Dikke benen tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:48

geerke schreef:
CPL zit over het hele lichaam....wat leer ik soms toch veel in bepaalde topics.Toch maar eens wat beter naar mijn fries kijken,ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie

Nu snap je ineens waarom ie zo dik is zeker? :+

Anoniem

Re: Dikke benen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:12

Da zei dat er ook lymfebanen in het lijf zitten en bij cpl gaat dat ook opzetten. Nou en dat is zeker niet aan de hand bij dit paardje.. ze is een beetje aan de magere kant. :)

Ik begrijp ook niet waarom ze niet langs komt maar zij zal het wel weten lijkt mij. Ze heeft jarenlang ervaren in zieke dieren, ik niet.

Ik denk dat ik haar wel wil laten keuren ja. Want we waren van plan t paardje een keer een veulentje te laten krijgen maar dan moet ze wel goed genoeg zijn. :)
Ze heeft dit jaar ook een veulen gehad, in engeland.

Dr rug moet ook sowieso even nagekeken worden want daar twijfel ik over. Herkent een hoefsmid cpl ook? Want die komt volgende week. Die ziet het dan gelijk.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:16

Nee een hoefsmid is geen DA. Laat gewoon een DA komen.
En voor je gaat fokken is testen op PSSM ook aangeraden :) en CPL ook uitsluiten want volgens mij is ook dat erfelijk.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:22

geerke schreef:
CPL zit over het hele lichaam....wat leer ik soms toch veel in bepaalde topics.Toch maar eens wat beter naar mijn fries kijken,ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie

Onze fries (laatste jaren erg stadium) heeft het ook onder haar voorpluk in de kruin ;(

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:24

Het klopt dat er lymfebanen door het hele lichaam zitten. Bij CPL gaat er echter iets mis met het transport van lymfevloeistof, waarschijnlijk omdat de banen in de benen hun soepelheid verliezen.
Door de zwaartekracht hoopt dat zich dus op in de benen. Daarom zie je het in de benen en niet over het hele lijf. Helemaal in een vroeg stadium.

Ik zou dit echt even goed uitzoeken, want cpl is erfelijk dus als je met haar gaat fokken en ze heeft het is de kans groot dat je dan twee dieren met cpl hebt staan.

Ik verwacht niet van een hoefsmid dat die weten wat cpl is, dus daar heb je weinig aan in dat opzicht.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:29

Wij hebben inmiddels de 2e smid omdat de eerste smid CPL benen vies vond maar beide herkenden het niet en nu weten ze het wel omdat we het bij ons gezien hebben.

Een echte trekpaard smid zal het wellicht wel herkennen maar die zijn er niet zo heel veel in Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:40

Onze hoefsmid weet best veel, weet ook hoefzweren etc te vinden, cpl zal ik even aan hem vragen. Het wordt sowieso lastig haar te kappen want ze wil dr voetjes niet zo lang geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:40

Ze heeft wel jeuk aan dr benen want als ze gaat rollen gaat ze altijd eerst aan dr benen bijten voor ze weer opstaat

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:43

Ons CPL paard bijt ook veel in haar sokken (helaas te erg stadium om nog te kunnen scheren zonder verdoving) en ook in knieholte van voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:50

Misschien heeft jou paard ook mijten?

Qua voer kreeg ze bij de handelaar alleen kuil en stond ze op stro. Ze kreeg verder ook appels wortels bananen.
Hier krijgt ze 3x daags hooi, wat muesli, wat ponybrok en staat ze op zaagsel. Af en toe een snoepje wortel of appel. Maar dat is echt maar 1x in de week ofzo. Appel krijgt ze maar zelden. Maar haar voorbenen hebben geen ribbels enzo, is dat dan ook cpl volgens jullie?

Van de da moeten we de korstjes op de benen eraf krabbelen nadat we er wat calendulan zalf op hebben gedaan. Want onder die korsten zouden de mijten zitten. En dan kunnen we behandelen maar t heeft geen zin want die mijten zitten dus onder die korsten. Dus we gaan die er nu af blijven halen en met byemite en een ander spulletje behandelen wat we over haar rug moeten spuiten. Zoals pipet voor hond en kat.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:58

Nee ons paard wordt regelmatig door dierenarts gecontroleerd op mijten.
Dit wordt op de kliniek gedaan door een afkrabsel onder de microscoop te leggen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:26

AmyPony schreef:
Onze hoefsmid weet best veel, weet ook hoefzweren etc te vinden, cpl zal ik even aan hem vragen. Het wordt sowieso lastig haar te kappen want ze wil dr voetjes niet zo lang geven...

Sorry maar als mijn hoefsmid geen hoefzweer kan vinden mag ie meteen weer het erf af :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:40

Sommigen kunnen dat toch echt niet vinden hoor.. denk dat onze hoefsmid wel weet wat cpl is want hij doet ook vaak trekpaarden etc

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:42

AmyPony schreef:
Ze heeft wel jeuk aan dr benen want als ze gaat rollen gaat ze altijd eerst aan dr benen bijten voor ze weer opstaat

Met mijt stampen ze op de grond (ook tegen de benen zelf als het erg genoeg is) van de jeuk en lopen ze constant te krabben. Een gelegenheidsknabbel na het rollen doen die van mij ook maar die hebben geen mijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:46

AmyPony schreef:
Ze schrijven idd met een gouden pen, maar ze hebben ons altijd goed geholpen en het nooit mis gehad. Ook niet bij onze Welsh pony. Ik vertrouw een ERKEND PAARDENarts toch beter als bokt mensen hoor.
Deze opmerking begrijp ik heel erg goed, zo gaat het hier ook. :j
Bokt is altijd fijn om mee te denken en dan voor te leggen aan je dierenarts, maar de echte diagnoses laat ik aan onze dierenarts over.

Toch... als ik een dierenarts had die zei dat CPL over het hele lijf hoort te zitten, zou ik mezelf toch eens achter de oren krabben.
Onze eigen dierenarts heeft in het begin eerlijk tegen ons gezegd dat ze niet zoveel wist van CPL en is zich speciaal voor ons (paard) er meer over in gaan lezen in plaats van zomaar wat te roepen.

Maar doe ermee wat je wil. :)

Dit is onze merrie met érnstige CPL dat we zeer fanatiek behandelen:
Afbeelding

Afbeelding

Ik moet eerlijk zeggen dat ik haar benen er beter uit vind zien dat het paardje in de OP.

Edit: En fokken met een paard met CPL: Hoe blij wij ook zijn met ons veulen, als ik had geweten dat de CPL hier zo enorm door zou verergeren, had ik het zeer waarschijnlijk niet gedaan. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:59

Bij jou paard zie ik echt bobbels bij de achterbenen. Echt hele ophopingen. Dat is bij die van ons niet zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:00

Jou paard heeft ook een beetje een hangende buik, is dat ook door die cpl?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:04

Volgens mij komt dat meer omdat ze dit jaar een veulen heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:09

Bobbels vallen mee, er zitten nog sokken overheen en buik is inderdaad vanwege het veulen dat net afgespeend is en gebrek aan spieren hierdoor.
Mijn paard heeft ook een tijdje zulke benen als in de OP gehad toen we er nog niet (genoeg) aan deden, omdat we niet door hadden hoe erg het was.
Ze heeft nu inderdaad nog wel wat vochtophopingen in de benen (achter), maar ribbels en wonden zijn nagenoeg weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:10

Had je nog foto's van Kim toen het heel erg was Tineke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:12

Ik zal eens zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:23

Dit was op de dag van de bevalling. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog 2 foto's van toen ze nog geen CPL had, of het in ieder geval niet actief was. :)
Afbeelding

Afbeelding

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:33

Sorry als ik eroverheen heb gelezen, maar kan het kwaad om te vragen aan de DA of ze langs wil komen?
Alleen maar even om te laten kijken.

Vind het heel raar als een DA niet langs zou willen komen, ik zou dan ook meteen een andere zoeken...
Sterkte voor dit paardje, hoop dat het snel duidelijk wordt en behandeld kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:50

Vind het er bij mijn paardje toch wel anders uitzien hoor.....

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:54

AmyPony schreef:
Vind het er bij mijn paardje toch wel anders uitzien hoor.....

Dat van Kim is een ernstige vorm van cpl. Misschien heeft die van jou een lichtere vorm en dan dit nog komen. Beter te vroeg dan te laat....