De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:57

super zon lieve vriend de stomer ziet er goed uit :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 17:02

Mijn mannetje is echt een schat hij doet alles voor ons en is ook hartstikke gek met de pony's <3

Micklief gaat steeds op rust staan tijdens het eten zo schattig :D

Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 21:24

Zo. Net voor het eerst weer (gestoomd) hooi er in gehangen. Vind het dood eng :').

We hebben het een uur gestoomd. Het kwam er niet drijfnat uit maar ook niet kurkdroog. Ik zag ze natuurlijk wel meteen vliegen. Die stofdeeltjes, maargoed dat doet het voordroog ook.

We hebben beide even geroken aan het hooi voor het stomen en hoe het ruikt na het stomen.
Dat is bizar :wow: wat een wereld van verschil!!
Na het stomen ruikt het heerlijk terwijl het er voor wat muffig en wellicht een beetje zanderig ruikt.

Ben heel benieuwd!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:04

Spannend Tyrcanol, ook om te zien of het voldoende voedingsstoffen houdt. Zou dat nog ergens te testen zijn, lijkt me moeilijk hoor, want als het weer te lang droog is, is het weer anders natuurlijk. Maar dat het beter ruikt klinkt wel al goed.

Fijn dat je mannetje je zo goed helpt, dat scheelt al zoveel! Alleen het idee al scheelt al enorm, maar dan ook nog wat "diensten" van je overnemen is helemaal tof!

En die foto... Lekker dier is het hoor!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 05:26

Denk dat het wel te testen is. Goed idee!

Meneer is stil dus zal goed gegaan zijn :P

Ik voer het direct na het stomen.
Er zullen ongetwijfeld voedingstoffen verloren gaan maar dat is niet zo erg. Mick krijgt ook nog 2kg agrobs, een halve kg luzerne en een kg fibre force als ruwvoer erbij.

En voor mijn merrie is het ook niet zo erg. Die is vaker te dik dan te dun en met haar ppid is het mss juist wel goed.

Bedankt :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:05

Kijk eens op de site van Haygain, daar is veel te vinden over testen die ze uigevoerd hebben op gestoomd hooi. Mocht je het idee hebben dat het nog iets te droog is dan kan je of voor je het in de stomer doet of nadat het gestoomd is het nog even natsproeien (doe ik nu ook voor 1tje)
En idd voor paardjes zoals ons beste direct voeren,

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 19:04

Haygain zal ik idd eens kijken. Da had het daar ook over.

ik zit vooral met de middag.. we hebben een timer op de stomer staan dus het hooi staat klaar zodra ik ga voeren. In de ochtend, eind van de middag en avond voer ik zelf, dus krijgen ze het direct.
Echter in de middag ben ik er niet en voert de oom van mijn vriend. Echter is dit rond een uur of 13 en hangt het er dus al vanaf 4.30 uur ... :\

Vandaag was trouwens echt een rot dag (net als gister). Gut gut wat heeft hij het moeilijk met dit weer .. Dan doet het vernevelen dus geen hol.
Op zulke momenten vraag ik me echt af of dit wel eerlijk is.

verder nog een vraagje :Y)
In de ochtend krijgt hij zijn prakkie en eind van de middag.

Nu maak ik het iedere ochtend vers klaar. (agrobs en pulp is natuurlijk al geweekt).
Ik voeg dan alles bij elkaar, fibre force erbij, psylium en de supplementen.
Maar kan ik dat ook de avond van te voren er in stoppen?
Of gaan er dan dingen verloren?
Scheelt stiekem wel tijd zo in de vroege ochtend :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:21

Wat sneu hé dit weer?

Ik heb trouwens je filmpje bekeken, top dankjewel!! :j
Helaas kan ik geen antwoord geven op je voervraag.
Hier gisteren een apotheek bereid gevonden flixotide pufjes die terugkomen, en dus de prullenbak in gaan apart te houden voor me.
Nu heb ik het momenteel niet nodig omdat hij goed gaat, maar ze zijn duur zat en dus is het wel de moeite..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:35

Prut weer is het! Hmm ik voer Marstal wiesencobs(grasbrok) dat week ik vers met warm water is dat zo geweekt ik merk nu dat het restje wat overblijft en ik in de ochtend aan de shetten geef iets zurig ruikt. Weet niet hoe het met pulp enz is. Denk niet dat er iets verloren gaat maar je zou het andere alvast in een emmertje kunnen zetten en dan in de ochtend erdoor kunnen roeren. Volgens haygain beste direct maar zeker binnen 24 uur gestoomd hooi voeren. Als het in de kliko blijft zal het vochtig blijven en dan stoft het niet hoor. Je kan niet meer doen dan je al doet.

Moonfish, super vd apotheek tikt flink aan he

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 02:46

Jobamara, ja echt en daarom probeer ik nu ook aan puffers te komen zo.
Hij heeft ze nu niet nodig, maar die dingen blijven zo lang goed en ik houdt ergens rekening met dat ik ze ooit wel weer nodig heb.
En dan heb ik hoop ik wat pufjes van de apotheek, want inderdaad als je ze nodig hebt gaat het echt hard.
Nu moest ik er al zijn, dus gelijk gevraagd voor pufjes, er hangt nu een briefje bij de inzamelcontainer zodat ze ze apart leggen. :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 08:23

Wat fijn moonfish!

Jobamara, ik voer ook wiesencobs maar dan van agrobs en het is geen grasbrok maar hooi brok als ik me niet vergis. Week overigens in koud water, we hebben geen warm water in de stal.

Ik ga mijn vragen gewoon op de mail zetten naar de DA.

Pony deed het gister weer een stuk beter gelukkig :)

Wel heb ik wat stalling troubles en zal ik zoetjes aan opzoek moeten naar andere stalling.
Wat ontzettend lastig gaat worden. Buiten het feit dat ik nu op loop afstand sta heb ik ook nog eens 2 tegenpolen van elkaar wat pony's betreft.

De ene mag niet op stal met hooi en stro en de ander mag niet (continu) op gras. Het liefst ga ik terug naar mijn vorige stalling. Dat was voor mij perfect, echter waren mijn pony's toen nog niet zo ziek en konden ze gewoon op stal en in de wei.
Sowieso wacht ik af totdat het vernevelen niet meer 2 keer per dag hoeft, want als ik daarvoor ook nog in de auto moet sochtends dan trek ik dat echt niet.

Qua voeren is het ook wel rot, maargoed denk dat we daar wel uit gaan komen. Grootste probleem is huisvesting. Hoe in hemelsnaam...

Ik ga er niet openbaar op in waarom ik naar een andere stalling moet, wel wil ik sommige mensen mochten ze het willen weten antwoorden via pb

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:58

:(:) Hier heb ik ze aan huis en zelfs dan is het nog lastig met alle verschillen in stokmaat en behoeftes hoor. Misschien is het wel een goede oplossing om te verhuizen, toen ik hier begon met de problemen van 1 pony, na bronchoscoop met longspoeling en bloedonderzoek kwam daaruit allergie voor mijten -O- . De veearts adviseerde mij puffers en eventueel de pony elders stallen voor een tijd. Omdat we ze aan huis hebben vond ik dat nog al wat. Maar misschien had ik dat toen wel moeten proberen,
Heel veel sterkte met het zoeken van een nieuw stekje, liefst zonder kippen en duiven he :o .

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:18

Tyrcanol schreef:
Wat fijn moonfish!

Jobamara, ik voer ook wiesencobs maar dan van agrobs en het is geen grasbrok maar hooi brok als ik me niet vergis. Week overigens in koud water, we hebben geen warm water in de stal.

Ik ga mijn vragen gewoon op de mail zetten naar de DA.

Pony deed het gister weer een stuk beter gelukkig :)

Wel heb ik wat stalling troubles en zal ik zoetjes aan opzoek moeten naar andere stalling.
Wat ontzettend lastig gaat worden. Buiten het feit dat ik nu op loop afstand sta heb ik ook nog eens 2 tegenpolen van elkaar wat pony's betreft.

De ene mag niet op stal met hooi en stro en de ander mag niet (continu) op gras. Het liefst ga ik terug naar mijn vorige stalling. Dat was voor mij perfect, echter waren mijn pony's toen nog niet zo ziek en konden ze gewoon op stal en in de wei.
Sowieso wacht ik af totdat het vernevelen niet meer 2 keer per dag hoeft, want als ik daarvoor ook nog in de auto moet sochtends dan trek ik dat echt niet.

Qua voeren is het ook wel rot, maargoed denk dat we daar wel uit gaan komen. Grootste probleem is huisvesting. Hoe in hemelsnaam...

Ik ga er niet openbaar op in waarom ik naar een andere stalling moet, wel wil ik sommige mensen mochten ze het willen weten antwoorden via pb

ja waren een paar warme dagen met benauwd weer. valt niet mee dan om een stalling te vinden waar je het wat makkelijk kan regelen. hoe gaat het vandaag met mick?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:20

moonfish13 schreef:
Jobamara, ja echt en daarom probeer ik nu ook aan puffers te komen zo.
Hij heeft ze nu niet nodig, maar die dingen blijven zo lang goed en ik houdt ergens rekening met dat ik ze ooit wel weer nodig heb.
En dan heb ik hoop ik wat pufjes van de apotheek, want inderdaad als je ze nodig hebt gaat het echt hard.
Nu moest ik er al zijn, dus gelijk gevraagd voor pufjes, er hangt nu een briefje bij de inzamelcontainer zodat ze ze apart leggen. :)

mooi dat de apotheek zo mee werkt :) krijg je die puffers dan zondr recept mee? mag ik vragen wat jij voor 1 puffer betaald? :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:11

Ik dacht dat je ze bij huis had staan :oo
Jammer dat je daar weg moet dan!

Ik hoop voor je pony dat de zomer niet te warm wordt. goed dat je jezelf de vraag hebt gesteld of het nog wel eerlijk is voor je pony.. blijf goed en critisch naar hem kijken..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 17:38

Pony staat bij familie ... onze buren dus eigenlijk praktisch aan huis.. Ik hoef niet perse weg maar er zijn wat dingen gebeurd waardoor het wellicht verstandig is om te verhuizen.

Ik zal ook niet alla minuut verhuizen maar ben wel aan het denken wat de mogelijkheden zijn...

No No geloof me die vraag heb ik mezelf al vaak gesteld..

Vriendlief neemt vandaag mijn taken over ben benieuwd haha.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 09:29

Gister en vandaag was hij weer lekker stil qua geluid :) Alleen het hinniken gaat nog fout :')
Het kriebelt wel om een klein stukje te gaan wandelen met m.

Volgens mij doet het hooi vooral mijn merrie heel erg goed, al een aantal dagen ijskoude voetjes :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:35

Fijn dt hij best stil is, toch nog veel pollen en stof in de lucht. Wat doet hij met hinniken?
Had gisteren nog op een site gekeken met damp apparaten zag daar ook staan dat beweging best goed is om het losgeweekte slijm er uit te werken, dus een lekker rustig wandelingetje moet kunnen hoor.

Super dat het hooi voor je merrie al zoveel verschil maakt dat is zo fijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 18:50

Wat hij doet met hinniken kun je goed horen op het filmpje wat ik gemaakt heb in moerbeke.
Na de hinnik maakt hij dus het bijgeluid.

Vandaag idd een stukje gewandeld! 1 km om precies te zijn :D
Ging best goed! Flink wat stukken dat hij netjes stil was.

Op de terugweg wel wat geluid:

Maar thuis al direct herstelt eigenlijk, geen beweging en geluid:

En dat ondanks het toch redelijk warm was.
Hij was blij dat hij mee mocht, en boos toen we omdraaide haha :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:20

Wat super dat het zo goed gaat zeg! Ook met je merrie, fijn om te lezen en te zien hoor!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:27

Goed bericht dus!
Wat een schatje ts <3

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 19:10

Blergh vandaag gaat het weer niet goed. Hij staat echt zwaar te ademen .. en mevrouw heeft warme voeten .. zucht.

Bedankt No_No na bijna 15 jaar ben ik nog steeds verliefd op m'n kleine draak :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:31

Balen dat het met allebei ineens weer niet goed gaat. Voor je ruin snap ik het wel, het was vandaag ook ineens weer zo extreem warm, ik kan me voorstellen dat die overgang van normaal weer naar dit weer voor hem lastig te verwerken is. Maar voor je merrie... Lastig, ik durf niet te zeggen waarom zij nu ineens meer last heeft van haar probleem.
Sterkte ermee voor jou!!!. Dikke knuffel :(:) !

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:59

Filmpjes van het wandelen zien er goed uit, heerlijk oortjes naar voren. Ook zie ik hem niet echt knijpen na het wandelen. Het geluid kan natuurlijk ook vd versmalling komen, weet niet of het bij bv opwinding en daardoor meer spierspanning iets verder dichtgeknepen wordt,

Het weer is niet fijn nu, en misschien een soort dagboekje maken met weersomstandigheden en vooral ook wind richting en snelheid, ook luchtvochtigheid kan invloed hebben. Ik weet het je blijft zoeken naar manieren om het ze makkelijk te maken.
Balen van je merrie, het gras is ook al groeit er nu niet veel juist erg gevaarlijk, zag net al merries met een veulen ad voet voorbij komen die toch HB zijn, dit zie je bijna nooit omdat er een veulen bij loopt wat veel vraagt.
Hoop dat het vandaag weer iets beter gaat :(:)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 04:17

Ik weet dat ik realistisch moet blijven hoor. Het weer was zeker niet goed voor m.
Dagboekje is een goed idee.

Mijn merrie ging gister ook weer beter. Even 6km gewandeld.
Ze komt (bewust) niet op gras.