onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 08:45

koetjeboe schreef:
als het kan ja heel graag zonder. ons andere paard bekap ik zelf. volgens de natuurlijk bekappen methode. maar als het nodig is dan is het nodig

Als je straks toch de DA aan de telefoon hebt. Vraag dan ook maar gelijk wat hij vindt van de natuurlijk bekappen methode.

Anoniem

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:58

sorry, ik lees hier even mee.
wil je veel sterkte wensen.

maar die opmerking over speciaal beslag stoot me tegen de borst.
Ik was/ben? een groot voorstander van natuurlijk bekappen en geen ijzers...
maar mijn pony heeft ze nu wel sinds 2 weken, waar ik een dag ervoor nog serieus nadacht over inslapen.
kreupel op 2 voorbenen, kapotte straalbenen...13 jaar, nooit een ijzer gehad en natuurlijk bekapt.
Ondanks dat liep hij dus niet rad en nu wel.

Het is zeker te proberen.
Sterkte ts.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:05

Babootje schreef:
koetjeboe schreef:
als het kan ja heel graag zonder. ons andere paard bekap ik zelf. volgens de natuurlijk bekappen methode. maar als het nodig is dan is het nodig

Als je straks toch de DA aan de telefoon hebt. Vraag dan ook maar gelijk wat hij vindt van de natuurlijk bekappen methode.

Ik weet al wat hij er van vind.

nou hij belde net. niks gevonden er was wel iets met de diepe buiger maar dat is iets wat je vaker ziet bij bereden paarden. was geen blessure of zo. ik rij er zo heen en dan maken we toch nog een paar foto's van de rug

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:46

*\o/* Pony staat weer thuis.
Onze ruin was heeeeeeel blij om haar te zien en ze hebben zeker 5 min rondjes lopen rennen met zijn tweeën.
De foto's van de rug waren helemaal goed, dus lichamelijk gezien kan ik nu alles wel uitsluiten.

Voor de mri hadden ze het ijzer er onderuit getrokken, ze hebben haar nog eens laten lopen op 1 ijzer enkel bij de goede voet en toen liep ze beter als toen ze later beide ijzers er weer onder hadden liggen.
Nu had ze speciaal beslag het ijzer had een bredere binnen tak om de tussen pees at ze ondersteunen.
Nu denkt hij dat die brede binnen tak miss wat te veel druk geeft op de hoefwand dat ze daarom niet zo fijn loopt. Dus advies is normaal ijzer evt met dempende zool.

Eerder heeft kiki ook op kunstof gestaan en dat beviel me ook wel goed. En dan dempte ook mooi.
Naja ik heb in elk geval het aangepaste beslag er onderuit getrokken, als ze zonder beter loopt kan ze ze maar beter kwijt zijn.

Verder is het advies ook om haar toch weer in beweging te zetten, lekker rustig wat rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:48

Fijn dat je nu weet dat er niets ernstigs is.

Dan kun je je nu ook gaan concentreren op recht richten.
Aan de hand en ook onder het zadel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 12:53

bruintje123 schreef:
Fijn dat je nu weet dat er niets ernstigs is.

Dan kun je je nu ook gaan concentreren op recht richten.
Aan de hand en ook onder het zadel.

precies. ik zit alleen nog in dubio wat ik kwa beslag ga doen. blootvoets weer proberen of lopen zoeken naar het juiste beslag

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:58

Zelf heb ik ook fijne ervaring met kunststof.
En vandaaruit naar blootvoets is ook weer een stap kleiner.

Maar als hij nu zonder al goed loopt zou ik dat zeker ook afkijken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 13:15

bruintje123 schreef:
Zelf heb ik ook fijne ervaring met kunststof.
En vandaaruit naar blootvoets is ook weer een stap kleiner.

Maar als hij nu zonder al goed loopt zou ik dat zeker ook afkijken.

Ik heb net de smit een berichtje gestuurd dat ik blootvoets even wil gaan aan kijken en heb een ervaren natuurlijk bekapper gebeld om er eens zijn blik op te werpen

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:04

Als er iemand verstand van ijzers heeft ben ik het wel... Dus zeggen dat ik er geen verstand van heb, kan jij niet weten. Mijn pony zou ook nooit zonder ijzers kunnen, maar door zijn lastige voetjes moesten ze er wel af. Ijzers zijn in mijn ogen symptoom bestrijding. En ja ik heb ook 6 jaar ijzers eronder gehad. Er zijn inmiddels zoveel onderzoeken geweest over ijzers.. Kan niet wachten tot die nieuwe plak ijzers er zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:09

EJuniorJoost schreef:
Als er iemand verstand van ijzers heeft ben ik het wel... Dus zeggen dat ik er geen verstand van heb, kan jij niet weten. Mijn pony zou ook nooit zonder ijzers kunnen, maar door zijn lastige voetjes moesten ze er wel af. Ijzers zijn in mijn ogen symptoom bestrijding. En ja ik heb ook 6 jaar ijzers eronder gehad. Er zijn inmiddels zoveel onderzoeken geweest over ijzers.. Kan niet wachten tot die nieuwe plak ijzers er zijn.

Ben je hoefsmid?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:25

EJuniorJoost schreef:

Mijn vorige paardje heb ik 2 jaar zonder geprobeerd... helaas was het nog steeds niet goed.
Toen toch maar ijzers eronder (en ohh daar zag ik echt tegenop) en echt, zij liep direct makkelijk/pijnloos.
Heb daarna nog jarenlang plezier van haar mogen hebben.

Sindsdien heb ik mijn mening bijgesteld en weet ik dat er echt paarden zijn die niet zonder kunnen.
Ook de huidige pony van mijn dochter (is al jaren chronisch bevangen) loopt nu pijnvrij met een licht ijzertje (voor) eronder.
Daardoor knapte ze ook lichamelijk van op en kwam ze eindelijk weer goed in de bespiering/vetjes te zitten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:26

Cowgirl schreef:
EJuniorJoost schreef:

Ben je hoefsmid?[/quote
21 jarige hoefsmid met veel ervaring!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:08

[/quote
21 jarige hoefsmid met veel ervaring![/quote]

:D

Maar ze loopt nu wel zonder en heb haar net bekapt en ze loopt wel echt 1000x beter als in dat laatste filmpje. Ik denk dat ik het voorlopig toch even blootvoets hou.
En verder ben ik helemaal nergens voor of tegen. Ik vind het altijd het beste als een paard gewoon op blote voeten kan lopen, maar soms is een ijzer even nodig.
De ijzers hebben kiki verschrikkelijk goed geholpen om te genezen van haar peesblessure. Maar misschien is de tijd wel aan gebroken om het nu weer zonder te gaan doen, we gaan het denk ik in elk geval voorlopig proberen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:12

Fijn dat het niets zorgwekkends/onherstelbaars is.
Succes met het vinden van de 'gouden oplossing'.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:13

Citaat:
Ben je hoefsmid?

dus omdat ik 21 ben zou ik geen ervaring kunnen hebben? mijn moeder heeft 54 jaar ervaring ;).......

plus een chronisch bevangen pony die alweer bevangen is geworden vorig jaar winter geloof me, dan word je echt wel ervaring deskundige.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:15

Citaat:

Maar ze loopt nu wel zonder en heb haar net bekapt en ze loopt wel echt 1000x beter als in dat laatste filmpje. Ik denk dat ik het voorlopig toch even blootvoets hou.
En verder ben ik helemaal nergens voor of tegen. Ik vind het altijd het beste als een paard gewoon op blote voeten kan lopen, maar soms is een ijzer even nodig.
De ijzers hebben kiki verschrikkelijk goed geholpen om te genezen van haar peesblessure. Maar misschien is de tijd wel aan gebroken om het nu weer zonder te gaan doen, we gaan het denk ik in elk geval voorlopig proberen.

Mooi dat ze nu zonder is! en ja ik weet dat er paarden zijn die echt gevoelig blijven zonder ijzers.. maar als je logisch nadenkt is een ijzer echt niet fijn, maar gelukkig ben je het daarmee eens. Je hebt voldoende andere dingen zoals eventueel een hoefschoentje? of plak ijzers? vaak word er naar speciaal beslag gegrepen omdat het paard gewoon hardstikke scheef is en hierdoor hko etc heeft. niet voor jou persoonlijk bedoelt natuurlijk!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:16

EJuniorJoost schreef:
Citaat:
Ben je hoefsmid?

dus omdat ik 21 ben zou ik geen ervaring kunnen hebben? mijn moeder heeft 54 jaar ervaring ;).......

plus een chronisch bevangen pony die alweer bevangen is geworden vorig jaar winter geloof me, dan word je echt wel ervaring deskundige.

Als je zo ervaren as dan was hij niet nogmaals bevangen geraakt.
Maar heb het idee dat die moeder van jou overal wel ervaring mee heeft,

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:18

EJuniorJoost schreef:
Citaat:

Mooi dat ze nu zonder is! en ja ik weet dat er paarden zijn die echt gevoelig blijven zonder ijzers.. maar als je logisch nadenkt is een ijzer echt niet fijn, maar gelukkig ben je het daarmee eens. Je hebt voldoende andere dingen zoals eventueel een hoefschoentje? of plak ijzers? vaak word er naar speciaal beslag gegrepen omdat het paard gewoon hardstikke scheef is en hierdoor hko etc heeft. niet voor jou persoonlijk bedoelt natuurlijk!

Ik heb al jaren ervaring met natuurlijk bekappen en hoefschoenen dus ga me daar niks over vertellen.
En ja sommige paarden blijven gevoelig, maar je hebt ook sommige paarden die van meer dingen last hebben als een beetje gevoelig die lopen bijv echt stokkreupel. en dan moet je wat, en vaak is een ijzer dan prima

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:19

E juniorjoost: heb jij zelf enig idee wat speciaal beslag in houd. Ik heb namelijk het idee dat je dat zelf niet eens weet

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:33

Sorry hoor, maar als jij zoveel van recht richten en natuurlijk bekappen weet waarom loopt jouw paard dan zo ontzettend slecht?

Beetje kort door de bocht hea: dan was jouw pony niet nog een keer bevangen geraakt. Mijn pony is IR waardoor hij in de winter ineens weer bevangen kan raken. Ben al bijna een jaar bezig om hem te helpen en dan kom jij me wijsmaken dat het mijn eigen schuld is?

Zorg jij nou maar dat jouw paard weer fatsoenlijk gaat lopen ipv er op willen gaan zitten.

Ja ik weet wat speciaal beslag is, mijn vorige pony had het zogenaamd nodig doordat hij artrose had. Gek genoeg nooit last van gehad ZONDER speciaal beslag. Naast dat is mijn pony altijd is een kliniek behandeld met door de hoefsmid die de paarden VDL ook doet dus ik weet echt wel waar ik over 'banketstaaf'.

Probeer geloof ik alleen maar te helpen, en dan krijg ik z'n antwoord? Tjonge jonge hoe zo kinderachtig....

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:36

Veel succes met je paard ga hier ook niet meer reageren. Als ik zulke beledigende opmerkingen krijg terwijl ik gewoon wil helpen, waarom zou ik dan uberhaupt nog reageren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:25

Als je daardoor al zoveel 'verstand' hebt ergens van, dan heb ik het ook. Maar mijn ervaring is juist dat een ijzer op dat moment geweldig hielp. Alle jaren daarna heeft ze overigens blootsvoets gestaan. Dus wie heeft er dan gelijk? Jij of ik EJuniorJoost?

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:29

Ik zie rijden op een kreupel paard niet echt als een oplossing op 'm weer rad te laten lopen..

En over het rechtrichten, dat kan ook met longeren (dubbele lijnen). Dan geef je m toch een soort van beweging, maar ik ben dan meer voor het longeren dan voor het rijden.

Zelf zou ik 'm gewoon een maandje op de wei zetten en kijken wat het effect is, en als het niet werkt dan zou ik bezig gaan met rechtrichten onder het zadel/aan de longe.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:35

Pebblea schreef:
Ik zie rijden op een kreupel paard niet echt als een oplossing op 'm weer rad te laten lopen..

En over het rechtrichten, dat kan ook met longeren (dubbele lijnen). Dan geef je m toch een soort van beweging, maar ik ben dan meer voor het longeren dan voor het rijden.

Zelf zou ik 'm gewoon een maandje op de wei zetten en kijken wat het effect is, en als het niet werkt dan zou ik bezig gaan met rechtrichten onder het zadel/aan de longe.

lees de berichten even terug. ondertussen is uitgesloten dat het iets lichamelijks is

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:39

EJuniorJoost schreef:
Sorry hoor, maar als jij zoveel van recht richten en natuurlijk bekappen weet waarom loopt jouw paard dan zo ontzettend slecht?

Beetje kort door de bocht hea: dan was jouw pony niet nog een keer bevangen geraakt. Mijn pony is IR waardoor hij in de winter ineens weer bevangen kan raken. Ben al bijna een jaar bezig om hem te helpen en dan kom jij me wijsmaken dat het mijn eigen schuld is?

Zorg jij nou maar dat jouw paard weer fatsoenlijk gaat lopen ipv er op willen gaan zitten.

Ja ik weet wat speciaal beslag is, mijn vorige pony had het zogenaamd nodig doordat hij artrose had. Gek genoeg nooit last van gehad ZONDER speciaal beslag. Naast dat is mijn pony altijd is een kliniek behandeld met door de hoefsmid die de paarden VDL ook doet dus ik weet echt wel waar ik over 'banketstaaf'.

Probeer geloof ik alleen maar te helpen, en dan krijg ik z'n antwoord? Tjonge jonge hoe zo kinderachtig....

a

ik heb geen verstand van rechtrichten. dat beweer ik ook nergens daarom zoek ik er ook hulp bij.

mijn pony loopt slecht omdat ze een ijzer had wat niet meer lekker zat. wat haar heel goed heeft geholpen maar blijkbaar niet meer nodig is