Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:15

Jessix schreef:
[naam] schreef:
Wat mij betreft gaat het om hoe je het brengt en ik vind TS absoluut niet met een vingertje wijzen of beweren dat het daadwerkelijk aan Vitalbix ligt.
Ze heeft alleen een vermoeden en vraagt om ervaringen, want mochten er mensen op Bokt zitten bij wie dit ook is gebeurd na het voeren van Vitalbix (of Pavo, of Subli of etc.) dan is er in ieder geval een extra aanknopingspunt.
Net als ik destijds in mijn topic over koliek na het voeren van slobber.
Sommige mensen reageren daar naar mijn mening nogal heftig op, terwijl dat echt niet nodig is.

Ik dacht inderdaad aan jouw Topic. :) Maar volgens mij piepte toen niemand bij het noemen van de merknaam of wel?
Zeker wel. :j

Jessix

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:19

Oh dat heb ik dan gemist. :) Dan ligt het blijkbaar gewoon gevoelig iets bij de naam te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:31

Gloa schreef:
ryukapple schreef:
Om even in te haken op het feit dat mensen zeggen dat het te snel na het voeren van de brokjes dit hoeft zeker niet zo te zijn er zijn wel degelijk gifstoffen die zo snel werken en ook zijn er bacteriën die een incubatietijd hebben van minder dan tien minuten dus dat het zo kort erna gebeurd hoeft zeker niet vreemd te zijn

Helemaal mee eens. Veel gifstoffen kunnen zeer snel via de slijmvliezen in de mond in de bloedbaan terecht komen. Daar komt geen verteringsstelsel aan te pas. Ook in de humane geneeskunde wordt bij medicijnen veel gebruik gemaakt van dit werkingsprincipe zoals zware pijnstillers in smelttablet vorm. Juist omdat ze direct in de bloedbaan komen is de impact als een bom en heeft het lichaam nauwelijks kans. Vergiftiging via maag en darmen gaat meestal iets geleidelijker.

Tuurlijk kan dat. En via de luchtwegen gaat het helemaal snel. Maar hoe groot acht je de kans dat er een toxische stof in een brokje terecht komt die via die weg het lichaam binnen kan dringen en zo snel dodelijk Is? Hoe waarschijnlijk is dat? En aan welke stof denk je dan en hoe komt dat in de brok? En waarom dan maar in 1 zak?

Weet je...er zijn wel 1000 scenario's te bedenken. Iemand kan de paarden stiekem iets gevoerd hebben. Er kan een kadaver in een plas water hebben gelegen. Het kan grass sickness zijn geweest. Er kan botulisme gezeten hebben in het stuk hooi dat merrie en veulen gegeten hebben. Een giftige plant in het hooi. Ze kunnen iets van esdoorn hebben binnengekregen. En er kunnen ook boosaardige marsmannetjes op stal zijn geweest. En ja, er kan net in deze ene zak brok een supertoxische stof terecht zijn gekomen, die direct dwars door de slijmvliezen is gedrongen en accuut dodelijk was.

De vraag is uiteindelijk: wat is nou een aannemelijk scenario?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:51

De enige manier om te ontdekken wat het was was het dier ter autopsie aanbieden.
Maar dat is niet gebeurd en ik snap heel goed dat je daar op dat moment niet aan denkt zoals TS al eerder opnoemde.

Bij het veulen had op dat moment bloed afgenomen kunnen worden om het te testen op toxische stoffen.

Ik ben bang dat dit een geval van eeuwig gissen blijft tenzij er nog iets uitkomt al de brokjes nog en keer onderzocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:09

@Safina; ik reageerde alleen maar omdat er hier werd geroepen dat het onmogelijk zou zijn, omdat de slokdarm verstopt zat en het paard dus niets ingenomen zou hebben aan brok. Ik zeg niet dat het zo is, alleen dat als je kijkt naar hoe het lichaam werkt er ook gifstoffen via de sijmvliezen KUNNEN komen.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 22:17

Ik heb het idee dat sommige reacties enkel uit zijn op sensatie. Natuurlijk is bokt daar bokt voor, dat weten we allemaal. Ik wil alleen benadrukken dat het bericht hier geplaatst is omdat er nou eenmaal veel paardeneigenaren bij elkaar zitten die mij vast kunnen helpen aan informatie, met zijn allen weet je nu eenmaal meer dan wij alleen.

Ik wil benadrukken dat deze post is bedoeld om enkel ervaringen te delen, of ideeën te horen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zodat ik hopelijk wat gericht kan zoeken, en misschien nog wel achter de oorzaak komen kan. En zo niet, heb ik in elk geval mijn best gedaan. En daarnaast natuurlijk ook voor ons mede-eigenaren om alert te zijn bij het aantreffen van zulke verschijnselen, en snel moet handelen om op tijd te zijn. Ieder heeft baat bij een waarschuwing, blijkbaar kan het je zo plots overkomen.

Ik heb een zo precies mogelijke beschrijving gegeven in mijn posts wat er de betreffende dagen gebeurd is en wat wij en de veearts geconstateerd hebben.

Door deze posts heb ik een hoop waardevolle informatie kunnen krijgen met tips en ideeën om het verder uit te zoeken, en dat was ook enkel de bedoeling en harstikke fijn en daar wil ik alle meedenkende reacties enorm voor bedanken.

Volgende week hoor ik of het nog mogelijk is om eea in de brokjes extra na te testen. Daarnaast ben ik mij net zo hard aan het verdiepen in andere ziektebeelden die mede hier als mogelijkheden zijn aangewezen, aangezien er nog meer paarden op de betreffende locatie staan en daar in de nabije toekomst nog meer paarden zullen staan. Dan is het dubbel van belang dat we alles nalopen, zodat het niet weer gebeuren zal.

Mocht het toch blijken dat het toevallig enkel in mijn zak brokjes heeft gezeten - dikke vette pech, bij de beste gaan ten slotte dingen per ongeluk verkeerd. Maar tot op heden heb ik van het meerendeel enkel positieve ervaringen gehoord over het biks, en dat is alleen maar fijn om te horen!
Én dus ook exact de bedoeling van de post: Ervaringen delen zodat negatieve gebeurtenissen op tijd voorkomen kunnen worden / oorzaak gevonden kan worden.

Voor degene die enkel op een rel uit zijn, jammer, dan is de tekst wellicht niet goed begrepen. De rest ontzettend bedankt, want aan al het meedenken ben ik al weer een paar stappen verder en zijn een hoop mogelijkheden duidelijk geworden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:47

hoe gaat het met je veulen?

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 23:00

geerke schreef:
hoe gaat het met je veulen?

Hij staat heel de dag naast paps in de kudde. Wijken niet van elkaars zijde. Hij eet goed hooi, want paps heeft het aardig voor het zeggen in de groep, dus die jaagt de rest bij de beste plekjes weg. Dus de kleine kan wel continue bij de lekkerste nieuwe stukjes, dus dat is wel heel handig. Slikken gaat dus nu goed. Alleen wil hij echt niets anders eten dan hooi. Muesli's, veulen brok, slobber, kruiden.. Hij moet het allemaal niet. Laat het gewoon uit zijn mond lopen. Dus het baart me wel enige zorgen dat hij met enkel hooi wellicht tekort komt. Maar ik moest het nog even tijd geven zij de DA. Hij wordt nogal gestrest van de uitprobeersels en is nog snel moe.
Nog geen veulen om te zien, meer een voortbewegend hoopje wanneer paps zegt dat er bewogen moet worden.
Dus hoop dat hij wel snel wat levendiger gaar worden zoals een veulen hoort te zijn.. maar dat zal nog even tijd nodig hebben.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:07

Heb je al een bloedonderzoek bij het veulen laten uitvoeren?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:10

Gloa schreef:
@Safina; ik reageerde alleen maar omdat er hier werd geroepen dat het onmogelijk zou zijn, omdat de slokdarm verstopt zat en het paard dus niets ingenomen zou hebben aan brok. Ik zeg niet dat het zo is, alleen dat als je kijkt naar hoe het lichaam werkt er ook gifstoffen via de sijmvliezen KUNNEN komen.

Uiteraard kan dat. EchterZijn de incubatietijd bij de allergie (paar seconden if minuten) anders dan bij botulisme (vooralsnog (!) minimaal 2 uur als ik het goed gelezen heb).

Ik begreep dat er vooralsnog vanuit gegaan werd dat het om botulisme in de brok zou kunnen gaan. Maar daar lijkt die incubatietijd te kort voor.

Er is (Nog) niet gesproken over allergieën. Als het een allergie betreft die zowel bij moeder als veulen aanwezig was, zul je de achtergebleven brokjes op andere veroorzakers moeten testen. Maar wat KAN een allergie als deze veroorzaken bij paarden? En vooral, waarom heeft de merrie er niet eerder last van gehad (ze had geloof ik vaker deze brokjes gehad). En daarnaast, hoe komt het dat het (vooralsnog) alleen in deze zal heeft gezeten.

Met andere woorden, er moeten heel veel opties opengehouden worden, aangezien er geen bewijs meer te vinden is in Hey lichaam van de merrie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:35

xAnthea schreef:
Heb je al een bloedonderzoek bij het veulen laten uitvoeren?

dat zou geen slecht idee zijn....
ik ben wel bang dat hij aan hooi niet genoeg heeft,maar goed...het kan even niet anders nu

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:02

ik denk niet dat je schrik moet hebben dat hij iets tekort komt hoor. goed hooi voorziet wel in het meeste. eventueel kun je een vitaminepasta geven (zoals die wormspuiten maar dan met vitamines) En/ of overschakelen naar een vitaminebrok. Die van kifrahorse zijn prijs kwaliteit het beste.
De vitaminebrok heb je ook in veulen variant en zowel in brokjes als in snoepvorm. Misschien krijg je er gemakkelijker 50 gr brokjes in dan een kilo meusli. En dan heeft die alles wat nodig is.
Beestje heeft hoop stress gehad ook (moeder weg, verhuis, ziek geweest), dus even laten bijkomen en niet teveel dwingen. Tekorten krijgen ze niet in een dag, zeker niet als ze goed hooi eten. En vroeg of laat eten ze wel hoor.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 02:33

Kun je het veulen nog melk aanbieden. water drinken kan hij ook, dan zou melk uit een emmer ook tot een mogelijkheid behoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:39

Rooompie schreef:
Ik heb het idee dat sommige reacties enkel uit zijn op sensatie. Natuurlijk is bokt daar bokt voor, dat weten we allemaal. Ik wil alleen benadrukken dat het bericht hier geplaatst is omdat er nou eenmaal veel paardeneigenaren bij elkaar zitten die mij vast kunnen helpen aan informatie, met zijn allen weet je nu eenmaal meer dan wij alleen.

Ik wil benadrukken dat deze post is bedoeld om enkel ervaringen te delen, of ideeën te horen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zodat ik hopelijk wat gericht kan zoeken, en misschien nog wel achter de oorzaak komen kan. En zo niet, heb ik in elk geval mijn best gedaan. En daarnaast natuurlijk ook voor ons mede-eigenaren om alert te zijn bij het aantreffen van zulke verschijnselen, en snel moet handelen om op tijd te zijn. Ieder heeft baat bij een waarschuwing, blijkbaar kan het je zo plots overkomen.

Ik heb een zo precies mogelijke beschrijving gegeven in mijn posts wat er de betreffende dagen gebeurd is en wat wij en de veearts geconstateerd hebben.

Door deze posts heb ik een hoop waardevolle informatie kunnen krijgen met tips en ideeën om het verder uit te zoeken, en dat was ook enkel de bedoeling en harstikke fijn en daar wil ik alle meedenkende reacties enorm voor bedanken.

Volgende week hoor ik of het nog mogelijk is om eea in de brokjes extra na te testen. Daarnaast ben ik mij net zo hard aan het verdiepen in andere ziektebeelden die mede hier als mogelijkheden zijn aangewezen, aangezien er nog meer paarden op de betreffende locatie staan en daar in de nabije toekomst nog meer paarden zullen staan. Dan is het dubbel van belang dat we alles nalopen, zodat het niet weer gebeuren zal.

Mocht het toch blijken dat het toevallig enkel in mijn zak brokjes heeft gezeten - dikke vette pech, bij de beste gaan ten slotte dingen per ongeluk verkeerd. Maar tot op heden heb ik van het meerendeel enkel positieve ervaringen gehoord over het biks, en dat is alleen maar fijn om te horen!
Én dus ook exact de bedoeling van de post: Ervaringen delen zodat negatieve gebeurtenissen op tijd voorkomen kunnen worden / oorzaak gevonden kan worden.

Voor degene die enkel op een rel uit zijn, jammer, dan is de tekst wellicht niet goed begrepen. De rest ontzettend bedankt, want aan al het meedenken ben ik al weer een paar stappen verder en zijn een hoop mogelijkheden duidelijk geworden!

Super dat je wat aan de ervaringen en reacties hebt, Rooompie. En ik hoop heel erg dat je de oorzaak gaat vinden, zodat je eventueel maatregelen voor kunt nemen. En hopelijk knapt je veulen snel weer helemaal op.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:09

Wat ik niet begrijp:

Hoe kan de leverancier zo snel en stellig zeggen dat er niks verkeerds in het voer zat en dat het jou niet lukt om een instantie te vinden die überhaupt onderzoek kan en wil doen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:01

Ts ik vind dat je het heel goed aan hebt gepakt en ook erg netjes.Gezien de omstandigheden dat je je paard verloren bent en bijna je veulen er nog bij. Voor wat betreft de kant van de fabrikant van het voer. Deze moet zich vreselijk gaan schamen hoe ze jou behandelt heeft. Het wil er bij mij niet in dat je iemand niet kunt bereiken als je deze WILT bereiken.We hebben ook nog brieven, zeker als je zeker wilt dat je boodschap iemand bereikt kun je een aangetekende brief sturen. Natuurlijk is de fabrikant er van overtuigd dat het niet aan de brokjes ligt maar daarom mag zij er niet vanuit gaan dat er niets mis mee KAN zijn. En hoort je gewoon op de hoogte gehouden worden wat er voor onderzoek gepleegd gaat worden en wanneer ze de uitslag hebben en wanneer jij bericht krijgt. Jij krijgt pas je bericht als ze via social media vernemen dat je nog steeds met hetzelfde probleem zit dat je niet weet of vital bix de veroorzaker is van alle problemen. Als ik in jouw schoenen stond zou ik mij echt niet serieus genomen voelen en inderdaad aan mezelf beginnen te twijfelen ookvwb het oordeel van de dierenarts en de verdraaiing daarvan. Maar dat moet je echt niet doen. Je bent echt niet gek en ook niet bevooroordeeld. Het is je overkomen je hebt het niet over je af geroepen en nu overkomt het Vitalbix en die laten jou in de kou staan. Waar worden de brokjes van Vitalbix geperst en wat wordt daar nog meer geperst? Wij hebben in het verleden al eens gehad dat onze paarden van de een op de andere dag de brok niet meer wilden eten. De voerleverancier heeft hier alles weer opgehaald en we hebben andere brok gekregen die ze weer niet aten. Na nog eens keer hetzelfde riedeltje aten ze de brok wel. De voerleverancier verklaarde da er "iets anders" tussendoor was geperst. We hebben nooit gehoord wat het was en het ook nooit weer meegemaakt. Achteraf hadden we natuurlijk moeten vragen wat dat "iets"dan was.. Maar wij zagen er toen geen kwaad in we waren blij dat we goede brokjes hadden en ze het weer aten. Zo kunnen er zoveel dingen zijn die toch "mis "kunnen gaan en waar je zelf geen zicht op hebt. Als de voerleverancier zich transparant en meelevend op zou stellen dan zou ts misschien het gevoel krijgen serieus genomen te worden. Mij staat nog bij het verhaal van een kalvermester, al zijn kalfjes werden mager , lusteloos en gingen dood. Bloed laten onderzoeken en van alles gedaan. Wat bleek ze waren de hongerdood gestorven. De kalfjes kregen melk waar absoluut niet in zat wat er in moest zitten aan voeding. Wat heb je dan aan een label op een zak?. Vreselijk om dat aan je dieren te voeren. Dit bedrrijf is er heel diep door gegaan maar heeft alle kalveren vergoed gekregen. Het verdriet krijg je niet vergoed helaas. Nogmaals geen idee of het aan de brokjes ligt kan ook iets anders zijn maar hoe dan ook Vitalbix kan er heel veel van leren want hoe ze jou behandelen is naar mijn idee absoluut hoe het niet moet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:29

Ts misschien kan je het veulen nog laten doormeten door Den Hoek? Omdat hij nog niet helemaal beter is, is er door hun misschien nog wat te achterhalen (niet waar de giftige stoffen vandaan komen uiteraard, maar misschien wel om welke stoffen het gaat).
>Ik weet niet hoe jij over Den Hoek denkt, ik heb net als vele anderen, prima ervaringen met deze dierenartsen.

Vraag me af of je met een vitamine spuit veel opschiet. Het teveel aan vitaminen wat hij daarmee binnen krijgt kan hij niet gebruiken en het kost zijn lichaam dan weer erg veel energie om dat af te voeren.
Ik zou dan eerder gaan voor een vitamine poeder (liefst van de Groene Os) dat je oplost in water en dan met een spuitje ingeeft. Maar dat moet je dan wel dagelijks doen.
Een kuurtje immu boost lijkt ook zinvol, maar dit soort dingen zou ik even overleggen met Den Hoek.
Wat zij zullen doen is het lichaam ondersteunen bij de eigen genezing.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:48

edit,over het veulen die nog niet helemaal in orde is.

toen ik met mijn grass disease merrie bij mijn da aankwam,vertrelde hij dat hij er eentje had gehad die erdoor gekomen was.
maar het paardje is nooit meer 100% in orde gekomen.
elke winter kreeg dat paard een enorme terugval qua gezondheid,sukkelen,vermageren,....geen duidelijke oorzaken.
voor de grass disease was er nooit iets aan de hand geweest.

dat paard is enkele winters later ingeslapen(ze was een jaar of 15-16 toen ze het kreeg,geen veulen dus)

ik zeg nu niet dat het perse dat is,maar als het dat is,zal er ook niets bij het veulen gevonden worden en is het blijkbaar ook niet abnormaal dat het blijft sluimeren....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:28

Ook als er niks wordt gevonden kan het veulen wel ondersteuning krijgen. Hopelijk komt hij er wel zonder blijvende schade doorheen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:03

Ihashe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:21

Ik heb(gelukkig) geen soortgelijke gevallen meegemaakt, maar ik wil jou heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd :)

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:26

Ik weet niet of het al eerder genoemd is maar waaruit werd de merrie de brokjes gevoerd en het veulen erna ook?
Kan die bak met iets in aanraking zijn geweest of is er een diertje/insect in door gegaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:04

De brokjes kunnen ook worden doorgemeten bij Den Hoek. Als er botuline in zit vinden ze dat zeker.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:34

Ik wil alleen maar reageren met TS je stelt je super op. Ik begrijp je volledig. Ik wens je heel veel sterkte met je veulenkind. Naast het verlies van je merrie nog weinig tijd om e.e.a. te verwerken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:06