vergelijken. Laesie ligt eerder bij de 1 cm dan bij de 7 cm.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:34

Niello schreef:
@janderegelaa. De beelden zijn niet van gelijke hoogte, dus lastig te vergelijken. Laesie ligt eerder bij de 1 cm dan bij de 7 cm.

Ik heb het vandaag wel even geverifieerd naar aanleiding van jouw terechte vraag Niello.

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 02:14

janderegelaa schreef:
Niello schreef:
@janderegelaa. De beelden zijn niet van gelijke hoogte, dus lastig te vergelijken. Laesie ligt eerder bij de 1 cm dan bij de 7 cm.

Ik heb het vandaag wel even geverifieerd naar aanleiding van jouw terechte vraag Niello.

Dan ben ik toch nieuwsgierig hoe groot de laesie was

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 02:15

janderegelaa schreef:
Niello schreef:
@janderegelaa. De beelden zijn niet van gelijke hoogte, dus lastig te vergelijken. Laesie ligt eerder bij de 1 cm dan bij de 7 cm.

Ik heb het vandaag wel even geverifieerd naar aanleiding van jouw terechte vraag Niello.

Dan ben ik toch nieuwsgierig hoe groot de laesie was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:11

Het klopte wel, je ziet alleen op de scan niet het hele gat. En je kunt ze altijd zelf bellen natuurlijk.

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:04

janderegelaa schreef:
Het klopte wel, je ziet alleen op de scan niet het hele gat. En je kunt ze altijd zelf bellen natuurlijk.

Vraag me nog steeds af of je het goed begrepen hebt van de DA. Een check ligament is ongeveer 1 cm dik en rond de 7 cm lang. Dus een gat van 7 cm kan ik niet plaatsen. Om het effect van de laser goed te beoordelen moet je twee beelden hebben van dezelfde locatie. Helaas is dat niet zo, zodat een vergelijking Jammer genoeg niet goed mogelijk is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:21

Niello schreef:
janderegelaa schreef:
Het klopte wel, je ziet alleen op de scan niet het hele gat. En je kunt ze altijd zelf bellen natuurlijk.

Vraag me nog steeds af of je het goed begrepen hebt van de DA. Een check ligament is ongeveer 1 cm dik en rond de 7 cm lang. Dus een gat van 7 cm kan ik niet plaatsen. Om het effect van de laser goed te beoordelen moet je twee beelden hebben van dezelfde locatie. Helaas is dat niet zo, zodat een vergelijking Jammer genoeg niet goed mogelijk is.

Ik ben helaas ook afhankelijk van wat ik krijg. Ik vind het wel redelijk dezelfde locatie.
Ik sprak een andere dierenarts die zei dat hij een paard had staan met een gat van 10cm in het checkligament dus ik weet niet of 7cm de max is.

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:31

@janderegela jemig wat een mooi resultaat zeg!

Mijn paard is ook gelasterd. Het revalideren is alleen minder rustig verlopen. Dit mede door mijn eigen gezondheid en het hyper zijn van het paard was het voor ons beide niet meer veilig.
In eerste instantie helemaal niets meer mee doen. Na de controle was er ook bij mijn paard helemaal niets meer te zien! Geen litteken en geen blessure.
Toen in eerste instantie proberen op te bouwen maar dit was voor beide niet meer te doen dus toen in overleg met de dierenarts besloten hem de vrijheid en vooral ruimte te geven zich uit te leven. Dit is eigenlijk heel erg goed gegaan, paard is nu goed handelbaar en loopt nog steeds super!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:48

Fijn dat hij het goed doet!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:48

janderegelaa schreef:
Ik ben helaas ook afhankelijk van wat ik krijg.

Ik denk dat jij helemaal niets "krijgt".
Je hebt die foto, met bijhorende commentaar gewoon van de fb van dap Dokkum gehaald.
En zoals dat op fb meer gebeurt, is dit beeld toch vooral bedoeld als publiciteit.

Een gat van 7 cm ? Dat kan ik nergens vinden.
Om te beginnen zit er geen echt 'gat' in dit ligament.
In het gebied dat rood werd omlijnd zie je een donkere verkleuring,
maar de structuur van het ligament is grotendeels intact.
De donkere verkleuring komt van zwelling en waarschijnlijk een bloeduitstorting, maar dat is alles.

Dat betekent niet dat het ligament niet beschadigd is.
De beschadiging zit in het gebied dat ik blauw heb omlijnd.
Je ziet het als zwarte eilandjes, waar de normale structuur van het ligament verdwenen is.
Dus jawel, het ligament is beschadigd, maar al bij al is dit een milde blessure.

Daar komt nog bij, als je het onderbeen van een paard bekijkt komt je achteréénvolgens de oppervlakkige buiger, de diepe buiger, het check ligament en de interosseus tegen.
Als je paard dan toch een blessure moet hebben, dan liefst aan het check ligament.
Dat check ligament geneest namelijk meestal relatief goed,
zeker in vergelijking met de pezen in het onderbeen.

Conclusie, nee, dit is geen voorbeeld van een miraculeuze genezing.
Het was een vrij milde blessure op een gunstige plaats,
die gegarandeerd even goed genezen was zonder laser.


Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:27

Nee, dezelfde foto met tekst staat óók op de FB pagina van die dierenartspraktijk. De tekst is ook van de dierenarts. Zolang jij niet bekend maakt wie je bent kan ik niet anders dan de uitleg van die betreffende dierenarts als zijnde enige juiste aanmerken. Overigens hebben meer dierenartsen deze scan’s gezien en die zeggen, gelijk met wat jij zegt, op basis van deze scan kan ik niet vaststellen of het 7cm is. Ze zeggen wel dat er een behoorlijke schade is. Wat dat betreft is het afwijkend van jouw mening. Ik vind het wel leuk dat je nu eindelijk eens onderbouwd je mening geeft.

Dat een checkligament een betere prognose heeft dan bijv. een interosseus is zo, maar deze dierenarts is er blij mee, de klant is er blij mee, en het paard heeft een hele gunstige start van zijn revalidatieproces.

Regel anders eens een paard met een letsel aan de interosseus dan kom ik zelf,doen we het samen en gaan we de uitkomst zien.

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:28

janderegelaa schreef:
Nee, dezelfde foto met tekst staat óók op de FB pagina van die dierenartspraktijk. De tekst is ook van de dierenarts. Zolang jij niet bekend maakt wie je bent kan ik niet anders dan de uitleg van die betreffende dierenarts als zijnde enige juiste aanmerken. Overigens hebben meer dierenartsen deze scan’s gezien en die zeggen, gelijk met wat jij zegt, op basis van deze scan kan ik niet vaststellen of het 7cm is. Ze zeggen wel dat er een behoorlijke schade is. Wat dat betreft is het afwijkend van jouw mening. Ik vind het wel leuk dat je nu eindelijk eens onderbouwd je mening geeft.

Dat een checkligament een betere prognose heeft dan bijv. een interosseus is zo, maar deze dierenarts is er blij mee, de klant is er blij mee, en het paard heeft een hele gunstige start van zijn revalidatieproces.

Regel anders eens een paard met een letsel aan de interosseus dan kom ik zelf,doen we het samen en gaan we de uitkomst zien.

Als je niet weet of het gat 7 cm is, moet je dat ook niet in je bericht zetten. Dat schept verkeerde verwachtingen.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:31

Misschien de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ik vraag me dan wel af welk bewijs er tegen de lasertherapie is?
Onderzoek kost tijd en zo lang word lasertherapie nog niet gebruikt voor paarden en dan specifiek voor peesblessures. Ethisch gezien is dit ook niet een makkelijke kwestie... In Duitsland zijn ze er mee bezig.
http://www.lasertlx.com/cms/lasertlx/pd ... n-AAEP2015 .
In deze powerpoint vind je bijvoorbeeld wel onderzoek en uitleg daarnaast. Ja, aan deze onderzoeken mankeert wat. Maar is dat niet altijd zo met wetenschappelijk onderzoek? Wetenschappelijk onderzoek is deels ook jouw onderwerp zo goed mogelijk naar voren brengen. Overal zitten haken en ogen aan...

Ik heb mijn paard ook gelaserd en stond er sceptisch in om eerlijk te zijn. Waarom ik dan toch voor de lasertherapie koos was omdat de kans kleiner is dat er veel littekenweefsel terug komt. Toch zit ik nu 8 weken na het ontstaan van de blessure weer op 2 minuten draven.... Anders had hij nog in het land gelopen...
In zoverre valt het me wel tegen dat het opbouwen alsnog even lang duurt als zonder lasertherapie. Je verwacht dan ook wel dat weefsel sneller belasting weer aan gaat kunnen als het geholpen word om te regeneren. Zeker gezien er je gezegd word dat als je voor de lasertherapie kiest je sneller weer op je niveau zit.