Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:16

Daphara schreef:
Ik neem aan dat het bij de paarden niet anders is.

Wow.... ik ben even onder de indruk van de wel erg simpele en voor mij wat ongenuanceerde benadering.

Er is namelijk een erg groot verschil tussen de fokkerij van huisdieren en de landbouw(huis)dieren: de te verwachten winst. De meeste paardenfokkers leveren er meer op in dan dat ze er uit halen en zijn veel sneller bereid om de dieren met gebreken uit de fokkerij te halen. Het is alleen maar lastig om te leuren met een veulen dat je niet kan verkopen.

Niet te min is het delen van kennis wel belangrijk en zijn correcte lijstjes met een zorgvuldige onderbouwing erg belangrijk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 12:58

link2thepast schreef:
Daphara schreef:
Ik neem aan dat het bij de paarden niet anders is.

Wow.... ik ben even onder de indruk van de wel erg simpele en voor mij wat ongenuanceerde benadering.

Er is namelijk een erg groot verschil tussen de fokkerij van huisdieren en de landbouw(huis)dieren: de te verwachten winst. De meeste paardenfokkers leveren er meer op in dan dat ze er uit halen en zijn veel sneller bereid om de dieren met gebreken uit de fokkerij te halen. Het is alleen maar lastig om te leuren met een veulen dat je niet kan verkopen.

Niet te min is het delen van kennis wel belangrijk en zijn correcte lijstjes met een zorgvuldige onderbouwing erg belangrijk.

Het is niet de bedoeling om mensen in kwaad daglicht te zetten. De zin die voor de quote stond die jij hier aanhaalt is "ik weet dat er in het kattenwereldje gerommeld wordt en dat sommige fokkers de problemen binnen hun ras niet onder ogen willen zien"

De zin die jij quote is een aanname.
Ik heb nu wel wat 'fokkers' gesproken van verschillende rassen en het is vrij lastig om openheid te krijgen over voorkomende problemen binnen het ras.

Dat er verschil zit in het fokken van huisdieren en paarden snap ik ook, het gaat mij meer om de mentaliteit, eerlijkheid en openheid.

Ik had laatst een gesprek met een particulier die 3 Friese merries heeft en met elk een veulen fokte, maar van waterhoofden en dwerggroei nooit gehoord had. Ook over inteelt had ze niet nagedacht in haar keuze voor de hengsten. Dat bedoel ik met rommelen. Het is meer, "Oh wat leuk een veulen" in plaats van goed geïnformeerd en getest ergens aan beginnen.

Daarnaast zie ik regelmatig gevallen dat er paarden verkocht worden als gezond, terwijl de eigenaren weten dat het wat mankeert.

Voordat ik ergens aan begin zou ik graag weten waar ik aan begin. Vandaar dit topic.

bertine37

Re: Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:08

Tinkers : hoefkanker.
Volgens mij zijn het bijna altijd tinkers die hier last van hebben

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:25

Nee, ook bij trekpaarden en ik heb het ook al bij warmbloeden gezien.

Dat je wil weten waar je aan begint is volkomen logisch en ook belangrijk. En ja de paardenhandel staat idd niet bekend als de meest eerlijke soms.

Maar buiten ziektes en aandoeningen zou je ook niet kijken naar je wensen en gebruiksdoel voor een toekomstig paard?
Wat ben je met een perfect gezond ponyras als je een paard van minstens 1.70m wil bijvoorbeeld?
Het is ook belangrijk te weten wat je zelf wil, recreatie, sport, klein, groot, bepaald kleurtje etc.

Je haalt ook geen siamees of bengaal in huis als je een rustige kat wil. Of een border collie om gezellig samen op de bank te hangen.
Net als bij honden en katten zit er binnen de paardenrassen ook wel wat verschil en moet je vooral zoeken wat bij je wensen aansluit én gezond is, niet of of.

Stapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:32

Wat we bij de fjorden veel zien zijn 2 dingen: een toename van het aantal fjorden met zomereczeem en allerhande problemen die samenhangen met te rijke voeding en overgewicht.
En dat kan zowel overgewicht bij paard én ruiter zijn. Daar staat de fjord denk ik niet alleen in, meer stevig gebouwde rassen worden vaker belast met een zwaardere ruiter dan de wat slanker/luxer gebouwde rassen.
Bij fjorden die door hun eigen overgewicht en/of dat van hun ruiter problemen krijgen zie je regelmatig problemen met het beenwerk. En omdat de gemiddelde pijpomvang van de fjorden van 22 cm naar 18 cm is gegaan, zijn ze daar de laatste jaren gevoeliger op geworden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:57

Thioro schreef:
Nee, ook bij trekpaarden en ik heb het ook al bij warmbloeden gezien.

Dat je wil weten waar je aan begint is volkomen logisch en ook belangrijk. En ja de paardenhandel staat idd niet bekend als de meest eerlijke soms.

Maar buiten ziektes en aandoeningen zou je ook niet kijken naar je wensen en gebruiksdoel voor een toekomstig paard?
Wat ben je met een perfect gezond ponyras als je een paard van minstens 1.70m wil bijvoorbeeld?
Het is ook belangrijk te weten wat je zelf wil, recreatie, sport, klein, groot, bepaald kleurtje etc.

Je haalt ook geen siamees of bengaal in huis als je een rustige kat wil. Of een border collie om gezellig samen op de bank te hangen.
Net als bij honden en katten zit er binnen de paardenrassen ook wel wat verschil en moet je vooral zoeken wat bij je wensen aansluit én gezond is, niet of of.

Ik denk dat je het verkeerd om bekijkt. Je kiest een ras/type om wat je ermee kan doen en dan kan je vervolgens de lijst raadplegen om te kijken waar je extra aandacht aan moet besteden bij het kopen van zo'n dier.

Om het weer even naar de honden te trekken: als je een jack russel wil dan ga je niet extra vragen/opletten op HD maar bijvoorbeeld wel op de knieschijven waar het ras soms problemen mee heeft.

Het is dus geen lijst om het beste/gezondste ras te vinden. Gewoon inzicht krijgen op welke problemen bij welke rassen te verwachten zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 15:20

@Mooney

Precies dat!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:00

En daar op aansluitend : bij (klinische) keuring ook naar het gebit laten kijken. Dat is nl niet standaard, maar is voor rijtechnische problemen en gezondheid wel belangrijk. En ook mocht je er mee willen fokken is het wel zo fijn als ook daar alles normaal in elkaar zit.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:01

Coloured schreef:
Peterina schreef:
Die conclusier heb ik ook een paar jaar. Probleem is wel dat het KWPN, en de fokkers van KWPN + silver echter niet grettig zijn om eenderwelke onderzoek er achter te doen. Beetje struisvogel houding. Maar eerlijk is eerlijk, tot nu toe geen negatieve verhalen van KWPNers + silver gehoord.

Ben benieuwd waar je bovenstaande op baseert Peterina. Ik ben nooit benaderd door wie dan ook om mee te doen aan een onderzoek naar oogproblemen bij onze silveren paarden. Vraag me af wie dat onderzoek dan heeft willen doen en wie daarvoor benaderd zijn. In mijn beleving loopt het KWPN juist voorop als het gaat om het elimineren van aanwezige defecten in haar fokkerij zoals al genoemd bij OC(D) en hoefkatrolontsteking.

Er was een onderzoek lopend dat uitgevoerd werdt een Duitse labo specifiek gericht op het silver gen bij warmbloeden en namens hen heb ik contact gehad met een (toen des tijds) paar fokkers in Nederland (KWPN wel te verstaan) en ook de contact informatie doorgegeven van het KWPN. Deze onderzoek en bijhorende tests waren gratis. De fokkers hebben NJET gezegd en noppes reactie van KWPN.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:23

Misschien leuk voor de mensen hier.
Een lijstje van dingen die getest kunnen worden bij het Idexx Vet Med Lab
Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:26

nog een aanvulling op het verhaal trekpaarden: artrose, botwoekering en verbening van kraakbeen in de hoefbeenderen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 02:31

Zo na lange tijd kwam ik dit topic weer tegen, dus ik ben benieuwd of er inmiddels al andere inzichten zijn?
De lijst tot no toe:

Rassen:
American Appaloosa:
- 5 panel test (HYPP, PSSM1, MH, GBED and HERDA) link
- Hoefproblemen (kanker)
Arabier:
- Scid/ca/lfs,
- Arabian Fading Syndrome
- Kissing spines (aangeboren in bepaalde lijnen)
- Lavender Foal Syndrome (CCLD = Coat Color Lethal Dilution)
- - Combined Immune Deficiency (bij schimmels) Info
Camarque:
- spat (en borreliose of andere chronische tekenziekten als ze uit hun herkomstland komen)
Connemara's:
- Hoof Wall Separation Disease (HWSD)Info, Info, Info
Engelse volbloeden:
- Gevoelige hoeven
- Recurrent exertional rhabdomlyosis (RER)
Fell Pony:
- Foal Immunodeficiency Syndrome (FIS) Info
Fjord:
- Eothr
Friezen:
- bevallingsproblemen,
- cpl,
- aorta ruptuur,
- Megasesophagus
- mok,
- mijten,
- eczeem,
- patella fixatie,
- dwerggroei (genetisch),
- waterhoofden (genetisch),
- zwakke rug,
- verbening hoefkraakbeen,
- DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis)
Haflingers:
- PSSM,
- plaveiselcelcarcinoom
- Hoefbevangenheid
IJslander:
- eorth Link
- spat (oudere IJslanders, of de veulens van ongekeurde of afgekeurde vaders
- Eczeem
- Afwijking in beenstand (Franse stand)
Kwpn:
- OCD,
- Allerhande been- en rug gebreken,
New Forest:
- Myotonie Link
Paso's:
- DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis)/ ESPA (Equine Systemic Proteoglycan Accumulation)
PRE's/Andalusiers:
- OCD
Quarters & Paints:
- Equine Malignant hyperthermia (EMH)
- PSSM 2
- OLWS ( Lethal White Syndrom)
Shetlanders:
- Losse knieën,
- Angulaire deformaties (X-benen of O-benen)
- dwerggroei
- Papegaaienbeet (overbeet van boventanden t.o.v. ondertanden)
Shire: Info
- Bevallingsproblemen (aan de nageboorte blijven zitten)
- Zomer eczeem
- Mok
- Mijt
- Afwijkende hoefstand (vooral bij import paarden)
Tennessee Walking Horse
- Lordose (sway back) Link

Tinkers:
- Hangend rooster (omlaag gezakt verhemelte)
- CPL
- PSSM,
- Mok,
- Mijt
Welsh:

Groepen:
Grote (1.70+) langgelijnde paarden:
- vergroot risico op darmdraaiingen en
- vergroot risico op Cornage
- diastemas
Kruising koudbloed x warmbloed:
- PSSM (Veel koudbloedrassen dragen/hebben pssm maar tonen geen symptomen, maar bij warmbloeden gaat het bijna altijd mis)
Minipaarden:
- dwerggroei
- Missende kiezen
Rustiek (haflinger, fjord, ijslander, Pre etc):
- hoefbevangenheid, vanwege te te rijke voeding in onze contreien, eczeem, IR
Trekpaarden:
- CPL,
- mok,
- Mijten
- Junctional epidermolysis bullosa (JB)
- artrose, botwoekering en verbening van kraakbeen in de hoefbeenderen.
Warmbloed
- OCD
- RAR
- Kissing Spines
Western
- Hoefkatrolontsteking (Navicular syndrome)(door verkeerde belasting/ overbelasting van de voorhand)

Kleuren:
Appaloosa:
- Sluipende Uveiitis,
- nachtblindheid CSNB,
Frame overo:
- homozygoot lethaal
Ongepigmenteerde oogleden: (kleuren cremello, perlino, smokey cream en alle champagne varianten)
- Roze oogleden verhogen de kans op kanker, uevitis en plaveiselcarcinoom.
- Overgevoelig voor (fel) licht waardoor ze op een zonnig dag altijd knijpen met hun ogen.
Roan:
- Mogelijke roan-variant die homozygoot lethaal is in het embryonale stadium, andere variant(en) wel veilig. info
Schimmels:
- Melanomen
Silver/ Zilver:
- Geassocieerd is met oogproblemen (waaronder cystes in de oogbol) waarbij zowel hetero- als homozygoten problemen ondervinden maar homozygoot zilver echt ernstige oogproblemen oplevert.
Referentie: Ségard EM, Depecker MC, Lang J, Gemperli A, Cadoré JL; Ultrasonographic features of PMEL17 (Silver) mutant gene-associated multiple congenital ocular anomalies (MCOA) in Comtois and Rocky Mountain horses. In: Vet Ophthalmol. 2013
Splashed white gen (bepaalde aftekening):
- grotere kans op aangeboren doofheid, vooral als de oren ook wit zijn. Deze aftekeningen komen vooral veel voor bij Quarters en Paints, ook steeds meer bij miniatuurpaarden
- splash2 en splash3 (varianten van splashed white) homozygoot lethaal

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:37

KWPN; WFFS. ( Fragile Foal Syndrom)
Bij meerdere rassen zijn nu ook diverse vormen van PSSM aangetroffen ( 1 t/m 4); 2 t/m 4 zijn hoogstwaarschijnlijk vormen van myopathie maar worden tot nu toe nog onder de PSSM noemer gerangschikt (de verschillende vormen zijn gevonden bij o.a. Arabieren, Tinkers, Quarters, IJslanders, etc) http://www.pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2. ... imitstart=
Overigens kwam ik een tijd geleden het "Stiff Horse Syndrom" tegen, wordt ook bij meerdere rassen gezien.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-05-18 16:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:47

Pssm1 is ook nagenoeg bij alle rassen gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:57

Interessant dat dit topic weer naar boven komt, ik dacht er laatst ook weer aan maar dan op het gebied van DSLD. Dat werd oorspronkelijk gezien als een Peruaanse Paso ziekte, maar de afgelopen maand ben ik zowel twee Friezen als een warmbloed tegengekomen die daar alle symptomen van leken te hebben en ook met kaarsrechte achterbenen op ver doorgezakte achterkoten stonden. Misschien is het een toeval en hebben ze in werkelijkheid iets anders, maar daardoor ging ik me wel afvragen of dat niet veel breder voorkomt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:59

Dat noemen ze bij warmbloeden meestal beervoetigheid.
Het komt inderdaad op hetzelfde neer, maar is daar doorgaans verorzaakt door overbelasting (springpaarden en full-time fokmerries) in combinatie met een bepaalde (rechte) beenstand.
Het kan echter anderzijds natuurlijk ook prima zijn dat deze paarden ook een tot nu toe onbekende bepaalde genetische gevoeligheid daarvoor dragen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:00

De nieuwe "modernere" versie van de IJslander heeft ook veel last van de losse shetknieën (Patella luxatie) en onderbeet.

Dat lijstje is mooi overzichtelijk!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:04

Pssm zowel pssm1 als pssm2 zijn heel veel gevonden in diverse rassen. Zowel koud, warm als volbloed. Het wordt ook steeds bekender. Gelukkig maar, te veel paarden met verkeerde diagnose en verkeerde behandeling met alle gevolgen van dien.
Met de juiste behandeling, management e.d is het in de meeste gevallen prima te doen. Die van mij is in januari flink achteruit gegaan en nu is het 1 grote stuiterbal, pff. En het stuiteren wordt alleen maar erger. Man man man. :')

Tja, bij tinkers weet ik in ieder geval:

Pssm1 en pssm2. Maar ik weet niet hoe veel mensen al op p2 hebben getest en hoeveel tinkers positief op zijn getest. Ik weet wel dat er meerdere positief getest waren..
Mok, mijt, cpl.
Zomer exceem
Artrose
Insulineresistentie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:12

Sizzle schreef:
Dat noemen ze bij warmbloeden meestal beervoetigheid.
Het komt inderdaad op hetzelfde neer, maar is daar doorgaans verorzaakt door overbelasting (springpaarden en full-time fokmerries) in combinatie met een bepaalde (rechte) beenstand.
Het kan echter anderzijds natuurlijk ook prima zijn dat deze paarden ook een tot nu toe onbekende bepaalde genetische gevoeligheid daarvoor dragen.

Hmm, bij de Fries denk ik niet meteen aan een springcarriere, ;) maar het was inderdaad een fokmerrie. Misschien dat ze daar dan slappe banden aan overgehouden heeft? Het zag er in elk geval erg oncomfortabel uit. Ik vond net een Engels Volbloed die de officiele diagnose DSLD heeft gekregen, maar aangezien voor deze aandoening nog geen DNA-test voor is is het natuurlijk de vraag of hij een genetische ziekte heeft of inderdaad overvraagd en overbelast is geraakt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:27

Iets wat bij Welsh (sectie a voornamelijk) erbij kan:
Door de extreme hoofdvorm waar ze in de fokkerij naar toe willen (extreem kort en dun bij de neus, dish, breed op de wang en plop ogen) zijn er vele pony's die zodra het volwassen gebit gaan ontwikkelen ze ze niet kwijt kunnen, en deze kiezen dus 'uit de schedel komen' op bovenkant van de neus en onder de kaak. Ze lopen hierdoor een lange tijd met hevige (hoofd) pijn. Dat is in ieder geval een bewezen probleem, waar ze dan wel eens waar overheen groeien, maar toch ook wel een duidelijk teken dat dat gewoon geen gezonde hoofdvorm is....

alwinlove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:46

Friezen krijgen ook sneller koliek

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:50

alwinlove123 schreef:
Friezen krijgen ook sneller koliek

Kun je dat onderbouwen?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 17:13

Ik heb de lijst weer bijgewerkt. Waar mogelijk aub bij toevoegingen even kijken of het er al bij staat en zoveel mogelijk onderbouwen, eventueel met linkjes naar wetenschappelijk onderzoek.

Rassen:
American Appaloosa:
- Hoefproblemen (kanker)
Arabier:
- Scid/ca/lfs,
- Arabian Fading Syndrome
- Kissing spines (aangeboren in bepaalde lijnen)
- Lavender Foal Syndrome (CCLD = Coat Color Lethal
- Combined Immune Deficiency (bij schimmels)Info
- PSSM2 http://www.pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2. ... imitstart=
Camarque:
- spat (en borreliose of andere chronische tekenziekten als ze uit hun herkomstland komen)
Connemara's:
- Hoof Wall Separation Disease (HWSD)Info, Info, Info
Engelse volbloeden:
- Gevoelige hoeven
- Recurrent exertional rhabdomlyosis (RER)
Fell Pony:
- Foal Immunodeficiency Syndrome (FIS) Info
Fjord:
- Eothr
Friezen:
- bevallingsproblemen,
- cpl,
- aorta ruptuur,
- Megasesophagus
- mok,
- mijten,
- eczeem,
- patella fixatie,
- dwerggroei (genetisch),
- waterhoofden (genetisch),
- zwakke rug,
- verbening hoefkraakbeen,
- DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis)
Haflingers:
- PSSM,
- plaveiselcelcarcinoom
- Hoefbevangenheid
IJslander:
- eorth Link
- spat (oudere IJslanders, of de veulens van ongekeurde of afgekeurde vaders
- Eczeem
- Afwijking in beenstand (Franse stand)
- Patella Luxatie
- onderbeet
Kwpn:
- OCD,
- Allerhande been- en rug gebreken,
New Forest:
- Myotonie Link
Paso's:
- DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis)/ ESPA (Equine Systemic Proteoglycan Accumulation)
PRE's/Andalusiers:
- OCD
Quarters & Paints:
- Equine Malignant hyperthermia (EMH)
- PSSM 2
- OLWS ( Lethal White Syndrom)
Shetlanders:
- Losse knieën,
- dwerggroei
- Papegaaienbeet (overbeet van boventanden t.o.v. ondertanden)
Shire: Info
- Bevallingsproblemen (aan de nageboorte blijven zitten)
- Zomer eczeem
- Mok
- Mijt
- Afwijkende hoefstand (vooral bij import paarden)
- CPL
- PSSM P5 http://www.pssm.eu/nl/pssm-types/pssm2. ... imitstart=
Tennessee Walking Horse
- Lordose (sway back) Link

Tinkers:
- Hangend rooster (omlaag gezakt verhemelte)
- CPL
- Mok,
- Mijt
- PSSM1 en PSSM2
- insulineresistentie
Welsh:
- (sectie a) Door extreme hoofdvorm te weinig ruimte voor het volwassen gebit

Groepen:
Grote (1.70+) langgelijnde paarden:
- vergroot risico op darmdraaiingen en
- vergroot risico op Cornage
- diastemas
Kruising koudbloed x warmbloed:
- PSSM (Veel koudbloedrassen dragen/hebben pssm maar tonen geen symptomen, maar bij warmbloeden gaat het bijna altijd mis)
Minipaarden:
- dwerggroei
- Missende kiezen
Rustiek (haflinger, fjord, ijslander, Pre etc):
- hoefbevangenheid, vanwege te te rijke voeding in onze contreien, eczeem, IR
Trekpaarden:
- CPL,
- mok,
- Mijten
- Junctional epidermolysis bullosa (JB)
- artrose, botwoekering en verbening van kraakbeen in de hoefbeenderen.
Warmbloed
- OCD
- RAR
- Kissing Spines
- WFFS (Fragile Foal Syndrome)
Western
- Hoefkatrolontsteking (Navicular syndrome)(door verkeerde belasting/ overbelasting van de voorhand)

Kleuren:
Appaloosa:
- Sluipende Uveiitis,
- nachtblindheid CSNB,
Frame overo:
- homozygoot lethaal
Ongepigmenteerde oogleden: (kleuren cremello, perlino, smokey cream en alle champagne varianten)
- Roze oogleden verhogen de kans op kanker, uevitis en plaveiselcarcinoom.
- Overgevoelig voor (fel) licht waardoor ze op een zonnig dag altijd knijpen met hun ogen.
Roan:
- Mogelijke roan-variant die homozygoot lethaal is in het embryonale stadium, andere variant(en) wel veilig. info
Schimmels:
- Melanomen
Silver/ Zilver:
- Geassocieerd is met oogproblemen (waaronder cystes in de oogbol) waarbij zowel hetero- als homozygoten problemen ondervinden maar homozygoot zilver echt ernstige oogproblemen oplevert.
Referentie: Ségard EM, Depecker MC, Lang J, Gemperli A, Cadoré JL; Ultrasonographic features of PMEL17 (Silver) mutant gene-associated multiple congenital ocular anomalies (MCOA) in Comtois and Rocky Mountain horses. In: Vet Ophthalmol. 2013
Splashed white gen (bepaalde aftekening):
- grotere kans op aangeboren doofheid, vooral als de oren ook wit zijn. Deze aftekeningen komen vooral veel voor bij Quarters en Paints, ook steeds meer bij miniatuurpaarden
- splash2 en splash3 (varianten van splashed white) homozygoot lethaal