Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:39

beatje schreef:
laraxXxemma schreef:
Eerlijk, nare reacties kan je verwachten. Voor zover wij kunnen beoordelen (of ik) over de computer vind ik dat je het te ver hebt laten komen. Ik was vooral geshockt bij de grootte ervan omdat ik weet dat ik het nooit zo ver had laten komen!

Zooo... en wie ben jij dan?God?
Het kind doet harstikke haar best en zit erg met haar pony in.Fijn dat jou zulke dingen niet gebeurt.Ik kan je zeggen dat ik na het 40 jaar hebben van paarden en bij een Da gewerkt te hebben ,dit nog nooit heb gezien na een mislukte vaccinatie.Dus dan ga ik zeker niet zeggen dat het mij niet zou overkomen. :(

Ouch... bedankt dat je ook mijn hele reactie even hebt gelezen. Verwijs je terug naar het begin van twee pagina's terug, mocht je nog willen weten dat ik ook wel weet dat Ts dr uiterste best doet.

No_No

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:14

Reacties op prikken gebeurt vaker, daarom enten dierenartsen tegenwoordig in de borst. Mocht er een ontsteking ontstaan dan blijft de schade beperkt omdat het niet veel meer kan zakken.

De reacties over het inslapen begrijp ik ergens wel. Het dier heeft niet alleen deze wond maar is ook bevangen. Ik moet zeggen dat het ook even door mijn gedachte schoot maar ik schat in dat deze pony nog niet heel oud is waardoor ik dat niet heb benoemd.

TS, Je doet heel goed je best voor je pony +:)+ ! Hij oogt niet lusteloos op de foto's en er is goed nagedacht over de behandeling die je ook prima uitvoert zo te zien.
Ik duim voor jullie op een voorspoedig herstel!!
Is bekend waarom je pony bevangen is geraakt? Hij ziet er niet te zwaar uit op je foto's.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:17

Jeetje, ik wist niet dat zoiets zulke gevolgen kan hebben.
Wat een wond!
Heel veel sterkte en ik hoop dat ze snel op knapt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:25

Jeetje TS dat ziet er naar uit.
Het lichaam kan gelukkig een hoop hebben en weer herstellen.

Voor iedereen die zegt dat die in zijn plaats het dier ingeladen had en naar de kliniek gebracht: een hoefbevangen pony zet je bij voorkeur juist niet in de trailer, kans op complicaties van de bevangenheid is dan groot en dat wil je ook niet!
Dus wat ts doet, zeer nauw contact met dierenartsen en foto's naar de klinieo sturen voor aanvullende adviezen, is helemaal top.

En dit soort wonden worden eerst erger, omdat alle troep eruit moet. Klein houden lukt gewoonweg niet, daarmee vererger je het uiteindelijk alleen maar.

TS veel succes en sterkte met je pony!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:33

Op de laatste foto ziet de wonde er rustig uit.
Dit vraagt tijd maar het komt wel goed. Gewoon doorzetten met hulp van je DA.
Krijgt ze antibiotica door haar voer?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:37

Wat een verhaal zeg! Ik lees mee op de achtergrond. Heb wel eens vaker paarden gezien met enorme reacties maar nog nooit dat er zulke wonden ontstonden. Zou kijken of je iets met honingzalf kan gaan doen. Dat brengt vaak veel rust in dergelijke wonden. Succes!

Verder zou ik ook hoefsmid zsm laten komen om de pijn wat te verlichten in de voeten. Ik zou ook niet gaan klooien en reizen met de pony, ding kijkt nog blij zat uit zn ogen voor wat ie heeft. Lekker in vertrouwde omgeving laten staan.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:07

Op de laatste foto's is een mooi verschil te zien. De wond is idd rustiger, lijkt goed doorbloed en heeft vrij nette wondranden.
Keep up the good work, de tijd zal het helen.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:09

Ik lees even mee maar heb toch een vraag.

Hoe kan dit gebeuren en bedoel niet het mis prikken maar dat het lijf zo reageert,is ze vaker gevoelig geweest op spuiten!!!
Ik vind het een heftige reactie wat zit er dan in de spuit dat het paardje zo kan reageren.
Of is er teveel gespoten.

Mijn paard is ook een keer mis gespoten en dat is gelukkig weer goed gekomen maar dat middel staat er om bekend...is voor mijt geweest.

Hoop dat ze beetje bij beetje goed opknapt.
En laat aub dit open want hier kunnen we allemaal wat van leren en de mensen die het anders zouden doen dat is prima maar respecteer ook TS hoe zij het doet en volgens mij doet ze alles in het welzijn van haar lieve pony.

Ik vind het heel fijn dat je dit met ons wilt delen en hoop ook dat ik mee kan kijken hoe het herstel gaat en hoe je het doet want daar kunnen wij ook weer van leren.
Succes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:13

Veel stoffen die ín het bloedvat moeten worden gespoten, moeten dat omdat ze zeer weefselirriterend zijn, zoals dat zo mooi omschreven wordt in de lesboeken van diergeneeskunde.
Als de naald dus niet in het bloedvat zit, maar ernaast, en de injectievloeistof dus in de spier terecht komt, kun je dit soort heftige reacties krijgen.

Er zijn ook heel veel stoffen die juist kwaad kunnen als ze rechtstreeks in het bloedvat terechtkomen, maar niet als ze in de spier terecht komen. Dat hangt af van de aard van de injectievloeistof.
Daarom zijn er ook veel middelen die men juist wel in de borstpier of kontspier of soms halsspier van het paard gespoten worden.

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:15

Wat een wond zeg, loopt de wond ook langs de voorbenen? Ik vind het erg moeilijk om goed te zien waar de wond eindigt. Heel veel sterkte, hopelijk geneest het snel en mooi terug.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:26

Even weer een update, ik ben terug gebeld door de kliniek, ze hadden dit Vaker gezien en gaven mij complimenten over dat de wond er goed uitzag. Zij gaven aan dat ze op s kliniek niet veel meer konden doen als wat ik thuis doe. Ze vonden het dan ook niet verstandig om hem op de kliniek te zetten ivm de bevangenheid. Wel raden zij aan om inderdaad toch de hoefsmid langs te laten komen.

De scheur loopt precies tot waar de voorbenen beginnen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:31

okdoei schreef:
Even weer een update, ik ben terug gebeld door de kliniek, ze hadden dit Vaker gezien en gaven mij complimenten over dat de wond er goed uitzag. Zij gaven aan dat ze op s kliniek niet veel meer konden doen als wat ik thuis doe. Ze vonden het dan ook niet verstandig om hem op de kliniek te zetten ivm de bevangenheid. Wel raden zij aan om inderdaad toch de hoefsmid langs te laten komen.

De scheur loopt precies tot waar de voorbenen beginnen.

Super TS! Dat is mooi nieuws. Wond komt vast weer goed, heeft alleen veel tijd nodig. Goed bezig!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:36

Beau
Je bent super goedbezig.

Wond Ziet er idd heel naar uit.

Komt ok wel weer goed

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:42

Jeetje wat heftig. Ik schrok echt van je eerste foto's, had het niet zo erg verwacht.

Heel veel sterkte met je pony, hopelijk hersteld hij spoedig.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:41

Goed dat de kliniek bevestigd dat je goed bezig bent! Zal wel even tijd nemen, maar de wond zal wel in orde geraken ;)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:42

Marije bedankt voor de uitleg.

TS zie je doet het hartstikke goed

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:51

dit komt ook soms voor bij injectievloeistoffen die bedoelt zijn diep intramusculair in te spuiten en die dus niet diep genoeg gespoten worden en er wat vloeistof mee naar de oppervlakte komt.Ik weet dat penicilline erg diep gespoten moet worden en Imocarbid(carbesia) ook....er zullen er nog wel een paar zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:07

beatje schreef:
laraxXxemma schreef:
Eerlijk, nare reacties kan je verwachten. Voor zover wij kunnen beoordelen (of ik) over de computer vind ik dat je het te ver hebt laten komen. Ik was vooral geshockt bij de grootte ervan omdat ik weet dat ik het nooit zo ver had laten komen!

Zooo... en wie ben jij dan?God?
Het kind doet harstikke haar best en zit erg met haar pony in.Fijn dat jou zulke dingen niet gebeurt.Ik kan je zeggen dat ik na het 40 jaar hebben van paarden en bij een Da gewerkt te hebben ,dit nog nooit heb gezien na een mislukte vaccinatie.Dus dan ga ik zeker niet zeggen dat het mij niet zou overkomen. :(

Ouch... bedankt dat je ook mijn hele reactie even hebt gelezen. Verwijs je terug naar het begin van twee pagina's terug, mocht je nog willen weten dat ik ook wel weet dat Ts dr uiterste best doet.[/quote]

Eerlijk is eerlijk, jij plaatst ook een "ouch..." reactie. "Voor zover wij kunnen beoordelen (of ik) over de computer vind ik dat je het te ver hebt laten komen" is niet erg gepast om nu te zeggen. Wat had jij er aan willen doen? De troep moet er toch uit, die scheur had niet voorkomen kunnen worden in mijn ogen. Het scheurde gewoon, wou je toveren dat het aan elkaar bleef?

TS, ik moet eerlijk zeggen dat ik ontzettend geschrokken ben van de foto's. Wat doe je ontzettend je best!

Heb nog nooit eerder gehoord/ervaring gehad met verkeerd spuiten, maar ik vraag me af of deze reactie normaal is? Niet aan TS gericht, maar puur mijn intresse. Spuiten we dan echt zulk heftig spul in paarden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:11

@prugelpiet: enkele posts hierboven heb ik hier een en ander over uitgelegd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:15

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wel een aantal reacties en je foto's. Ik heb het zelf helaas ook ooit meegemaakt, gewoon met de jaarlijkse enting. De dierenarts prikte toen in zijn borst en een dag later zat er al een flinke bult die heel erg warm opliep. Maar bij mijn paard kwam de ontsteking niet naar buiten en is hij na 2 dagen met flinke koorts naar de kliniek vertrokken. Daar hebben ze geprobeerd de ontsteking te openen, maar er zat ook een heleboel achter een spier waar ze niet bij konden. Een operatie stond al op de planning, maar bij een laatste keer spoelen brak deze toch nog achter de spier weg. Dat scheelde een hoop verdere ellende, anders hadden ze aan de spier gesneden, maar toch, ze waren bang dat hij er altijd last van zou houden ivm de aantasting van zijn spieren daar. Paard is er gelukkig helemaal bovenop gekomen. Wat eigenlijk iets simpels moest zijn, zorgde voor een hele toestand. Spoelen is natuurlijk erg belangrijk, bij mijn paard zag de wond (dus ook op dezelfde plek) er wel heel anders (een stuk kleiner en netter) uit, dit geeft zeker geen fijn beeld. Van de entstof zijn de stickers met nr's altijd bekend en de dierenarts heeft daar nog werk van gemaakt om te kijken of het aan de entstof lag, maar het kan natuurlijk ook dat er een haar of een vuiltje mee naar binnen is geprikt, zeg het maar, ik heb nooit een uitslag ontvangen. Ik kreeg wel de gehele nota overigens, er kan natuurlijk ook iets mis gaan, waar moet je dan de schuld leggen denk ik dan, hoort ook bij het paarden houden dat er iets mis kan gaan helaas. Hopelijk komt je paardje er bovenop en staat hij de volgende keer netjes stil :P Soms is het gewoon domme pech, verwen hem lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:18

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het met de rekening gaat aflopen. Dagelijks/ om de dag bezoek van de dierenarts gaat snel flink oplopen..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:25

We hebben ooit idd een verkeerde entstof gekregen van Solvay Dufar in Weesp.
Ik praat nu over 20 jaar geleden.
Op onze stal in Amstelveen ( Triple X) waren toen 10 paarden gespoten ermee en de rest van de ampullen op een andere stal.
De dierenarts vermoedde toen direct dat het om de entstof ging.
Paarden kregen een enorm abces wat openbarstte en 2 stonden er zelfs met drains in Utrecht.
Wel flinke schadevergoeding gekregen van de fabrikant destijds....Tevens dierenartskosten en kliniek door ze betaald.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:29

ElCamino schreef:
We hebben ooit idd een verkeerde entstof gekregen van Solvay Dufar in Weesp.
Ik praat nu over 20 jaar geleden.
Op onze stal in Amstelveen ( Triple X) waren toen 10 paarden gespoten ermee en de rest van de ampullen op een andere stal.
De dierenarts vermoedde toen direct dat het om de entstof ging.
Paarden kregen een enorm abces wat openbarstte en 2 stonden er zelfs met drains in Utrecht.
Wel flinke schadevergoeding gekregen van de fabrikant destijds....Tevens dierenartskosten en kliniek door ze betaald.

Ohnee, maak dat maar eens mee! |o Goed dat alles correct vergoed is, maar toch... arme dieren!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:33

Domme vraag, maar is dat wel effectief een fout van de DA of 'verkeerd spuiten' (erg vaag beschreven)?
Kan dit niet gewoon een abcedatie of spijtige onderhuidse infectie zijn geweest die heel af en toe voorkomt en niets te maken heeft met de manier van injecteren? Niet alles is toch steeds te herleiden naar 'een fout' toch?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:52

TS ik wil je vooral heel veel sterkte en wijsheid toe wensen. :(:)

Dit verwacht je niet en je kunt ook niet gelijk weten hoe zoiets uiteindelijk verloopt.

Fijn om te zien dat het niet meer erger wordt maar nu aan het genezen kan.
Ik hoop en duim dat het straks weer mooi genezen is. :j