Jaarling in been gesneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Jaarling in been gesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:43

Geweldig!
Succes met de rit!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:02

succes! fijn dat je iemand hebt kunnen regelen! :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:44

Wat super dat hij lekker naar huis kan! Hoe ziet de knie er nu uit? Heb je toevallig update foto's? :D

Miranda_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:11

Super dat het uiteindelijk toch nog allemaal goed is gekomen! Ben erg benieuwd naar een update :j

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:07

hoe gaat het nu TS?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:05

Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 15:39

Update:

Het ging de hele tijd supergoed! Wond heelde mooi en alles leek echt goed te gaan.

Alleen... blijkbaar is het gevaar nog niet geweken.. Gisteravond ging ik zijn verbandje wisselen. Half uur daarna was hij opeens enorm aan het zweten dat het van hem afdroop, liet hij zijn hoofdje wat hangen en ging opeens kreupel lopen, terwijl hij dat nooit had gedaan.
Met spoed de DA erbij. Die heeft de wond gekeken. Gelukkig had het niks met het verband te maken, en de wond zag er ook mooi uit (Hij is trouwens ook dicht aan het gaan) Hij had koorts van 38.4 terwijl hij normaal 37.3 / 37.4 heeft. Het was dus de avond afwachten.

Mocht de bacterie in zijn gewricht zitten, dan kwam dat pas tot uiting als de wond dicht ging, dan gaan ze opeens kreupel lopen. dus we waren even bang.

De volgende middag kwam de DA weer controle doen. De koorts was godzijdank gezakt tot 37.2 en hij liep niet kreupel. Hij gedroeg zich ook beeldig. We hebben besloten om er geen nieuwe antibiotica in te doen en aan te kijken hoe het verder gaat lopen.

Het blijft dus nog even spannend.

Voor de geïnteresseerde: De foto van de wond.
Uitleg wond: Het witte is wat opgedroogd. ik mocht het niet afspoelen, dat is hierna alsnog doorde DA schoongemaakt. In de snee zelf zie je pus, dit is al veel minder dan voorheen en het druipt er ook niet meer als een gek uit. Het ettert niet. De diepte van de wond is geslonken. De wond is minder diep en binnenin hecht het zich dan ook weer.
FOTO VAN WOND! LET OP! ALS JE ER NIET TEGEN KAN NIET OP KLIKKEN
http://i64.tinypic.com/vr9dlt.jpg

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:44

succes en sterkte, dat moest schrikken zijn!!! gelukkig gaat het nu weer OK

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:49

Nare wond! Vind wel dat die lang blijft etteren maar zal zeker ook komen doordat de wond niet veel eerder behandeld is. Succes ermee!

Heeft hij er geen last van dat die op stal moet staan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:24

Ipv antibiotica kun je het lichaam ook ondersteunen door extra vit. C te geven voor de weerstand ( ab en andere medicatie verzwakken vaak het immuunsysteem) en Zinkorotaat voor het ondersteunen van de wondgenezing.

Dit kun je krijgen bij de betere drogist/ natuurwinkel.

De vit C is belangrijk dat je Calciumascorbaat ( maagvriendelijke versie ) geeft.

Dosering vit C tot max 3 afgestreken theelepels p/d
zinkorotaat 6 p/d en als de wond goed gaat terug naar 1 cap p/d

Je kunt ook aan de DA vragen of je binnenkort met een honingwondzalf mag gaan beginnen.

Als de wond gesloten is, haal bij het Kruidvat vit E capsules (de hoogste dosering). Dagelijks maak je in een capsule een gaatje en smeert dit op de dichte wond en inmasseren. Dit voorkomt littekenweefsel en houd de huid zacht en soepel en stimuleert de haargroei.

Succes hoor, lange weg te gaan nog maar is de moeite waard.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:49

Ik mag er echt niet zelf aan dokteren. Dat het zo lang open ligt komt omdat de pees kapot is, de pees zal nog een maand lang open liggen. Zolang de wond open is mag er niks mee gebeuren. Alleen verband erover en zo droog mogelijk laten.

Ik heb voedingsadvies gevraagd en kreeg te horen dat ik alleen een beetje brok moest geven voor de voedingsstoffen en vooral erg veel hooi. Gelukkig vermaakt hij zich prima op stal en af en toe (1x per 2 dagen) mag hij 1x de stal uit om aan de hand op het harde heen en terug te lopen, dat is wel zeker 10 stappen. Maar oh wat doet mijn mooie vent het goed!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:53

Ipv brok zou je beter vitamine korrel kunnen geven. In brok zit ook energie en spul wat hij nu niet nodig heeft. Kan zijn dat hij er druk van wordt. Dan is de vitamine korrel beter!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:20

mooi verhaal, ik duim nu voor een nog mooier verder verloop met updates!

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 15:04

wortelsussie schreef:
Ipv brok zou je beter vitamine korrel kunnen geven. In brok zit ook energie en spul wat hij nu niet nodig heeft. Kan zijn dat hij er druk van wordt. Dan is de vitamine korrel beter!

Nogmaals, ik mag er niet zelf op dokteren. Ik heb dit aan advies gekregen van de DA, en dan volg ik dat op :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:09

elysepaard schreef:
Ik mag er echt niet zelf aan dokteren. Dat het zo lang open ligt komt omdat de pees kapot is, de pees zal nog een maand lang open liggen. Zolang de wond open is mag er niks mee gebeuren. Alleen verband erover en zo droog mogelijk laten.

Ik heb voedingsadvies gevraagd en kreeg te horen dat ik alleen een beetje brok moest geven voor de voedingsstoffen en vooral erg veel hooi. Gelukkig vermaakt hij zich prima op stal en af en toe (1x per 2 dagen) mag hij 1x de stal uit om aan de hand op het harde heen en terug te lopen, dat is wel zeker 10 stappen. Maar oh wat doet mijn mooie vent het goed!

brok moet je minimaal 3 kilo van voeren wil hij genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.Een supplement is beter in dit geval.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:09

elysepaard schreef:
wortelsussie schreef:

Nogmaals, ik mag er niet zelf op dokteren. Ik heb dit aan advies gekregen van de DA, en dan volg ik dat op :)

je eigen hersens gebruiken kan geen kwaad hoor :+

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:32

Ik volg mee! Ben benieuwd wat ervan gemaakt wordt.
DA zal wel blij zijn met iemand die eindelijk eens zijn suggesties opvolgt en niet zelf maar met medicijnen en supplementen gaat strooien :) zij hebben er immers voor geleerd.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:33

elysepaard schreef:
wortelsussie schreef:

Je doktert zelf niet om ipv biks een vitamine brokje te geven hoor.... Dat je nu niets op de wond smeert is wat anders maar wat er in je paard gaat dat is jou pakkie an....

Tevens bestaat bix uit vitamines + meer rotzooi waar je paard niets aan heeft. Ik weet al wat ik zou kiezen.

Good luck

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:59

Fijn dat die weer terug is bij jouw TS, balen van die wond. :(:)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:14

Normaal is het: bel de DA, vraag die om advies. Is er een keer een bokker die dat doet, gaan mensen roepen dat ze zelf na moet denken. :D

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:16

antje_vip schreef:
Normaal is het: bel de DA, vraag die om advies. Is er een keer een bokker die dat doet, gaan mensen roepen dat ze zelf na moet denken. :D

_/-\o_

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 11:35

Petpa schreef:
antje_vip schreef:

_/-\o_

Haha, echt he! Ik durf geen risico's te nemen in deze!

Heeeeel goed nieuws trouwens! De wond is dicht! :) Er zit nu een mooie korst op en er zat geen pus meer in het verbandje. Wond zag er echt heeel mooi uit! Ook mag ik nu omdedag eventjes een rondje om de stal heen stappen. Gelukkig geen problemen meer gehad!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:44

Dat klinkt als goed nieuws... Gefeliciteerd!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:36

Wat fijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:42

antje_vip schreef:

maar je begrijpt toch ook wel dat vitamines en mineralen belangrijk zijn voor een ziek opgroeiend veulen?En dat hij nu geen drie kilo kan eten?Ook niet als hij gezond was....dan is een supplement beter.
Krijgt hij al die balaststoffen niet binnen.
Een dierenarts krijgt heel weinig over voeding tijdens zijn studie,net als een huisarts trouwens.