dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:20

N4N4 schreef:
Betadine in het drinkwater ??? Serieus ??

Paard staat er absoluut helemaal niet florisant en prettig bij ..

TS ziet dat ook wel ( dat kan niet anders ) en wellicht kan/mag/wil ze er weinig tot niets aan doen en ondanks dat ze al 14 jaar is ( met 14 zijn de meeste pubers al bijdehand genoeg hoor ) reageert ze op de meeste suggesties ook niet echt tof ( lees de reactie dat het paard na de lease de les in moet/gaat en als de merrie dat niet aankan ze de handel ingaat of naar de slacht... met daarachter een smiley !! )

Wat ik denk is dat iedereen zich zorgen mag maken om het paard en de TS goede raad kan geven .. maar dat er naar 1 ding echt heeeel belangrijk is voor het meiske ... en dat is rijden !

Wat ik denk is dat als alleen rijden belangrijk was geweest, zij dit topic niet had geopend.

Ken jij TS? Weet jij hoe haar ouders zijn? Het lijkt me toch wel duidelijk dat het de ouders en manegehouder zijn die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Wat ik bovendien denk is dat jij smileys moet leren interpreteren, want dit was absoluut geen 'yes ze gaat de handel in'.

Ook ik vind dit absoluut geen gezonde situatie, maar ik betwijfel ten zeerste of deze gaat veranderen door zo'n reactie te plaatsen. Integendeel. Dus hou je mening voor je of communiceer het op een manier dat het wel helpt. Iets met opbouwend commentaar geven.

SavannahNx

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:28

Ik ken ook een manege waar het er zo aantoe gaat. Staan bijna alle manege paarden en pony's er zo bij. Komen ook NIET buiten, staan hele dagen op stal en worden in de lessen gereden. Ik snap je heel goed TS, dat je wilt rijden op een paard wat jij least en waar je zoveel geld voor betaald, want op die manege waar ik het over heb werd er ook af en aan gereden op paarden en pony's die niet ik goede gezondheid waren (tsja je betaald er toch voor). Helaas word er veel zo gedacht, maar hoop dat jij met je gezonde verstand wel kunt zeggen: hier stap ik niet op. Laat eens de reacties van dit topic aan de manegehouder zien, en aan je ouders zodat je misschien eens tot beide partijen doordringt. Hoe het op de manege vergaat wat betreft buiten komen enzovoorts kun jij niets aan doen, maar je kunt wel zeggen dat je niet op een ziek en ongelukkig paardje stapt. Ga wat leuke dingen aan de longe (?) of aan de hand doen tot en met september, laat als dat even kan Utah onderzoeken en verwen haar nog even de laatste maanden tot je ermee stopt. Dit alles als je niet anders kan (zoals bij je ouders of manegehouder doordringen).

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:26

Voor het eerst sinds een lange tijd dat ik weer een reactie plaats op bokt.
Maar wat heb ik dit topic met verbazing doorgelezen!

Ik merk dat er op de manier hoe er nu gediscussieerd word niets opgeschoten word.

Ik lees dat er een bokker is die privé contact heeft met de ts?

Misschien is het slim om de naam van de stal uit te wisselen? Een brief te schrijven naar de stal of een of andere keuringsdienst / dierenbescherming hier heen te sturen?
Deze stal moet zo snel mogelijk stoppen met bestaan!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 02:53

Gaat dit om de Hollandsche manege?
Moest ik meteen aan denken. Geen weiland, stands...

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:03

450 euro voor een lease paard is niet gek in de randstad heb die prijzen wel vaker gehoord. Je betaald voor de stalling en een deel voor het paard.

Ik denk dat je bij het begin moet gaan beginnen en ook huisvesting hoort hierbij. Iedereen heeft goed bedoelde adviezen en alleen met het voer aanpassen ga je dit niet oplossing. Dit is een kwestie van huisvesting, voerbeleid en training. Je moet naar meerdere factoren kijken en niet naar 1 ding. Succes met het paard ik hoop dat ze snel gaat opknappen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 07:02

Lizzyy schreef:
TS wat goed dat je je zorgen maakt en om advies vraagt +:)+
Mijn mening is dat dit paard een strobuik heeft. Heel herkenbaar want mijn merrie had dit ook toen ze net vd manege af kwam. Krijgt ze goed en genoeg hooi/ruwvoer? Zie je duidelijk aan de dikke buik dat ze daar tekort aan heeft. Net als met kinderen in arme landen. Die hebben ook een dikke buik, maar verder zijn ze graat mager. Die dikke buik komt enkel door slechte en verkeerd voedsel maar geen vitamines. Ik zou daar eens naar informeren. Mag je haar misschien een vitaminekuur geven? Verder ben ik het er ook mee eens dat ze weinig bespiering heeft :)

ze heeft inderdaad OOK een strobuik. wat dus prima kan want zelfs als ze hooi of kuil heeft kiest ze voor stro. en ze staat altijd te eten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:19

Trui schreef:
Lizzyy schreef:
TS wat goed dat je je zorgen maakt en om advies vraagt +:)+
Mijn mening is dat dit paard een strobuik heeft. Heel herkenbaar want mijn merrie had dit ook toen ze net vd manege af kwam. Krijgt ze goed en genoeg hooi/ruwvoer? Zie je duidelijk aan de dikke buik dat ze daar tekort aan heeft. Net als met kinderen in arme landen. Die hebben ook een dikke buik, maar verder zijn ze graat mager. Die dikke buik komt enkel door slechte en verkeerd voedsel maar geen vitamines. Ik zou daar eens naar informeren. Mag je haar misschien een vitaminekuur geven? Verder ben ik het er ook mee eens dat ze weinig bespiering heeft :)

ze heeft inderdaad OOK een strobuik. wat dus prima kan want zelfs als ze hooi of kuil heeft kiest ze voor stro. en ze staat altijd te eten

Dat moet normaal geen issue zijn.
, stro is ook ruwvoer. Onze paarden eten ook veel stro, maar zijn wel goed bespierd en gezond. Wat wel belangrijk is, is dat het hooi of kuil, maar ook het stro, van goede kwaliteit is.

Wij laten ons kuil testen, zo weten we altijd dat we goede kwaliteit voeren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:23

Als het paard non stop stro eet zou ik haar op het zaagsel zetten. Een stro verstopping (koliek) zit je echt niet op te wachten

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:35

Nirvana ... ik denk eerder dat jij de TS kent :-) .....

Van dit alles ( de gehele topic over dit paard én de reacties van de TS ) gaan mijn haren overeind staan.

Daarbij komen van alle kanten goede adviezen ... die alleen maar afgewimpeld worden.
En nee.. ik hou mijn mening niet voor me , sorry :-)
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 19-06-17 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 07:41

Ikken niemand hier. Al is er iemand die dat beweert maar ik weet niet wie zij is en dat wil ze blijkbaar ook niet zeggen. Ik app alleen met Urbiezira :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:00

Kabayo schreef:
Als het paard non stop stro eet zou ik haar op het zaagsel zetten. Een stro verstopping (koliek) zit je echt niet op te wachten

Paard staat 22 uur per dag naar 4 muren te kijken, wat moet ze anders dan eten?
Denk dat als je dat weg neemt ze nig ongezondere gewoontes gaat ontwikkelen eigenlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:15

Die buik krijg je er nooit meer af,mijn paard had een nóg dikkere buik,kwam door de veulens die ze gehad had.Je paard mist spieren,en dat kan idd. alleen door te trainen,en dat heeft tijd nodig.
Dus die buik raakt ze nooit kwijt.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:34

De reacties vind ik allemaal onzinnig negatief. Je verdient geruststelling.
Ik zie een typisch manegepaard. Niet moeders mooiste, en vermoedelijk wat verveeld.
Maar glimt, krijgt aandacht en ziet soortgenoten.
Een veilige manier om je paardenhobby mee te ontwikkelen.
Ik heb in mijn ruim 50 jaar al veel gezien en kan op basis van deze ene foto niets zieligs ontdekken.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:53

Als dit een typisch manegepaard is mogen ze van mij alle maneges sluiten. 20 minuten vrije beweging op een dag en de rest ophokken valt mijn inziens onder verwaarlozing van de natuurlijke behoeften van het paard. Gelukkig zijn er maneges die dit snappen en langzaamaan zie je verandering komen. Als je van deze foto niets bijzonders kunt zien aan dit paard dan vraag ik mij af wat jij ziet, want ik zie iets heel anders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:02

NinaCharlie schreef:
Als dit een typisch manegepaard is mogen ze van mij alle maneges sluiten. 20 minuten vrije beweging op een dag en de rest ophokken valt mijn inziens onder verwaarlozing van de natuurlijke behoeften van het paard. Gelukkig zijn er maneges die dit snappen en langzaamaan zie je verandering komen. Als je van deze foto niets bijzonders kunt zien aan dit paard dan vraag ik mij af wat jij ziet, want ik zie iets heel anders.

Maak van die verwaarlozing maar dierenmishandeling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:08

Precies.
En wel heel erg dat dit als gewoon word gezien.
Kun je nagaan hoeveel ellendige paarden er in Nederland nog lopen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:11

Ik Herken de manege op de foto en ook de inschrijving ervan erbij..

Ik kom even voor TS op.

De manege paarden komen dagelijks los in de binnenmanege of in de paddocks buiten. In de ochtend tijdens het mesten en opstrooien.

De dieren staan allemaal bij de zelfde DA ingeschreven en de DA staat regelmatig op de stoep. Ook hebben ze een streng wormbeleid.

Toch denk ik dat de eigenaar hier een extra wormenspuitje in moet doen.. en ik snap ook niet dat hij dit niet doet.. toen ik daar stage liep stond Hij alleen maar rondjes te lopen langs de paarden en schreef een lijstje met wat er aan de pony's gedaan moet worden.. ( van toiletteren tot een keertje extra poetsen tot hoefsmid etc) en of ze een DA nodig hadden

Ook Heeft de manege grootse verhuisplannen met mega veel weiland.

Edit: het is toch niet de manege waar ik stage gelopen heb :+ Al hebben ze exact dezelfde Binnenbak Hahah!
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 19-06-17 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:20

Ik heb niet alles gelezen hoor, sorry. Maar is zij getest op wurmen? Mijn merrie heeft ook zo een lijfje gehad (hangbuik en weke rug) Ik heb haar ontgift en haar rugje is omhoog gekomen en ze draagt haar buik nu goed. Oerbalans kun je ook proberen. Succes,

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:28

TS, heb je dit topic incl alle reacties al aan je moeder laten lezen?

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:36

De mensen die zeggen dat de dierenbescherming langs moet komen, die doet niks. :o

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:37

Emaychoja schreef:
De mensen die zeggen dat de dierenbescherming langs moet komen, die doet niks. :o

Ts heeft al paar keer aan je gevraagd, wie je bent. Waarom reageer je daar niet op eigenlijk? O:)

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:40

Stamper schreef:
Emaychoja schreef:

Ts heeft al paar keer aan je gevraagd, wie je bent. Waarom reageer je daar niet op eigenlijk? O:)

Omdat ik weet dat ze dan persoonlijk op mij in zal gaan op mij als persoon en niet op wat ik type. :)
Wil best zeggen wie ik ben maar pas als het opgelost is met Utah. :))

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 10:02

:')

en aj mijn moeder heeft gister het topic doorgelezen en die wil e rniks aan veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:07

TS je hebt nu diverse tips en adviezen gekregen en ik gok dat het je nu wel duidelijk is dat dit paard geen gezonde indruk maakt. Of je er iets aan kunt of wilt veranderen laat ik even in het midden ivm je leeftijd.

Wel heb je de keuze om, met alles wat er gezegd is omtrent het stalbeleid en de gezondheid van dit paard, dit paard wel of niet te leasen.

Als je dit paard wilt blijven leasen is dat een prima keuze, maar piep dan ook niet over het slechte beleid op stal en de slechte gezondheid: door dat paard te blijven leasen houd je het zelf in stand en zet je je eigen plezier voor op het welzijn van het paard.

En het argument dat paarden in de randstad niet naar buiten kunnen is bullshit en dat weet je zelf ook echt wel. Alleen zul je verder moeten reizen, of andere luxe ervoor in moeten leveren. Maar ik ken zat stallen waar je een bijrijdpaard of leasepaard kunt krijgen, waar je ook nog eens minder betaald en die gewoon buiten komen en ik ken zelfs maneges waar ze gewoon buiten komen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 10:09

Anoniem schreef:
TS je hebt nu diverse tips en adviezen gekregen en ik gok dat het je nu wel duidelijk is dat dit paard geen gezonde indruk maakt. Of je er iets aan kunt of wilt veranderen laat ik even in het midden ivm je leeftijd.

Wel heb je de keuze om, met alles wat er gezegd is omtrent het stalbeleid en de gezondheid van dit paard, dit paard wel of niet te leasen.

Als je dit paard wilt blijven leasen is dat een prima keuze, maar piep dan ook niet over het slechte beleid op stal en de slechte gezondheid: door dat paard te blijven leasen houd je het zelf in stand en zet je je eigen plezier voor op het welzijn van het paard.

En het argument dat paarden in de randstad niet naar buiten kunnen is bullshit en dat weet je zelf ook echt wel. Alleen zul je verder moeten reizen, of andere luxe ervoor in moeten leveren. Maar ik ken zat stallen waar je een bijrijdpaard of leasepaard kunt krijgen, waar je ook nog eens minder betaald en die gewoon buiten komen en ik ken zelfs maneges waar ze gewoon buiten komen.

op fiets afstand zit echt niks. er zijn v maneges al vaker geopperd maar zit niks bij in de buurt. en ik pb je even over dat andere :')